Werk & Studie alle pijlers

Vaste baan via uitzendbureau, hoe werkt dat?

01-04-2008 17:49 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd op een vaste baan via een uitzendbureau. Weet iemand hoe dat over het algemeen werkt?

Ik neem aan dat het bedrijf in kwestie niet van plan is om jarenlang iemand via een uzb in te huren. Krijg je dan een halfjaarcontract o.i.d. via het uzb dat als het bevalt wordt omgezet in een vast contract bij het bedrijf?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ehm, even denken...
Alle reacties Link kopieren
Kan beiden.

Als het uzb fungeert in deze als werving en selectiebureau, wordt jij direct op contract genomen door het bedrijf zelf. Dat kan een tijdelijk of een vast contract zijn, en heb je met het uzb niets uit te staan. Het uzb krijgt een bedrag van het bedrijf voor de geleverde diensten.

Als het zo is dat je in dienst komt bij het uzb voor bepaalde tijd, ga je gedetacheerd worden bij het bedrijf in kwestie. Het uzb is dan jouw baas. Het kan zijn dat het een contract bij het uzb wordt (en dat is tegenwoordig ook aardig geregeld via wet Flex en Zekerheid) en het kan ook zijn dat het bedrijf na een tijd jou alsnog overneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 2 jaar via een uitzendburo bij een schoonmaakbedrijf. In eerste instantie zou het tijdelijk maar wel voor langere duur zijn. Hing er vanaf of het van beide kanten beviel.

Ik zit nu in de 2e fase, ben dus in dienst van het uitzendburo met halfjaarscontracten, deze kunnen opgezegt worden met een maand opzegtermijn. De eerste fase kan opgezegd worden zonder opzegtermijn volgens mij.

Na 2 jaar in de 2e fase kom je in de 3e fase terecht in dat is volgens mij een contract onbepaalde tijd.

Het schoonmaakbedrijf gebruikt in mijn geval het uitzendburo voor de payrolling. Voor hun kan dit uit omdat ze in geval van langdurige ziekte mij niet uitbetalen omdat dat dan door het uitzendburo gedaan wordt. In de eerste fase kom je in zo'n geval bij het UWV terecht omdat je ziek uit dienst gaat.



Nog even dit over de opzegtermijn: Fase 2 en 3, 1 maand

Fase 1, gewerkt bij dezelfde werkgever:

0-12 weken: 0 kalenderdagen,

12-26 weken: 5 kalenderdagen,

26-52 weken 10 kalenderdagen,

52-78 weken: 14 kalenderdagen,

Na 78 ga je fase 2 in.

Vrije dagen moet je in fase 1 opbouwen, onderaan je loonstrook staat de opbouw, heb je niet genoeg dan krijg je de vrije dagen niet betaald.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaade regeling geldt alleen voor uzb's die aangesloten zijn bij de NBBU.

De meest bureau's (90%) zit aangesloten bij de ABU

In dat geval spreek je van fase A, B, C.

Fase A: uitzenden zonder contract, mag maximaal 78 weken

Fase B: krijg je via uzb een contract voor bepaalde tijd (detacheren). Dit mag maximaal 2 jaar of 8 contracten. Krijg je bv 8 keer een contract van een maand ben je al na 8 maanden door je fase heen

Fase C: via uzb contract voor onbepaalde tijd, maar dit komt eigenlijk nooit voor.



Wanneer je reageert op een functie met de intentie van een vaste baan kan het zijn dat je eerst op uitzenden begint en na een aantal uur bv 520, 1040 overgenomen wordt door het bedrijf waar je werkt. Het kan ook zijn dat het op basis van werving & selectie gaat en dan ben je direct in dienst van die organisatie en ontvangt het uzb een eenmalige fee.
Alle reacties Link kopieren
Pfff...het is allemaal niet zo simpel 8-P



Bedankt voor de info in ieder geval. Maar eens horen wat de bedoeling is als ze mijn CV interessant vinden.
Ehm, even denken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven