Gezondheid alle pijlers

Mirena spiraaltje

30-01-2008 16:39 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Over een maand ga ik voor langere tijd naar het buitenland. Om verschillende redenen lijkt het mij prettig om een mirena spiraaltje te laten plaatsen. Echter, ik heb enkele "angsten". Nu weet ik dat ik pas weet wat voor effect een spiraaltje bij mij heeft als ik het heb laten plaatsen, maar aangezien het kort dag is voor mijn vertrek, wil ik toch mee informatie/ervaringen inwinnen.

Op dit moment slik ik de Diane 35, tegen acne op mijn 16e mee begonnen (zo'n 7 jaar geleden). Ik ben bang dat als ik stop met de Diane en begin met het spiraaltje, mijn huid weer slechter wordt. Hoe is jullie ervaring? Verder heb ik begrepen dat je flinke buikpijnen kan krijgen na het plaatsen. Wat is jullie ervaring met hoelang je daar last van hebt? Een dag of een week? En last but not least: aankomen! Van de pil komen vrouwen over het algemeen ook al aan, wat zijn jullie ervaring met gewichtstoename bij het hebben van een spiraaltje (na het slikken van de pil)?



Alvast hartelijk dank voor alle ervaringen! :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Mirena sinds september en ik wil niet anders meer. Je hoeft nergens aan te denken. Ik heb nergens last van - ook niet van gewichtstoename - en wordt ook minder ongesteld. Ik had ook geen last na het plaatsen. Ik raad je trouwens aan om dat wel bij een gynaecoloog te doen. Het kan ook bij de huisarts, maar om de een of andere reden heb ik daar toch wat minder vertrouwen in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu ongeveer een jaar Mirena en ben er heel blij mee. Na het plaatsen had ik 1 dag ontzettend last van buikpijn, maar dat is heel normaal. De volgende dag was het vrijwel over, had ik nog lichte buikpijn. Licht bloedverlies heb ik nog wel een aantal weken gehad, maar daarvoor was een inlegkruisje voldoende.

Van gewichtstoename heb ik geen last. Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat veel mensen aankomen door de pil doordat de verandering in de hormoonhuishouding ervoor zorgt dat ze meer gaan eten. Wel is het zo dat het feit dat je stopt met de Dianepil natuurlijk veel effect op je lichaam kan hebben. Dat je je dus anders voelt en je lichaam helemaal ontregelt is nadat je het spiraaltje geplaatst hebt, hoeft dus helemaal niet door het spiraaltje te komen, maar kan dus ook door het stoppen met de pil komen. Daar ben ik ook goed voor gewaarschuwd van tevoren. Ik slikte een lichte pil, maar ik kan me voorstellen dat het in jou geval iets meer effect kan hebben.

In het begin moet je lichaam dus even wennen aan die verandering in je hormoonhuishouding, maar ik ben ontzettend tevreden met Mirena. Zo nu en dan heb ik nog een lichte bloeding. Meestal zijn inlegkruisjes daarvoor voldoende. Maar een heleboel mensen hebben helemaal geen bloeding meer.



Bij mij is het spiraaltje door de huisarts geplaatst. In mijn geval plaatst de huisarts drie spiraaltjes per week (erg ervaren huisarts dus). Mirena schijnt erg populair te zijn onder studenten haha. Maar anders raad ik je echt aan om het door de gyneacoloog te laten plaatsen.

Neem een uur voor het plaatsen twee ibuprofen in, dat scheelt enorm.



Het is mij ontzettend meegevallen en ik ben er erg blij mee. Natuurlijk zal niet iedereen tevreden zijn, maar dat is hetzelfde als met de pil. Ook niet iedereen is daar tevreden over en sommige mensen moeten meerdere keren van pil switchen voordat ze een pil hebben gevonden die goed bevalt.

Gewoon proberen dus, en bevalt het niet, dan halen ze het er zo weer uit. Al raad ik je wel aan om het een aantal maanden te proberen voordat je het er uit laten halen. Geef je lichaam de kans eraan te wennen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een spiraaltje gehad. Ik heb geen last gehad van gewichtstoename. Buikpijn alleen de dag van het plaatsen, daarna niks meer. Van de menstruatie had ik veel minder last, minder buikpijn en minder bloedverlies, heerlijk! Ik heb hem maar een jaar gehad omdat we toen voor een kindje wilden gaan, ben nu zwanger maar ik weet nu al dat ik na de bevalling weer voor een spiraal ga! De meest ideale anti-conceptie.



Wat acne betreft kan ik je niks vertellen want daar heb ik nooit in ernstige mate last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ik heb sinds ruim een jaar de Mirena en ben er ook ontzettend tevreden over! Nooit meer ongesteld, behalve af en toe wat bruinig slijm. Ik ben niet dikker geworden (of afgevallen). M'n huisarts heeft 'em (haar?) geplaatst in de laatste dagen van m'n menstruatie, dan schijnt het minder pijnlijk te zijn omdat je baarmoedermond dan al opgerekt is (ik weet niet precies hoe dat zat, dat weet je huisarts wel). Ik heb vóór het plaatsen een pijnstiller genomen, maar het deed toch behoorlijk pijn! Ongeveer tot een uur of twee na plaatsing deed het wat zeer in m'n buik, maar daarna niet meer. Nu ben ik alleen maar supertevreden. Ook met vrijen gaat het prima. In de bijsluiter staat dat je met je vingers die draadjes kunt voelen, zodat je altijd kunt controleren of ze (het) er nog zit, maar dat is niet waar. De Mirena zit helemaal tegen de bovenkant van je baarmoeder, daar kun je onmogelijk met je vingers bij! Wel heb ik een maand na plaatsing via een echo laten bekijken of het er nog zat en of het goed was. En dat was gelukkig zo. Kortom: geen gewichtstoename, twee uurtjes last, verder gelukkig!
There. Their. They're not the same.
Sinds 4 jaar heb jik er ééntje, plaatsen ging prima. Daarna wat buikpijn gehad. En paar weken daarna afscheiding/licht bloedverlies. Eigenlijk wel 3 maanden last van tussendoor ook beetje bloedverlies, paar dagen wel en dan weer niet. Uiteindelijk ging dat minder worden en was de menstruatie heel weinig. Geen pijn meer, super.

Nu is 'ie beetje aan het "uitwerken" of zo. Steeds vaker weer wat afscheiding, dus ik laat hem er ws. uithalen want volgens gyn. zit 'ie goed en ben ik niet in menopauze.



Zara;

Over die draadjes; die kan je dus wel voelen, want de draadjes hangen stukje uit je baarmoedermond. Anders zou je hem er natuurlijk ook heel moeilijk kunnen uithalen! Ik moest in begin ook controleren of 'ie er nog wel zat. Het zijn maar heel dunne draadjes die je evt. kan voelen, in begin zijn ze wat stugger, worden vanzelf zachter. Ze moeten niet te kort afgeknipt, anders kunnen ze blijven "prikken".
Eigenlijk dus veel voordelen, toch hoor ik van een aantal mensen om me heen ook wel nadelen, sneller infecties, blijven vaak en de hele maand béétje afscheiding houden.

Eén vriendin van me is helemaal niet meer ongesteld, heel prettig. Maar zou ook best als 'gevaarlijk' gezien kunnen worden, omdat je dan niet zeker weet of je zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al bijna een jaar een spiraaltje.



Inbrengen heb ik niks van gevoeld. Misschien scheelt het omdat ik het 9 weken na mijn bevalling heb laten zetten door de gyn.



Wel vreselijke last gehad van buikpijn. Heeft zo' n 3 weken geduurt. Beetje jammer. Daarna nog wel wat (onregelmatig) bloedverlies,maar ik ben nu al zo' n ruim driekwart jaar niet meer ongesteld geweest. Heel prettig... al zeg het zelf.

De eerste periode had ik nog wel de ' angst' dat ik zwanger zou zijn geraakt aangezien de gyn zei dat ik een week beschermde sex moest hebben (nou ja... was volgens hem beter) maar mijn man vond dat niet zo nodig (en ik in the heath of the moment ook niet eerlijk gezegd).



Aangekomen ben ik ook niet... eerder afgevallen. Maar dat kan bij mij ook andere oorzaken hebben. Wel merk ik dat ik meer puistjes heb, en dat vind ik dan wel weer jammer.

Maar hey, als DAT het enige nadeel is..?? Ik ben heel tevreden in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Dat Toetiexx bijna niks heeft gevoeld van het inbrengen komt omdat het bij haar is geplaatst na de bevalling. Als Mirena wordt geplaatst nadat je ooit bent bevallen, is je baarmoedermond door de bevalling al opgerekt. Hierdoor is het veel minder pijnlijk. Hoe sneller het na de bevalling wordt geplaatst, hoe minder pijnlijk.

Als het spiraaltje wordt geplaatst als je ongesteld bent, staat je baarmoedermond al wat open en is het makkelijker om te plaatsen.

De draadjes kun je idd voelen en moet je ook regelmatig checken zodat je weet dat het nog goed zit.

Ik moest de Mirena zelf bij de apotheek ophalen. Mijn huisarts adviseerde mij om het doosje thuis open te maken. In de verpakking zit namelijk een bijsluiter die heel erg duidelijk is en waarin alles duidelijk omschreven wordt. Ook staat er heel duidelijk in hoe het wordt geplaatst. Ik raad je dan ook aan om het doosje dus thuis even open te maken als je het Mirenaspiraaltje zelf bij de apotheek ophaalt. Het spiraaltje zelf zit in het doosje toch nog een keer steriel verpakt, dus dat moet je natuurlijk wel dicht laten zitten. Mocht je dan alsnog vragen hebben, kun je het je gyn of huisarts alsnog vragen.
http://www.mirena.nl/html/img/others/20020304_MIRENA_IB2.pdf
Alle reacties Link kopieren
Ik moet in juni mijn derde mirena laten plaatsen. Heb hem dus al bijna 10 jaar. Ik vind het ideaal, dat ik nergens om hoef te denken.

Bij mijn eerste mirena, heb ik het eerste half jaar wel last gehad, dat ik vaak vloeide, maar dat is zo weinig, dus vond dat niet erg.

Het laatste hafl jaar heb ik daar ook last van gehad, maar zodra er weer een nieuwe was geplaatst was dat weer over.



Het is een heel persoonlijk iets. Sommigen vinden het plaatsen heel pijnlijk en de ander weer niet. Ik vond het niet prettig, maar het was ook niet heel pijnlijk. Wel had ik daarna last van duizelingen.

Je lichaam moet er ook even aan wennen.

Ik zeg altijd, het is heel gemakkelijk. Gewoon laten plaatsen en als hij na een half jaar of jaar nog niet bevalt, dan laat je hem weer eruit halen.

Want van te voren is toch niet in te schatten of de mirena je bevalt of niet.



Succes ermee, Sunny
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik ga zeker een spiraaltje nemen, maar of ik dat voor mijn reis ga doen, moet ik nog even kijken. Misschien is het niet zo lekker om een warm land te zitten en je lichaam ook nog aan nieuwe anticonceptie te laten wennen. Als ik er echter 2 uurtje buikpijn van heb en verder niets is het weer veel makkelijker dan de pil. Moeilijke keuze! Als ik nou maar kon vooruitkijken hoe mijn lichaam er op reageert...

Bye!
Voor mij nooit meer iig. Inbrengen deed ontzettend veel pijn. Ik heb het 2,5 jaar geprobeerd, maar heb hem er pas geleden uit laten vissen.

Ik had veel pukkeltjes, grove huid en haaruitval, Een week nadat dat ding eruit was is het enorm veranderd. Huid is weer fijner, haar lijkt weer wat bij te komen.



Ik hoor er veel goede verhalen maar ook net zoveel nare verhalen over. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 2.5 jaar geleden heb ik een Mirena-spiraaltje laten plaatsen. Na een jaar heb ik hem weer laten verwijderen omdat ik veel last had van bloedverlies. Ik was wel zo'n 3 weken per maand (licht) ongesteld.

Daarna de pil gebruikt maar die bevalt me helemaal niet. Nu heb ik weer een afspraak bij de gyneacoloog om weer een spiraaltje (mirena) te laten plaatsen in de hoop dat het deze keer beter zal bevallen.

Wie heeft er nog meer een 2e poging gedaan? En hoe beviel het?



Grtz. D.
Heb ook een mirena spiraaltje (wel na een bevalling laten plaatsen) en bij mij deed het plaatsen weinig pijn. Het in brengen van de eendebek vond ik heel pijnlijk daarna heb ik er niks meer van gevoelt. En ik moet zeggen tot nu toe bevalt het prima. Wel een tip om van tevoren 2x pijnstilling te gebruiken, schijnt veel te schelen. Heb verder 's avonds nog lichte buikpijn gehad en verder niks meer. HEerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over twee weken de mirena laten plaatsten door mijn huisarts. Dit omdat ik heftige menstruaties heb met veel pijn. (flauwvallen en paniekaanvallen)

Ik begin nu alleen steeds meer te twijfelen. Ben bang dat het plaatsten erg vervelend is. (er zijn zoveel negatieve reacties te lezen op het internet) Mijn (vrouwelijke) huisarts heeft me Naproxen mee gegeven. Deze pijnstiller moet ik ruim een uur van te voren slikken en ik krijg plaatstelijke verdoving. (prikken) Ik ben benieuwd naar die prikken. Zijn die erg pijnlijk?

Gr. A
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen maandag een mirena spiraaltje laten zetten. Dit omdat ik echt pilmoe ben. Had last van stemmingswisselingen en kreeg steeds meer last van buikkrampen bij mijn menstruatie.

Ondanks dat ik 20 ben en nog geen kinderen heb viel het inbrengen reuze mee. Het enige dat ik een beetje voelde was het meten van de baarmoeder. Maar dit kan niet niet als pijn benoemd worden. Ik heb het door mijn huisarts laten doen. Ik voelde me erg vertrouwd bij haar en ze legde alles goed uit wat ze ging doen dus het was voor mij niet moeilijk om te ontspannen. Dit is denk ik de grootste reden waarom het geen pijn deed.

Na het inbrengen werd ik wel een beetje licht in mijn hoofd dat erg leek op flauwvallen. Maar na een paar minuten op een stoel te hebben gezeten kon ik lekker naar huis.

Ik heb ongeveer nog 2 uur een beetje last gehad van buikkrampen maar dat is zeker te hebben.

Ik vind het alleen een beetje eng dat ik er nu zo weinig last van heb zelf kan ik de draadjes ook niet voelen. Dus ben blij als ik over 4 weken de echo heb gehad zodat ik zeker weet dat het spiraaltje goed zit en er iig nog zit!



Zelf heb ik een uurtje voor het inbrengen 2 paracetamol en 1 ibuprofen genomen. Dus zelfs geen verdoving.



Al met al dus een zeer goede ervaring!!!! Ik zou het zo weer laten doen.



Groetjes Inge
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje: ik lees hier over een echo die je krijgt om te controleren of alles nog goed zit? Heb ik nog nooit van gehoord.



Bij mij is de Mirena 1,5 jaar geleden geplaatst en sindsdien geen controle oid gehad. Ik hoef ook zelf niet te 'voelen' naar de touwtjes of zo, zoiets las ik hierboven ook??



Aangezien ik nog steeds niet zwanger ben ga ik ervan uit dat het goed zit en dat 'ie haar werk goed doet :)



Zijn er meer die nacontroles kregen/krijgen? Zo ja, eenmalig na het plaatsen of vaker? Ik weet niet beter dan dat ik 'm na 5 jaar moet vervangen en verder niets.



Overigens kan ik het iedereen aanrader: ben NOOIT meer ongesteld geworden, heerlijk!!! (of zou ik al in de overgang zitten hahah :))
Alle reacties Link kopieren
Toen Mirena nog niet zo lang op de markt was, was het gebruikelijk om nacontroles te doen bij Mirena. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer omdat het niet nodig blijkt te zijn. Ook is het niet standaard om een echo te doen ter controle of Mirena nog goed zit. Ik heb dat ook niet gehad.

In de bijsluiter van Mirena staat dat je zelf kunt controleren of je de draadjes nog voelt. Als je de draadjes niet meer voelt, kan dat een teken zijn dat de Mirena niet meer goed zit, maar dat hoeft niet. De draadjes kunnen namelijk ook in een plooi terechtgekomen zijn of te kort zijn afgeknipt en naar binnen zijn gegaan.

Als je de draadjes niet meer voelt en niet vertrouwd of Mirena goed zit, kun je voor de zekerheid langs de huisarts en deze zal je dan doorsturen voor een echo zodat gecontroleerd wordt of Mirena nog goed zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu voor de 2e keer de mirena ivm zware menstruatie en pms klachten.

Een paar jaar geleden heb ik hem een half jaar gehad maar door de buikpijn laten verwijderen. Nu een maand geleden opnieuw laten zetten na keuze tussen orgamentril pillen, spiraal en baarmoederverwijdering en nu laat ik hem er morgen uithalen omdat ik al 5 dagen krom sta van de buikpijn en het gevoel heb dat ik ieder moment kan flauwvallen. Ik wist van de eerste keer dat ik heel erg goed op de hormonen reageerde (wist niet dat ik zo aardig kon zijn :-))toch na 7 jaar voor de 2e keer de mirena geprobeerd. De 2e keer is door een andere gynacoloog gedaan en dat was een wereld van verschil, bij hem vergeleken was de 1e echt een slager. Ik had dus goede hoop dat het nu wel goed zou gaan. De 2e gynacoloog heeft mij ook verdoofd maar daar heb ik niks van gevoeld, die prikken gebeuren in een gebied waar eigenlijk zo goed als geen gevoel in zit, het wordt alleen een rommeltje met veel bloed door de prikken. Ik had wel veel buikpijn en na 2 dagen in bed kon ik al weer werken. Ik voelde me beter door hem behandeld en ik had er echt vertrouwen in maarja het mocht niet zo zijn. Ik baal er erg van en ik denk dat een baarmoederverwijdering mijn enige optie nu is. Ik heb gelukkig geen kinderwens dus dat scheelt maar het is toch een zware buikoperatie waar ik best wel tegen op zie. Ik wacht morgen maar ff af. Ik ben er in iedergeval nu goed klaar mee.

Ik heb voor mijn menstruatieklachten zo goed als alles al geprobeerd en ik voel me nu dan ook wel een beetje wanhopig.

Van de vrouwen die ik ken is tot nu toe nog iedereen heel positief over de Mirena dus het is het proberen waard.

Oh en van die draadjes merkt mij man niks, maarja hij is dan ook niet zo'n zeikerd. Zijn mening is dat de mannen die zeuren over comdoomgebruik ook zeuren over die draadjes, tis maar waar je aan denkt tijdens de sex :-)
Zie QR
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem nu ruim een maand en ik reageer er prima op. Plaatsen was geen probleem, alleen dat opmeten was niet fijn. Ik ben ook tussentijds ongesteld geworden, iets langer dan normaal, maar minder bloedverlies. Libido is nog steeds hetzelfde (hoera!!), maar ik heb wel af en toe een lichte pijn in mijn benen, die ik ook had voordat ik ongesteld moet worden. Ik vind het al met al zeker de moeite waard om die 6 maanden vol te houden, ik hoop dat ik tot die groep behoor die niet meer ongesteld wordt.

Ik moet wel eerdaags een vervolgafspraak maken om te kijken of hij nog goed zit.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en met gewichtstoename ben ik bij de 1e keer van de Mirena spriraal (half jaar) niet aangekomen, van de prikpil 6 kg in 4 maanden tijd en "gewone"pil ongeveer 5kg in 1 jaar tijd.
Zie QR
Alle reacties Link kopieren
Sterkte kaasfondue, het is een hele ingrijpende operatie heb ik gehoord.
Alle reacties Link kopieren
tja gewichtstoename: geen idee of die extra kilo van de vakantie is of van de mirena...
Alle reacties Link kopieren
collega schreef op 21 april 2008 @ 19:55:

tja gewichtstoename: geen idee of die extra kilo van de vakantie is of van de mirena...






Hahaha, das ook een goede.

Het enige voordeel bij mij met de Mirena is dat ik dus zo goed als geen bloedverlies heb maar dat is jammergenoeg het enige voordeel. Ik kan me nog herinneren dat ik de eerste keer na 1 maand maar 1 dag 1 inlegkruisje nodig had in de maand en dat was alles! Een mini tampon was al te hoog gegrepen en dat tegen ruim 10-14 dagen zeer veel bloedverlies zonder Mirena.

Ik hoop dat het bij jou goed werkt en dat je ook deze zeer positieve "bijwerking" krijgt.

Ik neem nog maar een roseetje.....
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven