Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Sinds wij een baby hebben valt me eigenlijk pas echt op hoeveel er gerookt wordt in kroegen en restaurants: het is vrijwel onmogelijk om met de kleine ergens rookvrij te lunchen als ik in de stad ben!

En dat rekening houden met niet-rokers valt ook nogal tegen: als er al gevraagd wordt of ik bezwaar heb als er gerookt wordt, is het duidelijk niet de bedoeling dat ik "ja" zeg. Daar wordt echt raar op gereageerd.

Ik ben wel eens weggelopen uit een restaurant omdat het er te rokerig was, en altijd maar stinken naar rook en een zere keel als je uit de kroeg komt is echt niet fijn. Ik zeg dus: lang leve het rookverbod!
En ik moet op mijn beurt weer heel hard om jou lachen, Chica. Want het enige waar ik voor pleit, is hier en daar een gezellig kroegie waar je nog gewoon onder elkaar een peukje mag opsteken. Ik wil namelijk niet dat iemand anders zich met mijn gewoontes bemoeit, of ze nu ongezond zijn of niet. Als we dat namelijk echt gaan doen, is het hek volledig van de dam en gaat vadertje staat ons precies voorkauwen hoe we dienen te leven. En met een gristelijk kabinet en een land vol intolerante niet-rokers zie ik dat niet echt zitten. Blij dat ik ergens anders woon :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen rookkroegen en niet-rookkroegen?

Voor elk wat wils toch?
Ben ook blij dat je ergens anders woont complicated :)

Ik bemoei me namelijk alleen met jouw gewoontes als het mij schade berokkent. En dan heb ik het recht om me er mee te bemoeien. Dus nogmaals: als je mij niet lastig valt, val ik jou niet lastig. Op dit moment vallen een hoop rokers mij dus wel degelijk lastig en dan bemoei ik me er zeker mee.

Als ik je commentaar lees klinkt het niet alsof je alleen voor kroegje hier en daar pleit. Het klinkt alsof je de hele maatschappij één groot drama vind en dat je het daarom onterecht vind dat jij schade mag berokkenen aan iemand anders zijn leven. Vind het dus nog steeds super egoistisch om zo te reageren.

Ik zie het meer als een land vol intolerante rokers, want tolerantie heeft met een keuze te maken en dat heb je niet als mee roker. (In)Tolerantie is hier dus geen optie. Het zou dus eigenlijk niet eens een discussie moeten zijn. Het is een feit dat roken schadelijk is en dus ook mee-roken. Door dit feit is er geen keuze meer voor de niet-roker en zal de roker inderdaad alleen nog maar in zijn geheel afgesloten eigen omgeving kunnen roken. Bij een ieder ander die daarover gaat zeuren hoor ik de verslaving spreken. Sigaretten zijn hard drugs of je dat nu goed wilt praten of niet en die horen zeker niet in het openbaar.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Chica ik zou als ik jou was ergens in een zuurstoftent ver van de bewoonde wereld gaan wonen..

Wat is het volgende waar jij straks weer last van hebt?

Ga je er straks voor pleiten dat alle auto's en vrachtwagens van de weg af moeten want hun uitstoot is schadelijk voor jouw gezondheid?

Of moeten de fabrieken ook maar meteen sluiten?

Nogmaals dat rookverbod boeit mij verder niet ik zal niet minder maar ook niet vaker in de kroeg komen..
karintje84 schreef op 04 april 2008 @ 16:52:

Waarom geen rookkroegen en niet-rookkroegen?

Voor elk wat wils toch?

Omdat je op deze manier het personeel alsnog dwingt om in een rokerige werkomgeving te werken.

Mag niet he. Krijg je kanker van. Arbo enzo.
meds schreef op 04 april 2008 @ 17:22:

[...]

Omdat je op deze manier het personeel alsnog dwingt om in een rokerige werkomgeving te werken.

Mag niet he. Krijg je kanker van. Arbo enzo.

Nee hoor dan kan het personeel zelf kiezen of ze in een rookkroeg of niet rookkroeg gaan werken..

Ik begrijp ook nog steeds niet dat de antirookmafia niet al lang geleden een hele keten rookvrije kroegen is begonnen..
Ik doe een tegenvoorstel. Laat mij 1 sigaretje per avond roken in de kroeg.

http://www.antirookverbod.nl/imgs/big%20sigaret.jpg
X-D
Als er brood met een rookvrije kroeg te verdienen was geweest was er allang een handige ondernemer ingesprongen.
:rofl:
Stappers mijden rookvrije kroeg

door de redactie

zo 14 mei 2006, 11:00

Stappers mijden rookvrije kroeg

AMSTERDAM - Het uitgaanspubliek mijdt rookvrije kroegen en disco's. Zowel rokende als niet-rokende stappers pikken een rookverbod niet

Horecagelegenheden mogen in ons land zelf weten of ze roken toestaan. In Arnhem en Groningen startten de afgelopen weken experimenten met de eerste geheel rookvrije gelegenheden. De reacties van het uitgaanspubliek zijn afwijzend. De eerste rookvrije disco wil daarom op termijn rokers toch maar weer toe gaan staan.

Volgens stichting Clean Air Now (CAN), dat voldoende handtekeningen inzamelde om in de Tweede Kamer te mogen pleiten voor een geheel rookvrije werkplek in de horeca, bewijzen de experimenten dat de horeca nooit vanzelf rookvrij zal worden.

Opgelegd

,,De horecaondernemer kan het zich niet veroorloven klanten te verliezen", zegt voorzitter Willem van den Oetelaar. "In andere landen is het daarom gewoon opgelegd. Dat moet hier ook."

De eerste rookvrije disco, Club Ohmsu in Arnhem, is verbaasd over de reacties. ,,Ook al rookt er maar één persoon uit een groepje, dan nog zoeken ze met z'n allen een tent op waar wel gerookt mag worden", zegt eigenaar Rolls Ratelband.

Ook de rookvrije Pub van de Drie Gezusters in Groningen merkt dat mensen die even een biertje willen drinken, wegblijven.
Laat die rookvrije horeca maar komen, ik ben er klaar voor!
Op zo'n manier kan ik het ook een avond volhouden op 1 peuk. ;-)

Als het rookverbod straks een feit is weet ik zeker dat dat invloed gaat hebben op mijn uitgaansgedrag.

En nu moet ik eerst naar de winkel, ongelogen, mijn sigaretten zijn op :-d
prada schreef op 04 april 2008 @ 00:49:

Maar merk wel dat nu ik wat ouder wordt me meer en meer zorgen maak bij ieder pijntje dat ik voel.. Nog geeneens voor mezelf maar vooral voor mijn kinderen.
Ik vind dan ook dat het verboden zou moeten worden om thuis te roken als je kinderen hebt. Kinderen roken mee, jarenlang, ze kiezen er niet voor en worden vergiftigd door die troep. Wat mij betreft dus een rookverbod thuis zolang je kinderen thuis hebt.,
anoniem_17202 wijzigde dit bericht op 04-04-2008 17:58
Reden: tikfout
% gewijzigd
complicated schreef op 03 april 2008 @ 21:35:

[...]

Hoeveel staan er tegenover die aan de gevolgen van ongezond eten wereldwijd overlijden?

En waarom is het zo'n gek idee dat de roker zou pleiten voor een of meer kroegen per gemeente, waar wel gerookt mag worden? Ik begrijp dat echt niet, want daar zijn alleen maar rokers onder elkaar en geen niet-roker die er last van heeft. Ik ga mijn buurman toch ook niet dwingen om 3 keer per week intensief te sporten en hem beboeten als bij de dagelijkse controle blijkt dat hij zich niet aan zijn ultragezonde diëet houdt? En hoe zit het met de files? Gaan we de auto ook maar verbieden? Want je schijnt als je een tijd in de file staat nogal wat smerigs binnen te krijgen, heb ik me laten vertellen. Gaan we bij mensen in de keuken de roomboter, suiker en andere vette produkten weghalen? Gaan we snoep verbannen? Wat te denken van mensen die hun kinderen voor galg en rad laten opgroeien? Levert direct veel gevaar voor onze samenleving. Gaan we alle labielen castreren? Snackbarretjes, McDonalds, KFC, Burger Kings en viskramen met kibbeling of lekkerbekjes verbieden?

Hoever moet/mag een overheid eigenlijk gaan om ons gehoorzame burgers in het gareel te dwingen?

Tja, zo lullen mensen dan vaak, maar ze weten zelf ook diep in hun hart dat het geen hout snijdt.

Dat roken een heel groot maatschappelijk probleem vormt is een feit. Daarom moet de regering zich ermee bemoeien. Het gaat ons allemaal aan. Vergelijkingen met auto's gaan niet op. Het vervoer en de infrastructuur houden de economie draaiende, en daar profiteren we allemaal van.

Dat overgewicht een groot (maatschappelijk) probleem vormt, is ook duidelijk. En ook dat kost ons veel geld, evenals het roken en de medische gevolgen daarvan.

Het is niet zo dat dat geen prioriteit heeft, er zijn allerlei campagnes gaande.

Er wordt niks bij mensen thuis verboden, wat een larie. Geen vettig eten en geen tabak.

Door mij te dwingen in de rooklucht van een ander te zitten, bemoei je je met míjn gewoontes compli.

Met dat verschil dat mijn gewoonte om niet te roken niet schadelijk is voor jou, terwijl jouw gewoonte om wel te roken wél schadelijk is voor mij.

Dus vind ik het niet meer dan logisch dat jouw gewoonte verboden wordt.
prada schreef op 04 april 2008 @ 00:04:

Mijn man kreeg vorig jaar blaaskanker, veroorzaakt..... door het roken. (Geen oordeel hoor, rook zelf als een ketter, maar wie van jullie wist dat je door roken blaaskanker kan krijgen, eerlijk zeggen) ?????
Ik wist dat, ja.
Ik wist trouwens niet dat je van roken ook een verhoogd risico loopt op blaaskanker. Wel van tong-, keel-, long-, maag- kanker, maar niet van je blaas of nieren nee, dat wist ik niet.
complicated schreef op 04 april 2008 @ 14:18:

Het begint er langzamerhand inderdaad steeds meer op te lijken. De roker is verworden tot paria, maar ondertussen wordt de Nederlander steeds vetter, loopt de stress voor menigeen te hoog op, zitten we met een enorme groep steuntrekkers, vergrijpt een aanzienlijk deel van de jongeren zich aan drugs en vooral heel veel drank, krijg je dagelijks de grootste rotzooi binnen als je in de eeuwige files staat, wordt het volk stelselmatig tegen elkaar opgehitst door machtsgeile politici die voor eigen gewin in de Kamer zetelen, neemt de armoede toe, is er een huizentekort, daalt de kwaliteit van het onderwijs al jaren en probeert onze grotendeels gristelijke regering de een na de andere truuk om weer naar bijbelse waarden te leven, zoals zondagsrust en meer kinderen 'om de kosten van vergrijzing op te vangen'.

Als er maar nergens een kroeg in het land is, waar men onder elkaar nog een peukje mag opsteken, dan komt de rest ook wel goed. Zielig zootje.
Ik begrijp niet waarom jij er telkens heel andere thema's bijhaalt. Het één is niet erger of urgenter dan het andere, leer dat nou eens.
Voor de aller-, allerlaatste keer, want het schijnt niet tot jullie botte niet-rokershersens door te dringen: ik pleit voor een paar kroegies waar je als rokers gezellig onder elkaar een peukje mag opsteken. Dat zelfs dáár bezwaar tegen gemaakt wordt is van de zotte. En dat dat wettelijk wordt verboden is iets wat veel verder onderaan de prioriteitenlijst van problemen in de samenleving had moeten staan. En Zamirah, als volgens jou 'het één niet urgenter is dan het ander', zou je er vast geen bezwaar tegen hebben als er hier en daar wat ontheffingen mogelijk zouden worden.
Sja, compli, dan komen we weer bij hetzelfde argument uit, namelijk dat rokers zodra de mogelijkheid er is in een rokerskroeg te zitten accuut weigeren in een niet-rokers kroeg te zitten. Waardoor de niet-rokers weer eens met hun hand over het hart strijken en zich aanpassen aan de rokers.

Zoals je kon lezen over de rookvrije disco:"al is er maar ééntje van de groep die rookt, iedereen gaat weg".

Roken is een verslaving, en verslaafden zijn niet heel goed in sociaal gedrag en aanpassingsvermogen. Dat hoort bij hun verslaving. Dat maakt ze geen slechte mensen, dat betekent niet dat ze altijd en overal aso's zijn. Het betekent wel dat hun verslaving het wint van hun sociale gedrag.
tangerine schreef op 04 april 2008 @ 18:16:

Sja, compli, dan komen we weer bij hetzelfde argument uit, namelijk dat rokers zodra de mogelijkheid er is in een rokerskroeg te zitten accuut weigeren in een niet-rokers kroeg te zitten. Waardoor de niet-rokers weer eens met hun hand over het hart strijken en zich aanpassen aan de rokers.

Zoals je kon lezen over de rookvrije disco:"al is er maar ééntje van de groep die rookt, iedereen gaat weg".

Roken is een verslaving, en verslaafden zijn niet heel goed in sociaal gedrag en aanpassingsvermogen. Dat hoort bij hun verslaving. Dat maakt ze geen slechte mensen, dat betekent niet dat ze altijd en overal aso's zijn. Het betekent wel dat hun verslaving het wint van hun sociale gedrag.

Hoezo moeten de niet rokers dan weer over hun hart strijken ?

Dan blijven alle niet rokers toch gewoon gezellig in de rookvrije kroeg zitten met alle niet rokers bijelkaar,blijkbaar zijn dat er heel veel dus zal zo'n kroeg vast niet leeg blijven..

En als de roker nou hetzelfde doen dan is het mooi verdeeld..

Niet rokers geen last van rook en de roker geen last van het gezeik van de niet rokers.
Kom nou toch zeg.

Als ik op een feestje ben waar niet gerookt mag worden en naar buiten stap voor een pafje en de niet-roker hobbelt er achteraan gaat ie toch zelf vrijwillig in de rook staan.

Niks met de hand over het hart strijken, ze vinden het gewoon veel gezelliger en doen dat voor zichzelf, niet voor de roker.

Als die rook dan zo verschrikkelijk is waarom gaat iemand er dan notabene zelf in staan als het niet hoeft?
Superstar, ik zoek mijn vrienden persoonlijk niet uit op het feit of ze wel of niet roken. Ik heb nog nooit gezegd 'nee hoor, ik wil je vriend niet zijn want je rookt'. En sja, het is toch niet zo gek dat je met vrienden gaat stappen?

Gelukkig heb ik toevallig betrekkelijk weinig rokende vrienden, maar zoals je altijd ziet: al ben je met tien niet-rokers en één roker, de roker doet moeilijk over rookvrij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven