Wat willen we nou eigenlijk echt?

05-08-2012 17:15 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond raakte ik in een gesprek met een vriendin van een vriendin. We waren op een feestje waar veel knappe mannen rondliepen. Ik vroeg aan haar of ze een vriend had. Die had ze, en ik vertelde dat ik die niet had. Vervolgens zei ze, heel gemeend, dat ik er echt van moest genieten. Want ik hoef nu met niemand rekening te houden en ik kan doen wat ik wil. Ik hoorde een soort weemoed in haar stem.



Ik krijg deze opmerking wel vaker van gebonden mensen, maar ik dacht altijd dat ze dat zeiden uit een soort van medelijden. Omdat ik niet iemand heb. Maar na gisteravond begon ik me af te vragen of de mensen die dit tegen mij zeggen, die zogenaamde vrijheid soms echt heel erg missen.



Ik vind het zelf wel prima om single te zijn, ik geniet inderdaad van die vrijheid. Maar zo erg lijkt het me nou ook weer niet om een relatie te hebben. Het lijkt me vooral erg fijn om mijn leven eens met iemand te kunnen delen.



Voor de dames (of heren!) met een relatie hier: zeggen jullie dit ook wel eens tegen singles? En zo ja, waarom? Meen je dat, mis je de vrijheid erg? Of zeg je het uit medelijden? Of mis je de vrijheid wel, maar weegt het op tegen alle fijne dingen van het hebben van een relatie?



Ik ben heel benieuwd!
Nee, ik zeg dat nooit tegen singles, want ik mis die vrijheid helemaal niet. Ik voel me in mijn relatie ook heel vrij. Ik mag en kan alles nog hoor, alleen niet het bed induiken met een andere vent natuurlijk. Maar daar heb ik ook geen behoefte aan.



En wat 'we' willen.. De één wil dit, de ander dat. Daar is geen touw aan vast te knopen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zeg dat nooit. Ik mis de vrijheid ook niet. Ik voel me juist prettig dat ik in de geborgenheid van een relatie zit.



Ik zou het overigens ook nooit tegen een single zeggen uit een soort van medelijden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Och alles heeft leuke en minder leuke kanten. En soms izie je ineens de leuke dingen die een ander heeft, beter dan de leuke dingen die je zelf hebt. En dan denk je dat je wilt ruilen,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zowel single zijn als een relatie hebben kennen voor -en nadelen. Het gaat erom wat voor jou op dat moment zwaarder weegt, maar betekent niet dat je voordelen dan niet mist. Wordt het gemis te zwaar, dan kun je overwegen uit de relatie te stappen en tot die tijd moet je er maar mee dealen.



Overigens ligt het er ook aan hoe je je relatie vormgeeft. Ik denk dat hoe meer je aan elkaar vastgeplakt zit, des te zwaarder de nadelen gaan tellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:FullHouse schreef op 05 augustus 2012 @ 17:25:

Nee, ik zeg dat nooit. Ik mis de vrijheid ook niet. Ik voel me juist prettig dat ik in de geborgenheid van een relatie zit.



Ik zou het overigens ook nooit tegen een single zeggen uit een soort van medelijden ofzo.Eensch!
Alle reacties Link kopieren
In een relatie vooral je eigen dingen blijven doen, denk/ vind dat dat het beste werkt. Single ben ik eigenlijk de laatste 20 jaar niet geweest dus weet ook de voor- of nadelen ervan niet.
Als je een relatie hebt, zou je soms willen dat je vrij was. Ben je vrij, dan zou je soms die relatie willen hebben. Ik denk echter dat als je in een hele goede relatie zit, die dus echt past, dat je dan helemaal niet nadenkt over single zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg dat niet per se uit medelijden maar wel als een soort van hart onder de riem dat je geen relatie HOEFT te hebben om het leuk te hebben. Zowel een relatie als een single leven kennen hun voor en nadelen. Je zou het eigenlijk niet tegen elkaar moeten afwegen.
Mijn vriendin verzuchtte telkens hoe graag ze iemand wilde hebben, want was het beu om altijd alles alleen te doen. Kreeg vaak de indruk dat ze jaloers was op mijn relatie. Nu woont ze met hem samen. In mijn geval was het dus echt letterlijk mijn leven willen hebben. Ik verzuchtte vaak dat ik graag meer voor mezelf wilde, dus eigenlijk zijn we allebei goed af nu.
Nou, ik zeg het nooit op die manier. Maar als ik met vriendinnen die vrijgezel ben in gesprek ben en zij het hebben van een relatie ophemelen benadruk ik vaak ook wel de andere kant. Ik ben het eens met de mensen hierboven die zeggen dat beide z'n voor- en nadelen heeft. Als je vrijgezel bent heb je veel vrijheid, maar je staat in een bepaald opzicht wel alleen. Als je een relatie hebt is er altijd iemand om rekening mee te houden, maar je hebt iemand waar je onvoorwaardelijk op kan rekenen.



Zelf mis ik de vrijheid niet echt, omdat ik binnen mijn relatie de vrijheid heb om alles te doen wat ik wil doen. Wel vind ik het soms irritant dat mijn vriend er ook altijd is (als ik bijvoorbeeld een schoon opgeruimd huis wil en hij binnenkomt en zijntas neerkwakt, servies rond laat slingeren, voetbalschoenen op het balkon zet om te luchten etc etc). Maar ja, dat soort irritaties horen nou eenmaal bij een relatie en ik zou 'm er nooit voor opgeven.

Wat niet betekent dat ik niet van de vrijheid van het vrijgezel zijn kan genieten. Ben tot anderhalf jaar geleden drie jaar vrijgezel geweest en genoot ontzettend van alle tijd die ik zonder overleg helemaal voor mezelf in kon delen enzo. Maar ja, toen miste ik natuurlijk ook weer wel het hebben van iemand die zo dicht bij je staat als in een relatie.



Conclusie: alles hep z'n voor- en z'n nadeel!
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de vrijheid trouwens niet. Ik heb nu dezelfde vrijheid als ik als single had. Ik doe gewoon de dingen die ik leuk vind en mijn vriend ook.



Single leven was anders. Leuk anders. Maar het relatie leven is ook leuk!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg dat nooit. Maar toen mijn relatie in een dip zat, miste ik de voordelen van het single-zijn enorm en idealiseerde ik het single-zijn zelfs een beetje. Ik kan me dus voorstellen dat er mensen zijn die het menen als ze het zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik gun iedereen het geluk dat ik heb gevonden in mijn relatie.

Ik vind de reactie van die mevrouw uit de OP eigenlijk een beetje raar, kan me niet voorstellen dat je zoiets zegt als je gelukkig bent in je relatie.

Maar goed, ik kan me wel meer niet voorstellen, dus dat kan ook aan mij liggen.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een relatie hebben heel fijn, maar soms mis ik het weleens om vrij te zijn en te doen en laten wat ik wil, qua flirten en zoenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 17:43:

Tja, ik gun iedereen het geluk dat ik heb gevonden in mijn relatie.

Ik vind de reactie van die mevrouw uit de OP eigenlijk een beetje raar, kan me niet voorstellen dat je zoiets zegt als je gelukkig bent in je relatie.

Maar goed, ik kan me wel meer niet voorstellen, dus dat kan ook aan mij liggen.Het duidt er imo idd op dat er iets toch niet zo lekker zit in de relatie en dat het stelletje misschien eens moet praten over hoe ze hun eigen tijd o.a. indelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:penelopeia schreef op 05 augustus 2012 @ 17:17:

Nee, ik zeg dat nooit tegen singles, want ik mis die vrijheid helemaal niet. Ik voel me in mijn relatie ook heel vrij. Ik mag en kan alles nog hoor, alleen niet het bed induiken met een andere vent natuurlijk. Maar daar heb ik ook geen behoefte aan.



En wat 'we' willen.. De één wil dit, de ander dat. Daar is geen touw aan vast te knopen.



Ik ben blij om dit te horen. Dat biedt de mensch hoop .

Ik hoop namelijk dat als ik een relatie heb, ik mij ook gewoon nog steeds vrij voel en dus niet ingeperkt. En inderdaad, ik zou ook geen behoefte hebben aan iemand anders dan, dat is me iets teveel vrijheid. (Dan zie ik het nut van een relatie hebben ook weer niet, ik vind monogamie erbij horen. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal en daar heeft iedereen ook weer een andere kijk op).



En dat laatste, daar is inderdaad geen touw aan vast te knopen.

Misschien heb ik te vaak tegenstrijdige opmerkingen van vage kennissen/familie/vrienden gehoord die wel een relatie hebben, dat ik me dit opeens begon af te vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 05 augustus 2012 @ 17:28:

Zowel single zijn als een relatie hebben kennen voor -en nadelen. Het gaat erom wat voor jou op dat moment zwaarder weegt, maar betekent niet dat je voordelen dan niet mist. Wordt het gemis te zwaar, dan kun je overwegen uit de relatie te stappen en tot die tijd moet je er maar mee dealen.



Overigens ligt het er ook aan hoe je je relatie vormgeeft. Ik denk dat hoe meer je aan elkaar vastgeplakt zit, des te zwaarder de nadelen gaan tellen.Ik denk dat je hier een goed punt hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 05 augustus 2012 @ 17:36:

Ik zeg dat niet per se uit medelijden maar wel als een soort van hart onder de riem dat je geen relatie HOEFT te hebben om het leuk te hebben. Zowel een relatie als een single leven kennen hun voor en nadelen. Je zou het eigenlijk niet tegen elkaar moeten afwegen.Ja, met die intentie heb ik hem ook wel gehoord. Meestal liet ik dan ook wel merken dat ik er even mee zat alleen te zijn. Maar vaker krijg ik zo'n opmerking uit het niets, op een moment dat ik inderdaad het erg leuk heb alleen. Dan komt zo'n opmerking een beetje eh... mosterd over . Maar ik zie het dan ook wel als goed bedoeld hoor .
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 05 augustus 2012 @ 17:38:

Ik mis de vrijheid trouwens niet. Ik heb nu dezelfde vrijheid als ik als single had. Ik doe gewoon de dingen die ik leuk vind en mijn vriend ook.



Single leven was anders. Leuk anders. Maar het relatie leven is ook leuk!!Blij om te horen! En ik ben blij voor je dat je zo'n fijne relatie hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:BubblyToes schreef op 05 augustus 2012 @ 17:46:

[...]





Ik ben blij om dit te horen. Dat biedt de mensch hoop .

Ik hoop namelijk dat als ik een relatie heb, ik mij ook gewoon nog steeds vrij voel en dus niet ingeperkt. En inderdaad, ik zou ook geen behoefte hebben aan iemand anders dan, dat is me iets teveel vrijheid. (Dan zie ik het nut van een relatie hebben ook weer niet, ik vind monogamie erbij horen. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal en daar heeft iedereen ook weer een andere kijk op).



En dat laatste, daar is inderdaad geen touw aan vast te knopen.

Misschien heb ik te vaak tegenstrijdige opmerkingen van vage kennissen/familie/vrienden gehoord die wel een relatie hebben, dat ik me dit opeens begon af te vragen.

Dit heb je voor een deel natuurlijk ook zelf in de hand door iemand uit te zoeken die er ook zo instaat en die het belangrijk vindt allebei je eigen ding te kunnen doen. Verder blijven communiceren over wat je wensen zijn in een relatie.



Ik zeg gewoon: ik ga morgen met die en die wat drinken.



Geen discussie over of wat dan ook. We doen gewoon ons eigen ding en als de een een avond wat samen wil doen met de ander vragen we eerst of die ander misschien al iets gepland had.
Alle reacties Link kopieren
iemand die in zijn/haar relatie vrijheid mist (zich niet vrij voelt) zit in mijn ogen in de verkeerde relatie. Als de som der delen niet groter is kun je beter alleen blijven.
Mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:BubblyToes schreef op 05 augustus 2012 @ 17:46:

[...]



Ik ben blij om dit te horen. Dat biedt de mensch hoop .

Ik hoop namelijk dat als ik een relatie heb, ik mij ook gewoon nog steeds vrij voel en dus niet ingeperkt. .



Maar ik vraag me echt af hoe mensen bij het idee komen dat je weinig vrijheid hebt binnen een relatie?

Natuurlijk houd je rekening met de ander en als je samenwoont nog wat meer. Maar op welke manier ben je dan 'je vrijheid' kwijt?
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 18:04:

[...]





Maar ik vraag me echt af hoe mensen bij het idee komen dat je weinig vrijheid hebt binnen een relatie?

Natuurlijk houd je rekening met de ander en als je samenwoont nog wat meer. Maar op welke manier ben je dan 'je vrijheid' kwijt?

Om de een of andere reden hebben veel mensen het idee dat je vanalles vooral samen hoort te doen! En dat mag natuurlijk...maar dat HOEFT niet. Sommige stellen zijn gelukkig bij alles samen doen. Anderen niet. Ook familie en vriendenbezoeken HOEF je niet altijd samen te doen.



Als mijn vriend geen zin heeft om mee te gaan dan....blijft hij lekker thuis. Andersom ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven