Vreemd Gothic broertje?

16-04-2008 00:16 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje van bijna 20 is al een aantal jaar Gothic. Hij draagt zwarte kleding (de laatste tijd ook spijkerbroeken van een bekend alto merk en shirtjes met kleur), verfde zijn haar zwart en luistert naar Gothic muziek; harde rockmuziek. Hij heeft zwart oogpotlood gebrobeert maar dat was eens en nooit weer.

Sinds een klein jaar hoort hij bij de Cyber groep. Dit is ook een soort Gothic maar dan qua kleding extremer. De muziek waar hij naar luistert is voornamelijk van bands die Duits zingen (gillen, krijsen, grunten weet ik veel). Hij gaat bijna elke week naar speciale Cyber feesten waar ze tot diep in de nacht dansen op Cybermuziek van een DJ en lopen in de vreemdste kleding. Kijk maar naar deze foto cyberkleding Hij heeft speciale kisten die tot onder zijn knie komen (hij is 1.93 m dus moet je voorstellen hoe hoog die schoenen zijn) draagt deze over zijn zwarte/camouflagebroek heen, draagt shirtjes met lichtgevende dingen, heeft een pilotenbril op met een uitstekende pin erop of draagt een gasmasker... Hij lakt ook zijn nagels zwart en draagt een lange stoffen zwarte jas. Hij gebruikt geen drugs, gelukkig!

De laatste tijd zegt hij weleens dat hij ongelukkig is en maakt soms een 'grapje' over doodgaan. Mijn moeder heeft met de dokter gepraat en hij vind het nogal ernstig en wil met mijn broertje praten. Mijn broertje weigert dit helaas. Hij heeft ook ergel ast van faalangst en heeft zijn studie op de universiteit na een half jaar afgebroken en werkt nu fulltime tot het nieuwe studiejaar begint. Hij maakt totaal geen aanstalten tot oriënteren en leeft alleen maar naar die feesten toe.

Mijn moeder vertelde dat Gothics geassocieert worden met depressiviteit. Is dat zo? En wat vinden jullie van de leefstijl van mijn broertje? Ik ben bang dat er wat aan de hand is met hem maar dat hij dit niet wil toegeven en zich daarom niet laat helpen...
Hoi Francisca,

Ik ben ook op die feesten geweest, en heb ook naar die muziek geluisterd. Niet in die kleding gelopen, maar een andere stijl (komen ook op die feesten). Veel mensen die op deze manier gekleed zijn, leven, worden inderdaad geassocieert met depressiviteit. Wil niet zeggen dat alle gothicmensen depresief zijn. Een gros komt zo over, omdat het 'cool' is. Feit is wel dat de muziek waarna hij luisterd, dat de teksten niet altijd even mooi zijn.

Het hoeft per definitie niet zo te zijn dat hij niet met zijn studie/toekomst bezig is, of depressief is, omdat hij in deze kleren loopt. Vaak schreeuwen mensen om aandacht, als ze het hebben over zelfmoord of dood gaan.

Ik wens je iig veel sterkte met je broertje...

Liefs Pilous
laat het woord "vreemd"liever weg. gothics zijn ook gewone mensen die lachen en huilen en feesten en zich willen onderscheiden net als ieder ander
Het belangrijkste is niet dat je broer in een gothic outfit loopt, maar hoe hij zich voelt. Als hij iedere dag in een trui en een spijkerbroek rondliep en met zijn studie stopte en soms voor de grap zei dat hij wel dood wilde, zou je je ook zorgen maken, toch?

En kun je dat niet een keer tegen hem zeggen? Misschien een verschil of hij met je moeder praat of met jou?

Het is moeilijk om van achter de computer te zeggen hoe het met de geestelijke gezondheid van je broer zit, maar iemand van 20 die nog niet weet wat hij wil met zijn leven, af en toe zwaarmoedig is en feest vieren erg belangrijk vindt... mwah, daar zijn er nog wel een paar van geloof ik?
Appelsientje schreef op 16 april 2008 @ 07:47:

Het belangrijkste is niet dat je broer in een gothic outfit loopt, maar hoe hij zich voelt. Als hij iedere dag in een trui en een spijkerbroek rondliep en met zijn studie stopte en soms voor de grap zei dat hij wel dood wilde, zou je je ook zorgen maken, toch?

En kun je dat niet een keer tegen hem zeggen? Misschien een verschil of hij met je moeder praat of met jou?

Het is moeilijk om van achter de computer te zeggen hoe het met de geestelijke gezondheid van je broer zit, maar iemand van 20 die nog niet weet wat hij wil met zijn leven, af en toe zwaarmoedig is en feest vieren erg belangrijk vindt... mwah, daar zijn er nog wel een paar van geloof ik?
Amen
Het is onzin, dat gothickleding en muziek geassocieerd zou moeten worden met depressiviteit. Lijkt mij eigenlijk nogal overbodig om te zeggen, maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die zo denken.

Overigens is cyber niet gothic maar dan extremer, maar een hele andere richting en stijl binnen de gothic. Ik zou een fluoroze strip aan een netshirtje niet extremer noemen dat de medieval kant, dus de middeleeuwse stijl. Ik vind dat net zo extreem, maar anders.

Het is jammer dat mensen totaaaaaal niet weten waar gothic mee te maken heeft, of waar ze het over hebben.

Niet elke gothic is suicidaal, en gothics zijn niet per definitie depressief, eng, levensmoe of weet ik wat nog meer.

Aanvulling; die foto die je plaatst is een heel slecht voorbeeld van cyberkleding.
668, the neighbour of the Beast
Appelsientje schreef op 16 april 2008 @ 07:47:

Ik! Toen ik twintig was toch zeker. En erger; toen ik negentien en eenentwintig was ook wel X-D

Ik geloof ook dat het allemaal wel mee valt, en dat de link met zijn gothic-zijn ook een beetje overdreven is.
Hoi T O

Ik denk idd dat het feit dat jullie denken dat hij niet helemaal lekker in zijn vel is, belangrijker dan zijn kledingstijl is.

Die stijl die je beschrijft is gewoon een richting met muziek en kleding, die je nu veel zit, in mijn tijd was dat meer skatepunk, en zo had je ook gabbers en hardrockers.

Wij wonen vlakbij Belgie, en daar zie je heel veel "emo" stijl rondlopen, lijkt er wel een beetje op volgens mij, ook zwarte haren, maar dan met lokken en zijscheidingen en skinny jeans en gympen enzo.

Ik vind opzich niet dat het allemaal vreemd klinkt wat je over je broertje schrijft, ik denk dat veel pubers niet altijd lekker in hun vel zitten. Ze zijn op weg volwassen te worden en moeten nog ontdekken wie of wat ze willen worden / zijn.

Dat hij zo veel feest en genoeg vrienden heeft lijkt me juist een goed teken, dat is normaal voor die leeftijd.

Ik denk dat je hem alleen maar van je af duwd als je zegt dat hij met een dokter moet praten. Je kunt misschien beter gewoon hem helemaal accepteren en zijn gang laten gaan, vrienden over de vloer laten komen enz, dan heb je meer zicht op de dingen die hem bezighouden...

Ik zou mezelf iig gaan afzonderen als mijn zus zou zeggen dat ik naar een arts zou moeten, dat weet ik wel!
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Vroeger was ik ook gothic en als elke puber wel eens verdrietig of had ik een dipje. Gelukkig kon ik mijn familie al snel overtuigen dat mijn kleding en muziekkeuze niet betekende dat ik dood wilde en dat ik het gewoon leuk vond om met mijn vrienden mijn interesses te delen.

Dat was de muziek, maar ook kunst en literatuur. De dood hoort daarbij, zoals het bij het leven hoort. Terugkijkend vond ik het een mooie tijd en iedereen is goed terecht gekomen van mijn vrienden :)
Ja maar mensen, als je zwart oogpotlood probeert ben je al heeeeeel ver heen hoor!!! Dat is eigenlijk the point of no return!

Kijk naar mij, ik heb ook ooit zwart oogpotlood gebruikt. Da's ook nooit meer goed gekomen... :-(
Ik droeg op mijn 20e gewone kleding, luisterde naar marco Borsato, droeg ookpotlood, had mijn studie tot 3 keer toe afgebroken ging 3 dagen in de week op stap, had dan ook 3 dagen in de week een kater en had zoooo'n liefdesverdriet dat ik mezelf ook wel eens dood wenste!

Het is allemaal goed gekomen met me ;-)
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik vind het nogal overdreven eerlijk gezegd. Ik ben ook jarenlang 'gothic' geweest, maar het heeft in principe níets met depressiviteit te maken. Hij volgens mij gewoon een puber.

Ik luister nog steeds dat soort muziek, ben nooit depressief geweest in mijn leven.

Het wil niet zeggen dat hij níet depressief is, maar dat komt dan zeker niet door zijn uiterlijk vermoed is.
Francisca,

Je bent bang dat je je broer(tje) de put in ziet afglijden.

De diepe zwarte gothic-put, welteverstaan.

Wat ik van Gothic weet, is wat ik zo nu en dan over straat zie gaan. Hoewel het er allemaal erg zwart en donker uit ziet, geloof ik niet dat deze jongens en meisjes per definitie een doodswens hebben.

Over een paar jaar trekken ze die kleding uit, doen hun haar en hun make-up anders, en kopen ze een woning in een vinex wijk (bij wijze van spreken).

Ik vind het prachtig als ik jongeren zo lekker hun gang zie gaan, maar dat is een reactie omdat ik vroeger zelf niks mocht van thuis, maar dat even terzijde.

Ik denk zelfs af als Gothic toen bestaan had, dat ik dan ook wel dwars tegen mijn ouders in er zo bij was gaan lopen.

Een van mijn vrienden, huisje-boompje-beestje ten top, was vroeger punk en ook nog eens heel extreem.

Wat ik wél denk, is dat iemand die de neiging heeft om depressief te zijn, in zo'n sfeer optimaal de gelegenheid heeft om er een te ontwikkelen.

Als je denkt dat je broertje zo iemand is, is het erg belangrijk om met hem in contact te blijven, dan maak je je wellicht terecht zorgen.

Ik denk dat je te weinig van Gothic afweet om daar de schuld van de toestand van je broer neer te leggen, maar het kan wel zijn dat hij het gebruikt om zijn gemoedstoestand uit te dragen.

Blijf alert, zou ik zeggen.
Mijn moeder is trouwens blij dat ik door mijn werk niet meer in die kleding loop ;-) En toen ik zwanger was zei ze 'nu moet je wel ophouden met naar die muziek luisteren, dat kan nóóit goed zijn....' ;-)
Ik zou het als 19-jarige ook bijzonder vervelend vinden als mijn moeder met de huisarts over mij gaat praten. Zelfs al was er iets aan de hand, ik zou uit principe al niet meer meewerken.
Het gothicwereldje is verre van depressief hoor Perel, maar juist errrrg gezellig.

Het is meer een attitude naar de rest van de wereld, dan dat je in een groepje lekker samen depressief zit te zijn. Dat JUIST niet. Echt, goths zijn net echte mensen!
Had jij zo'n mooie fluwelen jurk, Eowynn? :-]
Jazeker :-) En op een gegeven moment zwartgeverfd haar waarmee ik eruit zag alsof ik al enige tijd overleden was ;-) Maar het is redelijk goedgekomen hoor.
Marels schreef op 16 april 2008 @ 09:59:

Het gothicwereldje is verre van depressief hoor Perel, maar juist errrrg gezellig.

Het is meer een attitude naar de rest van de wereld, dan dat je in een groepje lekker samen depressief zit te zijn. Dat JUIST niet. Echt, goths zijn net echte mensen!

Natuurlijk, Marels, ik bedoel ook niet dat het een depri-scene is!

Juist niet.

Vind het meer een vorm van kunst.

Alleen denk ik wel dat wanneer iemand het in zich heeft om een depressie te ontwikkelen, meer kans heeft dat dat idd gebeurt als ie zich in Gothic-sferen begeeft, en minder als ie lid wordt van de wadlopersvereniging, of i.d.

Dit is totaal niet verstandelijk uit te leggen, maar mijn gevoel zegt dit.
Oooowww, ik weet nog dat ik groen haar wilde.

Mijn koffer zou direct voor mij gepakt worden door mijn ouders.

Wat een service, hé?
Ter compensatie heb ik nu een groene muts! (zie avatar)
Ben ik niet met je eens Perel, ik denk dat die kans verre van groter is.

Ik had ook van die mooie jurken trouwens. Heb ze nu allemaal verkocht, en soms mis ik dat nog wel eens :-(
Ik was "vroegah" ook Gothic, de medieval stijl welteverstaan, met kant en enorme hoepelrokken. Ik ga nog steeds naar festivals(en idd het is vreselijk gezellig) maar zie er in het dagelijks leven niet meer zo extreem uit dan op mijn 19e.

Ik denk ook dat het ongelukkig voelen van je broer losstaat van zijn Gothic-zijn, al is het idd wel zo dat niet alle muziek even opwekkend is:).

Ik wilde op die leeftijd gewoon met rust gelaten worden door(goedbedoelende)ouders en familie en het allemaal zelf uitzoeken.
Perel schreef op 16 april 2008 @ 10:09:

Ter compensatie heb ik nu een groene muts! (zie avatar)

X-D

Aan TO:

Wat lief dat jij je bezorgd maakt om je broertje!

Of dat terecht is of niet kunnen wij op basis van een beschrijving van zijn kledingstijl niet beoordelen natuurlijk. Wel ben ik altijd een groot voorstander van luisteren naar je intuitie. Als jij het gevoel hebt dat het niet goed met hem gaat heb je daar misschien best gelijk in. (Maar misschien ook niet.)

Is je broertje te bereiken om eens (subtieler dan dit) te vragen hoe het met hem gaat? Wat houdt hem bezig?

Laat hem eens wat vertellen over de muziek waar hij naar luistert en waarom hij het mooi vindt en wat voor gevoel hij ervan krijgt. Misschien maakt het hem bijvoorbeeld wel heel rustig omdat hij er herkenning in vindt. Probeer hem daarbij niet in de verdedigende rol te drukken maar oprecht geinteresseerd te zijn, wat het antwoord ook is en omdát het je broertje is om wie je geeft.
Ik heb twee kinderen. Allebei aankomende pubers.

Totaal verschillend van karakter.

Gaan ze voor Gothic of niet, dat bepalen ze helemaal zelf.

Hoe je eruit wil zien is aan jou, ik weet wie je bent en hoe je bent en dat is prima.

Toch zou ik er bij de een huiveriger voor zijn wanneer hij Goth zou worden dan bij de ander. Misschien omdat de een het een uiting zou vinden van iets, een bepaalde leefstijl. Het uiterlijk, het uitgaan, de vrienden, de muziek.

Bij de ander zou ik liever hebben dat hij iets anders koos om zijn puberjaren door te komen. Ik zou ook wel bezorgd zijn.

Wat ik al eerder zei, dat is puur gevoelsmatig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven