Werk & Studie alle pijlers

bedrijf naar de kelder?

19-04-2008 10:18 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een ingewikkelde kwestie.

Al 4 jaar ben ik de trotse eigenaresse van een prachtig traditioneel zeilschip, de Auwe Neel. De Auwe Neel is een tweemastklipper van 27 meter lang, al 99 jaar oud. {dat wordt feest volgend jaar!}

Met dit schip bevaren wij met gasten de Nederlandse wateren. IJsselmeer, Waddenzee, Markermeer en de Friese binnenwateren.

Kijk eens op mijn site: [bewerkt door moderator, reclame eigen site] dan krijg je een beeld van wat wij doen.

Wij zijn aangesloten bij een boekingskantoor, die onze boekingen voor ons verzorgt. Dit kantoor is begin dit jaar gefuseerd met een aantal andere boekingskantoren. Wij zitten contractueel aan dit bureau vast. Sinds de fusie loopt het niet goed met de nieuwe boekingen. Nu wil ik liever niet weg bij het boekingskantoor, maar wel goed geboekt worden!!!

Ik ben dol op mijn werk als schipper. Zelf het steeds terugkerende onderhoudswerk doe ik graag. Maar zoals het er nu uitziet, redden we het niet en moet ik te zijner tijd mijn mooie schip verkopen... En dus mijn bedrijf naar de kelder laten gaan!

Heeft iemand een goede tip voor mij? Hoe vergroot ik mijn klantenbestand, waar is goede gratis reclame te maken? Hoe laat ik mijn schip opvallen in het grote bestand van schepen?

Alvast bedankt, goetjes Wietske
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 19-04-2008 22:31
Reden: reclame
% gewijzigd
windekind1980 schreef op 19 april 2008 @ 10:18:

Heeft iemand een goede tip voor mij? Hoe vergroot ik mijn klantenbestand, waar is goede gratis reclame te maken? Hoe laat ik mijn schip opvallen in het grote bestand van schepen?

Er zijn een paar zeer goed bezochte fora in Nederland. Als je het een beetje handig aanpakt kun je een topic openen over je bedrijf, met een link naar je eigen site bijvoorbeeld. En dat is helemaal gratis! Je moet alleen wel net doen of het geen relame is, want anders halen ze je topic weg. Maar je kan bijvoorbeeld de forummers om raad of tips vragen, dan heeft niemand het door.

Succes!
Nou Wietske, met gratis reclame ben je hier in ieder geval al begonnen... ;-)

Je zegt dat je contractueel aan het boekingskantoor vast zit. Ik zou je contract eens nalopen om te kijken wanneer je dat op kunt zeggen, of dat er ontsnappingsclausules zijn. Want je mag toch verwachten dat wanneer zij de boekingen voor je doen, ze ook een beetje actie moeten ondernemen; zij verdienen zelf aan iedere boeking, neem ik aan?

Verder denk ik dat je moet kijken wat je doelgroep is. Wie komt er bij jullie zeilen? Zijn dat bedrijfsuitjes, individuele personen, groepen (bijv. vrijgezellenfeest)?

Wat heb jij te bieden wat al die andere schepen niet hebben te bieden? Als er zo'n groot aanbod is, zul je moeten opvallen!

Dan gaan bedenken hoe je die doelgroepen kunt benaderen. Maak een folder, en stuur die bijvoorbeeld aan bedrijven, met de suggestie voor weer eens een anders-dan-anders bedrijfsuitje (ja ik weet het, ze krijgen meer van die aanbiedingen, maar je moet toch wat?)

Verder kijken of er ergens vragen gesteld worden over de tochten die jij aanbiedt. Is er een startpagina over zeilen? Zo ja, geef dan antwoord op vragen die daar gesteld worden, maar maak niet zo opvallend reclame zoals je dat hier doet, dat zal nogal opdringerig overkomen.

Je kunt wel voorstellen om ze een persoonlijk mailtje te sturen met wat meer info.

Misschien kun je iets vinden op internet over aanbiedingen van vrijgezellenfeesten (ik ga nu maar door op de doelgroepen die ik zelf kan vinden) en kijk wat je daar zou kunnen doen.

Het is een beetje lastig zo maar iets te verzinnen. Maar ik kan me voorstellen dat het je niet lekker zit als je afhankelijk bent van een boekingskantoor, die niets voor je doet. En daardoor misschien je lust en je leven zou moeten opgeven.

Heel veel succes!

(enne, wordt er een speciale toch voor tipgevers georganiseerd? :hello: )
Ik kan me niet indenken dat jij een boekingskantoor in de arm neemt, en als ze er met de pet naar gooien, dat zij jou dan aan de ketting heben liggen. Wat is dat voor kul? Jij hebt ze toch niet in loondienst?

Ik zou eens adverteren op marktplaats. Vond ik zelf erg goed qua bereik. Pas wel op: het is een uitgekookt publiek dat niet voor een dubbeltje, maar voor een stuiver op de eerste rang wil zitten. Maar wel een enorm bereik.
ha die Wietske. Toevallig ben ik voor mijn werk bezig met een afdelingsuitje organiseren en zijn we aan het zoeken voor een zeilprogramma. Waar wij steeds op vallen is dat er regelmatig bepaalde programma`s aangeboden worden, een wedstrijdelement ingebowd en dergelijke. Misschien kan je ook van dat soort dingen bedenken en lokt dat mnsen?
windekind1980 schreef op 19 april 2008 @ 10:18:

Wij zijn aangesloten bij een boekingskantoor, die onze boekingen voor ons verzorgt. Dit kantoor is begin dit jaar gefuseerd met een aantal andere boekingskantoren. Wij zitten contractueel aan dit bureau vast. Sinds de fusie loopt het niet goed met de nieuwe boekingen. Nu wil ik liever niet weg bij het boekingskantoor, maar wel goed geboekt worden!!!
De fusie is dus drie en een halve maand geleden, voor de fusie was je wel tevreden, zo tevreden dat je op dit moment ook nog niet weg wilt bij het boekingskantoor, ook al zou je onder het contract uit kunnen komen. Lees ik het zo goed? Heb je hierover al met de mensen van het boekingskantoor rond de tafel gezeten? Ik neem aan dat als jij contractueel vast zit aan dat kantoor, dat zij dan ook bepaalde inspanningsverplichtingen hebben?
Beste Wietske,

ik heb je site bekeken, en jouw plezier spat er van af. Ik vind het ergens ook een beetje kneuterig: als er gekookt moet worden, neem jij je tante mee als kok. Dat kan, maar "jouw tante" is geen aanprijzing. Dat zegt wat over je familie, maar niks over haar kookkunst. Ik zou het feit dat ze je familie is, even achterwege laten. Ook zou ik de mogelijkheid open houden dat men zijn eigen kok meeneemt.

Dan nog iets over jezelf: volgens mij zie jij er heel goed uit, maar wat doe je dan? Dan zet je een oubollig petje op en een zonnebril. Dat zal hardstikke prettig zijn tijdens het varen, maar mensen willen weten wie Wietske is, en haar in haar ogen kunnen kijken. Zet dus een foto van jezelf erop zonder petje en zonnebril. Laat eventueel een proffessioneel fotograaf een goede studiofoto maken. Ben je inderdaad een knapperd om te zien (wat ik denk) so much the better.

Hoe is het eigenlijk als je naar het zuiden afzakt in de zomer? Zou je iets kunnen doen tussen de Griekse eilanden? Heb je daar al eens aan gedacht? (ik zeg niet dat je alles moet doen wat ik zeg, dan wordt je ook gek, maar ik spui even wat ideeen).

Ok, nu ga ik iets onconventioneels zeggen, kijk of je de schoen past. Zon, zee, strand, een vrouwelijke kapitein, het werkt allemaal uiterst erotiserend. In jouw website laat je ook duidelijk merken dat het bier rijkelijk zal vloeien, kortom: de sfeer zindert al snel van de erotiek. Bovendien is er aan boord een grote mate van privacy. Stel: je laat diverse parenclubs van jouw boot weten, misschien vinden die het een goed plan om jouw boot in te zetten als extraatje voor hun klanten. Mensen vinden het misschien heerlijk om aan dek te vrijen met mooi weer, en als jij uit het zicht bent met je boot, dan kan jij ze die privacy geven. Is dat wat? Je kan ook een uitstapje maken naar verenigingen of (homo)kroegen. Kijk of deze schoen je past.

Ik zou het heel jammer vinden als dit mislukt, want ik krijg een groot gevoel van "deze dame zit enorm op haar plek." Misschien willen wat Viva dames jouw bootje afhuren? Kan ook. Kan je je bierpomp opbergen en moet je veel dozen Canei in huis halen. Sja...
Oja, en een boot "Auwe neel" noemen is ook weer wat. Dan denk ik aan bejaarden, en niet aan een frisse jonge meid met haar zeilboot. Is dat oorsprinkelijke Quo Vadis niet veel beter? En wie zijn wij? Wietske met haar boot, of Wietske en af en toe haar tante?
@ Toon. Toontje, Canei? De enige Canei die ik wil zien is de Canei op dit forum. In een glas zie ik toch leiver een goede Chardonnay uit een Zuid-Amerikaans land.

Ben het wel met je eens dat de site erg leuk is en dat het enthousiasme inderdaad voelbaar is. En: een schitterende boot, echt prachtig!
Maak eens een mooie folder in de stijl van de website, met inderdaad duidelijkere foto's van je zelf (tip van ton), en stuur deze met een enthousiast begeleidend schrijven naar diverse bedrijven.

Ik zou nu nog niet gaan op de erotische toer maar op de gezellige toer. Je komt namelijk nogal moeilijk van de eroboot typering af.
Ik zou nu nog niet gaan op de erotische toer maar op de gezellige toer. Je komt namelijk nogal moeilijk van de eroboot typering af.

Ik zeg ook niet dat het "Wietske's Eroboot" moet worden, ik denk hardop aan verschillende doelgroepen. Je kan ook aan lichamelijk gehandicapten denken, maar die zie ik minder makkelijk de trap op en af gaan. Een ding: ik zou me niet als zodanig adverteren, wel als een boot die mensen plezier wil verschaffen. Wie dan die boot huurt is mijn pakje aan niet. Al wil een groep gelovigen een kerkdienst houden aan dek, het zal me een biet wezen.
Pepermint_Patty schreef op 19 april 2008 @ 11:35:

Dat lijkt mij nou ook. Er open voor staan als je benaderd wordt met deze vraag is misschien wat anders, maar er actief mee gaan adverteren lijkt mij geen goed plan Je schip staat al snel bekend als de twee-mastklitter, lijkt me. Ik weet niet of dat in jouw branche good for business is.
Je website kan veel beter. Ik heb het dan niet over foto's met zonnebrillen en petjes, maar over hoe hoog je scoort in Google.

Als je met Google zoekt op "zeilen + bedrijfsuitje", "zeilen + ijsselmeer" of "zeilen + klipper" kom jij niet op de eerste bladzijde in de zoekresultaten. Dat komt door de manier waarop je site gebouwd is en hoe de tekst geschreven is. Je site zit ook op een verouderde manier in elkaar, met framesets. Vraag je de bouwer wel eens naar de webstatistieken, of kijk je zelf wel eens? Je kunt veel meer bezoekers naar je site krijgen. Schakel een professional in, en maak afspraken: na restyling moet de site zo- en zoveel hoger scoren in Google op die en die trefwoorden.

Maak je al gebruik van Google ads?

Ik zie dat de webbouwer verschillende sites voor schepen heeft gemaakt. Is het een dienst die je boekingskantoor erbij aanbiedt? Ik hoop van niet, want het is echt onder de maat.
Erg goede tip, hier heb ik dus geen verstand van.
Mijn reactie als ontwerper: De website kan moderner, frisser en bondiger. De gele tekst op een donkere achtergrond maakt mij niet blij, het is een goede site qua indeling, maar het kan iets proffesioneler.

Verder zou ik denken aan georganiseerde uitstapjes, zoals toon zegt, maar kan ook zonder erotiek wat bij betreft ;-]

Of denk aan bedrijven die (bedrijfs)feesten organiseren, wat zou je samen met hun kunnen doen?

Zoek een partij die ook baat heeft bij dit concept, waardoor er voor jou geen kosten in adverteren gaat zitten.

Voor mij klinkt de 'Auwe neel' ook vreselijk oubollig in de oren, maar waarschijnlijk heeft dit schip de naam al 100 jaar?

Oja ook een idee: adverteer met het feit dat de boot honderd jaar oud is en en doe het hele jaar een speciale aanbieding voor 100,- per persoon per dag/weekend?

Zou je ook geen contact kunnen maken met touroperatores die een aantal dagen naar NL komen met buitenlandse gasten?

Probeer ook veel links op andere sites te plaatsen naar jouw site.

Overigens zou ik juist wel investeren in beter reclame materiaal, want dat betaald zichzelf natuurlijk wel terug!

veel succes!
Hoewel ik de tip van de Eroboot wel weer erg ''des Toons" vind, heeft hij wel een punt met z'n verschillende doelgroepen.

Ik denk dan zelf niet direct aan parenclubs, maar aan new-age-achtige cursussen. Yoga, meditatie, chakra's, dat soort meuk. Je kunt heel goed mediteren als je droogvalt op het wad, en je kunt alle klussen op een schip goed verkopen als meditatietechniek. :-)

Schrijf een brief of stuur een folder aan de verschillende cursusleiders die ruimte huren in new-age-centra. Misschien kan je een deal met ze maken of ze iets extra's bieden... bijvoorbeeld de eerste groep voor zoveel geld en iedere volgende groep voor minder, of de cursusleider gratis mee.

Die folder zou ik dan niet maken in "de stijl van de website", maar speciaal gericht op dat publiek. Alweer: schakel een professional in. Maar als je daar geen geld voor hebt, haal dan een stapel folders van zo'n centrum en pas je taalgebruik aan.

Voor bedrijfsuitjes kan het misschien ook geen kwaad om de nadruk wat meer te leggen op het "aquariustijdperk", "tot jezelf komen", "bijzondere inzichten", "samenwerking temidden van de elementen" dan op gezelligheid en ontspanning. Spiritualiteit is helemaal in, in het bedrijfsleven.
Allemachtig, ik heb alweer spijt van mijn Love Boat plan, maar het blijft wel hangen merk ik bij jullie. Mijn enige (uitgewerkte)tip was: Wietske, denk in verschillende doelgroepen, en kijk of je een voor hen op maat gesneden programma kunt bieden.
Antonio schreef op 19 april 2008 @ 12:24:

Allemachtig, ik heb alweer spijt van mijn Love Boat plan

En ik was het nog wel met je eens! :-O

Zo vaak komt dat niet voor...
Spiritualiteit is helemaal in, in het bedrijfsleven.

Iegs, daar krijg ik nou weer jeuk van. Netzogoed al die verschillende New Age cursussen.. Dan heb ik liever dat ik aan het roer sta en al dat lillende vlees zie dat op de voorplecht een leuke tijd met elkaar heeft zonder allerlei diep filosofische gedachten.

Ik denk dat Wietske enigzins afstand moet houden tot haar klanten: Wietske is een meid met een mooie oude boot, en daarmee basta. Wie hem huurt, is minder belangrijk, tenzij het echt uit de hand loopt (mensen die verboden dingen willen doen, of waar het licht in hun bovenkamer is uitgegaan en haar boot willen gebruiken als platform voor hun ideeen). Ik denk dat zij een neutrale folder moet maken, en die stuurt naar verschillende bedrijven, clubs of verenigingen. Maar vereenzelvig je niet teveel met je huurder. Als de Rotary haar boot wil huren, en Wietske staat in een mantelpakje en hoge schoenen haar boot te besturen en ze voelt zich doodongelukkig en ze kan niks op die rotschoenen, dan ben je verkeerd bezig.
Nog iets anders: wat doe jij in de herfst/winter? Waarschijnlijk je boot onderhouden. Maar dan is varen met de auwe neel niet zo leuk natuurlijk. Hoe zit het met zeevissen? Is dat wat? Kan jij je boot daarvoor verhuren? Dat is niet zo seizoens afhankelijk als die pleziermensen.

Ik weet dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die uitkeren bij slecht weer. Misschien pimpt dat jouw product ook weer op. Ganzenborden in de auwe neel met rotweer is iets heel anders dan barbecuen en bier slempten op een snikhete dag. Dan is het misschien fantastisch als jij ze garandeerd dat ze nog eens een dag met mooi weer mogen terugkomen.
Ze geven ook tantra in het new-age-centrum, Toon. Ik denk dat de bijbehorende meditaties er niet zoveel anders uitzien, qua lillend vlees op de voorplecht.

Wietske hoeft zichzelf niet aan te passen. Maar het kan geen kwaad om je met de toon en stijl van je folder te richten op de mensen die je wilt bereiken.

Wil je de parenclub bereiken, dan leg je de nadruk op de privacy. Wil je het bedrijfsleven bereiken, dan leg je de nadruk op de frisse wind die door de stoffige hoofdjes zal waaien en de teamgeest die zal ontstaan.

Er is een simpele tekstschrijvers-truc om te controleren of je tekst wel gericht is op de lezer. Tel het aantal keren "ik" en "wij", en zet dat af tegen het aantal keren "u" of "jij/jullie". Als het eerste meer voorkomt in je tekst, dan ben je nog niet genoeg gericht op de lezer.
Ben je er nog, Wietske? Het is wel een goed idee om af en toe te reageren, dat maakt het geloofwaardiger dat dit inderdaad een vraag om advies was en geen reclame.
Nog 2 ideeen, een normale en de andere wederom des Toons:

1. Vrijgezellensite's of clubs. Voor hen is dit ook een leuk uitje.

2. Voor SM'er zal jouw boot een waar walhalla zijn met zijn katrollen, touwen, hutten etcetera. Nou smul ik van dit soort zaken, het zou mijn vaarvreugde enorm verheugen als de meesters en slaven over mijn boot elkaar achterna rennen. Piepers jassen, het dek schrobben, de vaat afwassen of de zeilen strijken, allemaal leuke slavenstrafjes. Enig. Zoek je doelgroepen op internet zou ik zeggen.
korenwolf schreef op 19 april 2008 @ 12:02:

Je website kan veel beter. Ik heb het dan niet over foto's met zonnebrillen en petjes, maar over hoe hoog je scoort in Google.

Als je met Google zoekt op "zeilen + bedrijfsuitje", "zeilen + ijsselmeer" of "zeilen + klipper" kom jij niet op de eerste bladzijde in de zoekresultaten. Dat komt door de manier waarop je site gebouwd is en hoe de tekst geschreven is. Je site zit ook op een verouderde manier in elkaar, met framesets. Vraag je de bouwer wel eens naar de webstatistieken, of kijk je zelf wel eens? Je kunt veel meer bezoekers naar je site krijgen. Schakel een professional in, en maak afspraken: na restyling moet de site zo- en zoveel hoger scoren in Google op die en die trefwoorden.

Maak je al gebruik van Google ads?

Ik zie dat de webbouwer verschillende sites voor schepen heeft gemaakt. Is het een dienst die je boekingskantoor erbij aanbiedt? Ik hoop van niet, want het is echt onder de maat.

Zeer goede tips Korenwolf (toevallig je vakgebied?)

Zorg er wel voor dat je een goede professional inschakelt die google-gecertificeerd is, anders heb je kans dat ze cloaking en linkfarming gebruiken waardoor je website helemaal uit de resultaten gegooid wordt door google.
Antonio schreef op 19 april 2008 @ 13:02:

Piepers jassen, het dek schrobben, de vaat afwassen of de zeilen strijken, allemaal leuke slavenstrafjes. Enig. Zoek je doelgroepen op internet zou ik zeggen.
X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven