Slowakije als vakantie-land

26-08-2012 15:37 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
We houden van rust, ruimte, fijne temperaturen, en enige luxe ( we reizen zonder tent, maar prefereren wel een camping of park ivm de kinderen). Wat we zo min mogelijk willen is massatoerisme, struikelen over de Nederlanders en meer dan 2 dagen rijden met de auto.



Na Slovenië en Kroatië dit jaar willen we volgend jaar Slowakije proberen. Ik ken het nog niet, maar ben zeer benieuwd. Lees wel dat het er elk jaar toeristischer en duurder wordt, zeker sinds ze bij de EU horen. Ook lees ik wisselende verhalen over de bevolking. Qua temperatuur schijnt er sprake te zijn van een continentaal klimaat, hete zomers dus. Qua vegetatie zal het gezien de vele bergen en ontbreken van de zee wel heel anders zijn dan wij tot nu toe gewend zijn. Ook de aan en afraders moet ik nog ontdekken. Wie kan mij meer vertellen over Slowakije als vakantieland met ( al iets grotere)kinderen.
Ik heb 6 weken in Presov doorgebracht vanwege mijn stage. 't is een mooi land met veel natuur.

De mensen zijn er erg arm, maar heel gastvrij.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je bijdrage. Kan je iets meer vertellen over het land zelf en is het leven er bijv nog steeds zo goedkoop en zie je er veel Nederlanders, of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is er best goedkoop, eigenlijk alle producten, met uitzondering van een aantal "luxe"goederen, maar ik geloof niet dat je tv's enzo wil meenemen want die prijzen doen niet zo onder voor de onze.

Nee veel Nederlanders zul je er niet tegenkomen, misschien een enkeling, zoals jullie. Denk er wel aan dat Engels niet ingeburgerd is dus een boekje met wat zinnen die je kan oplezen zou ik je zeker aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Eh, "erg arm" zou ik niet zeggen. Armer dan in NL ja, maar het is echt geen derde-wereld land, ze horen wel gewoon bij de EU !

Het is erg mooi, de natuur vooral. Net wat oosters dan Tsjechie..
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alvast heel goed in ieder geval. Is er nog een plek of camping-park of appartementen complex die jullie ons aanraden?

En het is inderdaad 2 dagen rijden vanaf Nederland? En de temperatuur is er in de zomer goed?

Hoe zijn de wegen? Ik vond rijden in Slovenië door de bergen echt hel van tijd tot tijd, Kroatië net zo. Ik ben beslist geen bergen rijder vrees ik. Hoewel ik het altijd wel echt adembenemend schitterend vind...
Alle reacties Link kopieren
Snyggin, hoe zit het dan met Duits? Praten ze wel Duits?
Nou waar ik zat waren de mensen echt arm! 500¤ voor een gezin en inwonende grootouders om rond te komen. En dan waren ze rijk.



Boodschappen en levensonderhoud is goedkoop. Ga er inderdaad niet vanuit dat ze engels of duits spreken. Maar met een vertaal boekje kom je een heel eind en de mensen zijn erg behulpzaam.



Noheverim slovenski, is dat je geen slowaaks spreekt
Alle reacties Link kopieren
Op Bohemia.nl kun je eens selecteren wat je zou willen, die zijn er speciaal voor Tsjechie&Slowakije en die hoek. Eerlijk is eerlijk de meeste accomodaties (buiten de steden) zul je voornamelijk in de Tatra's vinden, het gebergte. Daar zijn ook de meeste toeristen.

Groot gedeelte van het land is bergachtig/heuvelig, daar ga je niet aan ontkomen....maar het gebrek aan zee kun je wel met een meertje compenseren.

Als je goed doorr rijd, met zijn 2en en 's nachts niet een volledige nacht in een hotel slaapt ben je er binnen 24 uur. Autowegen Duitsland-Tsjechie-Slowakije zijn goed, maar natuurlijk, rijd je het binnenland in dan zul je ook kleine wegen tegenkomen waar vaker geen bewegwijzering tegenkomt. Heb je een TomTom, zorg dat je dat gedeelte ook hebt! (meeste TomToms hebben alleen West-Europa erop.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariamena schreef op 26 augustus 2012 @ 17:16:

Snyggin, hoe zit het dan met Duits? Praten ze wel Duits?Ik zou er niet vanuit gaan, wil je iemand aanspreken, doe dan de jongere mensen, die leren nu wel buitenlands talen op school en ook daar, dat zal soepeler gaan in een stad dan ergens in een durrep langs de weg...
Alle reacties Link kopieren
Amai, dat wordt een lonely planet opduikelen en een vertaal boekje mee sneaken. Want mijn Slowaaks is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 26 augustus 2012 @ 17:20:

Nou waar ik zat waren de mensen echt arm! 500¤ voor een gezin en inwonende grootouders om rond te komen. En dan waren ze rijk.



Boodschappen en levensonderhoud is goedkoop. Ga er inderdaad niet vanuit dat ze engels of duits spreken. Maar met een vertaal boekje kom je een heel eind en de mensen zijn erg behulpzaam.



Noheverim slovenski, is dat je geen slowaaks spreekt



Ja, maar de huur, verzekeringen, supermarkten etc zijn ook veeeel goedkoper dan in Nederland. 20 jaar geleden zijn er ook erg veel huizen vrijwel gratis weggegeven toen het kommunisme uit elkaar viel en toen het land massaal geprivatiseerd werd.

En zwart geld natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
met de jongere generatie kun je trouwens wel Duits of Engels proberen. Met de oudere misschien nog wat Russisch.. worden ze soms niet echt blij om maar ja
Alle reacties Link kopieren
Goed idee, met mijn Russisch zit het wel snor :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog niet uit. Iemand nog een leuke tip voor een vakantie met kinderen in een huisje of appartement of sta caravan op een park of camping in Slowakije mét zwembad? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vijf jaar geleden twee weken in Slowakije geweest.

Hadden een schatig huisje in Stara tura gehuurd.

Had een grote tuin en vlakbij een meer waar je kon vissen etc.

Het was hier wel toeristischs maar wij waren de enige Nederlanders...voor de rest alleen mensen uit Slowakije.

In die tijd was het er spotgoedkoop maar toen was de euro er nog niet.

Kan je helaas niet helpen aan waar ik het huisje had geboekt.

Gewoon even googlen.

Wij waren weg van Slowakije.

Veel te zien in de omgeving.

In de zomer dat wij er waren was het schitterend weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariamena schreef op 26 augustus 2012 @ 15:37:

We houden van rust, ruimte, fijne temperaturen, en enige luxe ( we reizen zonder tent, maar prefereren wel een camping of park ivm de kinderen). Wat we zo min mogelijk willen is massatoerisme, struikelen over de Nederlanders en meer dan 2 dagen rijden met de auto.



Na Slovenië en Kroatië dit jaar willen we volgend jaar Slowakije proberen. Ik ken het nog niet, maar ben zeer benieuwd. Lees wel dat het er elk jaar toeristischer en duurder wordt, zeker sinds ze bij de EU horen. Ook lees ik wisselende verhalen over de bevolking. Qua temperatuur schijnt er sprake te zijn van een continentaal klimaat, hete zomers dus. Qua vegetatie zal het gezien de vele bergen en ontbreken van de zee wel heel anders zijn dan wij tot nu toe gewend zijn. Ook de aan en afraders moet ik nog ontdekken. Wie kan mij meer vertellen over Slowakije als vakantieland met ( al iets grotere)kinderen.



Dat is in Polen en Tsjechie ook in principe zo. Kan tegenvallen als je echt heet wil, is mijn ervaring.



Maarja, dat is bij ons. Wij hadden in Zuid Spanje nog regen, waar het normaliter 5 dagen per jaar regent



Polen en Tsjechie zijn mooie landen, Slovakije lijkt er volgens mij wel op en dan vind ik het zeker een aanrader.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Snyggin schreef op 26 augustus 2012 @ 17:24:



Als je goed doorr rijd, met zijn 2en en 's nachts niet een volledige nacht in een hotel slaapt ben je er binnen 24 uur. Autowegen Duitsland-Tsjechie-Slowakije zijn goed, maar natuurlijk, rijd je het binnenland in dan zul je ook kleine wegen tegenkomen waar vaker geen bewegwijzering tegenkomt. Heb je een TomTom, zorg dat je dat gedeelte ook hebt! (meeste TomToms hebben alleen West-Europa erop.Ligt er wel aan waar je bent, natuurlijk. Wij zaten dit jaar in het Zuiden van Polen, vlakbij de Slowaakse grens en reden dat in 10 uur. Voor ons 'lekker dichtbij'. Slowakije hoeft dus niet zo ver te zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik ben half Tsjechisch, en voor de Fluwelen Revolutie waren Tsjechie en Slowakije een land - ik weet er dus wel wat van.



Tsjechen beschouw(d)en Slowakije heel lang als een soort buitengebied - mooie natuur, maar achtergebleven, een beetje boers. Die houding vonden de Slowaken overigens niet echt plezierig.



Er is veel te vinden in Slowakije, maar het ligt eraan wat je zoekt. Sommige gebieden zijn heel toeristisch (denk aan Tatra), anderen veel minder (bijvoorbeeld Mala Fatra). Ook heel mooi is Slovensky Raj.



Er bestaat een enorm groot verschil tussen het westen van het land (b.v. Bratislava) en het oosten (bv. Vyhorlat), waar het land grenst aan de Oekraine. Dat laatste gebied is behoorlijk achtergebleven in economische ontwikkeling, veel bossen, slechte wegen, geen werk, accommodatie in afgetrapte hotels die eigendom zijn van bv. het electriciteitsbedrijf en in eerste instantie bedoeld voor hun werknemers, etc. Slowakije heeft een bewogen geschiedenis, met Duitse, Hongaarse en Russische invloeden. Andy Warhol komt uit O. Slowakije - er staat een groot museum gewijd aan zijn werken.



Er zijjn de laatste jaren heel veel kleine pensions gekomen - lastig te vinden en reserveren vanuti Nederland, maar het zijn er genoeg, en zeker als je een auto hebt, kun je gewoon zonder reservering rondrijden; je vindt er dan genoeg. Taal: reken nergens op, dan valt alles mee. Handen en voeten zijn ook vaak genoeg.



Veel Nederlanders zal je niet tegenkomen - dat geldt vooral voor het oosten.



Rough Guide of Lonely Planet zijn goede gidsen, dan plan je alles zonder moeite.Vakantieparken (tenminste, het soort waar je graag zou willen verblijven) zijn er bijna niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat Slowakije bergachtiger is dan Tsjechië.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven