Preppers

26-09-2012 08:10 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag van de week een hele documentaire over "preppers" in Amerika.

Mensen die er vanuit gaan dat het einde van de wereld wel eens nabij kan zijn, dat er een vreselijke aardbeving kan komen die alles verwoest, und so weiter.



Zij bereiden zich voor. Door het inslaan van kilo's en kilo's voedsel, water, melk, het wecken van vlees en groenten, alles zodat het lang houdbaar blijft.

Dan nog het gezin dat zich voorbereidde om het met geweld verdedigen van hun voorraden, en noem maar op.

Aanvulling; er blijkt ook een hele Nederlandse preppers-website te zijn. Met tips en trucs, links naar sites die houdbaar voedsel aanbieden (een soort survivalkoeken die tot 20 jaar houdbaar zijn) en een heel forum waar tips uitgewisseld worden.

Het is dus niet alleen in Amerika actueel, maar er zijn hier ook preppers genoeg.



Ik ben altijd geneigd geweest te denken dat zulke mensen doemdenkers zijn en neigen naar knettergek, maar ik denk dat het onderwerp op het moment actueler is.

Met de economische crisis denk ik dat de kans dát de wereldvoedselvoorraden op raken, of dat de inflatie zo hoog wordt dat we geen eten meer kunnen betalen, reeeler is dan die lange tijd geweest is.



Dus, wat denken jullie? Knettergek, die preppers, of verstandig om je voor te bereiden op het ergste?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er een, in nederland. Knettergek? Ja.

Maar niet alleen vanwege de voorraden.

Alle reacties Link kopieren
Er zit trouwens nog meer bij:

Lucifers

Knijplampen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net al aangevuld inderdaad Missy_Acy.

De Nederlandse preppers-site heeft bijna 500 leden en een heel actief forum. Het is dus hier ook actueel.



Ik vind het wel knettergek als je er te ver in door slaat, maar het zette me wel aan het denken; is het zo gek om eens wat extra voedsel in te slaan? Wat groenten in blik te kopen? Aardappelen in potjes?

Voor als het eten straks echt onbetaalbaar wordt?



Feit blijft dat ik gisteren in de krant las dat een maaltijd voor vier personen tegenwoordig al vier euro duurder is (in de supermarkt dus), dan een jaar geleden. De inflatie rijst de pan uit enzo.

Dus misschien is het toch niet zo stom om een voorraad(je) aan te leggen voor als het echt slecht wordt?

Binnen het normale, ik vind dat veel preppers toch wel behoorlijk doorslaan, als ik dat zo zie
668, the neighbour of the Beast
Ik heb ook zo'n documantaire gezien, ze hadden zelfs schuilkelders, kosten rond de 80.000 dollar. Ja werd er bij gezegd dit bedrag is voor iedereen op te brengen, waarschijnlijk heette deze man Grimm of Andersen en gelooft in eigen sprookje.

Maar met je laatste punt ben ik het wel eens, ik denk dat mensen zo weinig inkomen hebben en tel daar de inflatie bij op dat voldoende en goede voeding geen gewoongoed meer is. Voedselbanken draaien hier al op volle toeren en met de komende bezuinigingen verwacht ik er toch wel een paar honderd euro per jaar op achteruit te gaan en velen met mij.

Dus wat heb je dan aan eens schuilkelder.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 26 september 2012 @ 08:15:

Er zit trouwens nog meer bij:

Lucifers

Knijplampen



Er zit er één op het prepperforum die zijn eigen windmolen wil gaan bouwen



En die mensen op tv hadden hele voorraden wapens, oefenden verdedigingsstrategiëen en hadden één of andere zeldzame Fillipijnse taal geleerd zodat ze konden communiceren als er indringers in huis waren om hun voorraden te stelen
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Buitengewoon fascinerend fenomeen. Het op National Geographic laatst ook een programma over preppers gekeken. Iemand die iedere dag 4 uur traint om fit te zijn als ze straks met haar rugzak voor prepcrap door de verlaten stad moet sjouwen om te vluchten. Mensen die hun rugzak iedere dag overal mee naartoe nemen, want je weet maar nooit.



Maar wat mij zo interessant lijkt... Dan gaat de rest dood van de honger of iets anders en dat overleef jij omdat je zo goed voorbereid bent...en dan? Dan ben je in je eentje over, of misschien met nog wat andere preppers (die moet je dan maar net vinden, of spreek je een plek af?). Ben je dan zo gelukkig? Als je overblijft?
Waarom zou je willen overleven als de wereld vergaat?

Wat is er nog leuk aan je leven als je dat door moet brengen in 'n schuilkelder en vies blikvoer moet vreten ipv dat je 'n vers visje kunt bakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal dom.

Sowieso: wat heb je aan eten als de wereld vergaat?
Alle reacties Link kopieren
O ja, kijk maar eens naar urban survival cursussen. Die doen ze ook. En onkruid eten cursus.

Die windmolen is briljant. Beetje vreemd. Maar wel grappig.



Ik denk dat voorraad in de vorm van blikvoer niet heel gek is trouwens. Als je een kelder of grote voorraad kast hebt, waarom niet? Is nog makkelijk ook. Alleen gaan sommige preppers best ver erin.
Voedsel kan niet onbetaalbaar worden. Dan koopt nl niemand het meer en blijven de supermarkten ermee zitten. En wat doen ze dan? Juist, de prijs omlaag en dan is het dus weer betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 26 september 2012 @ 08:19:

[...]



En die mensen op tv hadden hele voorraden wapens, oefenden verdedigingsstrategiëen en hadden één of andere zeldzame Fillipijnse taal geleerd zodat ze konden communiceren als er indringers in huis waren om hun voorraden te stelen
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat stuk volg ik ook niet hoor.



Maar er zat ook een meneer bij die uit ging van een val van de financiële markten, een superinflatie die lege winkels tot gevolg heeft.

Levensmiddelen die onbetaalbaar worden, voedsel wat op de bon moet...



Dat scenario lijkt me dan weer niet heel onrealistisch. Ik zeg niet dát het gebeurt, maar met de huidige financiële situatie, het kán.



Als je voorbereid op de Dag des Oordeels of je klaarmaakt voor een mega-aardbeving waarna jij als enige overleeft, dan frons ik ook eens heel diep of je ze wel allemaal op een rijtje hebt, maar het hyperinflatie-scenario lijkt me niet ondenkbaar. Toch?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me in nederland lekker onzinnig. Leg je een schuilkelder aan met voedselvooraden enz. Overstroomt de boel en heb je nog niets.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maar wat mij zo interessant lijkt... Dan gaat de rest dood van de honger of iets anders en dat overleef jij omdat je zo goed voorbereid bent...en dan? Dan ben je in je eentje over, of misschien met nog wat andere preppers (die moet je dan maar net vinden, of spreek je een plek af?). Ben je dan zo gelukkig? Als je overblijft?



Dat heb ik wel eens gevraagd. Maar hij en z'n gezin blijven sowieso over. Met hem een paar 100 anderen. (zie t forum)

Dus alleen zijn ze niet. Tsja, en gelukkig? Dat zien ze dan wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ten tijde van de koude oorlog en de dreiging van De Bom waren er ook genoeg mensen die een schuilkelder bouwden, volgestouwd met conserven en andere handige dingen voor als de wereld vergaat



Niks nieuws dus, maar dat van die obscure Filippijnse taal, dat had ik nog nooit gehoord moet ik zeggen. Het kan blijkbaar altijd nog gekker.
Alle reacties Link kopieren
Ja joh Robo.

En niet alleen dat, ze had op elke plek van haar voorraad een vuurwapen liggen. Om voorraadrovers af te schieten.

En dan nog een hele mooie; alle gezinsleden kenden de route in een donker huis blindelings.

Ze hadden ook een communicatiesysteem ontwikkeld met bepaalde aanrakingen enzo. Met indringers in een donker huis konden ze dan nog communiceren



Maar toch, in bepaalde vorm heeft de boel me wel aan het denken gezet. Het hyperinflatiescenario is natuurlijk wél mogelijk.

Zou het zo stom zijn om met de weekboodschappen een blikje voedsel extra mee te nemen om in de kast te zetten voor-het-geval-dat?
668, the neighbour of the Beast
Ik ben blij dat ik niet zo leef! Het lijkt me vreselijk om zo bezig te zijn met je angsten, dat het je hele leven gaat beheersen.



Ik ben voorbereid op stroomuitval (kaarsjes) en sneeuwstorm (bescheiden voorraadkast). Mochten er zich grotere rampen voldoen, dan heb ik dus gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik dus ook Nummerzoveel...

Ik had het er met vriend over, als "de bom valt" heb ik voor een week eten in huis ofzo. Misschien twee als we zuunig doen.



Ik stel me wel de vraag of het niet slim is om te zorgen dat je een maand ofzo vooruit kan, op potjes en blikjes.



750 potten ingeblikte groenten, zoals mevrouw Prepper in de documentaire, vind ik dan ook weer wat ver gaan
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Linkje van urban survival:



http://www.urbansurvival.nl/

Staan nog meer dingen in die de meeste aanschaffen. Toch lijkt die cursus me tof om te doen.

Drinkwater van grachtenbagger maken. Welke paddestoel eetbaar is. Etc.
Als je in 'n rampenfilmscenario terecht komt is het geheel geoorloofd om op roverspad te gaan en de blikjes van 'n ander te stelen, dus geen noodzaak zelf 'n voorraad aan te leggen
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik dan weer minder interessant vinden, die cursus. Dat wordt me veel te extreem.



Ik zou dus meer zijn van het mainstream preppen op een situatie waarbij eten onbetaalbaar worden; zorgen dat je dan nog een periode uit je vriezer / voorraadkast kunt eten.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 26 september 2012 @ 08:39:

Als je in 'n rampenfilmscenario terecht komt is het geheel geoorloofd om op roverspad te gaan en de blikjes van 'n ander te stelen, dus geen noodzaak zelf 'n voorraad aan te leggen





Dan begin ik nu vast met zelfverdediging en het leren van een Fillipijnse taal om jou straks buiten te houden

Je woont me veel te dichtbij
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik zag iemand die 2500 kilo tarwe had en 2700 liter (houdbare?) melk, grote tonnen water... Echt wow! Wat een geld ook, vraag me af of je dan echt van het 'nu' kan genieten, als je zo in de toekomst leeft.



Hyperinflatie lijkt me inderdaad niet ondenkbaar en ik heb voor een week of twee ook wel eten in huis, maar ik denk niet dat ik er blij van zou worden om zo met 'doomsday' bezig te zijn.
'kzou 't op z'n brabants proberen Marels, als je filipijns tegen me gaat lullen weet je zeker dat ik je niet ga verstaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven