Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen wedstrijden

29-06-2012 12:51 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje alleen aan het hardlopen en zou het leuk vinden om aan een officiële loop mee te doen. Ik zou het heel leuk vinden om hier ervaringen te lezen van mensen die wel eens een officiële loop of wedstrijdloop lopen. Daarnaast zou ik het leuk vinden om te horen welke loop je binnenkort zelf gaat lopen. Hoeveel km is het en wat zijn je doelen?



Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook al een tijdje, is even wat minder geweest ivm kinderen krijgen. Heb dit jaar als goed voornemen geuit om een halve marathon tr lopen in oktober. Manlief heeft me al ingeschreven. Ik loop nu zo'n 17 km dus ik zit volgens mij aardig op schema.



Wat voor afstand wil jij gaan lopen?
Alle reacties Link kopieren
Spannend hoor, zo'n halve marathon! Ik kan nu goed de 7,5km lopen en doe dat regelmatig, maar ik denk dat 10km me zeker ook moet lukken. Daar wil ik mee beginnen bij een wedstrijdloop. Dan kan ik later opbouwen en misschien volgend jaar ook wel zo'n afstand lopen als jij! Dat zou ik echt geweldig vinden! Maar ik moet niet te hard van stapel lopen, anders wil ik meteen te veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop regelmatig ussen de 7 en 9 km, en heb een keer de 10km gelopen. Er zijn enorm veel wedstrijden waar je aan mee kunt doen. Leuke bezigheid!
Alle reacties Link kopieren
Meisje waarom niet beginnen met een 5km wedstrijd. Is de ideale beginwedstrijd afstand als je wat betreft duur al een 10km in je benen hebt.

Loop zelf met grote regelmaat wedstrijden. Van 1500m op de baan tot marathon of ultralopen. Van wegwedstrijden en korte crossen tot lange trails in de ardennen.

Momenteel richt ik me op een snellere tijd voor de hele marathon. Maar daarvoor heb ik me dus bewust weer tijdelijk gericht op de korter afstanden en eerst mijn 10km, 15km 10EM en halve marathon tijd weer aangescherpt. In oktober de eerstvolgende marathon gepland staan. Maar in aanloop daar naar toe loop ik wel trainingswedstrijden over kortere afstanden.
Alle reacties Link kopieren
Moet je bij een wedstrijd een goede tijd lopen, of is het ook meer als training, als prestatie vanwege een afstand of gewoon voor de lol? Want zoals de laatste drie zie ik het. Maar denk dat er weinig lol te beleven is als iedereen veel sneller is dan jij...
Alle reacties Link kopieren
Meisje de meeste wedstrijden hebben een litmiet waarbinnen je mioet tishishen en in verband met wegafsluitingen zijn er vaak ook doorkomst limieten. Maar zeker op afstanden van 5 en 10 km zijn die limieten vaak heel ruim. En hoef je dus helemaal niet snel te kunnen lopen.

Vaak hoe grootschaliger het evenement hoe langzamer de gemiddelde tijden. Bij kleine regionale loopwedstrijden liggen de gemiddelde tijden vaak een stuk hoger.

Maar door te kijken bij de uitslagen van het voorgaande jaar kunje inschatten waar je ergens in het veld loopt.

De meeste lopers lopen een wedstrijd om een tijd voor zichzelf neer te zetten. In trainingen lopen die nooit dat tempo over die afstand, maar zijn de trainingen er op gebaseerd dat dat zou moeten kunnen. De wedstrijd is dan het testmoment. Doel is dan je eigen pr te verbreken (en voor de snellere loopers natuurlijk ook een goede klassering).

Maar de tendens bestaat steeds meer dat er lopers aan de start staan voor wie de afstand al een uitdaging is. Die dus inderdaad alleen voor het uitlopen gaan, de sfeer van een georganiseerde loop etc.

Zelf loop ik behalve dat ik wedstrijden als wedstrijd loop ook regelmatig gewoon wedstrijden als training. Loop dan bijvoorbeel mijn marathon tempo in een halve marathon (dus een stuk onder mijn halve marthon tempo), of loop de eerste helft van de wedstrijd bewust relatief langzaam om daarna pas op tempo te gaan lopen. dit om zelfvertrouwen en wedstrijdhardheid op te bouwen.

Mooie lange wedstrijden loop ik soms ook gewoon als lange rustige duurloop.

Je bepaald helemaal zelf hoe of wat, als je maar rekening houdt met de limieten en bij parousen die over meerdere rondes gaan en je dus gedubbeld wordt niet met meerdere mensen gezellig keuvelend naast elkaar gaat lopen zodat snelle lopers niet gehindert worden.

En verder een reële start positie innemen. Als je bij de uitslagen van het voorgaande jaar kunt zien dat je oachter in het veld zult eindigen moet je niet voorin het startvak van start gaan. Ten eerste voor jezelf. Je zult namelijk ongemerkt veel te snel van start gaan en dat moet je in de laatste km's dubbel en dwars terugbetalen. Maar het voorkomt ook opstoppingen net na de start.
Alle reacties Link kopieren
O ja meisje naast officiele wedstrijden zijn er ook veel recreant lopen. Of is er naast een officiele wedstrijd afstand ook recreant afstanden. De afstand van het officiele onderdeel wisselt en hoeft niet altijd de langere afstand te zijn. In dergelijke gevallen zal het gemiddelde tempo van de andere onderdelen lager liggen omdat veel wedstrijdlopers (en in het algemeen de sneller lopers) voor de offciele wedstrijd afstand zullen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven