Lijf & Lijn alle pijlers

Mastopathie

07-08-2012 11:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmorgen bij de h.a geweest met goevoelige / pijnlijke borsten. Hij heeft er even naar gekeken en dacht aan mastopathie. Opzich niks ergs natuurlijk, maar ik maak me ernstig zorgen.



Ik moet volgende week donderdag een echo laten maken van mijn borsten. En ben zo bang dat er toch wat ergs uit komt.. En dan heb ik ook nog last van hypochondrie, wat het 10x erger maakt voor mij gevoel.



Heeft iemand hier ervaring mee? En kan iemand mij eventueel gerust stellen? Ik weet niet waar ik het moet zoeken. En lees op internet alleen maar enge verhalen..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor 2 maanden terug een echo gehad. De echo medewerkster was heel vriendelijk en stelde mij goed gerust ( ik had aangegeven dat ik het best eng vond en bang was want bij mijn tante was net borstkanker vastgesteld).

Ze liet mij meekijken op het scherm en legde uit wat het allemaal was. Het zag er heel eng uit, maarhet was gewoon vet en weffsel.

Ze vertelde ook dat ze niks ernstigs zag. Wel moest ik natuurlijk voor de echte uitslag de huisarts bellen.

Bij mij is het een gevalletje pech gehas, niks aan te doen. Ik heb gewoon heel dik opgezet klierweefsel door hormonen, kwam heel vaak voor. Doet erg pijn maar is niet erg. De echo mevrouw adviseerde om teunisbloemolie te nemen, dus dat doe ik en dat helpt. De huisarts zei dat niks hielp, vond het wel raar dat hij geen advies gaf.



Succes, en geef gewoon duidelijk aan dat je het eng vind.
Ik heb al 30 jaar last van zeer pijnlijk borsten vanaf een paar dagen voor ik mijn menstruatie moet krijgen. Ik zou zeggen, wacht even je cyclus af, je maakt je hoogstwaarschijnlijk druk om niets. Zijn gewoon speelse hormonen.

Nooit bij stil gestaan om daarmee naar een arts te gaan, tjonge.
Voor zover ik weet is pijn geen aanwijzer voor borstkanker (da's ook het geniepige van borstkanker).



Ik heb ook wel eens last van mijn borsten, bij mij is het hormonaal.
Alle reacties Link kopieren
Nou wat vriendelijker mag ook wel hoor! Ik heb er al twee maanden last van. Elke dag.. En toch wordt dat behoorlijk vervelend!



De h.a vond het heel goed dat ik hiermee naar hem kwam. En zei dat het goed wad om een keer een foto te laten maken.
Ik herken je probleem. Zo'n 8 jaar geleden had ik een hele pijnlijke borst en het klierweefsel voelde anders aan dan in de rechterborst.

Heb toen een mammografie en een scan gehad, en daar kwam ook uit dat het mastopathie is.



Maar de dagen vóór het onderzoek had ik het ook niet meer. Je moet hier even doorheen, het is niet anders.

Als je behalve pijn, geen andere gekke dingen (zoals vocht uit de tepel, ingetrokken tepel) hebt, moet je proberen niet van alles in je hoofd te halen.



Heel makkelijk gezegd....ik weet het.

Kun je niet eerder terecht voor een onderzoek? Laat je anders op een lijst plaatsen, mocht er iemand uitvallen dat ze jou dan oproepen.



Mastopathie is heel pijnlijk, maar staat los van kanker. Dat wil niet zeggen dat je geen borstkanker kunt krijgen. Ik laat daarom af en toe een foto maken voor de zekerheid. Voor mijn eigen geruststelling. Want ik voel het verschil niet tussen mastopathie en kanker.



Door de pil te slikken zijn de pijnklachten heel goed te behappen. En er is licht aan het einde van de tunnel: de klachten verdwijnen meestal na de overgang...........



Sterkte, ik weet dat het een angstige tijd is. Maar hou je maar even vast aan de uitspraak van de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Italia meisje:



Bedankt voor je uitleg! Lief..
Alle reacties Link kopieren
Italië meisje



Bedankt voor je lieve berichtje!
quote:Cateautje schreef op 07 augustus 2012 @ 11:32:

Ik heb al 30 jaar last van zeer pijnlijk borsten vanaf een paar dagen voor ik mijn menstruatie moet krijgen. Ik zou zeggen, wacht even je cyclus af, je maakt je hoogstwaarschijnlijk druk om niets. Zijn gewoon speelse hormonen.

Nooit bij stil gestaan om daarmee naar een arts te gaan, tjonge.ik snap wat je wil zeggen, maar deze pijn is anders. Daarbij komt, dat als je zelf je borst onderzoekt, je in het weefsel harde, pijnlijke bobbels voelt. Het voelt echt anders dan die menstruatie pijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts zegt dat je op een echo niet alles kan zien. Daarom heb ik een mammografie gehad (wel even pijnlijk, maar goed). Ik zou daar dus wel even naar informeren als je alleen een echo krijgt. Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan hoor.



Ik kreeg trouwens alleen een echo omdat ik nog jong ben en dan zijn je borsten te stevig voor een mammografie. Dus dan kunnen ze daar niks op zien. Dit was de uitleg van mijn huisarts.



Ik vind het nogal een verschil of je alleen pijnlijke borsten heb als je bijna ongesteld moet worden of elke dag zoals to.

Als ik het alleen had vlak voor mijn menstruatie was ik ook niet gegaan naar de ha.

Maar ik heb het elke dag en voel dikke knobbels, nou dat vond ik echt wel eng.

Het vervelende vind ik nu ook dat ik zoals iemand ook al noemde nu altijd knobbels en bobbels heb, dus het verschil voelen met kanker is moeilijk. Daarom laat ik vanaf nu regelmatig even een echo maken ( een keer in de 5 jaar ongevee adviseerde de ha)
Normaal volgen ze bij zo'n onderzoek een standaard procedure.

Eerst de foto's. Bij twijfel een echo.



Bij mijn eerste onderzoek ging dat zo. De radiografe voelde ook mijn borsten. Toen van beide borsten een foto om te kunnen vergelijken. (mijn pijn zit alleen links). Ik mocht meekijken of de foto geslaagd was, en ze zei dat er niets te zien was, maar dat ze haar bevindingen (het bobbelige klierweefsel) met de arts ging overleggen. 10 minuten later werd ik gehaald voor een echo.

Ook daar kwam niets engs uit, behalve de conclusie mastopathie.



Vraag om beide onderzoeken als je echt zekerheid wil hebben!
quote:Mopsie41 schreef op 07 augustus 2012 @ 11:39:

[...]





ik snap wat je wil zeggen, maar deze pijn is anders. Daarbij komt, dat als je zelf je borst onderzoekt, je in het weefsel harde, pijnlijke bobbels voelt. Het voelt echt anders dan die menstruatie pijn.Ik ken die hobbels en knobbels maar al te goed. Daar heb ik de laatste jaren geen last meer van,gelukkig, maar heb er nooit iets raars bij bedacht, omdat kanker nauwelijks voelbaar is. Kort gezegd, zolang het pijnlijk is, is er vaak weinig aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
@ mopsie, maar to krijgt toch al een echo, dan hebben foto volgens mij geen toegevoegde waarde meer. Want op een echo zien ze veel meer als op een foto. Of denk ik nu verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Probeer je maar niet te veel zorgen te maken, Bianca! Hier een geruststellend verhaal:

Ik ben vorig jaar ook naar de huisarts geweest, huisarts zei mij toen dat het hoogstwaarschijnlijk niets was, maar dat ze me wel nog kon doorverwijzen voor een foto. Dat werd uiteindelijk een echo, daar kunnen ze meer op zien als je jong bent. Nou ja, zo'n echo is echt totaal niet eng en alles was prima. Hele opluchting



Ik ging trouwens naar de huisarts omdat ik knobbels voelde, niet vanwege de pijn, die heb ik alleen één à twee weken voor de menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:italie_meisje schreef op 07 augustus 2012 @ 11:57:

@ mopsie, maar to krijgt toch al een echo, dan hebben foto volgens mij geen toegevoegde waarde meer. Want op een echo zien ze veel meer als op een foto. Of denk ik nu verkeerd?Volgens mijn huisarts zien ze dus juist op een echo niet alles, op foto's (mammografie) wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaquamarine schreef op 07 augustus 2012 @ 12:09:

[...]





Volgens mijn huisarts zien ze dus juist op een echo niet alles, op foto's (mammografie) wel.Volgens het ziekenhuis waar ik was is mammografie bij jonge vrouwen minder betrouwbaar dan een echo, dus daarom doen ze bij jonge vrouwen (ik weet niet precies hoe jong, maar in elk geval tot dertig of veertig of zo?) een echo. Dit komt ook overeen met wat er op wikipedia staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammogram
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, dat is ook wat mijn ha zei.

Omdat de borsten dan nog zo stevig en compact zijn zien ze juist veel minder.

Misschien dat het beter zien op een mammografie dan alleen geld voor de wat oudere vrouw.
quote:italie_meisje schreef op 07 augustus 2012 @ 11:57:

@ mopsie, maar to krijgt toch al een echo, dan hebben foto volgens mij geen toegevoegde waarde meer. Want op een echo zien ze veel meer als op een foto. Of denk ik nu verkeerd?



Het zal ongetwijfeld ook met de klacht en leeftijd te maken hebben, hoe ze het onderzoek aanpakken.

Tegen mij is gezegd dat de foto's vooral ook dienden als vergelijkingsmateriaal tussen de linker en rechterborst. Mijn pijn zit alleen links, dus misschien daarom eerst een foto gemaakt. En ik ben wat ouder, nooit kinderen gekregen, dat zal ook meespelen.

Ik ben in twee verschillende ziekenhuizen geweest, beide keren eerst foto, daarna echo. Het eerste onderzoek kreeg ik toen ik 35 was.
quote:Cateautje schreef op 07 augustus 2012 @ 11:53:

[...]



Ik ken die hobbels en knobbels maar al te goed. Daar heb ik de laatste jaren geen last meer van,gelukkig, maar heb er nooit iets raars bij bedacht, omdat kanker nauwelijks voelbaar is. Kort gezegd, zolang het pijnlijk is, is er vaak weinig aan de hand.



Daar heb je gelijk in, maar toch zijn er uitzonderingen. Mijn schoonzusje kreeg vorig jaar pijn in haar borst, dat bleek dus wel kanker te zijn.



Maargoed, dat is een heel ander verhaal. Jij kunt blijkbaar goed overweg met de pijn, maar ik kon dat niet. De hele dag, elke dag, zeurde, schrijnde, en stak mijn borst. Vreselijke pijnscheuten en in de trein liep ik met mijn arm mijn borst te beschermen, ik was als de dood dat iemand ertegen aanbotste.

Dat is echt geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen voor de berichtjes, ik ben nog maar 26 dus krijg alleen een echo inderdaad.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven