Gezondheid alle pijlers

Welke pil tegen PMS?

20-04-2010 10:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames, ik heb een vraagje over De Pil.



Ik ben 30, en al een kleine 10 jaar geleden met de pil gestopt, die heb ik voor die tijd zo'n 5/6 jaar geslikt. Ik ben gestopt, omdat ik me er niet goed meer bij voelde, maar de precieze redenen weet ik niet meer, het is alweer zo lang geleden. Al die tijd erna condooms gebruikt als anticonceptie, ging prima, heb verder nooit echt last van menstruatie, 2 kindjes gekregen in de tussentijd, heb een cyclus van 28 dagen en eigenlijk dus allemaal naar wens.



Alleen, heb ik echt ont-zet-ten-de last van PMS. Dit al jaaaaaren, maar ben er pas sinds een paar jaar eigenlijk achter dat dàt het is, waarom ik minstens 1 week per maand, een horror-iemand ben, wil scheiden van mijn man, akelig doe tegen de kindjes en iedereen wil vermoorden als ik mijn teen stoot. Enzo.

Het loopt de spuigaten uit, inmiddels. Na elke zwangerschap is het erger geworden, de 2e nu een kleine 4 maanden geleden. Ik heb al heel veel gelezen op internet, en ook topics hier op viva, met vriendinnen over gehad, ben in de afgelopen jaren al 2x naar de ha geweest, maar die scheept me altijd af.



Nu wil ik me niet meer laten afschepen, en ben voor alles in. Ik dacht even zelfs aan een sterilisatie, maar daarvan lees ik dan weer dat het de pms kan verergeren zelfs. Ik kom nu steeds uit, bij toch weer beginnen aan de pil, en die dan doorslikken, dus zonder stopweek. Donderdag heb ik een afspraak bij de ha en laat me niet wegsturen, ik wil in elk geval weer een recept voor de pil. Maar welke? Ik slikte vroeger altijd Mercilon, een lichte pil. Is die afdoende? Heeft iemand ervaring? Ik zit natuurlijk niet te wachten op andere bijwerkingen, zoals gewichtstoename enzo.

Of heeft iemand anders nog een ander idee?



Ik heb geen lichamelijke klachten, geen depressie, maar vooral last van agressie, onredelijkheid, ongeduld, kortom, akeligheid. Ik ben NIET meer leuk tijdens pms, echt niét.
Alle reacties Link kopieren
Yasmin !

Werkte bij mij heel goed!



Terwijl ik heel heel heel somber werd van Microgynon
Alle reacties Link kopieren
Hee dank je. Ik lees dat Yasmin, een 'derdegeneratiepil' is. Wat betekent dat?
Alle reacties Link kopieren
Yasmin of Yaz24



Ik slik de yasmin continue

maar 4x per jaar ongesteld ofzo en bijna geen PMS
Vitamine B complex helpt goed tegen pms ik ben een stuk aangenamer sinds ik dat slik
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook heel erg PMS. Net zo erg als jij het beschrijft.

De pil zorgt er bij mij voor dat ik echt depressief wordt.

De mirena kan ik zelfs niet tegen...



Ik denk: als je zo heftig op hormonen reageert (PMS) moet je juist geen hormonen gaan slikken.



Ik heb alles geprobeerd en ben inmiddels goed in evenwicht. Ik beweeg veel (fiets 20km per dag) en eet veel minder suiker. De week voor mijn mentruatie probeer ik niets te plannen naast de dagelijkse dingen en slaap ik veel. Vroeg naar bed, lekker rustig aan. Dan slik ik nog een speciaal vitaminepreparaat tegen PMS. En tegenwoordig is het prima uit te houden.

Je kunt ook eens googelen op Eileen Engels.



Wist je trouwens dat je met PMS ook extra gevoelig bent voor een postnatale depressie? Ik zeg het er even bij, omdat ik er pas 10 maanden na de geboorte van de jongste achterkwam wat er loos was...





Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ah dank weer. Ik heb alles qua vitaminen al eens geslikt, helpt allemaal niet (genoeg). (B, teunisbloem, etc etc)Ik heb van alles homeopathisch ook genomen, zelfs valeriaan in grote hoeveelheden...

Ik ben echt toe aan grof geschut, zeg maar en heb al zoooveeeel op internet gelezen (ook Eileen Engels!) dat ik toch uitkom bij hormonen, ook al zijn die dus de boosdoenert, inderdaad.



Van de pnd heb ik ook begrepen, maar daar ben ik niet bang voor. Wel lief dat je waarschuwt. Het is ook echt niks depressiefs wat ik heb, eigenlijk puur agressief, als het in 1 woord te omvatten zou zijn.



En oh ja; ik beweeg ook genoeg (doe niet aan sport, maar fiets en wandel ontzettend veel met de kinderen en naar werk enzo), eet gezond, rook wel. Ik 'geloof' niet meer zo, in de oplossingen van 'minder suiker' en 'meer fruit' enzo. Ik wil grof geschut.
Alle reacties Link kopieren
Tilalia, ik ben nu ook aan de vit. B, maar ik merk er nog niet zoveel van. Ik slik het nu een maand, maar deze maand had ik weer van die netgeenzelfmoordneigingen vlak voordat ik ongesteld werd. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat het begon te werken?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me heeft er heel erg last van (echt precies zoals jij beschrijft), zij is juist met de pil gestopt omdat het met de pil alleen maar erger werd.



Misschien is de Nuvaring een optie? Scheidt ook hormonen af, maar 50% minder als de pil. Heb alleen geen idee of dat helpt tegen je "mentale" klachten zeg maar. Ik heb er zelf geen last van (een dag in mijn stopweek wat huilerig/bozig).



Zowieso denk ik niet dat je je moet laten afschepen door je huisarts, dit zijn serieuze klachten en hij/zij moet je hierin ook serieus nemen. Second opinion misschien een idee? We leven in 2010, ha kan je niet meer afschuiven als een gevalletje "hysterie" zoals ze dat vroeger deden.



Heel veel sterkte ermee, ik baal al van die ene dag, kan me voorstellen dat een hele week voor niemand leuk is.
Dance like no one is watching...
Alle reacties Link kopieren
quote:verredevin schreef op 20 april 2010 @ 10:27:

Hee dank je. Ik lees dat Yasmin, een 'derdegeneratiepil' is. Wat betekent dat?



Dat heeft met de samenstelling te maken blijkbaar:





· Eerste generatie: lynestrenol, noeresthisteron

· Tweede generatie: levonorgestrel

· Derde generatie: desogestrel, gestodeen, norgestimaat.

· Niet tot de zogenaamde generatieprogestagenen behoren: drosperinon, cyproteronacetaat



Als ik het zo lees op internet heeft de 3e generatiepil een verhoogde kans op trombose
Alle reacties Link kopieren
Dank, en dan trombose dan ook weer eerder als je rookt, schijnt. Ook weer zowat..



Nuvaring weet ik inderdaad ook niet, het gaat me helemaal niet om de anticonceptie, uiteindelijk, alleen om de mentale klachten inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Yasmin!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is PMS te verzachten met

VEEL water drinken en VEEL beweging, en VEEL momenten waarop je jezelf even verwent.

Stop je energie in poetsen, driftig! Maak je huis mooi!

In dingen waarbij je je hersens EVEN NIET hoeft te gebruiken.

Niet gaan zitten/hangen/liggen!!!!!!!

DOE iets! En ga 's avonds moe maar voldaan slapen.

En een week NIET letten op de onattendheid van andere mensen! Hou jezelf in de gaten en absoluut geen een ander, 1 weekje.

Dat is pas bevrijdend!

Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken jou probleem heel goed (zoals vele anderen). Ik heb dan nog geen kinderen maar bij is het begonnen toen ik gestopt ben met de pil. Een drama. Uiteindelijk op internet gaan zoeken en ben ik uitgekomen op efamol met teunisbloemolie speciaal tegen pms. Helpt super goed. Ik heb het mijn collega ook aangeraden en die heeft er ook veel baat bij. Google het anders is een keer, er zijn verschillende sites waar referenties staan erover. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem.

Een week voor het einde van de pilstrip wordt ik enorm humeurig en moe.

Teunisbloemolie (eufamol) hielp bij mij niks.

Enigste wat uiteraard helpt is eerder stoppen met de pilstrip, maar als ik de laatste 4 tabletten van de pilstrip oversla, wordt ik erg draaierig. De laatste 3 tabletten van de pilstrip overslaan doe ik elke maand

Ik heb nu ministat, prima pil, alleen tegen de pms helpt hij niet erg veel (wel beter als zonder pil)

Ga nu als laatste redmiddel Yasmin proberen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven