Gezondheid alle pijlers

Thoracale hernia

07-02-2012 13:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik had een topic geopend over het gebruik van Lyrica, cymbalta en durogesic ivm ernstige rugpijn en zenuwpijnen na rugoperaties.



Helaas komt mijn 6e operatie eraan (over 2 weken), er zit een hernia ter hoogte van mijn schouderbladen en die moet eruit. Omdat dit vrij weinig voorkomt en niet te vergelijken is met een lumbale hernia, open ik toch een nieuw topic, het is een onderwerp op zich.



Hoewel de operatie endoscopisch is, is het een vrij ingewikkelde en nare operatie. Ik ben niet zo vlug meer onder de indruk van ingrepen, maar hier knijp ik 'm een beetje!

Ik ben infectie en trombose gevoelig, wat de risico's wat groter maakt.



Wie heeft er ervaring met zo'n operatie en hoe is het herstel gegaan? De hernia zit voor 50% in het ruggenmerg en heeft al voor schade gezorgd, ook is de hernia verkalkt. Het is een knoert van een rot ding en moet eruit, ook omdat de lead van een neurostimulator nu niet geplaatst kan worden op die plek door littekenweefsel (reden is dat ik vorig jaar op de klassieke manier geopereerd ben aan de hernia door een orthopeed(!) wat nooit had mogen gebeuren.)



Groet, PerfectSense
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!

Man lief heeft 3 nekhernia's gehad en lang valium geslikt tegen pijn omdat de medicatie die je noemt niet goed werkte.

Hem wilde ze ook opereren maar dat wilde hij zelf niet omdat het de eerste 2 maal ook een gunstig verloop had.
Alle reacties Link kopieren
@panadol, dank je! Wat een akelige plek voor hernia's. Gaat het nu goed met hem? Heb geen keus in deze, de hernia drukt teveel op het ruggenmerg.
Alle reacties Link kopieren
Eindelijkiemand die recent een blog opent over een thoracale hernia. Ik heb er ook één. Of had er één. Daar zijn ze nog niet over uit. Ik ben nu bijna twee jaar geleden geopereerd. Ook vekeerd. Vanaf de achterkant. Had ook nooit mogen gebeuren. Sindsdien heb ik nog altijd pijn. Ik heb al bijna alle medicijnen geprobeerd tegen de pijn. Niets helpt, of ik heb te veel last van bijwerkingen. Op dit moment twijfelt men nog of er nog een gedeelte van de hernia zit. Ik daarom weer in de scan. Nu gaan ze coupes van 1 mm nemen, ipv 4 mm om beter te kunnen kijken. Eerlijk gezegd zou ik blij zijn als ze me konden opereren. ik weet dat het een heftige operatie is. Maar van de voorkant gaat het meestal wel goed. Wanneer en waar word je geopereerd?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen ervaring met thoracale hernia's (alleen lumbale en cervicale), maar heb je de site van de nvvr al eens bezocht? Op het forum daar staan behoorlijk wat verhalen van mensen die een dergelijke operatie hebben gehad. Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Fijn dat er iemand inderdaad een recente blog opent over dit topic. Veel sterkte perfect sense, zeker als het al de zesde operatie wordt. Voor wat betreft de endoscopische operatie zit in het zelfde schuitje denk ik. Sinds 2 jaar (ik ben 25) heb ik ontzettend veel last tussen mijn schouderbladen. Na diverse zenuwblokkades, epidurale injecties en dergelijke zonder resultaat te hebben gehad begin ik nu wel echt wanhopig te worden. Door mijn neurochirurg is thoracaal 7-8 een versleten schijf met een kleine hernia geconstateerd. De klachten uiten zich bij mij als volgt: pijn tussen schouderbladen met als gevolg overspannen spieren daaromheen, veel drukkende hoofdpijn(band eromheen) vanwege strakke spieren en echt enorme vermoeidheid (voornamelijk door de chronische hoofdpijn). Ik vind boodschappen doen al belastend tegenwoordig, terwijl ik voorheen ontzettend veel energie had. Volgens mijn arts is een operatie zeer risicovol en kan alleen via de borstwervelkolom geopereerd worden, iets wat echt niet onderschat moet worden. Mijn vraag is of er iemand is die hiermee ervaring heeft? Ik overweeg sterk een operatie omdat het zo ook niet echt langer kan.

Alvast enorm bedankt voor jullie reactie en hopelijk kunnen we elkaar van wat goede adviezen voorzien.





Groeten Nico
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik zie nu pas jullie reacties, dank! Inmiddels ben ik 7 weken geleden geopereerd, wat was het heftig. De kunstmatig ingeklapte long, de gekneusde en gebroken (kopje afgezaagd) ribben, de pijn, de zware vermoeidheid. Ik was een weekend thuis en kreeg complicaties, long was gedeeltelijk terug ingeklapt en ze hebben 200 cc bloed weggehaald aan de onderkant van de long.



Inmiddels geneest mijn borstkast goed, maar gaat het met mijn benen niet goed. Zwakstroom, branden en zeer moe gevoel. Ook flinke hoofdpijn, wellicht komt dit nog van het manipuleren van het ruggenmerg. En er is na 6 operaties wel wat schade aan het ruggenmerg. Morgen controle mri en foto's plus gesprek arts.



@Nico, kijk eens op volgende link:



http://www.webhelpje.be/f ... f829741a7f7edf99015b1cb51

Hier gaat het speciefiek over thoracale hernia's. Op de endoscopische manier, wellicht is dit bij jou ook mogelijk. Er zijn echter maar een aantal artsen die deze operatie uitvoeren.

Laat je goed voorlichten!!! Sterkte



@naatje2008, Sterkte! Wat is die onzekerheid vervelend he? Weet je inmiddels als meer?



Ik heb besloten om dit jaar geen neurostimulator meer te laten plaatsen. Kan het er niet bijhebben, het is teveel. Ook wil ik kijken hoever mijn lichaam zich herstelt. In mijn onderrug zit een spondylodese L3 t/m SI, de klachten in mijn benen kunnen van de borsthernia komen, maar ook van de onderrug. Verder heb ik de laatste vijf jaar een flink slaap probleem ontwikkeld, en het gevaar van verslaving aan slaappillen ligt op de loer. Best heel complex. Ik ben nu na vijf jaar nog steeds niet stabiel en baal er enorm van. (de combi cymbalta/lyrica wil ik niet meer gezien de bijwerkingen) Zie mijn vorige topic. Inmiddels wel de morfine afgebouwd gelukkig.



Nu wil ik een jaartje rust, mits mijn benen niet verergeren. Ik ga onderhand gillen wanneer ik witte jassen zie, whaaaha!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Perfectsense,

Ik heb je topic over lyrica ed ook gelezen en ben zo op dit topic belandt omdat ik heel benieuwd was hoe je operatie is verlopen.

Heel heftig als ik dit allemaal lees.

Ik zou heel graag willen weten hoe het nu met je gaat?

Je laatste bericht dateert uit april en nu is het al weer september.

Hoe is het met je nu 5 maanden later?

Groeten. Romee
Alle reacties Link kopieren
@romee64, dank voor je belangstelling. Het gaat zeer moeizaam. Na de thoracale hernia ging ik hard achteruit waardoor ik de beslissing om de stim te plaatsen, vervroegd heb. Deze proefplaatsing was 9 augustus, en de resultaten erg hoopvol! Ik had een goede stimulatie, verzachtte de pijn aanzienlijk.



Tot ik 3 dagen thuis was. Ik werd ziek, koorts, griepgevoel en enorm veel pijn. Twee uur later lag ik terug op de ok, de hele boel bleek ontstoken, had de staph Aurus opgelopen, oftewel de ziekenhuisbaceterie. Hier ben ik nu nog steeds van aan het herstellen. Er is een gesprek met de HA geweest, alles op een rijtje gezet, want hoe kan het toch dat ik na iedere ingreep infecties heb? Nu blijkt een chronische botontsteking hiervan de oorzaak, zit in mijn botten, sluimert er al jaren en breekt na iedere ingreep uit.



Nu hebben we een protocol opgezet, preventief AB in huis, en alleen ingrepen met extra Antibiotica.



Sinds die spoed ok is de stim ontkoppeld, ik mis hem enorm. Over een paar weken gaan we de beslissing nemen wanneer de definitieve implantatie zal zijn. Ik ben er niet happig op. Herstel gaat steeds moeizamer. Het resultaat van de stim was echter zo goed, dat ik er voor wil gaan. Ook na acht operaties.
Alle reacties Link kopieren
Even een heel oud topic omhoog schoppen omdat ik mogelijk ook een thoracale hernia heb. Perfectsense, als je nog meeleest: hoe is het jou de afgelopen jaren vergaan?
Alle reacties Link kopieren
ja
deslager wijzigde dit bericht op 15-09-2019 21:48
98.61% gewijzigd
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
quote:DeSlager schreef op 25 april 2017 @ 02:04:

[...]



ik wil

je graag een pb sturen. wil je de functie aanzetten?Heb even gekeken, maar volgens mij stond die al aan
Alle reacties Link kopieren
quote:dance_in_the_rain schreef op 25 april 2017 @ 07:48:

[...]



Heb even gekeken, maar volgens mij stond die al aan je hebt pb
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Via google kwam ik hier terecht, ook ik heb erg veel last hiervan, op slechte dagen valt mijn linkerbeen steeds lam, moet afentoe vrienden bellen om me te komen halen :-(
Via Meander Amersfoort doorverwezen naar het UMC. Aangezien ik een aangeboren wervelaandoening heb, heb ik in de loop der jaren scoliose in mijn onderrug. Nou blijkt dus ook het kraakbeen tussen mijn wervels erg verslechtert te zijn.
Door de hernia heb ik al tijden echt een heel irritant zeurderig gevoel in mijn linker schouder. Iemand hier ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven