Verpleeghuis verplicht familie tot meewerken

02-08-2012 09:52 318 berichten
Twee verpleeghuizen van zorgorganisatie Vierstroom gaan familieleden van bewoners verplichten mee te helpen. Dat zei een woordvoerster van de de organisatie donderdag. Het betreft een experiment in tehuizen in Bergambacht en Vlist, waar tientallen mensen met dementie verblijven.



Familie moet per maand 4 uur meehelpen. Het gaat niet om verzorgende taken als wassen en dergelijke, maar bijvoorbeeld om gezelschap en toezicht houden. Eventueel kunnen mensen hun verplichting ook 'afkopen'. De organisatie weet nog niet wat de consequenties worden als familie weigert mee te werken.



'Je zou kunnen nadenken over het lager op de wachtlijst plaatsen van nieuwe bewoners', aldus de woordvoerster. 'Maar dat zijn maatregelen die we absoluut niet willen. We zullen te allen tijde in gesprek blijven met de familie.' Het experiment is volgens haar ook bedoeld om erachter te komen hoe om te gaan met families die niet willen meewerken.





En wat vinden jullie hier van?



Verplichten om mee te werken. Ze zijn niet voor niets in een verpleeghuis terecht gekomen. Na jarenlang mantelzorg voor vele, eindelijk een periode van rust, mag je de mantelzorg verplicht gaan vervullen in het verpleeghuis?





Ik heb echt mijn twijfels over dit soort projecten
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 02 augustus 2012 @ 10:40:

[...]



Het zijn diezelfde mensen die tot aan de pensioen gewerkt hebben, alle premies hebben betaald.Maar dan is jammer genoeg het geld nog steeds op.
Alle reacties Link kopieren
Getsie, ik vind dit toch bijna de kant opgaan van een soort hoe komen we van die dure oudjes af.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet, gister nog met veel liefde in het verpleeghuis gewerkt! Dat is niet wat ik wilde zeggen met de post in reactie op EN.

Ik vind, dat ieder het recht moet hebben om uit het leven te stappen wanneer dit niet meer bevredigend is. Maar daar moet eerst alle mggelijke middelen ingezet worden om dit te voorkomen. maar de realiteit is dat het geld gewoon niet goed besteeed wordt.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
quote:wench schreef op 02 augustus 2012 @ 10:40:

Zorgkosten die de pan uitrijzen? Nog niet zo lang geleden is er een lijst gepubliceerd met de inkomens van de top van de zorginstellingen. Breek me de bek niet los!!!



?



Daar zouden ze eerst eens op moeten bezuinigen in plaats van steeds te bezorgen op de werkvloer.



Zo werkt er een kennis van mij in een verpleegtehuis en hadden ze eigenlijk een extra tillift nodig. Tillift kwam er niet want er was geen geld voor.



Wel werd de kamer bestemd voor de nieuwe directeur opnieuw ingericht. Dit terwijl de kamer 4 jaar terug nog opnieuw was ingericht voor de vertrekkende directeur.



Tja kantoormeubilair gaat heus wel langer mee dan 4 jaar. Maar scheen toch belangrijker te zijn dan een tillift.
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 10:31:

[...]



Begrijp dan ook niet dat er geen pil van drion beschikbaar wordt gesteld. Geld voor zorg is er niet, maar mensen de mogelijkheid bieden er snel en pijnloos uit te stappen wordt ook niet gefaciliteerd.Klopt, ook al heb je een euthanasieverklaring die duidelijk aangeeft dat je er zo niet bij wil zitten, die aan alle kanten goed dichtgetimmerd is, ondertekend en opgesteld volgens officiële regels, en kun je, omdat je een dementieel beeld hebt, dat niet meer duidelijk aangeven, wordt er niets mee gedaan!



Wij hadden het hier van de week nog, gekscherend dan wel, over dat als wij oud zijn we waarschijnlijk die pil wel krijgen, geld voor zorg is er dan niet meer en dan kunnen we er uit stappen, bespaart weer een hoop centen.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenoogje1962 schreef op 02 augustus 2012 @ 10:32:

Hoe je hier ook over denkt feit blijft wel dat de zorg onbetaalbaar aan het worden is en dat gaat in de nabije toekomst nog meer toenemen door de vergrijzing. Over pakweg 10-15 jaar zijn er zoveel zorgbehoeftige ouderen maar tegelijkertijd veeeeeeel te weinig verzorgenden om dit het hoofd te kunnen bieden. De toekomst zal zijn dat alleen nog maar de mensen met een zzp 5 of hoger ingehuisd gaan worden en dat de andere ouderen gewoon thuis moeten blijven en door de mantelzorg moeten worden nagelopen. Wel met enige ondersteuning van de thuiszorg. Ik zie het zelf eigenlijk nog anders, ik heb het idee dat de vrijwillige euthanasie een grotere rol gaat spelen. Nu is er jurisprudentie dus ik hoop dat dat in de toekomst een reeele mogelijkheid gaat worden.



Zolang er nog krankzinnige inkomens zijn bij de top van de zorginstellingen wil ik niet horen dat "de zorg onbetaalbaar wordt"!!!



Wat de rest betreft: ik schreef net al dat ik ook voor die pil van Drion ben. In ieder geval een vorm van vrijwillige euthanasie. Ik ben nu al niet goed gezond en zal in de toekomst alleen nog maar meer "kosten maken". Daar wordt nu al scheef naar gekeken, vooral omdat ik steeds minder kan werken. Vreten uit de gemeenschapsruif, de maatschappij belasten, dat soort dingen.

Ik wil zo niet oud worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:scheel_schaapje schreef op 02 augustus 2012 @ 09:58:

Ik mag toch hopen dat familie sowieso wel 4 uur per maand bij de patient langsgaat



Nou, zoiets dacht ik ook. Verspreid over de hele familie. Als je de enige bent, ga je een middagje per maand in het verpleeghuis zitten en je bent klaar. Want het gaat maar om gezelschap 'toezicht' houden. Aanwezig zijn dus.



oh zie nu pas dat er al 6 pagina's getypt zijn. Ga even verder lezen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-08-2012 10:52
Reden: kippigheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:NymphadoraTonks schreef op 02 augustus 2012 @ 10:45:

Getsie, ik vind dit toch bijna de kant opgaan van een soort hoe komen we van die dure oudjes af.





Dat is allang zo.



Alles wat niet kan bijdragen aan een groeiende economie is lastig.
Alle reacties Link kopieren
@Sugarmiss, schandalig dat soort uitgaven! Kan ik me echt kwaad ovr maken!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen 2 en een half jaar heb ik 2 oma's en een opa zine vertoefen in een verpleeghuis/ hospice, en was trouwens erg te spreken over de verzorging.



Opa en oma's ook trouwens. Ze vonden dat ze maar wát verwend werden.
quote:NymphadoraTonks schreef op 02 augustus 2012 @ 10:45:

Getsie, ik vind dit toch bijna de kant opgaan van een soort hoe komen we van die dure oudjes af.Nog even en er komt een soort protocol van als je voldoet aan de criteria volgens bepaalde lijst kan je een laatste pil krijgen om zorgkosten de kop in te drukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 02 augustus 2012 @ 10:45:

[...]





Daar zouden ze eerst eens op moeten bezuinigen in plaats van steeds te bezorgen op de werkvloer.



Zo werkt er een kennis van mij in een verpleegtehuis en hadden ze eigenlijk een extra tillift nodig. Tillift kwam er niet want er was geen geld voor.



Wel werd de kamer bestemd voor de nieuwe directeur opnieuw ingericht. Dit terwijl de kamer 4 jaar terug nog opnieuw was ingericht voor de vertrekkende directeur.



Tja kantoormeubilair gaat heus wel langer mee dan 4 jaar. Maar scheen toch belangrijker te zijn dan een tillift.





En dat is helaas eerder regel dan uitzondering, niet alleen in verpleeghuizen. Er zijn mensen die big time verdienen aan de zorg. De centen zijn er wel, ze komen alleen niet daar waar het hoort.



En ondertussen wordt er stevig doorbezuinigd op zieken (want dat zijn aanstellers), uitkeringsgerechtigden (want dat zijn luie profiteurs), ouderen (gewoon doorwerken), wajongers (gewoon iets meer je best doen om werk te vinden), sociale werkplaatsen (want niet winstgevend) etcetera.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 02 augustus 2012 @ 10:51:

Afgelopen 2 en een half jaar heb ik 2 oma's en een opa zine vertoefen in een verpleeghuis/ hospice, en was trouwens erg te spreken over de verzorging.



Opa en oma's ook trouwens. Ze vonden dat ze maar wát verwend werden.De mensen die jouw oma's en opa verzorgden en dus het dichtstbij hen staan in het huis/hospice kunnen er ook niks aan doen. Zij zijn bijzonder gemotiveerd, verdienen echter een laag salaris en werken niet zelden onder ongunstige (loon)omstandigheden. Ik heb heel diep respect voor ze!
Dat het geld in de zorg verkeerd uitgegeven wordt moge duidelijk zijn, heb idd ook dat artikel gelezen van de grootgraaiers in de zorg, man van wat die graaiers verdienen kun je ik weet niet hoeveel handen aan het bed zetten!



Hier een linkje van de Actiz Top 50
Ben pas op pagina 2 met lezen..

Wil wel reageren op iemand die het heeft over oudjes van in de 80 die naar een verpleeghuis gaan.

Mijn moeder werkt in een verzorging- en verpleeghuis en daar zitten echt niet alleen maar mensen van 70/80/90/100 maar ook echt (schrik niet) een behoorlijk aantal mensen van 45, net in de 50/60 die daar verblijven omdat er geen mogelijkheid tot verzorging/verpleging meer was thuis.



Daarnaast weet ik uit verhalen dat er echt heel veel oudere mensen zijn die weinig tot geen bezoek krijgen van eigen familie (kinderen/kleinkinderen/evt nichten/neven/broers/zussen).

Echt schrikbarend veel. Of ze het er zelf naar gemaakt hebben? Dat weet je niet, ik heb geen contact met mijn ouders om diverse redenen en mocht dit zich in de toekomst niet verbeteren zal ik daar ook niet staan die 4u per maand.

Ik snap dat ook de verzorging/verpleeghuizen naar een oplossing zoeken ivm tekort aan vrijwilligers en het weinige bezoek dat de mensen krijgen.

Maar of dit gaat werken? Heb mijn twijfels.



De oma van mijn partner heeft ruim 10 jaar in een verpleeghuis gezeten tot haar 87e, toen is ze helaas overleden.

Oma had 4 kinderen, Broer A is woonachtig 200km verderop met zijn gezin. Zus B (met 3 volwassen kinderen) is aanspreekpunt voor het verpleeghuis voor zaken als er iets geregeld moet worden (nieuwe Bh's, nachthemden, iets met medicatie enz). Zus C (3 volwassen kinderen) en broer D (2 volwassen kindern) wonen ongeveer 20min bij oma vandaan.



Zus B die al aanspreekpunt is, is regelmatig, ongeveer 1x per week te vinden bij oma.

De overige kinderen en kleinkinderen hebben het bezoek verdeeld over de maand zodat oma zeker 3x per week bezoek krijgt van kinderen of kleinkinderen.



Maar dat is dus in een familie (met zeker 15 personen) waar alles goed doorgsproken is, alles verdeeld is, iedereen elkaar 'vervangt' bij ziekte of een andere afspraak.



Ik kan mij zo voorstellen dat er families zijn die daar niet zo over denken en er geen 'zin' in hebben of maar heel klein zijn waarbij het echt moeilijk gaat..
Maar waarom was de zorg in de jaren zeventig goedkoper?De bejaardenhuizen ( die bestaan nu niet meer) waren toen totaal anders, zijn wij in Nederland doorgeslagen met de "hoge eisen" met verzorging in verpleeghuizen?
Nja redband ik denk dat er ook gekeken moet worden naar de vergrijzing tov de jaren 70 (mensen van rond de oorlog geboren worden nu ouder -babyboom-) plus mensen worden ook in het algemeen gewoon steeds ouder (al dan niet met meer ongemakken).
Kaliope, geen ervaring merk ik met ouders in een verpleeghuis? mijn oma moest elke avond bezoek, anders werd ze vergeten op het toilet, te laat naar bed gebracht of werden medicijnen vergeten. Door de verpleging ja. Er was véél mantelzorg nodig. Gelukkig had mijn oma 9 kinderen, de taken werden verdeeld. Maar je zult maar enigst kind zijn. Dan ben je dus echt elke avond de klos. De klos ja. Want je zult maar een baan en eigen gezin hebben en elke avond voor je moeder moeten zorgen die een uur rijden verderop woont. En dat jarenlang. Slopend. Natuurlijk moet je goed voor je naasten zorgen, maar die zorg alan loodzwaar zijn. Je eigen leven gaat óók door, je eigen kinderen hebben óók zorg nodig en je schoonouders mischien óók. Je kunt niet zomaar je baan opzeggen om meer rustte krijgen. Dus ik snap het 'de klos' zijn wel.
Er zijn natuurlijk ook ouderen die zelf hun kinderen niet meer wilden zien. Worden die dan ook opgetrommeld als ze dement zijn?



Nee, echt geen goed idee. Het gaat ook niet zozeer of mensen het ernaar gemaakt hebben dat niemand meer komt. Soms is het gewoon beter voor beide of een van beide partijen, en het is een groot goed dat mensen daar voor kunnen kiezen. Ik vind dit ook weer zo de nadruk leggen op dat je er voor je familie hoort te zijn. Nee, dat mag, en het is heel mooi als dat werkt (en dat doet het vaak).



Ik denk wel dat verpleeghuizen meer kunnen doen om het aantrekkelijker voor familie te maken om te komen (want idd er zijn wel heel veel mensen waarbij weinig familie komt, en ik denk dat dat voor een deel komt door de onaantrekkelijke en wat afstotelijke plek die veel verpleeghuizen zijn). Organiseer tripjes/activiteiten, en geef familie meer informatie over hoe ze het beste kunnen omgaan met hun familielid, geef ideeen wat je nog wel kan doen met je familielid. Maar dat soort dingen kosten een beetje investering.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat Nederland is doorgeslagen met hoge eisen.

Alles was goedkoper in de jaren 70.

De mensen in bejaardenhuizen in de 70 er jaren hadden het beter dan mensen die er nu zitten.

Ik kan het niet veranderen maar ben wel van mening dat deze mensen recht hebben op zorg en ondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
quote:wench schreef op 02 augustus 2012 @ 10:55:

[...]





De mensen die jouw oma's en opa verzorgden en dus het dichtstbij hen staan in het huis/hospice kunnen er ook niks aan doen. Zij zijn bijzonder gemotiveerd, verdienen echter een laag salaris en werken niet zelden onder ongunstige (loon)omstandigheden. Ik heb heel diep respect voor ze!huh? ik niet dan? ik zeg toch dat ze zich erg verwend voelden?
Alle reacties Link kopieren
@redband: In de jaren '70 was de ouderenzorg goedkoper omdat er minder ouderen waren. Mensen werden minder oud, waardoor ze ook korter gebruik maakten van allerlei voorzieningen.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
quote:thasmo schreef op 02 augustus 2012 @ 11:01:

Ben pas op pagina 2 met lezen..

Wil wel reageren op iemand die het heeft over oudjes van in de 80 die naar een verpleeghuis gaan.

Mijn moeder werkt in een verzorging- en verpleeghuis en daar zitten echt niet alleen maar mensen van 70/80/90/100 maar ook echt (schrik niet) een behoorlijk aantal mensen van 45, net in de 50/60 die daar verblijven omdat er geen mogelijkheid tot verzorging/verpleging meer was thuis.



Daarnaast weet ik uit verhalen dat er echt heel veel oudere mensen zijn die weinig tot geen bezoek krijgen van eigen familie (kinderen/kleinkinderen/evt nichten/neven/broers/zussen).

Echt schrikbarend veel. Of ze het er zelf naar gemaakt hebben? Dat weet je niet, ik heb geen contact met mijn ouders om diverse redenen en mocht dit zich in de toekomst niet verbeteren zal ik daar ook niet staan die 4u per maand.

Ik snap dat ook de verzorging/verpleeghuizen naar een oplossing zoeken ivm tekort aan vrijwilligers en het weinige bezoek dat de mensen krijgen.

Maar of dit gaat werken? Heb mijn twijfels.



De oma van mijn partner heeft ruim 10 jaar in een verpleeghuis gezeten tot haar 87e, toen is ze helaas overleden.

Oma had 4 kinderen, Broer A is woonachtig 200km verderop met zijn gezin. Zus B (met 3 volwassen kinderen) is aanspreekpunt voor het verpleeghuis voor zaken als er iets geregeld moet worden (nieuwe Bh's, nachthemden, iets met medicatie enz). Zus C (3 volwassen kinderen) en broer D (2 volwassen kindern) wonen ongeveer 20min bij oma vandaan.



Zus B die al aanspreekpunt is, is regelmatig, ongeveer 1x per week te vinden bij oma.

De overige kinderen en kleinkinderen hebben het bezoek verdeeld over de maand zodat oma zeker 3x per week bezoek krijgt van kinderen of kleinkinderen.



Maar dat is dus in een familie (met zeker 15 personen) waar alles goed doorgsproken is, alles verdeeld is, iedereen elkaar 'vervangt' bij ziekte of een andere afspraak.



Ik kan mij zo voorstellen dat er families zijn die daar niet zo over denken en er geen 'zin' in hebben of maar heel klein zijn waarbij het echt moeilijk gaat..



Mijn vader was 55 toen hij in een verpleeghuis terecht kwam. Inmiddels zit hij op een (gesloten) afdeling voor jong dementerenden. Het zijn dus inderdaad niet allemaal "oudjes" die daar zitten.



Verder vind ik het idee belachelijk. In de reacties is al genoeg te lezen waarom het niet kan.
Alle reacties Link kopieren
[quote]redband schreef op 02 augustus 2012 @ 10:40:

[...]



Het zijn diezelfde mensen die tot aan de pensioen gewerkt hebben, alle premies hebben betaald.[/quote]





Ben ik het totaal niet mee eens!

Mijn vader ging met zijn 40 de WAO in,omdat hij een jaar overspannen thuis zat.Als je een jaar in de ziektewet zat,ging je automatisch de WAO in vroeger.Okee,hij betaalde pension,maar hij (nu 74) en vele vele collega's met hem, trekken al jaren 4000 euro per maand naar zich toe,en nu een pensioen van een 3500 eurootjes per maand (IK heb ze niet, en werk 55 uur per week!).Tja,DAT waren namelijk 35 jaar geleden de salarissen van een beetje functie bij de Rabobank hier in NL,waardoor WIJ nu tot ons 67 moeten werken.

De generatie oorlogs-kinderen hebben NL totaal uitgekleed, en ik heb nog nooit zo'n grote graai mentaliteit gezien als de 70+ers van nu!
Alle reacties Link kopieren
quote:NymphadoraTonks schreef op 02 augustus 2012 @ 10:37:

Ik zie ook niet helemaal hoe die regel dan zou moeten werken. Mijn oma was de enige naaste familie van haar zus. Mijn oma ging daar op bezoek maar was toen zelf in de zeventig minstens. Moet mijn oma dan bejaarden bezig gaan houden? Of draait mijn moeder daar dan voor op? Of ik?



Ja, waarom niet?

Waarom zou je je tante niet één keer in de maand kunnen opzoeken?

Is dat dan zo verschrikkelijk?

Je maakt mensen enorm blij. En persoonlijk word ik daar ook gelukkiger van.



Ik heb geen kinderen en ga er eigenlijk van uit dat er helemaal niemand me komt opzoeken straks. Ook prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven