Meningen gevraagd, m.b.t. aanschaf asielhond

02-07-2012 15:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een lang verhaal kort te houden: we zitten er aan te denken om een (asiel)hond te adopteren. Partner en ik zitten nog in een oriënteringfase.



Wat betreft werk: we werken beide fulltime, alleen werk ik van ’s middags 16:00 tot 24:00 en vriend van 09:00 tot 18:00. Hond zou dan doordeweeks max. 3 uur alleen zitten. Vriend zou dan de hond ’s ochtends kort uitlaten, ik kan ruim anderhalf uur met hem in het bos (vlakbij) gaan wandelen en ’s avonds laat mijn vriend hem weer een uur uit. Eventueel kan ik hem dan weer uitlaten, als ik thuis kom. Al met al, zou het neer komen op min. 2 ½ - 3 uur lichamelijke beweging op een dag.



We weten nog niet precies wat voor een soort hond het gaat worden, maar we hebben beide een voorliefde voor Staande honden en Retrievers. We weten dat dit soort honden heel veel beweging nodig hebben en dat het werkhonden zijn. Daarom willen we dan ook, naast de dagelijkse wandelingen, een (jacht)training gaan volgen, zodat de hond niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk voldoende wordt uitgedaagd. Wel een training die past bij de soort hond, zeg maar.



Nu hadden we vorige week een bezoek gebracht aan een asiel. We legden de situatie uit en eigenlijk kregen we al snel de vraag hoe/waar we wonen (dus rijtjeshuis/appartement, tuin/geen tuin, e.d.)

We wonen dus in een appartementencomplex. Als we een hond zouden nemen, dan zou hij 4 trappen op/af moeten. ...



Aan de ene kant snap ik heel goed dat de meest ideale uitgangssituatie, voor de aanschaf van een hond, zou zijn: huis met ruime tuin. Volgens de asielmedewerkster zou de kans erg klein zijn, dat we een hond (waar onze voorkeur naar uit gaat, zie 3de alinea) zouden meekrijgen. Volgens haar dan alleen puur om het feit dat we in een appartement wonen (traplopen en te kleine bewegingsruimte)



Wat vinden jullie hiervan?



Stel jij bent een fokker/asielmedewerker, zou je dan een hond meegeven aan mensen zoals wij?

Ja/Nee, waarom wel/niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een retriever van 28 kilo! Ik woon ook op een appartement met een mega dakterras en overdag zit hij bij de buren in de tuin..



Ik hoef maar 1 trap op en toen die jong was heb ik hem gedragen wat dus nu niet meer mogelijk is!

Ik heb hem aangeleerd om langzaam te lopen..

Ik heb begrepen dat als hij normaal loopt dat geen probleem is!



Als we aan de wandel zijn en hij elke keer steile bermen op en af rent lijkt me dat erger!



Idd heb je voor een pup mega veel tijd nodig en zitten er genoeg honden in het asiel op een baasje te wachten!



En je kan ook eens kijken bij de rasvereniging.. Daar worden vaak honden op de herplaatserlijst gezet..



Van mijn ras is het ong 1 per maand die een nieuw thuis zoekt..



Ikzelf zit op een forum van mn ras!

Daar kan je je ook op aanmelden en dit verhaal voorleggen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 02 juli 2012 @ 16:43:

Als ik in een asiel zou werken, zou ik er meer moeite mee hebben dat jullie allebei de hele dag werkenEven nog een hele korte reactie, en dan moet ik echt even weg.

We werken wel fulltime, maar we hebben wisselende werktijden. Ik ben tot 15:00 thuis en vriend komt weer om max.6 uur thuis. Dus hond zou per dag max 3 uur alleen thuis zijn. Als we beide van 9 tot 5 zouden werken, dan zouden we niet voor een hond kiezen. Drie uur zou prima te overbruggen moeten zijn, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
3 uur alleen is prima. Zelf hou ik max 6 uur aan maar dat komt eigenlijk nooit voor. Hij is bijna nooit alleen.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn vooral de honden met de wat zwaardere botten, die problemen zullen ontwikkelen bij veel traplopen.

En retrievers hebben al redelijk zware botten.



Als je nu gaat voor een middelgrote hond, zoals een heidewachtel of een friese stabij, dan denk ik dat die nog het meest geschikt voor jullie is. Jachthonden bij uitstek, maar niet heel groot, eerder middelgroot, en lich qua bouw.



Een ras dat ook bij julie zou passen is de springerspaniel. Ook een middelgroot hondje, en een jachthond bij uitstek.

Zoek bij http://www.dierenasiels.com/ maar eens onder kleine jachthonden en spaniels, dan vind je vast wel een leuke hond.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 juli 2012 @ 15:56:

Zou gewoon echt wachten tot je 'n tuin hebt. Je moet dat beest toch 's ochtends voor je werk of 's avonds laat toch ook even buiten kunnen laten zonder dat je er speciaal voor moet mee lopen?



Jij komt uit belgie toch volgens mij is dat echt typisch belgisch... Ik zou mn hond niet in mn tuin willen laten plassen. Voor een puppie maak ik een kleine uitzondering.



Ik snap de asielmedewerkster wel. Ik zou ivm de trappen geen rashond nemen (door fokproces vaak meer kans op HD) en niet een al te zware hond (max 20/25 kilo). Wellicht een leuke kruizing? Misschien eens op dierenasiels.com kijken naar een staande hond, en gewoon je situatie uitleggen aan de telefoon en vragen of je langs mag komen? Niet alle asiels zullen zo 'streng' zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 2 neefjes bij (vannacht geboren)



Ik heb het topic nog even rustig doorgelezen en heb besloten om nog even te wachten met de aanschaf van een hond totdat we een benedenwoning hebben. We waren al aan het rondkijken, maar zullen nu iets actiever op zoek gaan.



Voorals nog, heb ik nog een aantal vragen.



@Sirocco: ik snap dat je uit privacyredenen niet wil zeggen waar je woont en wat voor een soort honden je herplaatst. Vandaar dat ik je heb uitgenodigt voor een vriendschapsvoorstel. Ik ben wel benieuwd wat voor een honden je herplaatst en of dat via een stichting gaat of via eigen initiatief.



@Eliana: bedankt voor de link van het Walkabout harnas.



@Suhke: mag ik vragen wat voor een hond jij hebt? Dat van het aanmelden bij rasverenigingen voor herplaatsters wist ik, maar we weten nog niet wat voor een soort hond we precies willen, we zitten nu nog in de orienterende fase en kijken liever eerst naar welke honden het beste bij ons zouden passen. Daarna zouden we ons kunnen gaan inschrijven voor een desbetreffende rashond.



@Iones: ten eerste nog van harte gefeliciteerd met je huwelijk!

We hebben gekeken naar de Heidewachtel en de Stabij, qua karakter vind ik het beide leuke honden, maar om eerlijk te zijn heb ik een beetje mijn twijfels of de Heidewachtel een geschikte hond voor ons zou zijn. En dan doel ik eigenlijk op zijn inmense jachtinstinct. We hebben ook gekeken naar de Springerspaniel...hier eigenlijk hetzelfde. Ik voel er nog niet gelijk een klik bij.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dank je voor je felicitatie!

Jij ook gefeliciteerd met je neefjes: 2 voor de prijs van 1!



Een friese stabij is net zo goed een jager hoor.

Het is gewoon aan jou om dat instinct te beteugelen, of juist te laten ontwikkelen (de vrije hand en dan krijg je een probleem, of gericht omdat je met de hond op jachttraining gaat).



Er zijn veel mensen in de stad met jachthonden die niet bijzonder jagen. Een jack russel is ook een jagertje, hij gaat graag beestjes achterna.



Het gaat niet zozeer om het jachtinstinct, maar de aard van het ras: is een hond makkelijk af te richten, of is het juist moeilijk omdat hij bijvoorbeeld eigenwijs is of hardnekkig?

Dat is waar je eigenlijk naar moet kijken.

Ik heb ook nog een hondje geadopteerd via een stichting in Spanje. Mooi werk! Hele aparte ervaring zoals ik daar met een aantal andere mensen op het vliegveld de honden stond op te wachten die wij via internet geadopteerd hadden. Allemaal idealisten die op hun beperkte manier mee willen helpen aan het verbeteren van de wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven