consultatieburo wat vindt je er van?

16-04-2008 12:41 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al....

Zelf heb ik er geen hoge pet van op: wat ik daar van wijkverpleegkundigen voor advies krijg om te doen of te laten in het ouderschap, had ik zelf ook al bedacht bijv.....

Waar ik wel wat aan heb zijn de gesprekken met de arts en uiteraard laat ik alle vaccinaties daar doen.

Ons zoontje is laatst 1,4 kilo te zwaar bevonden door de wijkverpleegkundige. Tut tut tut........ en of we wellicht baat hadden bij een dame die bij ons een dagdeel kwam meekijken om te zien wat mannetje allemaal naar binnen schoof (die woorden gebruikte ze niet maar toch).....

Belachelijk vond ik dat, niks op aan te merken volgens mensen in mijn omgeving op gewicht in relatie tot lengte van zoontje. Ook ziekenhuis vind alles okee aan hem trouwens. Maar ja de groeicurve he aldus wijkverpleegkundige.......

zoontje van collega was te lang bevonden volgens consultatieburo ; tja wat moet je daar nu mee?

kortom: ben benieuwd naar jullie meningen over het consultatieburo.
Als ze hadden gezegd dat het oké was, had je dit topic dan ook geopend?
Ik heb twee jongens die allebei lang en dun zijn. Wat we ze ook voorzetten, ze komen geen grammetje aan. Het concultatiebureau is daar altijd vrij ontspannen over. Bij de eerste vond ik de tips en adviezen wel nuttig. Bij de tweede vond ik het allemaal erg voor de hand liggend. Dus echt iets opsteken, nee, het is meer een formaliteit die erbij hoort.

En ik vind die consultatiebureaus trouwens ook altijd heel vies, te druk en veel te warm. Maar dat hoeft natuurlijk niets af te doen aan de kwaliteit.

Ik ben nu zwanger van de derde en als dat allemaal goed gaat dan ga ik alleen nog voor inentingen en niet meer voor consulten. Als dat kan tenminste, weet ik eigenlijk niet.
Ach, onze zoon at heel gezond, niks buitensporigs, en bleek volgens het cb obesitas te hebben. Zonder dat ze ook maar íets gevraagd hadden over zijn eetpatroon. Twee bezoeken later hadden we ze eindelijk aan het verstand gepeuterd dat het echt niet aan zijn voeding lag, was het volgens het cb een overschot aan te zoete dranken @-( Terwijl hij alleen water, diksap en halfvolle melk dronk. Eén blik op zijn geboortegewicht had vermoedelijk al een hoop verduidelijkt...

Andere zoon was de ene maand bij de oogarts geweest, alles nagelopen, niks afwijkends gevonden. De maand erop moest hij voor de oogtest op het cb, was het ernstig mis en moesten we snel naar de oogarts. Toen we zeiden dat hij daar de maand tevoren was geweest en okee bevonden, was het argument 'dat het best binnen één maand kon verslechteren'.

Afijn, we gaan alleen nog voor de prikken, dat moge duidelijk zijn ;-)
Dhelia schreef op 16 april 2008 @ 13:59:

Ach, onze zoon at heel gezond, niks buitensporigs, en bleek volgens het cb obesitas te hebben. Zonder dat ze ook maar íets gevraagd hadden over zijn eetpatroon. Twee bezoeken later hadden we ze eindelijk aan het verstand gepeuterd dat het echt niet aan zijn voeding lag, was het volgens het cb een overschot aan te zoete dranken @-( Terwijl hij alleen water, diksap en halfvolle melk dronk. Eén blik op zijn geboortegewicht had vermoedelijk al een hoop verduidelijkt...

Andere zoon was de ene maand bij de oogarts geweest, alles nagelopen, niks afwijkends gevonden. De maand erop moest hij voor de oogtest op het cb, was het ernstig mis en moesten we snel naar de oogarts. Toen we zeiden dat hij daar de maand tevoren was geweest en okee bevonden, was het argument 'dat het best binnen één maand kon verslechteren'.

Afijn, we gaan alleen nog voor de prikken, dat moge duidelijk zijn ;-)
wat je zegt over geboortegewicht........ die van ons was maar liefst 3 maanden te vroeg en dus geen gram vet.
_Sungirl_ schreef op 16 april 2008 @ 13:22:

Ik heb nog geen ervaring ben nu wel 22 zwanger.Maar volgens mijn vriendinnen zijn ze hier heel aardig en zijn ze niet zo van de schema's hier maar we zien het straks wel.

Maar 1,4 kilo te zwaar niet elk kind is het zelfde ik zou me er niks van aantrekken.Als hij 1,4 kilo te licht was geweest waren er nog meer alarmbellen gaan rinkelen.Hij is toch gezond en ik weet niet of hij al kan lopen maar dan loopt hij het er zo weer af.

Nou, de kinderarts in het ziekenhuis zei over mijn kind:

Ah, iets te licht voor haar lengte, dat zien we graag! Er zijn al te veel zware kinderen. Ik maakte me niet druk om dat gewicht maar vond die opmerking nou best gek. Dat gemiddelde ontstaat bij de gratie van lichte en zware kinderen. Ze kunnen niet allemaal gemiddeld zijn en zeker niet allemaal te licht.
Mijn oudste heeft een aangeboren hartafwijking en toen bleek wel dat de medische kennis van de artsen op het CB waar ik kwam beneden peil waren. Nu ging zoon ook al regelmatig op controle bij de kinderarts, dus heb ik het CB gelaten voor wat het was.

Dochterlief gaat wel gewoon langs het CB. Een andere overigens, vanwege een verhuizing. Ik vind ze op zich prima, ze zijn hier alleen wat doorgeslagen in hun 'we dringen ouders niks op'. Als ik advies vraag (over doorslapen en nachtvoedingen in dit geval) heb ik telkens te horen gekregen dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde. Of dat nu laten huilen, langzaam afbouwen of gewoon doorvoeden was. Dus tja. Wat moet je daar dan weer mee.

Over gewicht. Mijn zoon is ook 1 meter en een beetje en weegt 15 kilo. 4 kilo meer op dat aantal vind ik wel behoorlijk veel hoor. Aan de andere kant, ik moet alle broeken enorm aansjorren met riemen, dus wellicht heb ik gewoon een heel mager kind. Al istie echt niet vel over been. Dochterlief daarentegen heeft een enorme pens. Ze is 15 maanden, 80cm en weegt 10 kilo. Heb gisteren een broek gekocht die maar net dicht gaat. Volgens de CB curve was ze precies gemiddeld, terwijl ik echt het idee heb, door die enorme buik, dat ze te dik is.

Overigens vind ik het wel goed dat er een CB is. En overgewicht mag dan veel aandacht krijgen, ik denk dat dat goed is. Want het valt me echt op, in de klas bij mijn zoon, op de PSZ waar hij eerst zat, in het zwembad en in de speeltuin, hoe ontzettend veel dikke kinderen er zijn. Met over het algemeen ook dikke ouders, maar lang niet altijd. En ik denk echt dat die ouders niet doorhebben dat hun kind een verkeerd eetpatroon heeft. Dan is het toch goed dat een CB je er wel op wijst. En hoe pissig je er ook over bent, ik denk dat je toch bent gaan nadenken of het echt allemaal wel goed zit met dat eetpatroon. En dat is precies wat het CB voor ogen heeft, dat je er mee aan de slag gaat.
Pammie schreef op 16 april 2008 @ 13:58:

Als ze hadden gezegd dat het oké was, had je dit topic dan ook geopend?
Ja hoor, want ik loop al bijna 4 jaar tegen dezelfde irritaties aan. Destijds met mijn dochter ook al.
.
heel herkenbaar Dannas. Hier heeft zoon van 14 maanden ook zo n buik. Toch was hij precies gemiddels qua lengte en gewicht ( 10540 bij 78 cm). Ik denk dat het wel veranderd als hij eenmaal gaat lopen.

Verder vind ik het consultatiebureau leuk. Echt tips heb ik er niet vandaan gehaald, maar ik vind het altijd leuk om even te kletsen over mijn kind, te horen wat hij wel/ niet zou moeten kunnen en om het gewicht/lengte te bekijken. Mij hebben ze ook aangeboden om een keer thuis te komen toen ik aangaf dat hij slecht sliep. Echter toen ik aangaf dat ik dit nog wat voorbarig vond, was dit geen probleem.

Op mijn consulatiebureau vind ik de houding van mensen precies zoals hier. Degene die het van te voren al consternatiebureau noemen hebben altijd iets te klagen/mopperen, degene met een relaxte houding ( waar ik mezelf dan maar toe reken) hebben geen klachten. De eerst genoemde mensen menen vaak alles toch al te weten, en elk advies of aandachtspuntje wordt gezien als een regelrechte persoonlijke aanval. Moet zeggen dat ik het gemopper van deze mensen 10x vervelender vind dan de rest van het cb bezoek. Uiteraard zullen er fouten gemaakt worden door het cb, maar door welke instantie/ arts is dit het geval. Naar mij gevoel worden deze wel erg overbelicht.

Vanuit mijn werk in de hulpverlening heb ik ook zo nu en dan te maken met het consultatiebureau en dan besef ik me terdege de toegevoegde waarde hiervan!
qwertu schreef op 16 april 2008 @ 14:35:

[...]

Je zou ook, bij wijze van objectieve graadmeter, zijn BMI kunnen berekenen. Ook daarvan zijn grafieken terug te vinden op dezelfde site van de WHO. Die vind je misschien makkelijker om te lezen. De BMI bereken je door het gewicht van je zoon te delen door het kwadraat van zijn lengte. (19 / 1,061 = 17,9) Op ouders.nl vind je duidelijk uitgelegd hoe je de grafieken moet lezen, maar ook wanneer je je zorgen moet maken.

Op zich kan het natuurlijk geen kwaad als je eens iemand mee laat kijken of je niet per ongeluk je zoontje aan het overvoeren bent. Het zou zonde zijn als hij daardoor een probleem ontwikkelt. Als het gewoon zijn bouw is, dan doe je er weinig aan (maar dan heb je verder zeuren voorkomen door iemand mee te laten kijken ;-] )

Bij mijn zoon komt het dan op 17,4 uit, ondergewicht dus, maar daar geloof ik ook niet in. Ik denk dat BMi meer geschikt is voor volwassenen. Bij een kind van 14 maanden zit alles nog niet helemaal in de juiste verhouding natuurlijk. Ook mijn zoon was al groot bij de geboorte.

Ik vind echt dat CB meer rekening mag houden met ouders. Als ik mijn zoon vol zou proppen met patat en snoep maar hij heeft wel een 'normaal' gewicht zeggen ze er niks van. Natuurlijk is dit helemaal van de persoon die er op dat moment zit afhankelijk. Toen tegen mij gezegd werd dat mijn zoon te zwaar was, hadden we een invaller. Diegene had ons nog nooit gezien, overigens werd bij een kennis met een even oud zoontje precies hetzelfde verteld door deze invaller. Ook zij kon er niet zoveel mee, is ook al van zichzelf genoeg bezig met bewust gezond eten.
Annie Ooi schreef op 16 april 2008 @ 14:47:

[...]

Bij mijn zoon komt het dan op 17,4 uit, ondergewicht dus, maar daar geloof ik ook niet in. Ik denk dat BMi meer geschikt is voor volwassenen. Bij een kind van 14 maanden zit alles nog niet helemaal in de juiste verhouding natuurlijk. Ook mijn zoon was al groot bij de geboorte.

Ik vind echt dat CB meer rekening mag houden met ouders. Als ik mijn zoon vol zou proppen met patat en snoep maar hij heeft wel een 'normaal' gewicht zeggen ze er niks van. Natuurlijk is dit helemaal van de persoon die er op dat moment zit afhankelijk. Toen tegen mij gezegd werd dat mijn zoon te zwaar was, hadden we een invaller. Diegene had ons nog nooit gezien, overigens werd bij een kennis met een even oud zoontje precies hetzelfde verteld door deze invaller. Ook zij kon er niet zoveel mee, is ook al van zichzelf genoeg bezig met bewust gezond eten.
Soory Qwertu, las op die ouder site nu pas dat je minimaal 2 moet zijn om een correcte BMI te kunnen berekenen. Die 17,4 van mijn zoon zegt dus idd niks.
dannas schreef op 16 april 2008 @ 14:19:

En dat is precies wat het CB voor ogen heeft, dat je er mee aan de slag gaat.

Dat snap ik, Dannas. Maar ten eerste ben ik eerder te mager dan te zwaar, dus dat was al een indicatie minder dat we als gezin teveel aan 't vreten zijn. En ten tweede - eigenlijk stoort dat me nog het meest - ze vroegen niet eens naar zijn eetpatroon. Ze begonnen gelijk over obesitas, toch niet echt een onschuldige opmerking. Obesitas is ziekelijk overgewicht. Niet een beetje te zwaar, nee, ziekelijk. Dat vind ik nogal een conclusie, zeker als je niets weet over zijn eetpatroon. Het is dat man en ik van nature nogal betweterig zijn, maar iemand die wellicht wat minder sterk in zijn schoenen staat, kan daar behoorlijk van schrikken en wellicht volstrekt nodeloos zijn kind op een of ander dubieus dieet zetten, dat op de langere duur veel schadelijker is.

En in combinatie met die halsstarrigheid hunnerzijds voor wat betreft die ogentest (alsof het cb in vijf minuten meer en beter meet dan een oogarts in twee sessies van ruim 15 minuten @-( ) was het voor mij duidelijk: geen enkele toegevoegde waarde voor ons.
.
Hier ook iemand die er lieverniet komt. Ik heb twee kinderen (waarvan 1 nu op school zit). Ik heb echt altijd een slecht gevoel bij ons CB gehad. Als ik vragen had over borstvoeding oid dan kwam er altijd een foldertje op tafen en als ik dan wat dieper vroeg was het altijd eh.......lees de folder maar even door. Ja dat had iknatuurlijk allang via het internet opgezocht wilde het gewoon van een kenner horen.

Met de kinderen gaathet prima, luisteren goed, eten goed, slapen goed eigenlijk helemaal geen problemen echt op en top gezelligheid. Het lijkt wel of dat tegenwoordig niet meer kan en ze dan dingen gaan zoeken die er mis zijn ofzo. Een half jaar terug wa smijn dochtertje "te zwaar". Zowel lengte als gewicht heeft ze altijd boven het gemiddelde gezeten maar nu was het gewicht iets harder gegroeid dan de lengte. Ikzelf was als 3 jarige toch echt heel erg bol (terwijl ik nu een kleien maat 36 heb)maar dat heeft zij dus niet. Een heel klein peuterbuikje maar pas gewoon broeken die voor haar leeftijd zijn. Dus werden helemaal ondervraagt over hoeveel ze snoept enzo. Nouja eigenlijk niks want ik snoep ook niet en dan vergeet ik ze heel vaak een snoepje te geven. Ze eten hier vaker komkommer en tomaat enzo. Nou je zag haar kijken van huh dat geloof ik niet. Ik moest over 2 maanden terugkomen!! Na 6 maanden kreeg ik eenbrief omlangs te komen dat is wel mooi 4 maanden te laat! Ze gaf aan dat het er nu beter uit zag maar dat ze het de komende tijd in de gaten gaan ouden.....
Ik ben tevreden over het consultatiebureau. Vind het alleen maar fijn om ff een kwartiertje ongegeneerd lekker over mijn kind te kunnen praten. Wat hij allemaal kan, wat nog niet, hoe hij zich ontwikkeld. Alleen maar goed om te weten toch of dat een beetje volgens plan gaat allemaal? Voor hetzelfde geld is er wel iets niet helemaal goed, waar je zelf of met hulp iets aan kunt veranderen. Wil je dat dan maar gewoon laten gaan?

Ik heb eigenlijk altijd een beetje een hekel aan al dat gezeur op het consultatiebureau. Net of het stoer is om te zeggen dat je het cb stom vindt.
Overigens, kleinezeehond. Ik weet niet of je zelf ook je topictitel kunt veranderen maar vindt is zonder t. 'Consultatiebureau', wat vind je er van? moet het zijn.
.
.
Morrie schreef op 16 april 2008 @ 15:11:

Ik ben tevreden over het consultatiebureau. Vind het alleen maar fijn om ff een kwartiertje ongegeneerd lekker over mijn kind te kunnen praten. Wat hij allemaal kan, wat nog niet, hoe hij zich ontwikkeld. Alleen maar goed om te weten toch of dat een beetje volgens plan gaat allemaal? Voor hetzelfde geld is er wel iets niet helemaal goed, waar je zelf of met hulp iets aan kunt veranderen. Wil je dat dan maar gewoon laten gaan?

.

Nee, maar daar heb ik het cb niet voor nodig. We waren niet voor niets zelf al naar de oogarts gegaan. Mijn grootste bezwaar tegen dit cb (daarvoor zaten we bij een ander, heel anders qua sfeer en instelling) is dat ze problemen lijken te zoeken, en bovendien niet openstaan voor míjn visie. Uiteindelijk ben ik toch degene die mijn kind het beste kent, en zijn ontwikkeling. Ik bedoel: dat joch zat qua gewicht ver bovenin de curve toen hij de eerste zes maanden alleen nog maar borstvoeding kreeg! Dan zou hij de eerste obese borstgevoede zijn, een medisch mirakel.

Ik ben slim genoeg om ook wel zelf enigszins in te kunnen schatten of iets 'normaal' is, of dat er iets fout zou gaan. En ben ook slim genoeg om daar zelf de benodigde maatregelen tegen te nemen of hulp bij te zoeken.

Er zullen ongetwijfeld ouders zijn die dat minder goed kunnen, of daar graag meer ondersteuning bij willen, maar differentieer dan ook. Een béétje arts of verpleegkundige mag toch wel wat mensenkennis hebben, en kunnen inschatten wat voor vlees ze in de kuip hebben?

Tja, en ik vind het ook niet zo boeiend om met mensen die ik nauwelijks ken, en die mijn kind nauwelijks kennen, te praten over hem, dus ook om die reden hoef ik niet te gaan :-p
.
Maar Dhelia, als je kind echt structureel overgewicht heeft, is het toch helemaal niet erg om dat te weten? Dan kun je zelf toch kijken of je daar iets mee kunt? En als je het niet op een dubieus dieet wilt zetten, kun je ook contact met je huisarts opnemen en een dietiste bezoeken. Dan schrijf je een weekje op wat hij eet en kan zij bepalen of daar iets in kan veranderen.

Mijn zoon is ook wat aan de zware kant. Ik vond dat wel fijn om te weten. Dan kun je toch kijken of je misschien net iets minder beleg op zijn brood doet, die 3e boterham tussen de middag niet geven, of halveren, halfvolle melk geven ipv volle melk, enz.

Ik heb altijd het idee dat mensen de constateringen van het cb als een aanval op hun eigen opvoedkunde zien. Ik vind het wat egoistisch om het dan allemaal maar als onzin af te doen. Het gaat om je kind, niet om je eigen trots.
En dan heb ik 't nog niet eens gehad over het feit dat één van de artsen nauwelijks Nederlands spreekt.

Of dat ze erop aandrongen mijn oudste met 3,5 te testen op hoogbegaafdheid, terwijl ik net had aangegeven dat we bij de selectie van scholen letten op hun mogelijkheden voor extra slimme kinderen en dat we er wel alert op waren maar hem niet nodeloos in een hokje wilden plaatsen omdat hij nog zo jong was en het dus nog alle kanten op kon.
.
qwertu schreef op 16 april 2008 @ 15:27:

Weet je waar ik me over verbaas bij de irritatie? Stel dat je zoontje een stofwisselingsziekte heeft, waardoor hij dikker wordt dan andere kinderen... Bij de constatering "te dik" is het logisch dat je eerst gaat kijken naar de meest voor de hand liggende oorzaak (te weinig beweging, te veel voeding). Te weinig beweging, daar heb je bijvoorbeeld bij een kind dat niet loopt geen invloed op, maar bij een kind dat teveel eet wel. Als geconstateerd wordt dat je je kind teveel geeft, dan kan dat heel makkelijk opgelost worden. Als blijkt dat dat niet zo is, dan zou ik het wel fijn vinden om uit te sluiten of er iets ernstigs aan de hand is. Idem dito voor ondergewicht.

Kijk, het hóeft allemaal niets te zeggen natuurlijk. Het kan gewoon bouw zijn of toeval. Maar geïrriteerd raken omdat het überhaupt in de gaten wordt gehouden (en de constateringen worden gedeeld met de ouders), daar verbaas ik me oprecht over. Natuurlijk hoeft niet ieder kind volgens het gemiddelde lijntje te groeien en moet het allemaal ook met gezond verstand bekeken worden. Maar stel dat er wel echt een probleem is, dan wil je daar toch zo snel mogelijk bij zijn als ouder?

Eens, dus als ze de moeite hadden genomen om eerst eens wat te vragen, had ik ze kunnen uitleggen dat zijn bloedsuiker al was getest, dat hij vanaf de geboorte qua gewicht bovenin zat, en qua lengte ook hoger dan gemiddeld maar minder zodat de verhouding vanaf de geboorte scheef, maar wel consistent was. Dat hij overdag gemiddelde hoeveelheden volkorenbrood at, 's avonds weinig at en halfvolle melk en water dronk. Dat hij vrij laat was met lopen. Dat ik als kind vrij stevig was.

Het feit dat ze iets constateren, irriteert me niet. Het feit dat ze daar conclusies aan verbinden zonder mij ook maar íets te vragen, wél. Ik vind dat niet alleen irritant maar zelfs gevaarlijk.
kleinezeehond schreef op 16 april 2008 @ 13:18:

[...]

consternatieburo Ha ha !

Wat bedoel je met geen toestemming geven? zoontje wordt dit jaar 4 en ze zei wel dat ze zijn paperassen dus door ging sturen naar GGD...
Ze gingen ze dús doorsturen? Daar hebben ze toch echt jouw toestemming voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven