Actueel
alle pijlers
Goed als er een moslimpartij komt?
dinsdag 8 april 2008 om 14:44
De voorzitter van het Landelijk Beraad Marokkanen in NL, Mohamed Rabbae, vindt het de hoogste tijd voor een Islamitische politieke partij. Dat zegt hij maandag in een interview met kranten Spits en Trouw. In die laatste krant stelt hij: moslims die nu in de Tweede kamer zitten, dienen de bekende partijen, die niet opereren op Islamitische grondslag.
Een Islamitische partij à la het CDA zou een aantal programmapunten kunnen behartigen waarover nu soms wel maar ook soms niet wordt gediscussieerd. Denk aan een islamitische universiteit, of islamitisch slachten. In het algemeen kan een dergelijke partij ook beter opkomen voor de Moslims in NL.
Tenslotte kon Wiilders maandenlang om zich heen slaan zonder echt verweer.
Eerder gaf Rabbae nog aan, dat het juist goed is dat moslims opgaan in de bestaande partijen, maar door de opkomst van populisten en Islamracisten als Rita Verdonk en Wilders is het klimaat veranderd. Overigens blijft Rabbae Groen Links trouw, hij wil alleen eventueel als adviseur bij een dergelijke partij betrokken worden.
Is het goed als er een Islamitische Partij komt?
Een Islamitische partij à la het CDA zou een aantal programmapunten kunnen behartigen waarover nu soms wel maar ook soms niet wordt gediscussieerd. Denk aan een islamitische universiteit, of islamitisch slachten. In het algemeen kan een dergelijke partij ook beter opkomen voor de Moslims in NL.
Tenslotte kon Wiilders maandenlang om zich heen slaan zonder echt verweer.
Eerder gaf Rabbae nog aan, dat het juist goed is dat moslims opgaan in de bestaande partijen, maar door de opkomst van populisten en Islamracisten als Rita Verdonk en Wilders is het klimaat veranderd. Overigens blijft Rabbae Groen Links trouw, hij wil alleen eventueel als adviseur bij een dergelijke partij betrokken worden.
Is het goed als er een Islamitische Partij komt?
woensdag 9 april 2008 om 13:37
Ik heb zelf ook echt helemaal niks met het geloof. Maar we kunnen toch niet zeggen, "we moeten het zo doen omdat wij dat vinden en wij hebben gelijk"? We moeten toch ook respect hebben voor mensen met een andere mening? (die ook weer vinden dat zij gelijk hebben en dat wij dus niet helder kunnen nadenken)
Maar goed....wat dat onderwerp betreft hou ik het voor gezien hier
woensdag 9 april 2008 om 16:20
(Reagerend op eerste bericht)
Ik ben er inderdaad niet op uit. Een moslimpartij zou haar belangen kunnen uiten, maar ik ben niet uit om een partij die een moslimvariant is van de SGP. De moslimpartij zal zich moeten verenigen met het Nederlandse of westerse gedachtengoed, waarden en normen. Ze zal nimmer de sharia kunnen invoeren, en ook niet een regime dat lijkt op die van Saoedi-Arabië, Iran of het Afghanistan van de Taliban. Daar houdt namelijk mijn tolerantie op.
Ik ben er inderdaad niet op uit. Een moslimpartij zou haar belangen kunnen uiten, maar ik ben niet uit om een partij die een moslimvariant is van de SGP. De moslimpartij zal zich moeten verenigen met het Nederlandse of westerse gedachtengoed, waarden en normen. Ze zal nimmer de sharia kunnen invoeren, en ook niet een regime dat lijkt op die van Saoedi-Arabië, Iran of het Afghanistan van de Taliban. Daar houdt namelijk mijn tolerantie op.
World of Warcraft: Legion
vrijdag 11 april 2008 om 11:20
Waarom moet een moslimpartij zich verenigen met het Nederlandse of westerse gedachtengoed? De SGP vindt dat vrouwen niet mogen stemmen. Dat staat volkomen haaks op mijn definitie van westerse beschaving. Maar ze mogen het wel vinden, en ze mogen ook een politieke partij oprichten die dat vindt.
Rita Verdonk vindt dat een blanke Nederlander met Nederlandse ouders die een misdaad begaat, bijvoorbeeld een celstraf moet krijgen. Een Marokkaanse Nederlander moet voor dezelfde misdaad het land uit. Zelfde misdaad, twee verschillende straffen, waarbij het criterium je afkomst is. Dat is de meest elementaire schooldefinitie van discriminatie. Is wat mij betreft verwerpelijk. Discriminatie hoort niet bij de westerse normen en waarden. Maar ze mag het wel vinden. En ze mag ook een partij oprichten die dat vindt. Ik zou ertegen zijn als het níet mag.
En dat geldt voor moslims dus ook.
Nogmaals: welke politieke 'kleur' het oplevert als je een partij opricht voor mensen die alleen hun geloof gemeen hebben, is zeer moeilijk te voorspellen. Binnen het CDA is de afstand tussen de rechter- en de linkervleugel ook van oudsher vrij groot. De ChristenUnie biedt ook een merkwaardig palet aan meningen, die soms heel 'rechts' (?) en soms ook plotseling heel 'links' (?) zijn. Een politieke partij die gebaseerd is op een godsdienst levert vaak een vrij curieus papje van politieke standpunten op. Dat verwacht ik van een eventuele moslimpartij ook.
Is het goed als er een moslimpartij komt?
Tja... Is het goed als er een wielrennerspartij komt? Of een partij van Booeddhisten? Of een partij van Britse en Amerikaanse expats in het Nederlandse bedrijfsleven?
Als ze officieel inwoner van Nederland zijn, zijn ze allemaal vrij om een politieke partij op te richten - en dan zien we het wel, bij de verkiezingen. Kun je moeilijk voor of tegen zijn, in die zin.
vrijdag 11 april 2008 om 12:09
Ik heb "Natuurlijk! Mijn zegen hebben ze " gekozen. Niet omdat ik zo blij zal zijn met nog een religiueze partij, maar omdat iedereen het recht heeft zich te verenigen in een club.
Ik geef een Moslim democratische Partij in Nederland niet veel kans. Van de een miljoen moslims zal slechts een minderheid op een dergelijek partij stemmen. De meesten zullen hun visies beter vertegenwoordigd zien door een van de seculiere partijen (PvdA, VVD, D'66, GL of SP)
De beroepsallochtoon Mohammed Rabbae vind ik de meest treurige figuur die ooit door de Nederlandse politiek is voortgebracht. hij is gespeend van elke vorm van humor en zelfspot en heeft zijn partij, Groen Links, veel schade berokkend met zijn pleidooien voor censuur en zijn homofobe uitlatingen. Het zou goed zijn voor GL als hij die moslim partij zou oprichten en opstappen bij GL. Maar helaas, zoals gewoonlijk loopt hij te jammeren dat "de ander" de klus maar weer moet opknappen.
Ik geef een Moslim democratische Partij in Nederland niet veel kans. Van de een miljoen moslims zal slechts een minderheid op een dergelijek partij stemmen. De meesten zullen hun visies beter vertegenwoordigd zien door een van de seculiere partijen (PvdA, VVD, D'66, GL of SP)
De beroepsallochtoon Mohammed Rabbae vind ik de meest treurige figuur die ooit door de Nederlandse politiek is voortgebracht. hij is gespeend van elke vorm van humor en zelfspot en heeft zijn partij, Groen Links, veel schade berokkend met zijn pleidooien voor censuur en zijn homofobe uitlatingen. Het zou goed zijn voor GL als hij die moslim partij zou oprichten en opstappen bij GL. Maar helaas, zoals gewoonlijk loopt hij te jammeren dat "de ander" de klus maar weer moet opknappen.
maandag 14 april 2008 om 13:59
Oké, dat kun je vrezen.
Maar even praktisch: wat stel je dan voor? Het is, bij wet, elke inwoner van Nederland toegestaan om een politieke partij op te richten. Moet die regel dan worden afgeschaft? En ben je je bewust van de gevolgen die dat zal hebben?
Vind je dan ook dat de SGP (propageert ongelijkheid tussen man en vrouw) en TON (propageert discriminatie) verboden moeten worden? Wie mag er dan precies een politieke partij oprichten en wie niet? Waarom zouden andere kerkelijke gezindten die in Nederland voorkomen wel een partij mogen oprichten, en moslims niet?
Ik stel deze vragen geheel los van de vraag of je vrees voor een machtsovername door moslims gegrond is. Ben gewoon benieuwd wat je je in de praktijk precies voorstelt bij het verbieden van een moslimpartij.
maandag 14 april 2008 om 16:32
Van mij mogen alle geloofsgetinte partijen opzouten,ik ben er sowieso op tegen om te regeren vanuit standpunten naar het geloof.tjiesus, we leven toch niet in de oertijd.
Bovendien wordt het denkelijk meteen de grootste partij, ongeveer 1 miljoen moslims hier, hoeveel zijn daarvan stemgerechtigd???
Mm, succes.
Bovendien wordt het denkelijk meteen de grootste partij, ongeveer 1 miljoen moslims hier, hoeveel zijn daarvan stemgerechtigd???
Mm, succes.
dinsdag 15 april 2008 om 21:26
je moet goed lezen Willem, ik ben tegen partijen op basis van geloof, is boer zijn een geloof???
Wat lul jij ontzettend stom zeg,
Misschien is een domme lullen partij wat voor jou.Wat heet, je zou een perfect boegbeeld er voor zijn, wat let je, ik zou meteen beginnen als ik jou was, volgens mij overtuig je meteen iedereen dat het ieders redding is, net als dat Balki iedereen overtuigt dat hij weet wat het beste is , hahahahaha
Wat lul jij ontzettend stom zeg,
Misschien is een domme lullen partij wat voor jou.Wat heet, je zou een perfect boegbeeld er voor zijn, wat let je, ik zou meteen beginnen als ik jou was, volgens mij overtuig je meteen iedereen dat het ieders redding is, net als dat Balki iedereen overtuigt dat hij weet wat het beste is , hahahahaha