Werk & Studie alle pijlers

Werken bij NGO's ontwikkelingssamenw/internationale relaties

04-07-2012 14:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers



Ik ben al lange tijd erg gemotiveerd om te werken bij een NGO of overheidsinstelling die werkt op het gebied van ontwikkelingssamenwerking of internationale relaties, omdat die onderwerpen me erg interesseren. Denk aan OxfamNovib, Buitenlandse Zaken, Cordaid etc. Liefst in Nederland, maar buitenland is ook leuk (mits geschikt voor gezin).



Ik heb inmiddels veel studie ervaring op dat gebied, maar nauwelijks werkervaring en ik ben al in de dertig. Omdat veel mensen dit willen doen en er maar weinig werk is en omdat er bezuinigingen spelen, is het zeer moeilijk om zo'n baan te krijgen en dat lukt me dus al jaren (net) niet.



Zijn er hier misschien mensen die al dan niet in de sector werkzaam zijn en advies hebben over hoe dit het beste aan te pakken (netwerken, stage, open sollicitaties)? Zou ik erg blij mee zijn. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi wdr,



ik ken de sector een beetje, het is inderdaad erg moeilijk om binnen te komen en de salarissen zijn vaak laag.

Werkervaring is eigenlijk het belangrijkste. Heb je al vrijwilligerswerk gedaan voor een NGO ? Ik weet hoe afhankelijk je bent van een (redelijk) inkomen, maar de beste manier om binnen te komen is vaak vrijwilligerswerk+paar stages (vaak onbetaald, helaas...).

Je kunt verder ook naar open dagen gaan of masterclasses en daar netwerken.

Succes !
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cosima, fijn dat je antwoord geeft, bedankt!

Ik heb een beetje vrijwilligerswerk gedaan maar kan dit niet zoveel vanwege gezin en verantwoordelijke (en goedbetaalde) baan. Ik volg nu inderdaad een masterclass, dus dat doe ik al. Ben er al een paar jaar bewust mee bezig, maar is inderdaad een hele lastige sector om binnen te komen. Best frustrerend, maar ik bekijk het graag van de positieve kant.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat begrijp ik. Wat zoek je precies, projecten, communicatie, fundraising... ? Ben je bereid om ter plekke te reizen of wil je vanuit Nederland werken ?



Vrijwilligerswerk kan ook in je vrije tijd, bijvoorbeeld verstaalster zijn en dergelijke. Is alvast een goed begin voor je netwerk !

Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een man, dus zou dan liever vertaler zijn :-)



Ik ben vooral het type projectmedewerker/inhoudelijk (beleids)medewerker. Communicatie en fundraising activiteiten zou ik ook prima vinden, maar niet alleen dat. Vanuit Nederland werken zou wel zo makkelijk zijn (en dan regelmatig reizen), maar een mooie plaatsing in het buitenland is ook te gek. Moet dan wel mogelijkheid zijn om met gezin daar te verblijven.



Ik ben nu erg druk met studie en masterclass, maar daarna misschien wel wat vrijwilligerswerk. Bedankt, en je advies is erg welkom.
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 04 juli 2012 @ 15:04:

maar een mooie plaatsing in het buitenland is ook te gek. Moet dan wel mogelijkheid zijn om met gezin daar te verblijven.En dan moet je dus een salaris verdienen waarmee je je gezin ook kunt onderhouden, want grote kans dat je vrouw daar niet mag werken/geen baan kan vinden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 04 juli 2012 @ 15:12:

[...]





En dan moet je dus een salaris verdienen waarmee je je gezin ook kunt onderhouden, want grote kans dat je vrouw daar niet mag werken/geen baan kan vinden?Klopt. Nu verdien ik hier ook het grootste deel van het salaris. Maar ik kan geen baantje in een ander land aannemen waarvoor ik een 'lokaal salaris' (lees: een paar honderd euro) verdien, dat is meer geschikt voor jonge single mensen.
Ik heb 6 jaar bij een internationale NGO gewerkt, standplaats NL, maar wel af en toe een reis naar het buitenland. Geen ervaring met ontwikkelingswerk.



Doe je nu wel werk dat relevant is voor het werk dat je binnen een NGO wilt gaan doen? Want communicatie en fundraising klinkt leuk, maar ben je daar ook geschoold en ervaren in, de marketingafdelingen van grote NGO's zijn namelijk al jaren erg professioneel omdat het een uitdaging is om een goed budget binnen te halen. Er zijn namelijk vaak mensen die denken, ach, communicatie kan ik wel . En voor het werk in het buitenland zijn vaak heel specifieke medewerkers nodig, bijvoorbeeld met bijzondere talen- en landenkennis of met een medische of technische opleiding. Steeds meer wordt gewerkt met lokale medewerkers en dat vind ik ook een goede zaak.



Ik neem aan dat je de vacatures op fondsen.org en oneworld in de gaten houdt. Verder is vrijwilligerswerk niet zozeer een goede binnenkomer, al is er soms wel doorstroming, het is vooral een goede manier om ervaring op te doen en een netwerk op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Oneworld check ik dagelijks, net als individuele sites van sommige organisaties. Ook reliefweb.org. Fondsen.org moet ik vaker kijken, bedankt.



Ik ben vooral een inhoudelijk denker zonder al te veel specifieke communicatie/ fondsen ervaring, dus ik zou dat best willen leren en doen als deel van een functie, maar ik zie mezelf niet als pure communicatie/fondsen medewerker en reageer ook niet op die vacatures. Kansloos ook.



Ik vind het lokale medewerkers gedeelte ook een goede zaak (al wil ik zelf ook een baan :-) ) Zo'n baan als jij had lijkt me ideaal voor mijn situatie, standplaats NL en dan af en toe reizen.
Ik ben ooit in de sector gerold en blijven plakken. Het is inderdaad erg lastig om binnen te komen bij de grote organisaties die je noemt, maar je zou je ook kunnen richten op de kleinere organisaties. Je leert hier namelijk heel veel omdat je veel verschillende dingen doet ipv je richten op een specifiek vakgebied, wat je bij grotere organisatese al gauw doet. Zo kun je uitvinden wat voor soort werk het beste bij je past en je krijgt eerder de kans om naar het buitenland te gaan.



Heb je al een idee van wat je precies zou willen doen? Kijk anders eens op de website van stichting La Luz, die koppelen professionals aan goede doelen. Zo kun je mooi werkervaring opdoen bij een project waarbij je je huidige expertise kan gebruiken en kan je mooi netwerken binnen de sector.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook graag bij een kleinere organisatie werken, maar mijn ervaring tot nu toe is dat je daar ook zeer lastig binnen komt. Maak ik daar juist meer kans volgens jou? Ik heb wel het idee dat bijna alle vacatures op oneworld.nl te vinden zijn.



Juist die afwisseling en mogelijkheid om eerder naar het buitenland te gaan vind ik leuk. La Luz ga ik bekijken, bedankt voor het advies.



Blij met jullie reacties.
Oh de kleinere organisaties had je al geprobeerd. Ik ben daar toen juist wel heel makkelijk binnengekomen maar had toen al wel veel vrijwilligerswerk (binnen- en buitenland) gedaan. Maar dat is trouwens ook wel wat jaren geleden dus het kan natuurlijk ook gewoon aan deze tijd liggen.



Kijk je wel eens op de websites van NCDO of Move your World? Die organiseren wel eens evenementen voor mensen die graag aan de slag willen in deze sector met carriere advies enzo, die zou je ook eens kunnen bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bij NCDO volg ik nu een cursus. Ik hou het verder in de gaten, bedankt! Deze tijd is moeilijk. Ik werd een jaar of drie nog wel eens uitgenodigd terwijl mijn cv toen nog veel slechter was, en sindsdien niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven