Gezondheid alle pijlers

Is Spa rood slecht voor je tanden?

25-08-2012 00:51 20 berichten
Nou, de titel zegt het al. Ik drink de laatste tijd veel bubbelwater omdat ik het gezonder vind dan gewone en light frisdrank. Maar is het ook beter voor mijn gebit?
Alle reacties Link kopieren
Kool zuur. Zuur kan je tanden aantasten heb ik geleerd, tanderosie heet dat geloof ik?

Hoewel ik denk dat fruitsappen en cola zuren slechter zijn.

Lees even mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink wel al 25 jaar elke dag spa rood en ik heb een goed gebit. Er zit geen suiker in, dus wat moet je gebit dan aantasten, vraag ik me af?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Alle reacties Link kopieren
Als we het dan toch over spa rood hebben; zit er zout in? Volgens mijn moeder is dit namelijk wel het geval en daarom drinkt zij het niet, ivm vocht vasthouden..
Alle reacties Link kopieren
Wat ik van mijn tandarts begrepen heb, is dat álles slecht is voor je tanden, behalve water. Zonder bubbels dus.



Maar van Spa rood zullen je tanden er volgend jaar echt niet uit liggen lijkt me. Wat missy_acy zegt: Altijd beter dan vruchtensappen en cola, toch?
http://www.zendium.nl/art ... df-403c-98e1-30867f279d74
Alle reacties Link kopieren
Koolzuur is geloof ik inderdaad niet goed voor de tanden, ik vind het een van de redenen om frisdranken en zo wat te vermijden.
Spa rood heeft een ph van 5,7 en is dus best erosief.
Spa rood heeft een ph van 4.1.



http://www.orthonijverdal.nl/folders/Erosie.pdf
Alle reacties Link kopieren
quote:traldiedal schreef op 25 augustus 2012 @ 00:59:

Als we het dan toch over spa rood hebben; zit er zout in? Volgens mijn moeder is dit namelijk wel het geval en daarom drinkt zij het niet, ivm vocht vasthouden..



Volgens het etiket zit er Na 5mg/l in, dat = 25 mg zout per liter. Volgens het voedingscentrum is een gehalte van Na tot 15 mg/l nog goed. Spa rood bevat dus 3 keer minder zout dan toegestaan in kraanwater. (Beetje overdreven van je moeder dus.)



LINK SPA

LINK VOEDINGSCENTRUM
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook van de tandarts begrepen dat het de koolzuur is die je glazuur aantast. Ik drink heel veel cola light en was in de veronderstelling dat dit geen kwaad kon, omdat er geen suiker in zit. Blijkt dus wel het geval.
Alle reacties Link kopieren
..
Dat met dat rietje maakt niet uit, gezien het zuur toch in de mondholte komt.



In etappes drinken is echt geen goed idee. Liever in een keer je glas leeg, dan telkens een slokje.

Anders heb je telkens een zuur aanval. Je speeksel is drie uur zoet om het zuur te neutraliseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 25 augustus 2012 @ 03:22:

[...]





Volgens het etiket zit er Na 5mg/l in, dat = 25 mg zout per liter. Volgens het voedingscentrum is een gehalte van Na tot 15 mg/l nog goed. Spa rood bevat dus 3 keer minder zout dan toegestaan in kraanwater. (Beetje overdreven van je moeder dus.)



LINK SPA

LINK VOEDINGSCENTRUMde hoeveelheid zout in leidingwater kan je opvragen bij waterbedrijf

https://www.waternet.nl/m ... 20kwartaal%201%202012.pdf

In amsterdam is het gehalte vele malen hoger dan de mineraalwaters die je in de supermarkt koopt
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij werkt bij een tandartsenpraktijk als preventieassistente, en volgens haar is het koolzuur in frisdrank en ook in spa rood erg schadelijk voor de tanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 25 augustus 2012 @ 03:22:

[...]





Volgens het etiket zit er Na 5mg/l in, dat = 25 mg zout per liter. Volgens het voedingscentrum is een gehalte van Na tot 15 mg/l nog goed. Spa rood bevat dus 3 keer minder zout dan toegestaan in kraanwater. (Beetje overdreven van je moeder dus.)



LINK SPA

LINK VOEDINGSCENTRUM

Eh....er staat 5 mg/l dan zit er in 1 liter toch 5 mg en geen 25 mg?

Bij zout NaCl gaat het om de Na (natrium)
Alle reacties Link kopieren
quote:nak schreef op 25 augustus 2012 @ 16:58:

[...]



Eh....er staat 5 mg/l dan zit er in 1 liter toch 5 mg en geen 25 mg?

Bij zout NaCl gaat het om de Na (natrium)Er staat alleen het natrium gehalte op de verpakking. Maar zout is meer dan alleen natrium. Dus wil je het zoutgehalte berekenen, dan moet je Na x 2,5 doen. Dus zoals ik eerder poste: Na 5mg/l in, dat = 25 mg zout per liter. Dus er zit 5mg/l natrium in, maar dat is dus eigenlijk 25mg/l zout.
quote:jaimee21 schreef op 25 augustus 2012 @ 01:01:

Wat ik van mijn tandarts begrepen heb, is dat álles slecht is voor je tanden, behalve water. Zonder bubbels dus.



Ik heb heel mijn leven nog geen glas frisdrank op en drink alleen maar plat (bron)water, snoep niet, en ik heb echt een slecht gebit, met veel ontstekingen en wortelkanaalbehandelingen en gaatjes etc....
Nou mensen. Ik zal eens iets verklappen: naarmate je ouder wordt slijt je hele lichaam. Dus ook je tanden. Dat is erg schokkend, maar nu eenmaal een feit.

Het is tot nu toe nog geen mens gelukt om bijna ongebruikt en gloedje nieuw het graf in te gaan. (Waarom zou je ook?)

Ik heb wel het idee dat mensen die dit nastreven een stuk minder plezier hebben in het leven.

Een lichaam (ook tanden) moeten gebruikt worden, niet bewaard worden (tenzij u zichzelf laat invriezen).



Ergo: bij een goede gebitsverzorging en een periodieke controle bij de tandarts kun je met een gezond gebit lekker spa rood drinken.

Met mate natuurlijk. Dat dan weer wel. Maar dat geldt voor bijna alle fratsen in het leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 26 augustus 2012 @ 14:41:

Nou mensen. Ik zal eens iets verklappen: naarmate je ouder wordt slijt je hele lichaam. Dus ook je tanden. Dat is erg schokkend, maar nu eenmaal een feit.

Het is tot nu toe nog geen mens gelukt om bijna ongebruikt en gloedje nieuw het graf in te gaan. (Waarom zou je ook?)

Ik heb wel het idee dat mensen die dit nastreven een stuk minder plezier hebben in het leven.

Een lichaam (ook tanden) moeten gebruikt worden, niet bewaard worden (tenzij u zichzelf laat invriezen).



Ergo: bij een goede gebitsverzorging en een periodieke controle bij de tandarts kun je met een gezond gebit lekker spa rood drinken.

Met mate natuurlijk. Dat dan weer wel. Maar dat geldt voor bijna alle fratsen in het leven.Wat een leuke, relativerende post!
You don't have to fit into the format

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven