Dochter 9 gelooft nog heilig, wat te doen?

23-08-2012 19:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat tips of advies nodig. Mijn dochter van 9 gelooft nog heilig in de Sint. Maar ja, groep 6 en veel klasgenoten zullen niet meer geloven. Wat te doen? Haar vertellen over de hoed en de rand of haar er zelf achter laten komen? Ik kreeg namelijk van een juf uit de onderbouw het advies om het nu gewoon zelf te vertellen, om te voorkomen dat ze het op school hoort en bijvoorbeeld moet huilen.

Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Wat geloven er toch veel kinderen nog lang. Volgens mij wist bij mij iedereen het al in groep 5.



Zou het lange geloven te maken hebben met de komst van allerlei programma's (sinterklaasjournaal, de club van sinterklaaas, sinterklaasfeest) en algemeen de toegenomen aanwezigheid van Sint. Ik kan mij dergelijke programma's (behalve de intocht met aart) niet herinneren toen ik klein was (ben van midden jaren 80) en de verschillen tussen de Sint op school en die het werk van mijn moeder deden mij toch vrij snel vermoeden dat er iets mis was.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar kwam ik in de supermarkt een vrouw tegen die Sintsnoep inkocht voor haar kleinkinderen in Zweden. Haar zoon en schoondochter waren met de kinderen jaren daarvoor verhuisd en hadden de traditie van Sinterklaas in ere gehouden. Toen ik aangaf dat leuk te vinden, vertelde de oma dat ze zelf haar twijfels had. Haar kleindochter was inmiddels 14 en geloofde nog heilig. Omdat ze geen input kreeg van leeftijdsgenoten was ze nooit gaan twijfelen en de ouders vonden het prachtig en speelden het spel mee. Ik ga dan twijfelen aan het vermogen van een jongere om verbanden te leggen; 200 jaar oud (of zo), een paard dat op het dak rijdt, lijkt mij toch dat je dat niet meer geloofd op den duur. Maar kennelijk zijn sommige kinderen heel goedgelovig.



Ik weet niet wat ik zou doen, mijn 5 jarige stelde al kritische vragen toen hij 3 was en ik ben opgehouden om te liegen. Toen hij over het paard op het dak vertelde heb ik ook gewoon verteld dat ik denk dat dat een sprookje is. Geen zin om te blijven liegen tegen mijn kind. Maar goed, wat doe je als je kind geen vragen stelt? Ik zou denk ik rond de 7,5 wel gaan voorlichten, van vriendjes horen lijkt me minder prettig.
Alle reacties Link kopieren
En ik maar denken dat ze met 5 al niet meer in de Sint geloven...

Maar dat is in de Randstad he. Wellicht anders als in een durp achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Ach arm kind! Die kan gepest (gaan) worden dat ze op deze leeftijd nog gelooft/geloofde. Als dit eenmaal uitkomt is dat een lachertje voor klasgenoten.



Ik zou het zsm vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rower schreef op 23 augustus 2012 @ 21:00:

En ik maar denken dat ze met 5 al niet meer in de Sint geloven...

Maar dat is in de Randstad he. Wellicht anders als in een durp achteraf.

Wat een nonsens.





Onee, op het platteland worden ze nog uit de klei getrokken en lopen ze achter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is nog nooit gepest of geplaagd over zijn geloof in de Sint.
Alle reacties Link kopieren
quote:istar_ schreef op 23 augustus 2012 @ 20:55:

[...]



Uhh mijn zoon heeft er geen traan om gelaten hoor. Vind het zelfs reuzegrappig dat zo veel kinderen in een oud verhaal geloven.De mensen willen nu eenmaal gezamenlijk iets vieren op vaste tijdstippen. In Amerika hebben ze de kerstman. Kennelijk is de gezamenlijke leuke spanning, het samenzijn, de hele sfeer, een erg belangrijk gevoel. Je hoort bij een bepaald volk met dezelfde gewoonten, normen, waarden en tradities.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste heb ik het bewust verteld, omdat ik verwachtte dat ze erg teleurgesteld zou zijn als ze het via klasgenootjes zou horen. Heb het juist in de zomer verteld, zodat ze nog niet helemaal gegrepen was door de Sinterklaassfeer. Zij was eigenlijk opgelucht, want dan wist ze gewoon zéker dat ze leuke cadeautjes zou krijgen (omdat ik ze kocht ) De Sinterklaas erna heeft ze veel meer van het feest genoten, omdat de spanning en stress eraf was en ze wél de sfeer en de pakjes had.

Ik heb het wel mooi verteld, niet plompverloren 'hij is niet echt', maar uitgelegd dat hij vroeger bestaan had en dat mensen het zo'n mooi verhaal vonden, dat ze wilden dat alle kinderen dat konden meemaken. Dat het eigenlijk een toneelstuk was en dat zij daar nu ook aan mee mocht doen. Dat laatste vond ze fantastisch: meehelpen een cadeautje in de schoen van haar zusje stoppen!



Mijn 2e stelde al jaren kritische vragen, maar ging elk jaar weer helemaal mee in het verhaal. 1 jaar voelde ik dat ze het eígenlijk wist, maar er nog niet aan wilde. Ze heeft zich vol in het feest gestort, compleet met verkleed als Piet naar school (groep 5). Op 6 december kwam ze om uitleg vragen en toen ik vertelde hoe het zat, gaf ze toe dat ze dat al dacht. Dat was zo mooi, nog 1 keer volop genieten en de waarheid nog even uitstellen.
Met 9 jaar en in groep 6 zou ik het wel vertellen. Ik denk dat er een grote kans is dat je dochter gepest gaat worden.

Mijn dochter van 6 had vorig jaar al dingen door die ze geheel in het verhaal pastte. Zo had ze goed door dat Zwarte Pieten geschminkt zijn en dat ze eigenlijk blank zijn. Als ik dan vroeg hoe het zat dan zei ze dat ze zonder schmink natuurlijk geen Zwarte Pieten waren. Verder heeft de aankondiging van de nieuwe Sint (Sinterklaasjournaal op 12-5 met het sluiten van het boek) de halve kleutergroep van het geloof af geholpen. Die hadden direct door dat het dus niet waar was. Mijn dochter vond het gewoon een opvolger, de oude Sint weg, tijd voor een nieuwe echte Sint, geen probleem. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn juf zei in groep 5 'Nou, iedereen weet nu wel dat Sinterklaas niet bestaat, dus we gaan dit jaar lootjes doen'

En toen begon er één kind te huilen.. :')
Alle reacties Link kopieren
quote:livine schreef op 23 augustus 2012 @ 20:04:

[...]



Ik zou dat wel kwetsbaar vinden hoor, als hij het op school hoort. Kinderen zijn keihard en ik weet nog dat bij ons destijds volledig werd uitgelachen als bleek dat je nog geloofde (vanaf groep 4 al).Dan lijkt de klap mij des te harder dan wanneer je het buiten de sinterklaasperiode rustig vertelt. Die van 9 (topicstarter) zou ik het zeker vertellen. En verbind er eventueel wat leuks aan vast, bijvoorbeeld dat het voordeel is dat ze dan dit jaar 'de sint' 1 cadeautje in mag fluisteren nu ze toch weet wie dat is..Mijn dochter van 6 gaat naar groep 4, een aantal maanden geleden vertelde ze dat een klasgenootje gezegd had dat Sinterklaas niet bestond. Vond ze maar raar, ze gelooft nog heilig. Ik laat het zo tot ze zelf met vragen komt, ik vind 6 nog echt wel heel jong om het te vertellen namelijk...
Alle reacties Link kopieren
quote:Selma.Duim schreef op 23 augustus 2012 @ 23:35:



[...]



Mijn dochter van 6 gaat naar groep 4, een aantal maanden geleden vertelde ze dat een klasgenootje gezegd had dat Sinterklaas niet bestond. Vond ze maar raar, ze gelooft nog heilig. Ik laat het zo tot ze zelf met vragen komt, ik vind 6 nog echt wel heel jong om het te vertellen namelijk...



Mag ik vragen waarom je dat denkt? Wat gaat het veranderen?

Zolang je kind nog altijd cadeautjes krijgt gaat het nog altijd blij zijn hoor....
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een gevoel. Wij zijn van huis uit 'erg Sinterklazerig' en hoewel dat idd weinig met wel of niet vertellen te maken heeft druist vertellen met 6 jaar tegen mijn gevoel in.

De ene 6 jarige is de andere niet, maar de mijne blijft voorlopig nog geloven tenzij ze zelf met vragen komt, dan vind ik het weer iets anders.
@selma duimde ene 6-jarige is de andere niet, maar als je dochter naar groep 4 gaat nu dan zijn de meeste klasgenootjes geen 6-jarigen meer. Mijn dochter was vorig jaar ook 6 in groep 4 en had ehct al heel veel klasgenootjes die net meer geloofden. Nu twijfelde ze zelf als peuter al en heeft ze vorig jaar zelf besloten (inderdaad net na sinterklaas wat iemand anders ookal vertelde) dat het allemaal toch ehct niet kon. Nu zit ze in groep 5 en worden er lootjes getrokken, ik ga er vanuit dat de meeste klasgenootjes nu dus gewoon weten dat de sint een traditie is i.p.v een persoon.
Het maakt niet uit of je het vertelt of niet.



We wonen niet meer in Nederland. Wij zijn verhuisd toen dochter nog geen 5 was. Hier wordt kerst gevierd. Maarja, sint was ook onderweg en we hadden ook nog te maken met opa´s en oma´s.



We hebben dochter toen verteld dat Sint ooit heeft bestaan, de ´waarheid´ achter de traditie, dat mensen in Nederland dat uit respect hebben voortgezet en dat kinderen hier dus weliswaar van zijn bestaan afweten maar het wordt niet gevierd.



Toen ze 10 werd kregen we een schotel en Nederlandse tv. Ze keek de intocht van Sinterklaas.

Kwam de opmerking; Mam, jij zegt toch dat Sinterklaas niet bestaat???
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wist dat ik altijd snuffelde in de kasten. Dus op een keer heeft ze gezorgd dat de tekeningen van Sinterklaas daar lagen. En toen heeft ze het verteld. Zo was ik er zelf achter gekomen, voordat ik het op school hoorde.

Alle reacties Link kopieren
quote:eiland schreef op 23 augustus 2012 @ 19:58:

Als haar vriendinnen het al weten, dan vertellen. Ik weet nog goed dat bij ons in groep 5 nog 1 jongen geloofde. Had zijn moeder geregeld dat de hele klas nog het spelletje meespeelde. Gelukkig waren wij een lieve klas, maar wat een onzin van die moeder.Ik kan 't je sterker vertellen: toen ik op de lagere school zat was onze klas de enige die niet vanaf de vierde klas (groep 6) lootjes ging trekken, omdat één meisje nog heilig geloofde. En dat was in klas 5/groep 7 ook nog zo. En in groep 8/klas 6 ook. Ze werd er enorm mee gepest maar haar ouders bleven stug volhouden....
Alle reacties Link kopieren
Zo, wat veel reacties! Ik was even bezig gehouden en geen tijd meer om te kijken.

Maar de algemene tendens is dus om het zo zoetjesaan te gaan vertellen. Dat gevoel had ik ook. Gelukkig heeft ze een oudere zus (die het zelf vroeg op een mooie dag in maart) met wie ze "het geheim" kan delen en een jonger broertje voor wie ze het spannend kan houden. Ik ga eens kijken wanneer een geschikt moment is, want dat we dit even met z'n tweeën moeten doen is me wel duidelijk.

Bedankt voor alle reacties!

O ja, we zijn hier inderdaad uit de klei getrokken, lopen met schortjes om en ik ga nu de geit melken!
Alle reacties Link kopieren
ik moest van de week aan dit draadje denken: mijn jongste (groep 5 / net 8 jaar) kwam met het verhaal dat tijdens het buitenspelen een groepje klasgenootjes aan haar heeft verteld dat Sint niet bestaat. Die klasgenootjes waren de twee 'stoere' jongens en de twee meest 'opgeschoten' meiden in de klas, niet echt lieve aardige kinderen zeg maar.



Gelukkig had ik het haar al verteld, maar ze vindt het nog steeds erg vervelend.



Haar beste vriendje en vriendinnetje waren er gelukkig niet bij want die geloven nog allebei. Ik zou toch niet willen dat mijn dochter er op deze manier achter zou zijn gekomen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Wie weet is de tip al voorbij gekomen, maar het is beter om het nu te vertellen, dan dat ze al middenin de Sintstress zit.

Dit werkte hier thuis goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:livine schreef op 23 augustus 2012 @ 21:55:

Mijn juf zei in groep 5 'Nou, iedereen weet nu wel dat Sinterklaas niet bestaat, dus we gaan dit jaar lootjes doen'

En toen begon er één kind te huilen.. :')



Ai....



Maar dat is ons als ouders ook op het hart gedrukt! Ze willen in groep 4 (waar mijn dochter nu inzit) nog eenmaal meedoen met het spelletje. Maar in groep 5 is het afgelopen.

Of ik het nu wil of niet, mijn dochter zal op haar 8e levensjaar niet meer mogen geloven , hoezeer ze nu nog in volle overtuiging gelooft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sistermoon schreef op 09 september 2012 @ 15:49:

Wie weet is de tip al voorbij gekomen, maar het is beter om het nu te vertellen, dan dat ze al middenin de Sintstress zit.

Dit werkte hier thuis goed.Mijn moeder heeft het mij ook een paar dagen voor het Grote Sintfeest verteld. Daarmee heeft ze dat jaar voor mijn gevoel mijn feestvreugde afgepakt, want ik was nog vol verwachting.
Alle reacties Link kopieren
Precies Schouderklopje, het is vaak niet zo bedoeld, maar wel zielig vind ik..
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn kinderen nooit verteld dat ie bestond, hou niet van liegen, maar vanuit hun omgeving hebben ze natuurlijk wel een en ander meegekregen. We hebben ook altijd Sinterklaas gevierd, maar heb er zelf nooit mededelingen over gedaan. Als ze iets vroegen, stelde ik meestal een tegenvraag. Met waarschijnlijk als gevolg dat de oudste zich op 4 a 5 jarige leeftijd al afvroeg hoe het nu eigenlijk zat met de moeder van Sinterklaas. Maar ze geloofde wel min of meer, vooral als het haar uitkwam naar mijn idee. Zo opperde ik een keer dat ze niet elke avond haar schoen zou moeten zetten, waarop ze me aankeek met een blik, van waar bemoei jij je mee, dat is tussen Sinterklaas en mij !
Even een oud topic uppen..ik was van de week met dochter in Bart Smit.. Ze wees iets aan wat ze heel graag wilde hebben.. Ik vond t te duur waarop dochter zei: dan vraag ik t aan Sinterklaas.. Haar geloof is nog heilig..ze wordt een paar weken voor sinterklaas 9 en zit dan in groep 5.

Haar beste vriendinnen geloven ook nog (hoorde ik van ouders).. Wat is nu wijsheid? Het vertellen of wachten dat ze er zelf achterkomt?

Alvast bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven