Broodmix, maar geen bakmachine!

28-07-2012 16:40 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik heb van de week twee zakken kant en klare broodmix gekregen, maar ik heb helemaal geen broodbakmachine!! Het is broodmix pompoen van de Jumbo.

Weet iemand een recept om toch lekker zelf brood te kunnen maken? Dus hoe lang moet het brood rijzen, met of zonder theedoek enz enz. Hoe lang moet het brood in de oven?

Alvast bedankt voor de reacties!
Staat dit niet op de verpakking? Meestal staat er een recept voor met de broodbakmachine en zonder.

Voor brood dat je met de hand kneed gebruik je iets minder water dan voor het recept voor de broodbakmachine. Verder zijn de ingrediënten gelijk. Gebruik wel handwarm water.

Kneed het deeg goed door en laat dan een kwartiertje rijzen. Daarna uitrollen en vormen tot een deegrol, dit een aantal keren herhalen. Vervolgens opnieuw latenr ijzen zo'n 30-45 minuten. Dan afbakken in de oven. Ik heb een heteluchtoven en doe dit op 180-200 graden zo'n 20-30 minuten.
Qua water: als je deeg heel erg aan je handen plakt, kun je nog wat bloem toevoegen, als t niet samenhangend wil worden, dan wat meer water. Deeg is goed als t net een heel klein beetje plakt, en om er dan malkelijker mee te werken kun je handen en werkblad een beetje invetten met wat olie.

Na kneden (15 minuten!) zou ik t een uur laten rijzen. Dan voorzichtig de lucht eruit drukken, het brood vormen (Google daar even op, zijn 100 YouTube filmpjes van. Ik neem aan dat je geen broodbus hebt? Google dan op 'vorm een batard') en na t vormen zeker nog n uur, beter anderhalf rijzen op de bakplaat. Dek de broden af met plasticfolie dat je een beetje hebt ingesmeerd met olie.

Oven voorverwarmen, beter geen hetelucht als je kunt kiezen, gewoon boven en onderwarmte. 25-30 minuten op 210, zoiets. Succes!
Thanks voor de reacties! Ik ga het zo proberen! :-)
Succes! Broodbakken zonder machine is ook veel leuker
Oh wacht, je bericht is van gister. Is 't gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven