Geld & Recht alle pijlers

Te goeder trouw, toch boete?

05-07-2012 23:23 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een brief van de Belastingdienst: zijn opgegeven inkomen van 2009 blijkt 9000 te laag te zijn, dus hij krijgt een nieuwe aanslag. Aangezien hij destijds 900 euro terugkreeg van de belastingsdienst, vermoedt hij dat hij dat nu moet terugbetalen.



Ik vind dat onterecht. In 2009 had hij een turbulent jaar wat werkgevers betreft. Zijn werkgever ging failliet, hij kwam bij het UWV en later dat jaar had hij weer een baan. Van de failliete werkgever heeft hij echter nooit meer een jaaropgaaf gehad (was een erg groot faillissement).



Om toch aangifte te kunnen doen over 2009 heb ik voor hem de hele riedel afgebeld, waaronder de curator van de failliete werkgever. Zij gaven aan het ook niet meer te kunnen achterhalen, zeiden dat hij zijn laatste loonstrookje maar moest gebruiken en 'de belastingdienst weet ervan'.



Dat hebben we dus maar gedaan en zo eerlijk mogelijk de aangifte ingevuld. Met maar liefst 9000 euro te weinig, als we de Bd mogen geloven. Ik snap er helemaal niks van. Ben ook voornemens om die aangifte op te zoeken (ben nu niet bij vriend) en alle documentatie erbij ook (goddank heb ik toen alles opgeschreven wat die telefonische communicatie betreft).



Maarja, wat gaat er nu gebeuren? Hoe kan de Bd wel aan zijn inkomensgegevens van failliete werkgever komen en hijzelf niet? Kan hij na zoveel jaar nog problemen krijgen? En als hij minder inkomen heeft ingevuld heeft hij toch ook minder afgedragen belasting ingevuld?



En kan hij een naheffing dan wel boete dan wel correctie van zoveel geld krijgen terwijl hij die aanslag te goeder trouw heeft ingevuld? Ik snap dat je jezelf niet te snel rijk moet rekenen, maar we zijn ruim 2 jaar verder na de aanslag, ik snap dat hij dat geld niet in zijn holle kies stopt (hij heeft ermee geïnvesteerd).



Edit: we gaan uiteraard bezwaar aantekenen, maar we hebben de definitieve aanslag nog niet binnen en ik wil een beetje weten waar we staan. Vind het zo vreemd...
Alle reacties Link kopieren
Kun je de gegevens van de voorlopige aanslag niet inzien? Dan kun je erachter komen of de fout zit bij die 4 maanden, of dat het daarna is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivakeesje schreef op 06 juli 2012 @ 00:04:

[...]





[...] maar hij is zo'n piekeraar en slaapt nu zeker weten weer een week niet/slecht omdat hij dit er nu echt niet bij kan hebben. [...]Daarom dus vandaag gewoon even bellen, dan hoeft-ie geen week wakker te liggen.
En verschil van 9000 euro? Dat zie je als belastingplichtige ook wel. Het bruto bedrag wat je moet betalen delen door het aantal gewerkte maanden. En een verschil van 9k is heel groot. Het heeft geen moer met te goeder trouw te maken. Je hebt geld verdient en daarover moet je belasting betalen. Belasting is geen boete!!!! Nu komt men erachter dan hij minder heeft betaald dan zou moeten en komen ze dat bedrag gewoon vorderen. Elk jaar maken mensen per ongeluk fouten, soms komen ze daar jaren later pas achter.



Niet miepen gewoon betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivakeesje schreef op 05 juli 2012 @ 23:33:

[...]





Ik zeg nergens dat mijn vriend geen belasting wil betalen. Ik vind alleen: als je iets goed (voor zover je weet) invult en je moet ineens bijbetalen, is dat oneerlijk. Dan weet je dus nooit waar je aan toe bent en moeten we voortaan alles wat we van de Bd krijgen maar ongebruikt opsparen voor die ene keer in 2045 dat ze besluiten dat we over 2012 toch nog een rooitje moeten lappen.





Oh men. Hoeveel ervaring heb jij met de BD? Ze mogen vijf jaar teruggaan. Of je het eerlijk vindt of niet, maakt geen donder uit. Schrale troost: dit geldt voor iedereen. Dus niet zeuren. Zet geld dat je eventueel krijgt apart en dok zodra de BD aantoonbaar stelt dat je te weinig hebt betaald.

Dan hadden ze het meteen moeten checken. Ik heb de Bd toen nog om een verklaring inkomsten gevraagd, juist omdat ik weet dat de Bd vaak alle gegevens wel heeft (om te controleren). Die kon ik toen niet krijgen, want die is gebaseerd op de aanslag
En dat geld heb je al uitgegeven, dus moet je nieuwe 900 euro's gaan sparen. Je kunt namelijk altijd een betalingsregeling treffen. De belasting echter hoeft niet op te draaien voor de foutjes van mensen.
Je weet toch wel of je 9000 minder of meer verdiend hebt??? 1000 euro over een jaar.. okee. Maar 9000??? Echt niet dat je dat dan over het hoofd ziet.



En je bent ALTIJD zelf verantwoordelijk voor je financiële gegevens. Jij dient dus zelf altijd je loonstroken etc te controleren.
Wat Oriane zegt dus.
Vivakeesje je snapt er niet veel van. De belasting is geen boete!! Maar een plicht. Van iedereen! Je vriend heeft te weinig opgegeven en dus moet hijmdat restbedrag nu gewoon betalen. Nks meer niks minder. Geen boete, geen waarschuwing.



De belastingdienst gaat van te goedertrouw uit. Daarom krijgt iedereen voor juli zijn geld van de belastingdienst terug. Jij snapt zelf ook wel dat ze in die drie maanden niet miljoenen aangiften kunnen controleren, dus noemen ze dat een voorlopige aanslag. Ze gaan uit dat mensen gelijk hebben. Anders kunnen mensen jaren en jaren wachten op hun geld! Als dan later blijkt dat er toch iets niet klopt moeten die mensen bijbetalen. Sterker nog, ik heb wel eens meegemaakt dat ik na twee jaar ineens wat geld terugkreeg van de belasting. Als dat bij jullie was geweest, had je het dan ook teruggestort wegens te lang geleden? Natuurlijk niet!! In dit geval heeft vriend een foutje gemaakt en moet hij dus nog wat bijbetalen.
quote:Oriane schreef op 06 juli 2012 @ 08:32:

En verschil van 9000 euro? Dat zie je als belastingplichtige ook wel. Het bruto bedrag wat je moet betalen delen door het aantal gewerkte maanden. En een verschil van 9k is heel groot. Het heeft geen moer met te goeder trouw te maken. Je hebt geld verdient en daarover moet je belasting betalen. Belasting is geen boete!!!! Nu komt men erachter dan hij minder heeft betaald dan zou moeten en komen ze dat bedrag gewoon vorderen. Elk jaar maken mensen per ongeluk fouten, soms komen ze daar jaren later pas achter.



Niet miepen gewoon betalen.Juist omdat het zo'n groot bedrag is, en je dat dus zelf meteen had moeten merken met het invullen van de aangifte, zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt. Daar werken ook mensen, en mensen maken fouten. Dus bezwaar aantekenen en het heel goed uitzoeken zou ik zeggen.
Niet eens bijbetalen Oriane, maar terugbetalen. Wat heel logisch is want het geld is onterecht ontvangen.



En als je 9000 meer of minder euro niet in de gaten hebt, dan kun je 900 euro met gemak terug betalen.
quote:whopper schreef op 06 juli 2012 @ 08:40:

[...]





Juist omdat het zo'n groot bedrag is, en je dat dus zelf meteen had moeten merken met het invullen van de aangifte, zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt. Daar werken ook mensen, en mensen maken fouten. Dus bezwaar aantekenen en het heel goed uitzoeken zou ik zeggen.Zelden tot nooit dat de belastingdienst zo'n rekenfout maakt. Daar is het een te groot bedrag voor. Ik gok dat TO een werkgever over het hoofd gezien heeft, of de uitkering niet heeft ingevuld.
Als je te weinig inkomsten opgeeft, dan zal de BDienst dat corrigeren. Dat lijkt me ook logisch, want anders zouden we allemaal wel wat minder op kunnen geven. Een boete komt pas aan de orde als men van mening is dat je de kluit bewust aan het bedonderen bent. Bij een bedrag van 9000 euro, wordt dat al snel aannemelijk. Indien je van mening bent dat je ter goede trouw hebt gehandeld, dan kun je dat proberen aan te tonen. In het gunstigste geval, betekent dat dat je geen boete hoeft te betalen. Maar uiteraard ben je de niet betaalde belasting dan nog steeds wel verschuldigd.
quote:Oriane schreef op 06 juli 2012 @ 08:39:

Vivakeesje je snapt er niet veel van. De belasting is geen boete!! Maar een plicht. Van iedereen! Je vriend heeft te weinig opgegeven en dus moet hijmdat restbedrag nu gewoon betalen. Nks meer niks minder. Geen boete, geen waarschuwing. Ik zou er zomaar niet vanuit gaan dat haar vriend te weinig heeft opgegeven hoor. Ik zou het eerst eens goed uitzoeken allemaal. Zoals ik al zei; daar zitten ook gewoon mensen te zwoegen achter een stapel paperassen, en daar kan ook wel eens iemand op een maandag ochtend een foutje maken.... als blijkt dat hij toch te weinig heeft betaald dan moet je dat alsnog doen ja, en is het geen straf maar gewoon een plicht.
quote:waarbij schreef op 06 juli 2012 @ 08:41:

[...]





Zelden tot nooit dat de belastingdienst zo'n rekenfout maakt. Daar is het een te groot bedrag voor. Ik gok dat TO een werkgever over het hoofd gezien heeft, of de uitkering niet heeft ingevuld.Zelden. Maar toch... als je zelf zeker weet dat je het goed hebt gedaan loont het om het uit te zoeken.
quote:whopper schreef op 06 juli 2012 @ 08:43:

[...]



Ik zou er zomaar niet vanuit gaan dat haar vriend te weinig heeft opgegeven hoor. Ik zou het eerst eens goed uitzoeken allemaal. Zoals ik al zei; daar zitten ook gewoon mensen te zwoegen achter een stapel paperassen, en daar kan ook wel eens iemand op een maandag ochtend een foutje maken.... als blijkt dat hij toch te weinig heeft betaald dan moet je dat alsnog doen ja, en is het geen straf maar gewoon een plicht.



Volgens mij werkt het ietsje anders. Het inkomen wat opgegeven is dient overeen te komen met de afgedragen loonheffingen, overhevelingstoeslagen etc. Aan de hand daarvan kan worden berekend wat het inkomen is geweest. Als blijkt dat er minder is afgedragen ( doordat er een teruggave is verricht) dan is dat heel simpel uit te zoeken door alle bedragen op te tellen en het verschil te berekenen.



Een werkgever is bij mijn weten ook verplicht om een jaaropgaaf te verstrekken, ik vind het antwoord van de curator dan ook heel erg vreemd.
quote:whopper schreef op 06 juli 2012 @ 08:45:

[...]



Zelden. Maar toch... als je zelf zeker weet dat je het goed hebt gedaan loont het om het uit te zoeken.Eens. Maar dat weet TO niet, ze hebben gegokt aan de hand van de laatste loonstrook etc. Maar uitzoeken kan geen kwaad, dat zeker niet. Bezwaar maken moet je sowieso doen als je een betaalregeling wil treffen. Schriftelijk en zsm.
En TO, het is idd geen boete maar gewoon het bedrag dat je MOET afdragen plus de wettelijke rente.
quote:waarbij schreef op 06 juli 2012 @ 08:47:

[...]





Eens. Maar dat weet TO niet, ze hebben gegokt aan de hand van de laatste loonstrook etc. Maar uitzoeken kan geen kwaad, dat zeker niet. Bezwaar maken moet je sowieso doen als je een betaalregeling wil treffen. Schriftelijk en zsm.Ik heb niet echt verstand van belastingen maar ik hoefde vorig jaar geen bezwaar te maken alvorens gespreid terug te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Zou keesje niet bedoelen of ze naast de belasting die nog verschuldigd is ook nog een boete moet betalen? De BD legt wel boetes op bij bewust achterhouden.
quote:roodpaars schreef op 06 juli 2012 @ 08:52:

[...]





Ik heb niet echt verstand van belastingen maar ik hoefde vorig jaar geen bezwaar te maken alvorens gespreid terug te kunnen betalen.Maar TO is het niet eens met de beslissing en denkt dat er een fout is gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de belastingdienst maken ze ook wel eens forse fouten hoor.



Zo hebben ze bij mij jaren geleden ooit verzonnen dat ik vreselijk had gefraudeerd. Hadden ze zelf bij controle ten onrechte het aandeel in belastbare winst van mijn zakenpartners bij mijn inkomen opgeteld. Of ik maar even voor vier man extra belasting wilde ophoesten.



Ik was toen nogal beginnend en had in eerste instantie geen idee wat er aan de hand was, maar toen de boekhouder het had uitgezocht heb ik daarna uitsluitend behulpzame en aardige mensen bij de belastingdienst getroffen,. Ze hebben het niet alleen netjes opgelost maar me ze gingen me nog geld teruggeven ook (ongevraagd).



Ga naar je belastingadviseur als je die hebt, en daarna naar de belastingdienst. Met een beetje mazzel zoeken ze voor je uit hoe het zit. Mijn ervaring is dat er veel fouten worden gemaakt, dat ze dat zelf ook weten en dat ze van harte bereid zijn om naar een oplossing te zoeken.



9000 is teveel om niet gemerkt te hebben, dus het is heel goed mogelijk dat er iemand ergens een fout heeft gemaakt. Ook als je het zelf verkeerd hebt gedaan zullen ze je geen boete geven als blijkt dat je naar beste vermogens je aangifte hebt ingevuld.
quote:reizigster2004 schreef op 05 juli 2012 @ 23:52:

Uhm, dat van die 24 maanden is niet helemaal waar hoor. Inkomstenbelasting moet je binnen 2 maanden betalen, in 1x. 24 maanden is alleen bij Toeslagen. Als je het echt niet kunt betalen, kun je soms uitstel krijgen (dat lukt meestal wel vrij makkelijk, een paar maanden) of een betalingsregeling (veel moeilijker, je moet helemaal met je billen bloot).Oh? Toen ik vorige jaar samen met een vriend ging kijken naar de mogelijkheden voor hem (hij had iets foutief ingevuld en daardoor moest hij 970 euro in 1x ophoesten wat hem niet lukte) was er alleen dat formulier van betalingsregeling waarin je dus inderdaad helemaal met je billen bloot moest. Hoe krijg je dan makkelijk uitstel van een paar maanden?
Alle reacties Link kopieren
Tsja het grootste deel van de mensen waarbij de Belastingdienst de aangifte corrigeert heeft gewoon een foutje gemaakt. Het kan misschien wel zo zijn dat het niet je bedoeling was om een foute aangifte in te sturen, maar als dit wel is gebeurd heb je gewoon geld ontvangen wat niet voor jou bestemd was. Dan is het toch logisch dat je dit terug moet betalen?



Als je de aangifte ondertekend verklaar je dat je een juiste aangifte hebt ingevuld. Verklaar je dit terwijl je niet zeker weet of de gegevens wel juist zijn dan moet je ook niet zo miepen en de volgende keer gewoon een paar tientjes besteden aan een belastingadviseur om je aangifte te controleren.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Kan het niet zo zijn dat hij op basis van dat foutieve inkomen diverse toeslagen heeft gehad terwijl hij daar geen recht op had?



Of is zijn uitkering van die maanden niet opgegeven en alleen zijn salaris?
Alle reacties Link kopieren
Als het verschil echt 9000 is dan reken er maar op dat je niet klaar zult zijn met die 900 euro terugbetalen! Rond de 3000-3500 is dan waarschijnlijker.



En het is inderdaad geen boete, het is het verrekenen van een te laag bedrag. Plus rente waarschijnlijk. Het is helaas naar alle waarschijnlijkheid jullie eigen fout geweest. Zelfs als je niet alle informatie beschikbaar had, daar heeft de BD weinig boodschap aan. Maar 9000 euro bruto had je toch wel moeten merken! Is dat echt niet de uitkering geweest die niet is opgegeven? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat allemaal in de 4 maanden zit. Ook niet als het vakantiegeld niet goed is opgegeven. Daar is het bedrag te hoog voor.

Maar wacht de berichten van de belastingdienst eerst af en reken alles na, met de oude aangifte en jaaropgaven etc van destijds er nog eens bij. Veel meer kun je niet doen. Hoe vervelend ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven