Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft er ervaring met de opleiding tot coach??

14-03-2008 16:37 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in een opleiding coaching. De Academie voor Coaching en Counselling spreekt mer erg aan.

Ik ben een 4 jaar geleden afgestudeert in culturele antropologie en kan hier maar geen werk mee vinden en daar baal ik stevig van. Sinds die tijd heb ik voornamelijk simpel administratief werk gedaan, maar daar haal ik mijn voldoening niet uit.

Vandaar dat ik nu denk aan deze opleiding.

Zijn er mensen die ervaring met deze of een verwante opleiding hebben? Wat zijn de kansen om werk te vinden en waar zijn mensen die deze opleiding hebben gedaan zoal terecht gekomen?

Alle informatie is van hart welkom!

Groetjes,

Tamara
Nee, daar snap ik niks van, van die deskundige. Of zit je me soms in de maling te nemen? :-)
Haha, ik zoek de link wel even voor je op.

Hiero

Alleen zit er wel iemand die ook een nijntjeplaatje heeft dus da's een beetje verwarrend X-D
-
Hoi,

Ik werk zelf niet voor het Phoenix instituut maar wil zelf graag de opleiding gaan doen. (Eerst sparen!) De kennismaking is niet verplicht en is natuurlijk meer dan kennismaking alleen, het is een mini workshop waarin er al van alles behandeld wordt.

TA staat voor Transactionele Analyse een stroming die door Berne is ontwikkeld. Als je de volledige opleiding doet heb je aan het eind ook je practitioner NLP.

Groeten,

Max
Ah, that makes sence, Max. :-)

Anemoon, de link doet het niet, ik probeer het straks nog wel een keer.
Hmm, raar. Dan bij vivablog --> vierde van boven ongeveer: "jezelf worden doe je zo"
-
Eens met Ellen, Wuiles en nr zoveel. Ik ben nu ook op zoek naar een coach omdat ik me op bepaalde punten wil ontwikkelen wb werk.

Ik zit echt niet te wachten op iemand die een een vage studie heeft gedaan en een paar jaar simpel werk. Of op een huisvrouw die wel weer eens iets leuks wil doen. Wat kan jij me leren? Heel veel theorie waarschijnlijk, maar wat weet jij van leidinggeven, van organisatiestructuren, van bedrijfspolitiek?

Kan jij me praktische tips geven om de theorie in de praktijk te gebruiken? Kan jij mij op zo'n manier gebruik laten maken van die theorie dat ik wel echt blijf en geen trucjes aanleer?

Heb je uberhaupt weleens mensen begeleidt?

Ik heb de afgelopen weken het hele interet afgestruind naar een coach en wat een kaf zit er tussen zeg. Aan opleidingen en allerlei certificaten geen gebrek, maar dat is vaak alles.

Bijna geen werkervaring, geen referenties van klanten, veel gegooi met allerlei termen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Ik kan me voorstellen dat als je een coach zoekt vanwege je werk, dat je graag wil dat hij/zij bekend is met bedrijfstermen, culturen en structuren.

Echter als het gaat om persoonlijke ontwikkeling, denk ik dat het "type huisvrouw" je net zo goed kan helpen. Mensenkennis, levenservaring en het vermogen om door de client zijn/haar schild heen te prikken, om zo echt bij het probleem achter het probleem te komen, dat leer je niet op een dure hooggeschoolde opleiding. Dat moet als mens een heel eind in je zitten en daarnaast zijn er een hoop technieken te leren die allemaal even effectief zijn om zo de client een stapje verder te helpen. Een goed coach zegt jou het antwoord niet voor, maar laat je zelf met het antwoord komen....
Dank je wel Boarn, voor je genuanceerde antwoord op Zuss `-r botte, ongetwijfeld zeer goed bedoelde post.

Zuss, wat kan ik jou leren? Omgangsvormen to begin with.
Yeah right Nijn. Achterbaksheid dat kan jij me leren. Meer niet.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Boarn, voor persoonlijke ontwikkeling zal werkervaring wat minder relevant zijn. Maar ook dan denk ik dat ik het niet zou zoeken bij iemand die weinig of geen werkervaring heeft. Ik wil het met een coach over alles kunnen hebben, zonder dat ik van alles uit hoef te leggen.
Zoals ik al zei. ;-)
Oja, sorry. Jij bent Moeder Theresa dat was ik even vergeten.

Nijn, ik weet niet of het jou is opgevallen maar jij bent degene die vaak de kutopmerkingen plaatst. In dit geval stel ik vragen en laat ik zien wat ik nodig heb en twijfel ik eraan of iemand zonder werkervaring dat kan bieden. Dat jij je dat persoonlijk aantrekt en een dergelijke opmerking maakt zegt meer iets over jou dan als over mijn omgangsvormen.
Zuss schreef op 09 april 2008 @ 22:09:

Ik zit echt niet te wachten op iemand die een een vage studie heeft gedaan en een paar jaar simpel werk. Of op een huisvrouw die wel weer eens iets leuks wil doen.Wat kan jij me leren?

Kan jij me praktische tips geven om de theorie in de praktijk te gebruiken? Kan jij mij op zo'n manier gebruik laten maken van die theorie dat ik wel echt blijf en geen trucjes aanleer?

Heb je uberhaupt weleens mensen begeleidt?

.

Oh je had het tegen iemand anders. Sorry, vergissing van mijn kant, kan gebeuren.

Zou je even willen elaboreren over mijn vermeende achterbaksheid en dat ik moeder Theresa ben? Ik vind dat namelijk wel fascinerend. Serieus, ik meen het.
Ik ben eerst wel benieuwd hoe het komt dat jij het verschil niet ziet tussen een paar kritische vragen en een persoonlijke aanval. Mag vragen stellen niet meer? Is het stellen van een vraag een gebrek aan omgangsvormen?

En is het een gebrek aan omgangsvormen om te zeggen dat je ergens niet op zit te wachten?
Zuss schreef op 10 april 2008 @ 17:30:

Boarn, voor persoonlijke ontwikkeling zal werkervaring wat minder relevant zijn. Maar ook dan denk ik dat ik het niet zou zoeken bij iemand die weinig of geen werkervaring heeft. Ik wil het met een coach over alles kunnen hebben, zonder dat ik van alles uit hoef te leggen.
Dat mag, dat is wat jij in een coach zoekt. Dat houd dan nog niet in dat een ander er anders in staat. Voor mn nlp-master diploma te halen moet ik ook mensen coachen. Waar begin je dan, in je vrienden/kennissenkring, om zo ervaring op te doen. Daarbij heb ik gezien dat mensen enorme stappen nemen in hun leven, terwijl ik ze als onervaren persoon coach. Het gaat erom dat er bij hun iets getriggerd word waardoor ze die enorme stappen nemen, dat ik daar als beginneling voor zorg, dat is helemaal niet belangrijk. Als je ze maar op de juiste manier een spiegel voor houd.
Zeg ik dan ergens dat het een wet is dat een coach bepaalde ervaring moet hebben? Ik zeg dat wat ik zoek in een coach,meer niet. Ik val jou niet aan (of iemand anders) en je zal best een goede coach zijn, maar waarschijnlijk niet voor mij.

Ik zoek mensen die wat zwaarder zijn, die vanuit hun werkervaring (bv onderwijs of management) mensen hebben begeleidt en die van daar uit zijn coachen. Ik wil geen coach 'vers uit de schoolbanken', hoeveel levenservaring hij / zij ook heeft.
Zuss schreef op 10 april 2008 @ 21:11:

Ik ben eerst wel benieuwd hoe het komt dat jij het verschil niet ziet tussen een paar kritische vragen en een persoonlijke aanval.

Ik zie dat verschil niet als er "jij" staat en ik weet dat jij denkt dat ik ongeveer aan het profiel voldoe dat jij beschrijft. Je schrijft: "Ik zit echt niet te wachten op iemand die een een vage studie heeft gedaan en een paar jaar simpel werk. Of op een huisvrouw die wel weer eens iets leuks wil doen."

Maar okee, laat ik er even vanuit gaan dat dit niet aan mij gericht was. Ik schreef al in mijn eerdere post "oh, je had het tegen iemand anders, vergissing van mijn kant." Blijft het feit dat ik jouw woorden vind getuigen van minachting; vage studie, simpel werk; een huisvrouw die iets leuks wil gaan doen. Dat zijn dingen die horen voor mij bij omgangsvormen.

Mag vragen stellen niet meer? Vragen staat vrij.

Is het stellen van een vraag een gebrek aan omgangsvormen?

Je kan een vraag een enorme lading van negativiteit meegeven, zoals jij deed. Ik vind dat inderdaad een gebrek aan omgangsvormen.

En is het een gebrek aan omgangsvormen om te zeggen dat je ergens niet op zit te wachten?

Nee, datgene wat ik hierboven aanhaal zag ik als gebrek aan omgangsvormen.

Dat je zomaar out of the blue zegt dat je ergens niet op zit te wachten lijkt me eigenlijk gewoon helemaal niet relevant. Zeg liever waar je wel op zit te wachten.

Wat wil je eigenlijk uberhaubt bijdragen aan dit topic? Alleen maar vertellen dat je niet zit te wachten op een slechte coach?
.
anoniem_10101 wijzigde dit bericht op 11-04-2008 03:46
Reden: excuses; topicvervuiling
% gewijzigd
Jammer.. zoveelste topic dat ik vanuit interesse een tijdje volg dat enigsinds stukgescholden lijkt te worden...

Waarom kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het hier op het forum een aantal dames zit die er genoegen uit lijkt te halen om een beetje te azijnurineren?
Computer says nooooo
Nijn, jammer dat je dit als een persoonlijke aanval ziet. Geen idee of Zuss het zo bedoeld heeft (al lijkt het wederzijdse gesneer erop dat dit niet de eerste keer is dat jullie botsen, maar dat weet ik niet), maar ik vind dit wel een interessant thema, ook al eerder door anderen aangegeven:

Kan *iedereen* (met bepaalde persoonlijke eigenschappen) die een opleiding doet een goede coach zijn? (En wat zijn die eigenschappen dan? In hoeverre zijn die aan te leren?)

Is zo'n coach voor iedereen geschikt?

Is voor sommigen een meer inhoudelijk georienteerde / ervaren coach geschikter?

Ik las de vraag van Zuss aan Suzanne (Suus en Co), en daaruit valt op te maken (correct me if I'm wrong, Zuss), dat zij al een aardig eind op weg is met haar manier van denken en doen. Ze zal dus wellicht minder baat hebben bij 'algemene coaching' dan iemand die 'minder ver' is. Bovendien denk ik ook dat het met je karakter/persoonlijkheid te maken heeft wat voor ondersteuning je prettig vindt.

Zo spreekt - no offence, persoonlijke voorkeur - een in mijn ogen "zweverige" benadering mij niet aan. En NLP en de hele riedel ook niet. Mijn voorkeur voor een coach zou uitgaan naar iemand met veel ervaring en een praktische, oplossingsgerichte, persoonlijke en nuchtere insteek, zonder dat daar nou zo per se een labeltje aan hoeft te hangen.

Neemt niet weg dat jij (of elke willekeurige andere die zich aangesproken voelt door de beschrijving van Zuss) niet óók een hele goede coach zou kunnen zijn. Alleen met een andere doelgroep. En dat is misschien nog best iets aardigs om over na te denken: wie zou je willen coachen?
-
Anemoon, in mijn post van 23:16 leg ik eigenlijk al uit hoe ik er tegenaan kijk. Verder hou ik liever mijn mond erover om dit topic niet verder te vervuilen.

Jij zegt: "Kan *iedereen* (met bepaalde persoonlijke eigenschappen) die een opleiding doet een goede coach zijn?

Ja, dat denk ik wel.

"(En wat zijn die eigenschappen dan? In hoeverre zijn die aan te leren?)"

Ik denk dat je goed moet kunnen luisteren zonder te oordelen, advocaat van de duivel zijn, buiten de box denken, en zo nog een paar dingen die ervoor zorgen dat het verhaal helder wordt. Je moet interesse hebben in de motivatie van mensen, goeie vragen kunnen stellen. Het lijkt me dat je dergelijke eigenschappen wel aan kan leren, al zullen sommige mensen er beter in zijn dan anderen.

Is zo'n coach voor iedereen geschikt?

Nee, zo blijkt uit Zuss d`r commentaar.
Waar zie jij een post van Suus & Co? Of is dat in een ander topic?
[b][message=1254541,noline]anemoon schreef op 11 april En dat is misschien nog best iets aardigs om over na te denken: wie zou je willen coachen?

Ja, dat is de hamvraag. Ik ben nog erg in de onderzoekende fase, ben met verschillende ervaren coachen/trainers in gesprek, ben boeken aan het lezen over het onderwerp en ben ook op zoek naar een opleiding.

Oh Nijnencrisis.
Ik had net een stuk getypt, maar weer weggehaald.

Ik weet wel een beetje wat ik inhoudelijk wil met coachen, maar dat vind ik op deze manier toch te persoonlijk worden.

Anemoon; ik had "jezelf worden doe je zo" al een keer proberen aan te klikken, maar dat lukte niet. Nog es proberen.
anemoon schreef op 11 april 2008 @ 00:07:

Kan *iedereen* (met bepaalde persoonlijke eigenschappen) die een opleiding doet een goede coach zijn? (En wat zijn die eigenschappen dan? In hoeverre zijn die aan te leren?)

Nou, wat mij betreft (maar daar kan een ander anders over denken) is één van die eigenschappen dat iemand ervaring heeft in mijn werkveld, of op zijn minst ervaring in een verwant werkveld. Ik heb nogal eens te maken met mensen die vanuit boeken heel veel verstand menen te hebben van mijn werk (onderwijs), maar die zelf nog nooit voor een onwillige klas hebben gestaan. En die me dan vanuit een theorie gaan vertellen "er bestaan geen problemen, er bestaan alleen uitdagingen". Dan ben ik meteen helemaal klaar.

En ja, dat valt te leren natuurlijk, door ervaring op te doen. Niet dat diegene per se hetzelfde werk moet hebben gedaan, maar iemand moet wel zélf dezelfde problemen hebben ervaren, en ze niet alleen van de zijlijn hebben waargenomen. Want dat is wat een coach is: iemand aan de zijlijn. Dat kan heel nuttig zijn, want juist afstand kan helpen de dingen helder te analyseren, maar je moet wel ook kunnen putten uit eigen ervaring.

In algemene zin geef ik Zuss ook wel een beetje gelijk: iedereen mag zichzelf coach noemen en er zijn heel veel mensen die met een cursusje op zak een bordje op de deur spijkeren "Coach". En er zijn veelteveel jongelieden die zichzelf heel wat vinden omdat ze net van de universiteit komen, en waarvan ik denk 'ga eerst maar eens tien jaar werken, dan zien we wel verder'.

Ik weet niet het het met de mensen op dit topic zit, ik ken jullie niet, maar ik ben wel in het algemeen heel wantrouwig geworden (door ervaring!) tegenover mensen die zichzelf coach noemen. Er is meer kaf dan koren geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven