Backpacken in Oeganda
zondag 23 september 2012 om 20:21
Hallo iedereen,
ik zou graag in december - januari 3 weekjes backpacken in Oeganda. Is er iemand die me tips kan geven hieromtrent? Is het eenvoudig om in Oeganda te backpacken? Zijn er veel hostels en hoeveel kost het per nacht? Zijn er manieren om ter plaatse nog een gorilla tracking te regelen? Wat zijn de aanraders die je zeker moet gezien hebben? Lukt het om er als blanke westerling niet aanzien te worden als wandelende portefeuille?
Kortom een hele hoop vragen, en alle info is meer dan welkom
Mijn bedoeling is dus om zo goedkoop mogelijk rond te trekken op m'n eentje, aangezien het vliegticket al een hele hoop uit mijn budget neemt.
Bedankt voor je reactie!
ik zou graag in december - januari 3 weekjes backpacken in Oeganda. Is er iemand die me tips kan geven hieromtrent? Is het eenvoudig om in Oeganda te backpacken? Zijn er veel hostels en hoeveel kost het per nacht? Zijn er manieren om ter plaatse nog een gorilla tracking te regelen? Wat zijn de aanraders die je zeker moet gezien hebben? Lukt het om er als blanke westerling niet aanzien te worden als wandelende portefeuille?
Kortom een hele hoop vragen, en alle info is meer dan welkom
Mijn bedoeling is dus om zo goedkoop mogelijk rond te trekken op m'n eentje, aangezien het vliegticket al een hele hoop uit mijn budget neemt.
Bedankt voor je reactie!

zondag 23 september 2012 om 20:27
Ik weet niets van backpacken in dat land, maar in het algemeen weet ik wel dat je je heel goed moet laten inenten.
Qua ziektes is het een relatief gevaarlijk land; een vroegere collega van mijn man is er drie maanden geweest in verband met zijn werk en kwam ziek terug. Hij loopt nu, drie jaar later, nog bij de afdeling Tropische Ziektes.
Laat je goed voorlichten, dus!
Qua ziektes is het een relatief gevaarlijk land; een vroegere collega van mijn man is er drie maanden geweest in verband met zijn werk en kwam ziek terug. Hij loopt nu, drie jaar later, nog bij de afdeling Tropische Ziektes.
Laat je goed voorlichten, dus!
zondag 23 september 2012 om 20:58

zondag 23 september 2012 om 21:14
Ik heb het gedaan in 2001, weekje Uganda en daarna met het vrachtschip naar mwanza (Tanzania). We zijn in Uganda alleen in Kampala geweest, we werden de hele dag nageroepen, (mazungu? / blanke). Ik weet niet of ik het een land vind om alleen naar toe te gaan, weinig backpackers gezien. We hebben er geen nadelige dingen mee gemaakt.
zondag 23 september 2012 om 21:50
4 jaar geleden was het niet mogelijk om zelf aan een gorilla trek te komen. Alles was al weggekaapt door reisorganisaties. Maar verder is het er heel goed te doen.
Je kan naar het noorden, naar de ehhh die waterval. Ik ging via red Chili, dat is een herberg in Kampala. Zij regelden dat. Ook hebben we paard gereden in jinja. En op de eilandjes van lake Victoria is ook een backpackershostel.
Kindjes komen achter je aan, en roepen muzungu! (Witte!). Je betaald wel 3x Zoveel als blanke, maar goed. Lokaal vervoer met de busjes gaat heel goed! En er Zijn veel hostels van de Engelsen. Die trekken daar veel rond!
Niet vergeten te genieten (en ik hoop voor je dat het regenseizoen dan al af is )
Je kan naar het noorden, naar de ehhh die waterval. Ik ging via red Chili, dat is een herberg in Kampala. Zij regelden dat. Ook hebben we paard gereden in jinja. En op de eilandjes van lake Victoria is ook een backpackershostel.
Kindjes komen achter je aan, en roepen muzungu! (Witte!). Je betaald wel 3x Zoveel als blanke, maar goed. Lokaal vervoer met de busjes gaat heel goed! En er Zijn veel hostels van de Engelsen. Die trekken daar veel rond!
Niet vergeten te genieten (en ik hoop voor je dat het regenseizoen dan al af is )
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!

maandag 24 september 2012 om 21:20
Ik kan je geen tips geven in de zin van alleen reizen, want Uganda heb ik in een groep gedaan. Kan je wel zeggen dat ik het een heel mooi (groen!) land vind met heel vriendelijke mensen.
En dat je ruim van te voren je gorilla-permit moet regelen, om niet het risico te lopen dat er geen plek is. Die mooie dieren van zo dichtbij te mogen meemaken vind ik nog steeds een van de mooiste ervaringen die ik heb gehad.
En dat je ruim van te voren je gorilla-permit moet regelen, om niet het risico te lopen dat er geen plek is. Die mooie dieren van zo dichtbij te mogen meemaken vind ik nog steeds een van de mooiste ervaringen die ik heb gehad.
woensdag 26 september 2012 om 15:05
Gaaf! Oeganda is geweldig! Ik heb er vorig jaar november een maand vrijwilligerswerk gedaan. In de kerstvakantie ga ik met mijn vriend en gezin 2 weken reizen door Oeganda, verschillende safariparken bezoeken. Zoveel zin om terug te gaan, Oeganda wordt ook wel het land van 'the waving people' genoemd. Iedereen zwaait, lacht en is gastvrij. Heerlijk!
Hoe het is om te backpacken weet ik niet precies, het is er wel veilig en er zijn in het land genoeg andere backpackers/reizigers te vinden.
Masaka Backpackers in Masaka is leuk en Entebbe Backpackers in Entebbe. Jinja schijnt een hele leuke stad te zijn en je mag Muchison Falls echt niet missen.
Veel plezier met de voorbereidingen!
Hoe het is om te backpacken weet ik niet precies, het is er wel veilig en er zijn in het land genoeg andere backpackers/reizigers te vinden.
Masaka Backpackers in Masaka is leuk en Entebbe Backpackers in Entebbe. Jinja schijnt een hele leuke stad te zijn en je mag Muchison Falls echt niet missen.
Veel plezier met de voorbereidingen!
woensdag 26 september 2012 om 15:18
Dit is een leuke plek als je naar Murchison falls gaat.
http://www.redchillihideaway.com/paraa.htm
http://www.redchillihideaway.com/paraa.htm
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 26 september 2012 om 17:28
En dit is een mooi hostel bij lake bunyonyi: byoona amagara. Je kan daar slapen in hutjes met uitzicht over het meer, fantastisch. Vanuit daar kan je ook makkelijk gorilla's bezoeken. Permit in Kampala regelen. Als je bij lake bunyonyi verblijft is de nsongi groep het dichtste bij. Goed te combineren. Verder: fort portal (crater lakes), raften in jinja en idd safari bij murchinson falls. Of queen Elisabeth np, dat ligt meer op de route als je ook voor de gorilla's gaat. Have fun!
woensdag 26 september 2012 om 22:27
Ik ben in december 2010/januari 2011 6 weken in Uganda geweest. Eerst 4 weken vrijwilligerswerk en daarna nog 2 weken gebackpackt en ook ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Mensen zijn ontzettend aardig en uiteraard ben je een rijke mzungu, maar ben hier niet om lastig gevallen. Aanraders zijn idd Jinja, Fort Portal, Murchison falls, Lake Bunyonyi. Gorilla permit hebben wij een week van te voren geregeld via de Nederlandse eigenaar van de accommodatie waar wij sliepen bij Lake Bunyionyi (ik weet alleen de naam niet meer :s...).
Entebbe Backpackers en Masaka Backpackers zijn wat mij betreft ook aanraders.
Reizen met het openbaar vervoer vond ik goed te doen. Je moet alleen wel wat geduld hebben .
Veel plezier alvast!
Entebbe Backpackers en Masaka Backpackers zijn wat mij betreft ook aanraders.
Reizen met het openbaar vervoer vond ik goed te doen. Je moet alleen wel wat geduld hebben .
Veel plezier alvast!
donderdag 27 september 2012 om 18:49
Bedankt voor de tips iedereen! Erg handig!
Weet je toevallig nog hoeveel je betaald hebt voor de gorilla permit Hinynos? En is dit dan een meerdaagse trekking met overnachting in het woud?
Ik vroeg me af of het goedkoper is om ter plaatse iets te regelen, want ik vrees dat $500 een beetje te veel is.
Weet je toevallig nog hoeveel je betaald hebt voor de gorilla permit Hinynos? En is dit dan een meerdaagse trekking met overnachting in het woud?
Ik vroeg me af of het goedkoper is om ter plaatse iets te regelen, want ik vrees dat $500 een beetje te veel is.
donderdag 27 september 2012 om 19:08
Ik heb de tracking dit jaar gedaan. De permit is 500 dollar. Duur idd, maar echt fantastisch. Ik had ook geen groots budget, dit was het achteraf echt meer dan waard.
Voor het geld krijg je de tracking. Dat wil zeggen dat je met begeleiding bwindi np in gaat. Je gaat dan lopen door het regenwoud totdat ze de gorilla's hebben gevonden.
Wat daarvoor geregeld moet worden, is niet inbegrepen. Ik heb bij de start van nsongi geslapen. Vrienden van me hadden het geregeld, dat was de goedkoopste plek. Om er te komen moet je ook nog vervoer regelen, er komt daar nl geen ov. Ik had een driver. Kortom reken op een dure dag, maar echt onbetaalbaar en super gave ervaring. Mocht je meer info willen, pm me, ik kan je wel wat nrs ed geven!
Wat trouwens ook handig is, is om een plaatselijk simkaartje te kopen als je in Kampala bent. Neem dan vanuit nl alvast een kopie van je paspoort mee, dat scheelt je behoorlijk wat tijd. Het is heel goedkoop bellen. Maakt je flexibel. En mocht je naar nl willen bellen, kost dat met zo'n kaartje iets van 10 cent per minuut. (Ik kan me vergissen, iig is het verrassend goedkoop)
Voor het geld krijg je de tracking. Dat wil zeggen dat je met begeleiding bwindi np in gaat. Je gaat dan lopen door het regenwoud totdat ze de gorilla's hebben gevonden.
Wat daarvoor geregeld moet worden, is niet inbegrepen. Ik heb bij de start van nsongi geslapen. Vrienden van me hadden het geregeld, dat was de goedkoopste plek. Om er te komen moet je ook nog vervoer regelen, er komt daar nl geen ov. Ik had een driver. Kortom reken op een dure dag, maar echt onbetaalbaar en super gave ervaring. Mocht je meer info willen, pm me, ik kan je wel wat nrs ed geven!
Wat trouwens ook handig is, is om een plaatselijk simkaartje te kopen als je in Kampala bent. Neem dan vanuit nl alvast een kopie van je paspoort mee, dat scheelt je behoorlijk wat tijd. Het is heel goedkoop bellen. Maakt je flexibel. En mocht je naar nl willen bellen, kost dat met zo'n kaartje iets van 10 cent per minuut. (Ik kan me vergissen, iig is het verrassend goedkoop)
maandag 19 november 2012 om 16:03
Hallo allemaal,
Ik wil de eerste week van december naar Queen Elizabeth National Park en zoek naar andere reizigers die mee willen gaan. Mijn naam is Milene en ben 25 jaar-oud. Ik ben in september naar Oeganda gekomen om stage lopen bij een NGO in Lira (het Noord van Oeganda). Ik wil graag naar het National Park gaan maar wil niet alleen het doen, iemand geïnteresseerd?
Alvast bedank voor je reacties,
Milene
Ik wil de eerste week van december naar Queen Elizabeth National Park en zoek naar andere reizigers die mee willen gaan. Mijn naam is Milene en ben 25 jaar-oud. Ik ben in september naar Oeganda gekomen om stage lopen bij een NGO in Lira (het Noord van Oeganda). Ik wil graag naar het National Park gaan maar wil niet alleen het doen, iemand geïnteresseerd?
Alvast bedank voor je reacties,
Milene