Gezondheid alle pijlers

Asperger Syndroom

15-06-2007 09:17 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij onze zoon van 8 is het Asperger Syndroom vastgesteld. Naast de opluchting omdat er nu duidelijkheid is,zijn wij  op zoek naar praktische informatie.

Wij lopen vooral vast in de communicatie, dus tips zijn welkom. Daarnaast is het voor hem heel moeilijk om zich sociaal te gedragen: wat is 'normaal' gedrag? Het resultaat is frustratie aan beide kanten.

Tot slot houdt mij de toekomst ook wel bezig. Ik ben me bewust van de taak die er nu op onze schouders is komen te liggen. Wij zullen hem heel veel zaken moeten leren die voor ons zo vanzelfsprekend lijken. Daarnaast vraag ik me af wat de toekomst ons manneke zal brengen, zal hij hiermee min of meer normaal kunnen functioneren?
Bovendien vertoont een asperger (of PDD-NOSSER) niet altijd alle kenmerken van de stoornis. De een zal zich meer kunnen inleven dan de ander.

Het gaat mij ook te ver om de moord te gooien op Asperger. Juist mensen met zo'n stoornis zijn vaak erg intelligent en zijn daardoor leerbaar.

Waarden en normen zijn aan te leren. Denk eerder dat die man gewoon erg ongelukkig was, hij heeft dit uit wraak gedaan, wat ik ervan gelezen heb.

Wraakgevoelens hebben veel mensen, hoef je geen autisme voor te hebben.

En wraakgevoelens hebben hoort niet per definitie thuis in het rijtje kenmerken.
Alle reacties Link kopieren
PDD/NOSers kunnen behoorlijk van elkaar verschillen. Ik merk nogal verschillen tussen enkele vrienden van mij die PDD/NOS hebben, en mijzelf, eigenlijk ook een PDD/NOSer. Ik zie ook verschillen tussen mensen met het Syndroom van Asperger. Geloof me, ze zijn bijlange na niet zo agressief als het artikel probeert te geloven. Sommige autisten hebben woede-aanvallen, maar ikzelf ben eerder vies van geweld. Ik ben eerder zacht-aardig, vriendelijk, sociaal en behulpzaam.



Ik ben nogal leergierig, ook op sociaal gebied, en omdat ik eerder goed-aardig ben dan agressief, gaat het plegen van een moord lijnrecht in tegen mijn principes.



Autisten zouden zich zoveel mogelijk moeten integreren (zover ze daartoe in staat zijn), en de maatschappij zou meer moeite moeten doen om deze groep te accepteren. Het artikel van nu.nl draagt daar niet bij; het zet aan tot discriminatie van autisten.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad veel verschillen tussen autisten, Hans.



En over woedeaanvallen, ja: ook zijn er autisten die wat agressiever zijn dan anderen, maar dat heb je bij gewone mensen ook. Daar zijn ze niet anders in. Ze zijn alleen wat puurder in het uiten ervan omdat ze zich niet 'sociaal gewenst' inhouden.

En de woedeaanvallen daardoor soms meer op de voorgrond komen te staan.



Woedeaanvallen hebben sowieso niets met moord met voorbedachte rade te maken.

Dat je "per ongeluk" iemand doodt in een woedeaanval komt absoluut niet vaker voor bij mensen met autisme dan bij mensen zonder autisme.

Ik denk zelfs mínder, omdat mensen zonder autisme degenen waar ze boos op zijn eerder gaan opzoeken, terwijl mensen met autisme dat niet zo doen.

Zij moeten hun woede kwijt maar dat is naar mijn mening niet echt persoonsgericht: dat is op dátgene gericht wat er toevallig in de buurt is en wat hen op dat moment hindert.



Ik heb geen ervaring met mensen met autisme die zo haatdragend zijn naar 1 persoon toe en daardoor geobsedeerd zijn, dat heb ik nog nooit gehoord of gelezen.



En dan heb je trouwens ook nog mensen met een aan autisme verwante stoornis die er ook nog een persoonlijkheidsstoornis bij hebben, tja, dan weet ik het ook niet meer, wat je dan voor combi krijgt...wat dat betreft is het een ingewikkeld iets. Het autisme hoeft niet op zichzelf te staan.

Maar goed,  wat ik vooral wil benadrukken is dat het bij het pure autisme wat mij betreft niet thuishoort: het opzettelijk doden van iemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven