goede broodbakmachine

29-05-2012 20:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij staat al erg lang op mijn lijstje; de broodbakmachine. Ik bak regelmatig brood in de oven en nu we hebben verbouwd en de nieuwe keuken in gebruik is heb ik er dan eindelijk plek voor. Maar welk merk is goed?



Wie heeft een broodbakmachine en is er tevreden over? Welk merk kan ik het beste kopen? Is goedkoop duurkoop of maakt het niks uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een prinsess, met een afneembare bak en draaiende menghaken.

Prima ding, met timer zodat brood op tijd klaar is voor ontbijt.



Heel soms als ik het niet goed meng dan heb ik stukken bloem in mijn brood.

Het was een cadeautje.



Hij maakt ook deeg (op tijd stoppen) en jam.
Esfa, als ik jou was zou ik geen broodbakmachine kopen, maar een huishoudmachine. Zelf heb ik een hele goede van Bosch, een die heel krachtig is. Ik gebruik hem voor brood bakken (mixen van het deeg voor ongeveer 4 broden tegelijk), maar ook voor slagroom kloppen, smoothies maken enzovoorts. Zo'n broodbakmachine heeft maar 1 functie, terwijl je een huishoudmachine (kitchen aid) voor 1001 dingen kunt gebruiken. Kun je ook direct je mixer (als je die hebt) weg doen. De machine kneedt het deeg (gewoon bloem en andere basisingredienten kopen, niet van die kant en klare broodmixen!), dat doe ik dan in een bakblik in de oven. Appeltje-eitje en hoge kwaliteit.
Er staan heel veel nieuwe broodbakmachines te koop op, Marktplaats voor een prikkie. Is echt de moeite waard om even te kijken. :)
Als je met zwaardere deegsoorten gaat werken dan is een machine met 2 kneedhaken aan te bevelen. Als je glutenvrije broden gaat bakken, dan is een menu met snelfunctie handig (niet alle gv deegsoorten hoeven lang te rijzen of lang te bakken).



Op kieskeurig vind je recensies en beoordelingen: http://www.kieskeurig.nl/broodbakmachine/beste
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik ga zeker eens kijken op kieskeurig en zal ook de huishoudmachine overwegen. Aanschaffen via marktplaats is inderdaad zo gek nog niet. 2 kneedhaken worden het, want ik hou van grof brood met veel erin en van speltbrood.



Over die huishoudmachine, wat mij juist zo handig lijkt van een broodbakmachine is dat het brood dan, zonder verder omkijken, 's morgens klaar is!

Nu moet ik alles eerst maken en kan dan pas mijn verse brood eten.



Mjam, vers brood met olijven en zongedroogde tomaten of tjokvol pitjes.
Alle reacties Link kopieren
In 2003 toen de broodbakmachine zijn hoogtepunt bereikte vroeg ik eens aan een collega wat haar bbm nou had gekost.

" ¤ 450,- " zei ze.

Ik zei daarop "weet je wel hoeveel broden je daar voor kunt kopen ? "

;-)



Een andere collega gaat regelmatig met haar man vissen. Die hebben wel voor meer dan ¤ 5000,- aan visspullen . Hoeveel vis kun je daar voor kopen bij de Volendammer O.o
Alle reacties Link kopieren
Esfa, ik ben juist overgestapt van een bbm naar de keukengodessmixer van kitchenaid. Ja, het brood in de bbm is 's ochtends klaar maar...

- iets later openen van de bbm dan gepland en het brood is kleffig omdat de damp neerslaat op je brood.

- altijd een gat onderin van de deeghaak

- juist het toevoegen van lekkere dingen aan het brood vraagt om jouw aanwezigheid, niet alles kiep je er in 1x in maar pas halverwege het mixen.



Een bbm hoeft niet duur te zijn. Ik heb er 1 van de blokker een BMK (ofzoiets) voor rond de €25, wel in de aanbieding. Maar maak je meer dingen zelf (denk aan pasta, ijs, worst, veel groente snijden) dan zou ik je ook een godess toewensen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vergeet nog de onhandige vorm die een bbm aan het brood geeft.

Verder kan je misschoen vragen in je omgeving of iemand zijn bbm in het keukenkastje laat staan, leen deze en koop er een wanneer je blij bent na een maand gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Juist wel een broodbakmachine want die verbruikt vele malen minder stroom dan een oven. Ik heb er al vele versleten. Nu heb ik een panasonic. Goed ding en lekker groot brood (met 5 personen is dat ook wel nodig)! Hij gaat ook al lang mee en ik bak 7 keer per week. Maar die van de Lidl vond ik ook altijd goed. Wel slijten de bakblikken, dus koop meteen een reserveblik
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden bakte ik wel eens zelf brood, dus kreeg ik van mijn oma een broodbakmachine, een tweedehandsje maar hij deed het prima, heerlijk sochtends vers brood.

Ik heb hem nu weer verkocht, bak liever brood in een cakeblik, in de machine word het een klein compact broodje en heb ik altijd een gat erin en dan de ruimte die het inneemt verschrikkelijk. Ik zou me goed bedenken of je niet beter in een blik kan blijven bakken.
Alle reacties Link kopieren
heb al wat jaartjes een bbm van de blokker HE,prima ding en ook op MP staan zulke regelmatig te koop. ik gebruik ook de deeg functie vaak.
Alle reacties Link kopieren
Nomad schreef op 29 mei 2012 @ 20:09:

Esfa, als ik jou was zou ik geen broodbakmachine kopen, maar een huishoudmachine. Zelf heb ik een hele goede van Bosch, een die heel krachtig is. Ik gebruik hem voor brood bakken (mixen van het deeg voor ongeveer 4 broden tegelijk), maar ook voor slagroom kloppen, smoothies maken enzovoorts. Zo'n broodbakmachine heeft maar 1 functie, terwijl je een huishoudmachine (kitchen aid) voor 1001 dingen kunt gebruiken. Kun je ook direct je mixer (als je die hebt) weg doen. De machine kneedt het deeg (gewoon bloem en andere basisingredienten kopen, niet van die kant en klare broodmixen!), dat doe ik dan in een bakblik in de oven. Appeltje-eitje en hoge kwaliteit.
Mee eens. Mijn broodbakmachine staat al jaren werkloos ergens opgeborgen. Sinds een paar jaar heb ik een Kitchen aid keukenmachine en daar maak ik de allerlekkerste broden mee. Mijn succesrecept zijn de franse baguettes.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, nu ga ik toch twijfelen hoor. Ik zal eerst maar eens proberen een leenmodel te charteren :-)
Alle reacties Link kopieren
Zo he, die kitchen aid keukenmachines zijn duur! Maar mooi... Poe he. Ik word er helemaal hebberig van.



Welk type gebruiken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een keukenmachine van Kitchen aid godess.

Heb bij Action een broodbakblik gekocht (= netzo groot als een normaal brood in de winkel)
Alle reacties Link kopieren
Esfa schreef op 01 juni 2012 @ 09:23:

Zo he, die kitchen aid keukenmachines zijn duur! Maar mooi... Poe he. Ik word er helemaal hebberig van.



Welk type gebruiken jullie?
Zo uit mijn hoofd weet ik niet precies welk type maar je moet gewoon kijken hoeveel watt je wilt hebben maar volgens mij kun je met het basismodel ook al brood maken. Buiten dat het een super keukenhulp is staat hij ook nog eens mooi in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Ik bak elke dag met mijn Panasonic, en dat al zo'n tien jaar. Nog steeds met het allereerste exemplaar.



Goedkoop is duurkoop, zeker als je elke dag bakt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook te denken om een broodbakmachine te kopen.



Alleen als ik hier dan lees over dat een keukenmachine beter is...ga ik twijfelen.



Maar goedkoper dan 550 EU zijn ze niet te krijgen geloof ik.

Ze zien er wel heel degelijk uit.



Alleen dan zou ik moeten sparen.



En vraag me af hoe nadelig een broodbakmachine nou is...
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel weer vrij goedkoop:



http://www.demixerspecial ... w=article&id=18&Itemid=12



Zou het wat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Een broodbakmachine kost volgens mij minder stroom dan een elektrische oven.



Ik bak ook regelmatig speltvolkoren, en dat dat beter zou gaan met een machine met twee kneedvleugels is onzin, dat heeft alleen maar te maken met het vermogen van de motor of die het aan kan.



Met de Panasonic heb ik nog nooit een "kneedprobleem" gehad in tien jaar. Dat ene gat in mijn brood geeft wél ergernis, en twee gaten verdubbelt die ergernis waarschijnlijk.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mensen zeggen weleens dat brood uit een BBM niet lekker is.

Tja.

Brood uit de oven is soms lekker en soms niet lekker, dat hangt af van veel factoren, de gebruikte grondstoffen, de verhouding hiertussen, de temp en nog veel meer.

Zo is het dus ook met een BBM.

De een is de ander niet.

Sommige BBM's zijn veel beter dan andere.

En zelfs met een bepaalde BBM is het brood niet elke keer hetzelfde.

Het is echt niet zo dat je er maar wat in kunt pleuren en er rolt "HET" BBM-brood uit.

Die van mij kent veel mogelijkheden, met krokante korst, met zachte korst, volkoren of wit, met een dispenser voor noten/rozijnen, die de machine zelf op het juiste moment toevoegt enz.

Ideaal!

In vier minuten gevuld (gecheckt!) en elke ochtend weer een feest, zo'n vers warm, luchtig, hoog gerezen brood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven