Gezondheid alle pijlers

Hoe voorkomt ik een burn-out?

09-05-2007 15:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja vreemde vraag misschien, maar ik leef op dit moment zo dat als je dat veel langer doet je zeker solliciteerd naar een burn-out.

Anders leven is heel makkelijk gezegd en ik heb ook helemaal geen ervaring met burn-out in mijn directe omgeving, dus daarom jullie advies.



Ik heb sinds een maand of 7 een eigen onderneming samen met mijn vriend. Heel spannend en leuk, maar ook heeeeeel hard werken en ook heeeeeel veel werken en daarnaast gaat het niet zoals we gehoopt hadden en zijn de komende maanden erg spannend of het wel gaat lukken etc.

De zondag zijn we in principe vrij, maar dan komen de 'verplichte' dingen. Verjaardagen, ouders bezoeken etc etc. Wel geen werk, maar voor ons niet echt vrij zijn en echt tijd voor ons zelf.

Ook het idee dat we over een paar maanden zouden moeten sluiten laat me niet los en ik word erg verdrietig van de gedachten. Hoewel het zeker zover nog niet is. Maar ik vraag me dan af, hoe het verder zou moeten. Wat voor werk zou ik moeten gaan doen en hoe komen we dan van de schulden af!



Maar goed. De laatste paar weken zijn heel hectisch geweest (veel klanten binnengehaald!!!!) maar ook veel gewerkt en we merken nu ook beide aan onszelf dat we veel moe zijn. Niet echt futloos dat we niets meer kunnen, maar dat wil ik dus ook zeker voor zijn.



Wie heeft tips (of opbeurende woorden)?!
Ha, ik heb ook een eigen bedrijf, werk ook samen met vriend, en moet ook goed opletten dat ik niet opgebrand raak. Dit helpt:



1. Als je thuis bent, afspreken dat je niet over werk praat. Is moeilijk, maar probeer thuis en werk gescheiden te houden.



2. 's Avonds op tijd ophouden met werken. Als je 's avonds doorwerkt, kun je niet slapen, en word je de volgende dag al moe wakker. Liever eerder beginnen, als je in tijdnood zit.