Gezondheid alle pijlers

Hoe voorkomt ik een burn-out?

09-05-2007 15:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja vreemde vraag misschien, maar ik leef op dit moment zo dat als je dat veel langer doet je zeker solliciteerd naar een burn-out.

Anders leven is heel makkelijk gezegd en ik heb ook helemaal geen ervaring met burn-out in mijn directe omgeving, dus daarom jullie advies.



Ik heb sinds een maand of 7 een eigen onderneming samen met mijn vriend. Heel spannend en leuk, maar ook heeeeeel hard werken en ook heeeeeel veel werken en daarnaast gaat het niet zoals we gehoopt hadden en zijn de komende maanden erg spannend of het wel gaat lukken etc.

De zondag zijn we in principe vrij, maar dan komen de 'verplichte' dingen. Verjaardagen, ouders bezoeken etc etc. Wel geen werk, maar voor ons niet echt vrij zijn en echt tijd voor ons zelf.

Ook het idee dat we over een paar maanden zouden moeten sluiten laat me niet los en ik word erg verdrietig van de gedachten. Hoewel het zeker zover nog niet is. Maar ik vraag me dan af, hoe het verder zou moeten. Wat voor werk zou ik moeten gaan doen en hoe komen we dan van de schulden af!



Maar goed. De laatste paar weken zijn heel hectisch geweest (veel klanten binnengehaald!!!!) maar ook veel gewerkt en we merken nu ook beide aan onszelf dat we veel moe zijn. Niet echt futloos dat we niets meer kunnen, maar dat wil ik dus ook zeker voor zijn.



Wie heeft tips (of opbeurende woorden)?!
Ha, ik heb ook een eigen bedrijf, werk ook samen met vriend, en moet ook goed opletten dat ik niet opgebrand raak. Dit helpt:



1. Als je thuis bent, afspreken dat je niet over werk praat. Is moeilijk, maar probeer thuis en werk gescheiden te houden.



2. 's Avonds op tijd ophouden met werken. Als je 's avonds doorwerkt, kun je niet slapen, en word je de volgende dag al moe wakker. Liever eerder beginnen, als je in tijdnood zit.



3. Weinig alcohol. Alcohol helpt weliswaar ontspannen, maar je slaapt er slechter door en het vermindert je weerstand.



4. Stuur familie een lief kaartje of een bos bloemen, en zeg dat je de komende tijd je bedrijf op de rails probeert te krijgen en dus niet langs komt. Als je dat jarenlang doet, wordt het vervelend, maar een paar maanden moeten ze maar begrijpen, vind ik.



5. Leer 'nee' zeggen tegen klanten. Vriendelijk maar beslist. Dat je graag klanten wilt hebben, betekent nog niet dat je altijd bereikbaar moet zijn en alles voor ze moet doen.



6. Niet te perfectionistisch zijn. Een goed bedrijf is niet een bedrijf waar geen fouten gemaakt worden. Een goed bedrijf is een bedrijf dat draait ondanks alle fouten. En waar je leert van je fouten.



7.  als je een betrouwbare werkster kunt krijgen: meteen doen! In een opgeruimd huis is het beter uitrusten. Je hoeft dan niet ook nog 's het huishouden te doen als je thuiskomt. Die paar tientjes extra de komende maanden, dat kan je de kop niet kosten.



8. als je geen werkster kunt vinden: huishouden gewoon laten versloffen. Alleen zorgen dat 's ochtends de slaapkamer en de keuken worden opgeruimd. Dat geeft rust. (Mijn vriend en ik hebben dat verdeeld, hij de keuken, ik de slaapkamer.)



9. Mij helpt het om na het werk te wandelen, te roeien, of buiten te gaan bewegen. Dat maakt je hoofd leeg.



10. Af en toe hier uitrazen hoe spannend het is?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips korenwolf, kan ik zeker wel wat mee!

Ja het huishouden is ook een probleem, ik kan wel wat doen, maar om alles bij te houden lukt gewoon niet.

We hebben een werkster gehad en dat was heerlijk, maar toen we net begonnen met onze winkel was het op een gegeven moment zo rustig dat ik 's morgens niets zat te doen en ik haar betaalde om te poetsen, dus toen hebben we dat tegen haar gezegd en zijn we het zelf gaan doen. Dat ging goed, tot het een tijd terug echt druk begon te worden en we beide 6  dagen in de week aan het werk waren, en ook wat avonden.

Nu ben ik dus bang dat als ik een werkster neem en zij hier de troep van de afgelopen tijd heeft schoongemaakt het weer zo rustig wordt (zomer is altijd wat rustiger) dat we zo'n vrouw weer moeten 'ontslaan'. En ik wil niet dat zij het idee krijgen dat ze gebruikt worden voor de ergste troep.

Maar je hebt zeker gelijk als je zegt dat een opgeruimd huis rust geeft.



Hoelang heb jij je bedrijf? Hoe loopt het? En hoeveel uur werk jij?



Dat niet over het werk praten doen we vaker nu. Net als vanavond ook, om 19.45 kwamen we thuis en toen hebben we het er niet meer over gehad, morgen weer een dag. Ik heb een heerlijke massage gehad en ben daarna heerlijk gaan douchen. Ik voel me als herboren.

Zometeen met een goed boek naar bed en hopelijk een lange rustige nacht!!!
Alle reacties Link kopieren
Tijd nemen om te sporten.

Plan weekendje weg.

1 avond voor jullie zelf plannen in de week.
hey,

weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb een topic

over burnout, bij mij was het al te laat namelijk...



ik zou zeggen, kom erbij



grtz Phoebe
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Geef het wel aan bij je vriend hoe je je voelt. Dan kan hij er rekening mee houden en kunnen jullie samen bekijken hoe de zaken (zowel thuis als met het bedrijf) opgelost kunnen worden.

Neem, zoals eerder gezegd, een werkster in huis, zodat je in een net huis terecht komt en je op de tijden dat jullie samen vrij zijn vooral leuke dingen kunt gaan doen, zoals uitgaan of een weekendje weg bijvoorbeeld. Maar ook lekker 'hangen' op de bank voor de TV kan leuk en ontspannend zijn.

Als het maar iets is wat leuk is en wat ontspant.



Wat je ook zou kunnen doen is iets leuks plannen afzonderlijk van elkaar: jij met je vriendinnen en hij met vrienden bijvoorbeeld.

In de zaak zien jullie elkaar al heel vaak en dan heb je het idee toch nog je eigen dingetjes te hebben. Heb je elkaar ook wat te vertellen achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend weet hoe ik me voel en dat helpt wel goed, het met elkaar praten.

Wat we als eerste gaan doen is hier in de winkel personeel aannemen. Zo goedkoop mogelijk, dus stagaire en een monteur met een 0 uren contract.

Die werkster wil ik nog even afwachten. We wonen namelijk niet super groot en als we straks misschien wat meer lucht krijgen met die extra mensen dat het dan ook lukt.

Ik zorg wel dat de was bij is en de keuken opgeruimd en de salontafel zo ver mogelijk leeg, dat scheelt al heel veel.



Dingen apart doen we ook. Dingen samen niet zo heel veel. Vaak plannen we op zaterdagavond niets en dan is dat onze avond. Zo heel veel zien we elkaar nu niet echt. Mijn vriend is vooral veel buiten en 's morgens al vroeg op pad en 's avonds ook vaak weg. Maar dat gaat dus binnenkort veranderen, zodat we naast collega's ook echt leuke dingen ga plannen.



Gelukkig is dit tijdelijk en dat scheelt ook een hoop.



Maar ik kan niet wachten om straks een keer een weekendje weg te gaan!
Alle reacties Link kopieren
als ex-burn-outer heb ik o.a. het volgende geleerd...

- zorg dat je werk en prive niet structureel uit de balans raakt van

 70 % werk 30 % prive. In die prive tijd moet je je zien op te laden door

te rusten, sporten, afspreken vrienden, fam etc. Ik heb en had een onwijs gave baan dus net zo gedreven als jij denk ik.



Blijf luisteren naar je lichaam. Pijn in je rug, hoofd, prikkelbaar etc? Neem gas terug, geen sociale afspraken maar een 55plus lui weekend.

Is je lichaam moe, dan BEN je moe.



Zorg dat je goed blijft slapen. Zodra je klachten krijgt, ingrijpen door te ontspannen voor je gaat slapen en oa je slaapkamer houden voor slapen en seks, geen tv, eten, bellen etc, Slaapkamer moet SLAAPverblijf blijven.

Check ook even de site  burnin  nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven