Gezondheid alle pijlers

paroxetine afbouwen

21-06-2012 09:34 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gebruikt sinds 2,5 jaar paroxetine. Vooral als hulpmiddel naast therapie ivm angststoornissen.

De therapie is al even geleden afgerond en nu wil hij de ad afbouwen. Het gaat goed met hem, en heeft op dit moment vooral last van de bijwerkingen. Natuurlijk fijn dat hij af wil gaan bouwen, teken dat het goed gaat, maar ik ben bang.



In overleg met de huisarts mag hij een maand een halve tablet slikken en daarna stoppen. En dat is een beetje mijn angst.

Vorig jaar heeft hij dit op eigen houtje ook gedaan en ook ongeveer in die tijdspanne. Dat ging compleet mis. En dus weer opnieuw begonnen.

Op mijn verzoek wacht hij nu met afbouwen totdat ik bevallen ben (nu 37 wk zwanger) en gaat daarna beginnen.



Voor mijn gevoel is die maand te kort, nu ben ik geen arts, maar vorig jaar staat mij nog vers in het geheugen.

Ik ben op zoek naar ervaringen van (oud) gebruikers van dit middel en het afbouwen hiervan.

Wie kan mij geruststellen dat dit in een maand kan worden afgebouwd?
Alle reacties Link kopieren
Mmm, ik ken iemand die ooit cold turkey is gestopt. Het is en blijft een van de grootste rotpillen die er is waarbij recent onderzoek aantoond dat de bijwerkingen erger kunnen zijn dan wat men denkt.



http://www.quitpaxil.info/Main/symptoms.htm



paxil is de amerikaanse naam, kun je veel over vinden als je zoekt op withdrawal effects.



ligt eraan hoe gevoelig je man is maar anders zou ik eerder voor 2 maanden gaan en de laatste 2 weken afbouwen met een half pilletje of kwart pilletje per dag/2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zozeer bang voor de afkick verschijnselen, had hij vorig jaar ook niet. Maar wel bang dat hij in hetzelfde gedrag vervalt als voor de pillen.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met degene die de paroxetine heeft voorgeschreven, dus HA of psychiater o.i.d. Die weet er alles van, zowel van het afbouwen als de mogelijke gevolgen en risico's wat betreft het terugkomen van de angst.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij de angsstoornissen aangepakt?

de kennis van mij had het om een moeilijke periode van rouw en prive gebeurtenissen te overbruggen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, openingspost te snel doorgelezen, je hebt al overlegd met de HA. Waarom zou je dat advies niet vertrouwen? Hij heeft ervoor geleerd. Ook als je langzaam afbouwt is er een kans dat de angst terugkomt/toeneemt. Ik zou er zelf vanuit gaan dat dat niet gebeurd wanneer je langzaam afbouwt of dat wanneer dit wel gebeurd je man er op een goede manier mee om kan gaan vanwege de therapie (beetje afhankelijk van het soort angst). Toen het de vorige keer mis ging, had je man toen zijn therapie al afgerond? Had hij toen begeleiding van de HA? Heb je je zorgen over mogelijke terugval aangegeven bij de HA?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf al 3x gestopt,helaas is het niet gelukt,ik word zo verschrikkelijk ziek ,en krijg ook gelijk weer angst verschijnselen.Jouw man is ws nog jong, zelf ben ik 70,dus het is voor mij niet meer zo nodig om te stoppen,als ik m,n pillen slik ben ik beter af dan zonder,dus stoppen doe ik niet meer.

Als ik je man was zou ik nooit voor de bevalling stoppen,je krijgt daar natuurlijk stress van en dan kan je beter maar je pilletje slikken.

Zoek goed uit wanneer je wil gaan stoppen,je moet in iedergeval in rustig vaarwater zitten.en dat zit er bij jullie nog niet in.

En wat haalt het uit of je nu stopt of over een half jaar.

Ik wens jullie sterkte, en een fijne tijd met de baby.
Alle reacties Link kopieren
quote:lelytjevandalen schreef op 21 juni 2012 @ 09:43:

Ik ben niet zozeer bang voor de afkick verschijnselen, had hij vorig jaar ook niet. Maar wel bang dat hij in hetzelfde gedrag vervalt als voor de pillen.



Ik wilde nav je TP een post schrijven hoe zo rustig mogelijk af te bouwen maar dat is dus niet het issue begrijp ik



Als je man goede therapie heeft gehad mag je toch hopen dat handvatten heeft gekregen om met zijn issues om te gaan.



(al zullen er altijd mensen zijn die daar moeite mee blijven houden)



denkt je man dat hij zijn problemen aankan? Zonder pillen dus?





Ik weet niet welke zaken er speelden waarom hij aan de AD is gegaan maar ik kan me voorstellen dat een kind op komst/een newborn aanwezig veel stress oplevert (nou ja, dat levert gewoon een hoop zorgen op, bij wie dan ook) dus in dat geval kan afbouwen NU een slecht plan zijn.

Aan de andere kant is dealen met bijwerkingen ook zo wat.



Heel heel heel rustig aan minderen? Dus niet hoppa op een halve pil nu maar om de dag en dan niet om de dag een halve maar om de dag een hele pil en de andere dag 3kwart; dan elke dag 3kwart en daarna een half om en om met 3kwart etc....



(neig ik toch weer om dat afbouwen te bespreken maar goed, AD kun je vaak beter heel langzaam afbouwen, sommigen kunnen het coldturkey maar hangt erg van de persoon en de situatie)
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf pas een aantal dagen "vergeten" te slikken. Ik werd zo beroerd als een hond en had totaal geen zin meer in het leven en werd zwaar depressief! Ben snel weer begonnen en nu gaat het goed.
Alle reacties Link kopieren
Heb al verschillende soorten gehad, waaronder ook deze. Al een aantal keren geprobeerd te stoppen, was me zelfs gelukt dacht ik. Tot ik na een half jaar alsnog weer zo'n depressieve bui kreeg dat ik vervelende gedachtes kreeg waar ik zelf bang voor ben. Ben gelukkig nu weer aardig op de goede weg, maar als men mij vraagt om advies is mijn raad: NOOIT stoppen. accepteer dat je de medicatie nodig bent. Er zijn zoveel mensen die ergens medicijnen voor slikken.



Dus accepteer dat er een stofje mist in je hersens waar je deze pillen voor nodig bent en blijf je goed voelen!! ( Je partner dan)
*
anoniem_98931 wijzigde dit bericht op 24-07-2012 19:28
Reden: *niet meer relevant
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lelytjevandalen, je zit in een lastig parket, waarschijnlijk ben je nu al bevallen van een wolk van een baby, proficiat. Wat je man betreft, afbouwen van Paroxetine is heel moeilijk, maar het is te doen. Ik wil hem als advies meegeven niet bang te zijn voor de afkickverschijnselen. Ik ben vorig jaar afgebouwd, vrij vlot omdat het écht moest (van mezelf). Ik heb me heel naar en angstig gevoeld zo'n 2 maanden, toen ik er middenin zat vond ik het zo heftig, nu is dat al gesleten. Toch heb ik nu na een jaar soms ook wel wat angsten, wiebelige benen als ik alleen met de kids op pad ben bijvoorbeeld, veel onrust. Maar godzijdank gaat het 80% ontzettend goed met me. Al blijf ik wel een kwetsbare vrouw... So be it! Ik wens jullie samen veel geluk!
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ook ik moet van de paroxetine af en we ( therapeut en ik ) gaan dat langzaam doen. Ik slik nu al twee jaar 60 mg en mijn leven lijkt wat meer gestabiliseerd. Kan iemand mij vertellen wat ik bij dit afbouwen kan verwachten? Is het echt één en al ellende ? Valt het wel mee?

Vertel, vertel!!
Alle reacties Link kopieren
Kennet, heel heel langzaam afbouwen.

Je slikt 60 mg, hoe is dat verdeeld over je pillen per dag? 2x 30?



Vraag bij je apotheek om pillenbrekers, dan kun je een pil in 4-ren verdelen en 3kwart pil slikken ipv 1. Daardoor zou je een 1dd 1 en 1dd 3/4 kunnen slikken



Zeker een week en misschien wel langer volhouden per verlaging.



dan 2 x 3/4 slikken etc



Eventueel kun je op andere pillen over (als je ri de 20 mg gaat)



Ga geen haast willen hebben



Ontwenning schijnt, zeker bij het laatste stukje maar ook tussendoor een rare piep in het hoofd te geven. een ministukje pil tussendoor (dat stukje 1/4 wat je hebt) kan dan vaak al helpen



Zorg goed voor jezelf, goed eten en slapen!
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: heel langzaam afbouwen. Ik heb er een half jaar over gedaan om van 20mg per dag naar niks te gaan. Dit na eerdere pogingen die steeds mislukte omdat ik te snel ging. Ik ben van 20 naar 6 weken 10mg gegaan. Pas toen ik na 8 weken weinig klachten meer had (vreselijkste stemmingswisselingen, angst, dissociatie) ben ik naar 5mg gegaan. Hier ook weer 6 weken opgestaan totdat de klachten/afkickverschijnselen weer zo goed als weg waren. Toen nog 4 weken om de dag 5mg genomen. Daarna gestopt.



Volgens de huisarts kom ik gewoon in 6 weken afbouwen en zou ik het verschil tussen 10mg en 5mg per dag niet merken. Wel dus! Psychiater heeft dit later ook bevestigd dat dit wel degelijk kan. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog je geestelijke verslaving. Dat je het gevoel hebt dat je die pillen nodig hebt om goed te functioneren. Door zo langzaam af te bouwen kun je ook daar langzaam aan wennen.



Toen ik gestopt was moest ik wel weer leren met verschillende gevoelens om te gaan. Heb jaren lang weinig gevoelt. Nu kan ik weer ineens heel boos, verdrietig maar ook blij worden. Dat is soms lastig maar laat je vriend de tijd nemen om daar ook weer aan te wennen..



Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven