Geld & Recht alle pijlers

restschuld hypotheek

26-08-2012 01:36 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen al 10 jaar samen en hebben onze financien altijd gescheiden gehouden. Gezamelijke lasten delen wij naar ratio van ons inkomen en wat overblijft is altijd voor de één gebleven. Mijn vriend is iemand die het geld laat rollen en niet spaart. Ik spaar zelf iedere maand flink.



Nu willen wij ons huis gaan verkopen en zal er een behoorlijke restschuld overblijven (>¤ 30.000). Meenemen in de nieuwe hypotheek zal niet lukken. Nu kan ik eventueel de restschuld met mijn spaargeld, nog net aan, betalen. Voor mijn gevoel een beter alternatief dan een persoonlijke lening aangaan, wat mijn vriend voorstelt. Maar toch kom ik niet van dat andere gevoel af, dat ik voor mijn spaarzin 100 % gestraft wordt.



Wat zouden jullie in dit geval doen?
als het nieuwbouwhuis pas eind 2014 wordt opgeleverd dan heeft je vriend nog 2 jaar om ook flink te gaan sparen





wellicht geen 30k en zelfs geen 15k, maar toch een bedrag waarmee hij al goed kan bijspringen in de restschuld.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk heb ik wel eens zakelijk krap gezeten, en mijn vriendin heeft me toen geholpen. Dat was na twee maanden opgelost, omdat ik een kerstbonus kreeg en wat spullen verkocht op marktplaats.



Echter een dergelijk bedrag gaat ettelijke jaren kosten. Persoonlijk zou ik dan je vriend eerst die lening laten aangaan. In de loop van de tijd, als er lekker vaart in zit en hij laat discipline zien, dan kun je altijd nog eerder aflossen voor hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 26 augustus 2012 @ 23:40:

[...]



Precies,in onze woning zat niet eens een standaard keuken, want die wilde toch niemand. De mensen die een standaard badkamer bij de bouw hadden gekozen hebben er allemaal spijt van en willen hem na een paar jaar alsnog veranderen, dus dan kost het alleen maar meer geld.



Dit zijn overwegingen uit de tijd dat huizen meer waard werden en extra luxe kon, en werd terugverdiend met de waardestijging van het huis.



In het geval van TO gaan ze met een restschuld al na een paar jaar verhuizen. Aan het verhuizen zelf zitten al genoeg kosten die niet langer terugverdiend worden, en dus gewoon moeten worden betaald uit het inkomen of spaargeld.



Dan is een luxe keuken en een luxe badkamer misschien niet meer zo voor de hand liggend.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
ik zou inderdaad wat janejane28 al zei ,





De helft hem laten betalen, en misschien de rest mee betalen.

Het is niet jou schuld dat jullie daar nu mee zitten,

En dan moet hij dar maar voor op draaien,



Maar je wist van zijn hoge uitgavenspatroon? Snap ik niet dat je niet eerder actie hebt ondernomen, Zodra ik zie dat mijn vriend teveel uitgeeft en niets spaart onderneem ik actie hoor!

Misschien ben ik een trut, maar zover laat ik het niet komen dat we in de schulden belanden of al schulden hebben!



in elk geval succes ermee
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:merano schreef op 01 september 2012 @ 10:26:

[...]





Dit zijn overwegingen uit de tijd dat huizen meer waard werden en extra luxe kon, en werd terugverdiend met de waardestijging van het huis.



In het geval van TO gaan ze met een restschuld al na een paar jaar verhuizen. Aan het verhuizen zelf zitten al genoeg kosten die niet langer terugverdiend worden, en dus gewoon moeten worden betaald uit het inkomen of spaargeld.



Dan is een luxe keuken en een luxe badkamer misschien niet meer zo voor de hand liggend.Lijkt mij een verstandige keuze in deze situatie, geen luxe keuken en badkamer. Maar ik weet uit ervaring dat er nog heel veel kosten bij zo'n nieuwbouwwoning komen, vloeren, gordijnen, tuin, haakje hier/plankje daar/etc.. Voor je het weet ben je een paar duizend euro verder en waar gaat to dat van betalen? Kosten vallen altijd tegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je spaargeld hebt maar de bouwrente mee gaat financieren in je nieuwe huis. Dan is de nieuwe hypotheek dus weer een stuk hoger dan de waarde van de woning. Dat nieuwbouw standaard winst op levert is ook al een tijdje niet meer van toepassing.



Ik zou als eerst eens om de tafel gaat zitten met je vriend en vragen hoe hij het voor zich ziet. Als hij nu begint met sparen kan hij in ieder geval nog een heel eind komen voor eind 2014. Daarnaast zou ik zelf ook blijven sparen zodat je sowieso nog een buffer hebt als het toch blijkt dat straks toch het grootste gedeelte voor jouw rekening komt.

Laat je dan wel in een samenlevingscontract vastleggen wat jij extra hebt ingebracht?
Alle reacties Link kopieren
En heb je geen coulance optie als je huis wat je nu hebt niet verkocht is dat de koop dan niet doorgaat?



Heel dom natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven