Gezondheid alle pijlers

restverschijnselen na hersenvliesontsteking

28-03-2012 10:08 12 berichten
Een jaar gelden heb ik een virale hersenvliestonsteking gehad. Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en ben behandeld met antibiotica. De hersenvliesontsteking werd veroorzaakt door het herpes virus. Nu merk ik dat ik nog steeds restverschijnselen heb, o.a. hoofdpijn, heel snel moe, niet tegen drukte kunnen en verder heb ik moeite om dingen te onthouden. Wie heeft hier ook ervaring mee, ik word er zo moedeloos van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens contact opnemen met de Nederlandse Meningitis Stichting.



Virale meningitis



De meeste mensen houden gen blijvende gevolgen over na virale meningitis. Echter, in een aantal gevallen zijn de klachten vergelijkbaar met die van een bacteriële meningitis en kunnen ze blijvend zijn. Bij de meningitis stichting zijn diversepatiënten bekend die klachten hebben gehouden na een virale meningitis waardoor hun leven behoorlijk ontwricht is geraakt. De vraag in hoeverre de klachten worden veroorzaakt door de doorgemaakte meningitis is in sommige gevallen moeilijk te beantwoorden.





Bekende klachten na een virale meningitis



Extreme vermoeidheid



Hoofdpijn (band om het hoofd)

Spierpijn



Pijnlijke nek



Concentratie en/of leerproblemen



Geheugen en/of gedragsproblemen



Overgevoeligheid voor licht en/of geluid



Bovengenoemde klachten zijn vooral in de eerste periode na de acute ziekte aanwezig. Bij de meeste patiënten verdwijnen die klachten na verloop van tijd.





Meer informatie: klik hier



http://www.meningitis-stichting.nl/_zie ... en.html#04
Alle reacties Link kopieren
Oei, wat heftig! Geen ervaring, maar ik sluit me aan bij de post hierboven. Of ga eens langs bij je huisarts.

Sterkte!
hoe het precies zit bij hersenvliesonsteking weet ik niet (of dat voor blijvende hersenbeschadiging zorgen) maar ik heb wel ervaring met de gevolgen van blijvende hersenbeschadiging. Die heb ik opgelopen bij een ernstig auto ongeluk jaren geleden.



ik herken de meeste klachten dan ook zeker, heb ze allemaal gehad. een aantal zijn in verloop van tijd (dan heb ik het over jaren) wel minder geworden/weggegaan.



blijvend is (maar nogmaals ik had na het ongeluk nogal ernstige hersenbeschadiging. hoe dat met hersenvliesontsteking zit weet ik niet) wel dat ik een stuk minder energie heb dan 'normaal'. (nog wel wat meer maar denk niet dat het relevant is dat ik dat hier neer zet)



heb eigenlijk geen idee of je wat hebt aan mijn reactie, maar niet geschoten is altijd mis...
Alle reacties Link kopieren
antibiotica helpt niet tegen een virus. En dus ook niet tegen virale meningitis.

Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een zelfde soort hersenvlies ontsteking gehad. Die moest ze uitzieken. Doorgaans verloopt een virale ontsteking milder en geneest ook weer vanzelf.

Ze heeft geen restverschijnselen.
Hier ervaringsdeskundige, alleen had ik de bacteriele versie.



Je bent dus door het oog van de naald gekropen. Je bent er dus nog. Moedeloos worden heeft geen zin.

(Lees onderstaand met een dosis humor)

Je moet het vóór je gebruiken. Gewoon de schuld geven aan...

Oooh, helemaal vergeten te poetsen!

Oooh, helemaal vergeten naar je saaie verjaardag te komen!

Oooh, helemaal vergeten te koken! Nu moeten we gaan uit eten...

Hehe, wat vervelend nu...

Neeeeh, ik kom liever niet naar je vervelende feestje, ik merk dat ik nog niet tegen al die drukte kan...

Schat, haal jij de boodschappen? Ik vergeet de helft en al die mensen... Pffff...

Sorry, maar ik moet even dit boek voor de 2e keer lezen in de zon, want ik merk dat ik het toch niet helemaal goed onthouden heb...



Het is zoooooo herkenbaar wat je schrijft. Ik heb hier ook nog best lang last van gehad.

Hoofdpijn hier is ook echt hoofdpijn. Drukte kan ik nog steeds niet tegen, onthouden, tja, als het me boeit wel.

Moe? De hele dag, altijd, nu al zo'n 20 jaar.

Maar hee, ik leef.

En ik ga pas weer dood als ik 76 ben. Zo!

Onderschat het niet, wat jou overkomen is, is geen kattepis.



Geniet gewoon van alles om je heen, je kúnt er nog van genieten...

Je bent niet blind, doof of gehandicapt, nav meningitis.

Nee, je bent moe, drukte is vervelend en je onthoudt niet alles, en je hebt hoofdpijn. En dit kan dus allemaal nog wegtrekken...

(en ik wil het helemaal niet bagataliseren hoor! Zeker niet!)



Kom best goed hoor!

Alle reacties Link kopieren
quote:mariamena schreef op 28 maart 2012 @ 12:28:

antibiotica helpt niet tegen een virus. En dus ook niet tegen virale meningitis.

Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een zelfde soort hersenvlies ontsteking gehad. Die moest ze uitzieken. Doorgaans verloopt een virale ontsteking milder en geneest ook weer vanzelf.

Ze heeft geen restverschijnselen.De "antibiotica" waar TO het over heeft is aciclovir (zeg maar Zovirax) en kan wel degelijk helpen bij een virale meningitis. Dit geven ze inderdaad niet bij een milde vorm zoals bij jou dochter, maar van een virale meningitis kan je wel heel erg ziek zijn.
Alle reacties Link kopieren
waar lees je dat mijn dochter een milde vorm had dan?

To had het over antibiotica, en zovirax is geen antibiotica maar een middel tegen het herpes virus.

Het is dus een anti viraal middel. Dit heeft mijn dochter idd ook gehad, evenals een zout en suiker infuus. Ze is dagen van de wereld geweest en had er bovendien een longontsteking bij.

Desalniettemin geen restverschijnselen, voor zover wij wete dan. Wellicht zijn kinderen daarin veerkrachtiger?
Alle reacties Link kopieren
ik bedoelde dat een virale meningitis in de regel niet gepaard gaat met sepsis, dat het meestal niet dodelijk is en er meestal geen restverschijnselen van te verwachten zijn. Daarbij is een virale meningitis niet echt te behandele zoals een bacteriele dat wel is, maar verloopt deze vaak ook milder. Waarmee ik niet wil zeggen dat je er niet dood en dood ziek van bent, want dat ben je wel degelijk. Maar meestal krabbel je hiervan op den duur wel weer op, als je echt meningokokken of pneumokokken hebt kom je er in de regel een stuk minder bekaaid vanaf...
quote:mariamena schreef op 28 maart 2012 @ 12:28:

antibiotica helpt niet tegen een virus. En dus ook niet tegen virale meningitis.

Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een zelfde soort hersenvlies ontsteking gehad. Die moest ze uitzieken. Doorgaans verloopt een virale ontsteking milder en geneest ook weer vanzelf.

Ze heeft geen restverschijnselen.



Ik heb dus via infuus zovirax oftewel aciclofir gekregen, gedurende 5 dagen moest ik 4x per dag aan het infuus daarna moest ik de kuur thuis vervolgen, nog 5 dagen een hoge dosis innemen.

Zoals je kan zien had ik het herpes virus en waren artsen bang dan de hersenvliesontsteking over zou gaan in een hersenontsteking dit omdat de huisarts de klachten te laat herkende, deed het af met spanning. In ieder geval fijn dat jouw dochter geen restverschijnselen heeft, zo zie je maar het hoeft niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 28 maart 2012 @ 10:08:

Een jaar gelden heb ik een virale hersenvliestonsteking gehad. Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en ben behandeld met antibiotica. De hersenvliesontsteking werd veroorzaakt door het herpes virus. Nu merk ik dat ik nog steeds restverschijnselen heb, o.a. hoofdpijn, heel snel moe, niet tegen drukte kunnen en verder heb ik moeite om dingen te onthouden. Wie heeft hier ook ervaring mee, ik word er zo moedeloos van.

hallo lammy,

ik heb ook een hersenvlies ontsteking gehad van herpes nu 2 jaar geleden. heb een week in het ziekenhuis gelegen en toen nog een kleine 3 maanden thuis op bed aan de morfine kon voor het eten mijn bed uit maar dat was ook alles.

jou restverschijnselen zijn voor mij heel herkenbaar ook ik heb nog veel hoofdpijn problemen met licht en geluidprikkels en mijn geheugen is een zeef en ben vaak dood moe als ik bloot heb gestaan aan een van deze prikkels.

ik werk namelijk in het onderwijs dit is dus een fout beroep met mijn klachten ik kreeg mijn werk niet opgebouwd en lag na een poging 2 dagen plat met hoofdpijn nu werk ik meer een op een dus minder prikkels dit gaat beter maar ik ben er nog niet. ook denk ik soms dat ik het weer terug heb maar dan in mindere mate herpes komt altijd terug op de zelfde plaats maar de eerste uitbraak is het ergste. dit alles is eigenlijk niet opbeurend.

ik heb hulp gezocht bij een psycholoog om het een plaats te geven mijn leven is drastisch veranderd maar we zijn er nog heel veel sterkte met de acceptatie hier zit ik ook nog in

gr karin
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon die inmiddels 15 is heeft nekkramp gehad toen hij 2 en half was .

Hij had een bacteriele vorm namelijk pneumokokken. Hij had daar een abces aan zijn hersenen bij en een hele zware bloedvergiftiging.

Hij werd eigenlijk opgegeven maar na 2 weken coma kwam hij bij en kon hij langzaam weer leren om te zitten en te staan en te lopen.

Hij heeft echter wel restverschijnselen want hij is voor altijd doof en heeft lang gedragsproblemen gehad . Maar door intensief met hem bezig te zijn is zijn gedrag nu eigenlijk gewoon normaal . Ook van het feit dat hij doof is merken we niet zo veel omdat hij er zelf niet zo'n probleem mee heeft en gewoon normaal praat zoals een horende . Dit komt omdat hij niet doof geboren is . Maar ik vind wel dat er te weinig begrip is voor de nasleep van nekkramp want zo gauw mijn kind thuis was , was ook alle begrip weg van instanties zoals de gemeente . Ik lag op het moment dat mijn kind zo ziek was in scheiding en ondanks dat mijn kind begeleiding nodig had moest ik gaan werken want ze hadden schijt aan mijn thuissituatie zei men letterlijk. Ik ben toen bij mijn ouders gaan wonen zonder welke vorm van inkomen ook want hij had mij nodig . Ik denk dat er te weinig bekend is over de nasleep van deze ziekte. Want die kan heel heftig zijn . Bovendien kom je ook nog in een hele medische mallemolen terecht om de gevolgen te bekijken die de ziekte heeft aangericht . Ik weet niet hoe dit bij volwassen patienten is maar we moesten vaak naar Nijmegen , Rotterdam , Breda.. En dat gedurende zowiezo een jaar en daarna iets minder vaak . Maar mijn zoon is tot een jaar of 7 na zijn nekkramp ook erg vatbaar geweest voor elke griep en elk virus dat heerstte . En wondjes aan handen of knieen of waar dan ook gingen lelijk ontsteken omdat zijn lichaam nergens geen weerstand meer tegen had . En als hij moe was werd hij helemaal stijf . Dus er zijn zeker restverschijnselen en sommige gaan weg en sommige zullen blijven. Maar ik ben zo blij dat hij er nog is . Maar een beetje begrip van de buitenwereld was fijn geweest want niet alleen de ziekte zelf maar ook de nasleep en restverschijnselen hebben een grote impact .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven