Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Alle reacties Link kopieren
De oostkant van westmaleisië? Die snap ik niet.



Officieel heb je de korte natte tijd (april) en de lange natte tijd (september/oktober). Maar er is geen echte regentijd meer in west Maleisië, het regent hier het hele jaar door vrijwel iedere dag (varierend van een bui van een kwartier tot een uur). Op Langkawi heb je meer kans op regen dan in de rest van west Maleisië omdat het in de Andamanzee ligt en daar is de moessontijd aan de gang tussen mei-nov. Langkawi pikt daar af en toe een lekker buitje mee. Eerlijk gezegd kun je er geen peil op trekken, maar als het daar 2 dagen achter elkaar regent, pak je toch het vliegtuig en ga je ergens anders heen...



Girlinthefire, ja het stikt er van de palmolieplantages, ook op het vaste land. Die plantages worden aan arme Maleiers gegeven die anders geen inkomsten hebben en die op deze manier hun brood kunnen verdienen. Het is vreselijk voor de dieren, maar het heeft ook z'n goede kant.
Alle reacties Link kopieren
o, ik bedoel natuurlijk de westkant van West-Maleisie...



Bedankt weer voor de verduidelijking! En inderdaad, als het weer erg slecht is trekken we gewoon weer verder!
Alle reacties Link kopieren
Nog een praktisch vraagje hier.

We hebben ons reisschema zo goed als rond:



Dag 1 aankomst KL en vlucht naar Kuching.

Dag 2-10 Kuching met uitstapjes naar Mulu ( 1 overnachting) en naar de longhouses (Nanga Sumpa)

Dag 11-16 Penang. We kijken ter plekke hoe we die dagen in gaan vullen. Het Belum Temengor lijkt me erg leuk.

Dag 17-20 Perhentians

Dag 20-24 Kuala Lumpur



Mijn vraag is eigenlijk, hebben we voor de jungletochten in Mulu en naar Longhouses een speciale uitrusting nodig of redden we het ook op bv sneakers :-]

Heeft er iemand ervaring met deze tochten? Ik heb niet het idee dat ze heel erg intensief zijn. En om dan helemaal in "jungleoutfit" te gaan lijkt me iets overdreven X-D
Alle reacties Link kopieren
Mulu ben ik niet geweest, maar ik denk dat je voor de Pinnacles iets stevigere schoenen nodig hebt, althans, iets met een goed profiel. Longhouse heb ik op gympen gedaan.

Wat blijf je lang in Kuching, of overnacht je die week ook nog ergens anders?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Kuching gaan we naar Mulu, 2dgn, en naar de longhouses, 3 dgn. Ook gaan we naar het Bako National Park, maar ik weet nog niet of we dat als dagexcursie doen of met een overnachting erbij. Dus Kuching is meer een uitvalbasis. We hebben eigenlijk maar een dag of 2 in de stad zelf, wat ook voldoende is denk ik.



We hebben inderdaad iets stevigere gympen met een goed profiel gehaald. Denk dat het wel voldoende is, we zijn niet echt van de lange wandeltochten.
Als je in Bako NP overnacht, neem dan zelf wat eetbaars mee. Toen wij er waren werden de restanten van de ochtend 's middags weer geserveerd en daarna 's avonds. Er liepen ook hordes mieren door de bakken met eten, erg ranzig.

En neem ook een lakenzak mee, op de matrassen daar wil je niet liggen (en wij zijn toch echt goedkope hostels gewend..).
Alle reacties Link kopieren
Hm, klinkt niet erg lekker. Ik denk dat het een dagtripje wordt!

Is het ook in 1 dag te doen of heb je er wel meer dagen voor nodig?
Alle reacties Link kopieren
Aha, 2 dagen kuching is wel genoeg ja. 1 dag Bako ook, trouwens. En neem niet teveel mee. De apen (makaken) daar jatten echt alles. Ze rukken het zo uit je hand. In Kuching zit trouwens een hele grote eetmarkt bovenop een parkeergarage. Daar moet je een keer heen 's avonds. Zo lekker gegeten daar. Overal stalletjes met verse vis en ze plukken er de varens zo uit de jungle en serveren ze daar met sojasaus en knoflook, lekker!
Alle reacties Link kopieren
We waren van plan om in juni/juli voor 6 weken naar Maleisie + Borneo te gaan, maar door omstandigheden krijgen we dat dit jaar niet voor elkaar.



We denken er nu over om iets later te gaan. We zouden kunnen vanaf half juli t/m half september, dus hierin zouden die 6 weken moeten vallen.



In juli begint de ramadan en in augustus schijnen dus veel lokalen op de been te zijn omdat zij dan ook vakantie hebben (druk!). Wat is wijsheid; Maleisie maar voor een ander jaar bewaren en dan wel in de 'juiste' periode gaan (juni/juli?) of is half juli t/m half september ook toch wel geschikt?



Welke tijd zouden jullie binnen deze 2 maanden aanraden;

- 2de helft van juli en heel augustus, of

- heel augustus en de 1ste helft van september?



We willen dus beginnen met zo'n 2 weken rondtrekken in West-Maleisie, dan 3 weken Borneo en dan een kleine week eindigen op de eilandjes voor de oostkust van West-Maleisie.
Alle reacties Link kopieren
hee maleisiekenners, ik heb een vraag je over massages in Maleisie. Ik ben een aantal keer in Thailand gewest en daar nam ik regelmatig een massage. Is dit in Maleisie net zo gebruikelijk? En wat kost het als je dat op het strand zou willen doen? Nog 3 weken en dan zitten we in het vliegtuig!!!
Alle reacties Link kopieren
Van ramadan zelf heb ik niet veel gemerkt in Maleisië. Alleen de week na de laatste dag is het vakantie en zijn veel Maleisiërs onderweg. Met name op de stranden is het dan druk en kan accomodatie zijn volgeboekt. Als je in die week iets anders gaat doen dan naar een populair eiland gaan, dan hoeft het geen problemen op te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Pikkewyne, ik denk niet dat het veel uitmaakt. Augustus is de drukste maand hier em juli en september zijn iets minder druk.



Takeesja, je kunt overal massages krijgen (maar niet zo veel als ik Thailand). Ik vind de massages in Maleisie over het algemeen erg goed. Op het strand zitten ze ook. Ze zijn wel een stuk duurder dan in Thailand, maar nog steeds veel goedkoper dan in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Mayou!



Nog een ander vraagje;

We twijfelen of we naar Langkawi zullen gaan, het weer schijnt toch wat minder te zijn in juli/aug en ik lees ook steeds over te ruwe zee zodat evt. boottochtjes ook niet te doen zijn.



Is Langkawi echt een must om naartoe te gaan (en zo ja, waarom? En voor hoeveel dagen?) of zouden we dit inderdaad over kunnen slaan?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vind het geen must. Het is wel aardig. Het publieke strand is mooi, maar druk met bananen en parachutes en zo en verder zijn er nog een paar andere stranden die ook wel ok zijn en minder druk. Persoonlijk vind ik Perhentian echt veel leuker. Ben er vorige week nog geweest en het blijft heerlijk! Supersnorkelen en heerlijk strand en zelfs als het druk is, is het rustig.

Voor het weer hoef je het niet te laten, het KAN slecht zijn dan, maar hoeft niet en de boottocht duurt nog geen uur.(naar langkawi dan he)
Alle reacties Link kopieren
"eetmarkt op garage" staat genoteerd! Zulke tips zijn altijd welkom



Nog anderhalve week en dan vertrekken we!! Heb er zo'n zin in!



We zijn nu bezig met de laatste dingen te plannen. We hebben nog niet geregeld hoe we van de Perhentians naar KL gaan, de nachttrein lijkt me wel leuk. Iemand al eens gedaan?



Ook hebben we nog geen hotel in Penang maar ik weet eigenlijk ook nog niet hoelang we daar blijven. Ik zou wel het liefst in Georgetown zitten, lekker dicht bij de hawkerstalls, strand zien we op de Perhentians nog genoeg



Mocht iemand nog tips hebben voor leuke dagtrips vanuit KL dan laat maar horen. De vuurvliegjes staan al op ons lijstje maar dan hebben we nog 3 dagen, waarvan ook zeker een dag gewinkeld moet gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Van Perhentian naar KL kun je op Perhentian regelen, of in Kuala Besut. Er gaan minibusjes en grote bussen naar KL vanuit Kuala Besut, en je kunt vliegen vanaf Kota Bahru. Geloof dat de trein ook vanuit KB gaat.

In Georgetown zijn genoeg leuke hotelletjes en guesthouses. Als je naar Lovelane of Muntristreet gaat struikel je erover.

Op de eerste blz staan wat tips over KL, zal kijken of ik ze nog kan aanvullen want ik ga er morgen weer naar toe. In ieder geval is Melaka goed te doen als dagtrip.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, wij (ouders + 2 volwassen kinderen) vertrekken volgende week voor 4 dagen Singapore en 20 dagen Maleisie. We zouden o.a.graag Tioman en Perhentian bezoeken. De eerste moeilijkheid is dat ik blijkbaar geen betaalbare accomodatie vind. Hoe gaat het er ginder aan toe ? Wordt je bij de halte in Mersing aangesproken voor accomodatie ?

Ik heb ook gelezen over zandvlooien. Is dat daar erg ? Kan je daar iets tegen doen ?

Hartelijk dank voor de reakties.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe gevlogen op Tioman en werd op het vliegveld daar aangesproken over accommodatie, dus je kunt het erop wagen (was buiten het hoogseizoen). Wij zaten toen in Salang, de verste baai. Wel heel basic hoor. En ja, de zandvliegen (geen vlooien!) zaten toen overal op het strand (salang en juara). Het enige wat je er tegen kunt doen is niet op het strand gaan liggen maar op de rotsen en je goed insmeren met deet voordat je gaat liggen, overdag. Het schijnt dat het strand van het Berjaya hotel geen zandvliegen heeft. Mocht je wel gestoken worden - wat je trouwens vaak pas na een week merkt - dan kun je er het beste azijn op smeren tegen de jeuk. Cuka (tjoeka) in het Maleis. Neem deet mee vanuit Nederland want in Maleisie verkopen ze geen deet, alleen Off in grote spuitbussen en dat neemt onhandig mee.

Perhentian heeft trouwens geen zandvliegjes. Kun je daar ook geen accommodatie vinden?
Alle reacties Link kopieren
Dag Mayou,

Bedankt voor je reply. De zandvliegen of -vlooien zijn niet mijn grootste zorg. Wel de accomodatie. In Perhentian kan ik niks betaalbaars vinden. Ik ben niet van plan om 200-300 Euro/nacht te betalen. Op Tioman heb ik eigenlijk ook geen succes. Ik stond in contact met Bersutah Nipah chalets, maar heb reeds 10-tallen mails gestuurd om confirmatie, maar krijg niks terug. Ik vrees dat we het erop zullen moeten wagen, hebben al wel wat ervaring in die manier van reizen (Lonely Planet, Trotter, ...) maar Maleisië lijkt me precies een probleem te worden. Ik meende te weten dat er daar in juli geen schoolvakanties waren, maar blijkbaar is het die periode toch enorm druk. Waar moeten we zeker NIET naartoe, of welke agentschappen moet je vermijden ? Of waar moet je zeker niet op ingaan ? Dat helpt al een beetje. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
De schoolvakanties in Maleisie zijn in augustus, september, maar een groot deel van de rest van azie en europa heeft dan wel vakantie.Je kunt beter bellen dan mailen naar resorts, dan heb je sneller antwoord. Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar goeie/leuke resorts op Perhentian zijn Coral View Island Resort, Perhentian Island Resort, Mama's, New Cocohut Chalets, Abdul's, Tuna Bay Resort en Flora Bay Resort. Met name Coral View heeft veel kamers, dus wellicht meer kans.

Het is niet enorm druk hoor in juli, maar wel drukker dan anders. Ik ben een keer op de bonnefooi naar perhentian gegaan en kon zo bij Mamas terecht.
Alle reacties Link kopieren
Hey Mayou, leuk dat je zo snel reageert. Ik zou liever op Kecil zitten, mijn kinderen zijn 17 en 19 jaar, dus ik denk dat we daar meer plezier kunnen maken. Hoe zit dat met de afstand tussen Kecil en Besar ? Is dat zoals je hier de bus neemt naar het stad maar dan over het water of hoe gaat dat ? Met de boot waarschijnlijk Maar is er regelmatig over en weer verkeer ? Wat kost zo'n boottocht ? Hoelang doe je erover ? Wanneer is de laatste boot terug ? Allemaal zo praktische vragen, hé. Kan je me misschien ook zeggen waar we voor moeten opletten ? Een verwittigd mens, ...
Alle reacties Link kopieren
Op Kecil ook genoeg accommodatie. Coral beach is wat rustiger dan long beach. Er loopt een pad van de ene naar de andere kant, door de jungle. 10 minuutjes. Long beach is idd leuker voor die leeftijd. Er varen taxibootjes tussen alle baaien en ook tussen kecil en besar. Duurste ritje is geloof ik 15 rm. Van mamas naar long beach is een minuut of 10-15. Van het vaste land naar de eilanden varen er boten tussen 8 en 5, duurt een half uur en kost 40 rm retour

Waar je op moet letten... Ze kunnen niet autorijden! Weet niet of je een auto gehuurd hebt, zo ja, kijk goed uit! Verder moet je op de normale dingen letten, waar je thuis ook op let. Ik vind het een erg veilig land. Neem niet teveel troep mee, alles is hier te koop.
jihoe,

we gaan wss in december weer naar maleisie



vorig jaar zijn we naar kl, penang, langkawi en bukit merah geweest, deze keer vliegen we ivm de prijs wss op singapore, wil graag weer een weekje naar langkawi en aantal dagen naar penang, maar verder?

zit aan melaka te denken, maar verder? iemand tips?

we gaan met onze dochter van dan bijna drie, dus geen borneo denk ik ivm malaria
up
Alle reacties Link kopieren
Taman Negara, Cameron Highlands, Cherating, Perhentians, Belum, Kapas...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven