De meerwaarde van trouwen.

23-07-2012 10:11 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic en dingen die me in het dagelijks leven soms opvallen.



Wat is tegenwoordig in de tijd dat mensen samenwonen en een gezin stichten zonder te trouwen nog de meerwaarde van het huwelijk? Is het een papiertje? Handig de zaken geregeld. Of heeft het nog een diepere betekenis?



Het valt mij namelijk op dat mensen soms relaties van ongetrouwde mensen minder serieus nemen dan van getrouwde mensen. Zo had ik laatst een situatie waarin 2 stellen met elkaar in gesprek waren over hun relaties en wat ze belangrijk vonden. Het ene stel getrouwd, het andere niet maar wel een kind.



Zegt die getrouwde vrouw opeens tegen die ongetrouwde: Ja, maar wij zijn getrouwd dus dat is anders.



Alsof haar relatie dan serieuzer zou zijn omdat ze getrouwd zijn.



Hoe zien jullie dat? Wat is voor jullie de waarde van trouwen nog in een tijd waarin het niet per se hoeft?
quote:Flashy schreef op 23 juli 2012 @ 11:33:

Oja wij heten voeren beide zijn naam- mijn naam.

Hij dus ook.

Is soms erg verwarrend men denkt dat hij een vrouw is, of met een man getrouwd is ofzo.Je heet nog hetzelfde als hoe je heette toen je geboren werd. (En hij dus ook.)
Alle reacties Link kopieren
quote:italie_meisje schreef op 23 juli 2012 @ 11:33:

[...]





Ik geloof je direct hoor, maar blijf het raar vinden, want ze heet je dan toch niet meer?



Natuurlijk heet je nog wel zo, met die naam ben je geboren en daar ga je ook mee dood. Dat je ergens onderweg besluit er nog een naam aan toe te voegen of een andere naam te gaan gebruiken, zegt verder niks.



Volgens mij is het zelfs zo dat je ook als je niet getrouwd bent je rustig een andere roepnaam mag voeren, als jij jezelf op je werk wil voorstellen als Mevrouw Jolie-Pitt dan mag dat gewoon, als je op alle documenten maar wel gewoon je geboortenaam invult.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 11:34:

[...]





Dan heb jij je niet goed ingelezen.



Met het huwelijk verwerf je (m/v) het recht om je partners naam te voeren. Wat ook wel logisch is, want je wordt familie van elkaar. Maar zoals je héét, dat blijft je hele leven hetzelfde. Al trouw je tien keer. Dan mag je alletien die namen voeren, maar die ene naam zoals je héét, die blijft hetzelfde. Dat geldt voor mannen net zo goed als voor vrouwen. Je vader heet dus ook hetzelfde, maar als hij er morgen voor kiest om zich alleen nog maar voor te stellen met je moeders geboortenaam, dan mag en kan dat ook.Hmm das balen. Ik had gehoopt eindelijk van mijn rot naam af te zijn als ik ging trouwen. Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 23 juli 2012 @ 11:36:

[...]



Wie weet hebben ze de juiste partner nog niet getroffen en daarom wat vaker gewisseld, dat maakt ze toch niet minder serieus in hun commitment of intenties?

Wel als je elk half jaar / jaar wisselt.

Wees eerst maar eens een aantal jaar samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 23 juli 2012 @ 11:33:

[...]



Je zegt het wat fel, maar ik val ook wel wat over de superieure toon die ik hier uit lees van (volgens mij) een getrouwde moeder.Ik werd ook even heel furieus door de post van Ariana. Het is precies wat je zegt... er zit een superieure toon in. En al is dat niet haar bedoeling, die laatste zin krijgt mij zo weer op de kast.
quote:italie_meisje schreef op 23 juli 2012 @ 11:33:

Ik geloof je direct hoor, maar blijf het raar vinden, want ze heet je dan toch niet meer?Jawel, je blijft je hele leven heten zoals je heette bij je geboorte. Een huwelijk verandert daar niets aan. Je mag alleen de naam van je echtgenoot/echtgenote gebruiken als je dat prettig vindt, en je kunt brieven van de gemeente/overheid/belastingdienst voortaan op die zelfgekozen combinatienaam ontvangen, maar je eigen naam verandert nooit.
quote:Lizzl schreef op 23 juli 2012 @ 10:48:

[...]





Zoiets wilde ik posten, scheelt mij weer typen

Ik zou me trouwens een clown voelen in een trouwjurk. Uiteraard is dat afhankelijk van of het echt een trouwjurk-trouwjurk is of iets dat minder prinses-achtig is. Maar dan nog... de hele verkleedpartij is niet aan mij besteed.Wederom eens. Grappig hoe wij op 1 lijn zitten wat betreft dit onderwerp .
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 23 juli 2012 @ 11:34:



Daarom zijn wij stiekem in het buitenland getrouwd zonder dat iemand er van af wist.

Wel een wit jurkje aan(gewoon een zomerjurkje) en man een korte broek en witte blouse.

Ook geen gezeik over wie zit waar(gescheiden ouders ) en andere perikelen binnen familie.

En ook om het geld als ik heel eerlijk ben,ik weet je kan het zo duur maken als je zelf wilt maar doorgaans gaat er een flinke bom duiten doorheen.Nou van dat geld kan ik een aantal keer flink op vakantie....En zo gaan wij het dus ook doen als we ervoor kiezen om te trouwen Hebben we het al over gehad. Waarschijnlijk op het strand ergens in Thailand of tacky in Las Vegas.

We zorgen dat we dan op vakantie zijn en het trouwen is dan onderdeel van de vakantie en niet andersom.
quote:Flashy schreef op 23 juli 2012 @ 11:36:

[...]



Wel als je elk half jaar / jaar wisselt.

Wees eerst maar eens een aantal jaar samen.Waarom zouden ze blijven bij iemand die niet bij ze past? Niet iedereen schiet immers in 1 keer raak.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 23 juli 2012 @ 11:38:

[...]





Wederom eens. Grappig hoe wij op 1 lijn zitten wat betreft dit onderwerp .
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2012 @ 11:28:

[...]





Ik heb al een kind, van iemand waarmee ik destijds ook zó getrouwd zou zijn, maar die ik in praktijk zelfs nooit meer heb gezien. Een kind krijgen betekent in mijn ogen dus helemaal niet dat je ook de rest van je leven aan iemand vast zit (en gelukkig maar, want anders had ik nu niet kunnen trouwen met de man waar ik wel de rest van mijn leven aan vast wil zitten ). Een kind krijgen betekent alleen dat je de rest van je leven een kind hebt .Je bent de eerste die ik hoor die er ook zo over denkt. Ik vond de stap naar het huwelijk een stuk groter dan de stap om een kind te krijgen. Ik vind dat zo raar, alsof een kind de ultieme verbinding is tussen man en vrouw, terwijl je in feite... nog steeds niks bent van elkaar. Je bent allebei ouder van het kind, maar van elkaar ben je niks. Je kunt zonder tussenkomst van wie dan ook morgen besluiten om weg te lopen en dat was dan dat. Bij het huwelijk moet je dat door een ander laten ontbinden, dan ben je echt rechtstreeks aan elkaar verbonden in plaats van dat je allebei "toevallig" een lijntje naar hetzelfde kind hebt lopen. Ik vond dat veel intenser.
quote:aliana schreef op 23 juli 2012 @ 10:36:

Sommigen wekken gewoon de indruk dat ze nu even het leven met elkaar delen, maar geen keuze voor de toekomst hebben gemaakt (vooral als ze nog geen kinderen hebben).Eens met iedereen die dit een misselijke opmerking vindt. Je hoeft je niet voort te planten om een stabiele, langdurige relatie met je partner te hebben en te houden hoor!
Voor mij persoonlijk heeft het ook geen diepere betekenis. Alleen dat praktische zaken inderdaad beter geregeld kunnen worden, zeker met kinderen in het spel.

Maar ik heb (helaas) ook wel het idee dat mensen 'getrouwden' serieuzer nemen. Als ik zou spreken over 'mijn vriendin' lijkt het over een vrijblijvende relatie te gaan, gaat het om 'mijn vrouw/echtgenote' dan denk ik dat mensen ons meer als een echt stel zien. Maar moet me eigenlijk niks aantrekken van wat anderen denken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 23 juli 2012 @ 11:39:

[...]





En zo gaan wij het dus ook doen als we ervoor kiezen om te trouwen Hebben we het al over gehad. Waarschijnlijk op het strand ergens in Thailand of tacky in Las Vegas.

We zorgen dat we dan op vakantie zijn en het trouwen is dan onderdeel van de vakantie en niet andersom.





Las Vegas ben ik blij dat we niet gedaan hebben,is nl echt niet leuk om te zien.Die chapels liggen zowat op een industrie terrein.

Ik kan je Maui aanraden



Iedereen verwachtte trouwens dat we in Las Vegas gingen trouwen omdat we dus daar heen gingen voor we naar Hawaii gingen



Ik heb trouwens alles via internet met een bedrijfje daar geregeld en niet via een Nederlandse organisatie want die gooien even lekker 1000 euro boven op de prijs...
Alle reacties Link kopieren
quote:trotter schreef op 23 juli 2012 @ 11:41:

[...]



Eens met iedereen die dit een misselijke opmerking vindt. Je hoeft je niet voort te planten om een stabiele, langdurige relatie met je partner te hebben en te houden hoor!Ook eens!
quote:trotter schreef op 23 juli 2012 @ 11:38:

[...]



Jawel, je blijft je hele leven heten zoals je heette bij je geboorte. Een huwelijk verandert daar niets aan. Je mag alleen de naam van je echtgenoot/echtgenote gebruiken als je dat prettig vindt, en je kunt brieven van de gemeente/overheid/belastingdienst voortaan op die zelfgekozen combinatienaam ontvangen, maar je eigen naam verandert nooit.Tenzij je hem echt wettelijk wijzigt, dan is je geboortenaam niet meer je echte naam en hoef je deze ook niet meer in te vullen in de papieren.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 juli 2012 @ 11:32:

[...]





Tegenwoordig moet je " plus 1 " schrijven ipv " eensch " , toch?

Ik herken het in ieder geval.Ik vind 'eens' ook nog steeds gewoon goed hoor.
quote:jansenenjanssens schreef op 23 juli 2012 @ 11:32:

Die laatste zin van je Qwerttu, echt....Die kots-smiley hebben we niet meer he?





Hey, don't shoot the messenger. Dat zijn gewoon feiten uit wetenschappelijke onderzoeken. Waarbij volgens mij de verklaring was dat mensen die getrouwd zijn meer moeite doen om hun relatie te redden als ze in zwaar weer zijn gekomen dan ongetrouwde mensen. Wat op zich ook wel logisch is, want een huwelijk ontbinden kost nu eenmaal ook meer tijd, geld en moeite dan vanuit samenwonen de relatie verbreken.



Dat jij dat vervolgens projecteert op je persoonlijke situatie (neem ik aan, doordat je een kotssmiley wilt plaatsen), dat doe je zelf.
quote:Lizzl schreef op 23 juli 2012 @ 11:39:

[...]





En zo gaan wij het dus ook doen als we ervoor kiezen om te trouwen Hebben we het al over gehad. Waarschijnlijk op het strand ergens in Thailand of tacky in Las Vegas.

We zorgen dat we dan op vakantie zijn en het trouwen is dan onderdeel van de vakantie en niet andersom.

OMG, are you me?



(maar dan geen Vegas, te tacky hahaha)
quote:iris1969 schreef op 23 juli 2012 @ 11:44:

[...]





Tenzij je hem echt wettelijk wijzigt, dan is je geboortenaam niet meer je echte naam en hoef je deze ook niet meer in te vullen in de papieren.





Kun je het wetsartikel even aanhalen waarin dat staat?



(Veel succes, het is namelijk niet zo. Je houdt je eigen naam, je verwerft alleen het recht om je echtgenoots (m/v) naam te voeren.)
Alle reacties Link kopieren
Zo heet je dus wel. Je heet niet "naam van man" je mag alleen zijn naam bij sommige dingen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Iris, duik je even in je wetsboek?
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 23 juli 2012 @ 11:40:

[...]





Je bent de eerste die ik hoor die er ook zo over denkt. Ik vond de stap naar het huwelijk een stuk groter dan de stap om een kind te krijgen. Ik vind dat zo raar, alsof een kind de ultieme verbinding is tussen man en vrouw, terwijl je in feite... nog steeds niks bent van elkaar. Je bent allebei ouder van het kind, maar van elkaar ben je niks. Je kunt zonder tussenkomst van wie dan ook morgen besluiten om weg te lopen en dat was dan dat. Bij het huwelijk moet je dat door een ander laten ontbinden, dan ben je echt rechtstreeks aan elkaar verbonden in plaats van dat je allebei "toevallig" een lijntje naar hetzelfde kind hebt lopen. Ik vond dat veel intenser.Ik ook. Ik snap wel waarom mensen het met elkaar vergelijken, want de stap om een kind te krijgen vond ik ook heftig en een grote verbintenis, maar ik heb het altijd zo gezien dat ik door een kind te krijgen met dat kind een verbintenis aanging. En zo zie ik dat nog steeds, eigenlijk. Een kind krijgen is in de eerste plaats een verbond of een gelofte zo je wil tussen jouzelf en dat kind, niet tussen jouzelf en de andere ouder van dat kind.
Am Yisrael Chai!
quote:galadriel schreef op 23 juli 2012 @ 11:30:

Het klopt, de naam van je echtgenoot is een leennaam, zo kan je je ook noemen als je niet getrouwd ben.

Maar kijk maar in je paspoort daar staat je naam en echtgenoot van.Dat laatste moet je apart aangeven, als je dat erin wilt hebben. Al doen ze dat in sommige conservatieve gemeentes automatisch wel bij de vrouw en niet bij de man. ( ) Maar in mijn gemeente zetten ze dat er dus niet in, tenzij je daar expliciet een hokje voor aankruist op het formulier. Bij zowel mannen als vrouwen staat dat hokje er gewoon op, dus beiden kunnen ervoor kiezen om dat wel of niet aan te kruizen.
quote:iris1969 schreef op 23 juli 2012 @ 11:44:

Tenzij je hem echt wettelijk wijzigt, dan is je geboortenaam niet meer je echte naam en hoef je deze ook niet meer in te vullen in de papieren.Dat klopt, maar dan komt er wel wat meer bij kijken (veel kosten en toestemming van de koningin dacht ik?) dan alleen even trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven