Werk & Studie
alle pijlers
Jouw CV wordt door een ander aangepast...
maandag 21 april 2008 om 23:37
Wat vinden jullie hier van? Naar mijn idee is mijn CV mijn visitekaartje: over deze layout, inhoud en ontwerp is nagedacht. Zó wil ik mij presenteren en déze informatie wil ik "for the time being" aan een toekomstige werkgever bekend maken om mij voor te stellen.
Maar als je voor een uitzendbureau aan de slag wil veranderen zij jouw CV als zij die aan een opdrachtgever doorgeven: Het wordt sowieso op het briefpapier van het uitzendbureau afgedrukt en er wordt informatie aan toegevoegd of weggelaten als zij dat van belang vinden. En dat is meteen mijn dilemma: als ik op gesprek ga worden er vragen gesteld n.a.v. mijn CV. Vaak is dat een vraag waarvan ik mij afvraag hoe ze daar bij komen. Als ik dan te horen krijg dat dat op mijn CV staat en ik laat daarop weten dat ik dat niet geschreven heb, maar dat het uitzendbureau die CV heeft aangepast, komt dat natuurlijke raar over. Dus ben ik pissig: Hoe halen ze het überhaupt in hun hoofd mijn CV te wijzigen! Het gaat hier dus niet om wat je wel of niet zou moeten vermelden, daar heb je zelf al over nagedacht. Het gaat erom dat het uitzendbureau in jouw CV zit te "knoeien". Is dat eigenlijk niet heel onbehoorlijk?
Maar als je voor een uitzendbureau aan de slag wil veranderen zij jouw CV als zij die aan een opdrachtgever doorgeven: Het wordt sowieso op het briefpapier van het uitzendbureau afgedrukt en er wordt informatie aan toegevoegd of weggelaten als zij dat van belang vinden. En dat is meteen mijn dilemma: als ik op gesprek ga worden er vragen gesteld n.a.v. mijn CV. Vaak is dat een vraag waarvan ik mij afvraag hoe ze daar bij komen. Als ik dan te horen krijg dat dat op mijn CV staat en ik laat daarop weten dat ik dat niet geschreven heb, maar dat het uitzendbureau die CV heeft aangepast, komt dat natuurlijke raar over. Dus ben ik pissig: Hoe halen ze het überhaupt in hun hoofd mijn CV te wijzigen! Het gaat hier dus niet om wat je wel of niet zou moeten vermelden, daar heb je zelf al over nagedacht. Het gaat erom dat het uitzendbureau in jouw CV zit te "knoeien". Is dat eigenlijk niet heel onbehoorlijk?
maandag 21 april 2008 om 23:43
Ik heb daar nooit moeite mee gehad, omdat de uzb's (afkorting, te lui om het uit te tikken) mij altijd hebben betrokken bij wat in mijn cv bij hun staat. Maar ik zou wel pissig zijn als er iets in staat wat ik niet weet, dus geen antwoord op kan geven. Het is wel mijn cv en hoe positief ook, het is mij niet bekend dus ik sla een flater voor mijn gevoel als ik niet weet wat er in staat.
maandag 21 april 2008 om 23:51
Vermelden ze dan ook dingen die niet waar zijn? Dat lijkt me wel een beetje vreemd...
Ben het er overigens wel mee eens dat je CV een heel eigen product is. Mijn CV is niet standaard, en dat doe ik met een reden. Om bepaalde zaken goed uit de verf te laten komen bijvoorbeeld, en andere zaken wat minder prominent te vermelden. Daar besteed ik tijd en aandacht aan, en nee, ik zou het bepaald niet waarderen als een uitzendmiepje daar zonder enig overleg in zou gaan schuiven, aanvullen en schrappen.
Ben het er overigens wel mee eens dat je CV een heel eigen product is. Mijn CV is niet standaard, en dat doe ik met een reden. Om bepaalde zaken goed uit de verf te laten komen bijvoorbeeld, en andere zaken wat minder prominent te vermelden. Daar besteed ik tijd en aandacht aan, en nee, ik zou het bepaald niet waarderen als een uitzendmiepje daar zonder enig overleg in zou gaan schuiven, aanvullen en schrappen.
-
maandag 21 april 2008 om 23:54
Nou, precies dat dus, Mik25! Je hebt van te voren wel gesprekken met uzb's (goed idee!) maar ze vertellen mij er niet bij wat ze wel of niet daarvan in mijn CV gaan gebruiken. En ik wil ook helemaal niet dat ze dat doen! Ik heb er wel eens naar gevraagd, maar zij vinden het ook niet "mijn" CV. Ze noemen het een "impressie" van mijn CV. En als ik dan zeg dat ik bij een volgende opdrachtgever dan wel aan zal geven dat het niet mijn CV is maar een "impressie" waar dus info in kan staan die niet helemaal strookt met mijn presentatiewijze, zijn ze boos, want dan slaan ze zelf een flater.
maandag 21 april 2008 om 23:54
Ja het ene uzb gaat er beter mee om dan de andere... Kort geleden veel gesolliciteerd op allerlei manieren. Sommigen maakten er best een zooitje van! Heb je je inderdaad uit zitten sloven op je CV. Ook vond ik het lastig dat ik niet zelf een brief hoefde te schrijven (vind ik leuk en je kunt je presenteren zoals jij dat wil) al scheelt het wel weer veel tijd.
Maar inderdaad soms stonden er rare dingen in, of belangrijke info weggelaten... Al snel zei ik dat ik gewoon eerst zelf wil lezen wat ze van de presentatie gemaakt hadden, en dat ze mijn CV wel zo intact mogelijk moesten laten.
Een uzb heeft me trouwens wel erg goed geholpen met mijn CV, zag er nog beter uit, ook met mijn presentatie enz. Maar dat was ook meer een werving en selectie buro oid, waar ik ook een veel langere intake had. Ze waren alleen wel van het overdrijven, was ik ineens afgestudeerd (ipv propedeuse) Dus dat snel laten veranderen.
Maar inderdaad soms stonden er rare dingen in, of belangrijke info weggelaten... Al snel zei ik dat ik gewoon eerst zelf wil lezen wat ze van de presentatie gemaakt hadden, en dat ze mijn CV wel zo intact mogelijk moesten laten.
Een uzb heeft me trouwens wel erg goed geholpen met mijn CV, zag er nog beter uit, ook met mijn presentatie enz. Maar dat was ook meer een werving en selectie buro oid, waar ik ook een veel langere intake had. Ze waren alleen wel van het overdrijven, was ik ineens afgestudeerd (ipv propedeuse) Dus dat snel laten veranderen.
maandag 21 april 2008 om 23:59
Ik heb goede ervaringen tot nog toe. Ik wist van elk cv wat er aan veranderd was en wat zij toegevoegd hadden. Vooral bij Start, Quality Select en Starjob wist ik precies wat er in mijn cv stond. Soms moest ik voor hen ook nog een brief schrijven, omdat de potentiele opdrachtgever daar prijs op stelde. Hun cv's waren slechts aangevuld met wat hun indruk van mij was, en ook dat was vantevoren overlegd met mij. Als ik een bevestiging van een gesprek kreeg, kreeg ik daar ook altijd mijn cv meegestuurd zoals die naar de opdrachtgever was gegaan.
Uiteindelijk ben ik aan het werk via het bureau wat Joey zo mooi synoniem voor aanvang noemt
Toch grappig dat het per regio zo verschilt qua ervaringen....
Uiteindelijk ben ik aan het werk via het bureau wat Joey zo mooi synoniem voor aanvang noemt
Toch grappig dat het per regio zo verschilt qua ervaringen....
dinsdag 22 april 2008 om 00:02
Persoonlijk heb een hele goeie en een hele slechte ervaring met uzb's. Het eerste zette zich vol voor mij in. Het tweede "vergat" om een volgens CAO afgesproken loonsverhoging door te voeren. Ik ga hier natuurlijk geen namen noemen, maar het is een synoniem van "Aanvang".
Je CV is iets heel persoonlijks. Het bewerken van een CV zonder de bewerkte versie aan jou voor te leggen, vind ik ronduit onbeschoft. Het is jouw visitekaartje. Als het uzb vindt dat dat niet optimaal is, moeten ze dat eerst door jou laten goedkeuren.
Op internet zijn voldoende tips te vinden voor het opstellen van een goed CV. Als een uzb er vanuit gaat dat je niet slim genoeg bent om die kennis benut te hebben, zou ik ze direct afschrijven. Wat denken ze wel???
Je CV is iets heel persoonlijks. Het bewerken van een CV zonder de bewerkte versie aan jou voor te leggen, vind ik ronduit onbeschoft. Het is jouw visitekaartje. Als het uzb vindt dat dat niet optimaal is, moeten ze dat eerst door jou laten goedkeuren.
Op internet zijn voldoende tips te vinden voor het opstellen van een goed CV. Als een uzb er vanuit gaat dat je niet slim genoeg bent om die kennis benut te hebben, zou ik ze direct afschrijven. Wat denken ze wel???
dinsdag 22 april 2008 om 00:04
Nee hoor, Anemoon, ik zeg niet dat er dingen worden vermeld die niet (helemaal) waar zijn, maar dingen waarvan ik het niet nodig vind dat de opdrachtgever dat nu al weet. Bv. als ik het uzb vertel dat ik nog een andere baan heb van tussen de 4 tot 16 uur per week (variabele uren die ikzelf kan bepalen en indelen) en dan op een sollicitatiegesprek de vraag krijg of ik hun werk er wel bij kan doen omdat ik al 16 uur per week werk...... Zoiets dus.
Pemberly, dat vind ik een goede oplossing. Dan kan je ook meteen aangeven of e.e.a wel of niet klopt naar jouw idee.
Pemberly, dat vind ik een goede oplossing. Dan kan je ook meteen aangeven of e.e.a wel of niet klopt naar jouw idee.
dinsdag 22 april 2008 om 00:11
dinsdag 22 april 2008 om 00:11
Ja ken dat. Mijn Frans was indertijd nogal matig - nu stelt het helemaal niets meer voor - maar omdat ik het toen nog wel eens zakelijk gebruikte, had ik dat zo op mijn CV gezet. Gaan ze dus ook bij het UZB een CV maken waarop staat dat ik vloeiend Frans spreek. Nou, wilde dat het waar was. Sturen ze me vervolgens naar een klant en die begint in het Frans. Nou, niet voorbereid, hakkeldehakkel. Zij weer: maar u spreekt toch vloeiend Frans? Dus ik weer: nee, matig. Lieten ze me de CV zien. Tja dat schoot niet op. Jammere was dat ik verder wel een ideale kandidaat was, maar ja, je moest wel elke dag naar Frankrijk bellen.....
Sinsdien eiste ik ook vooraf inzage. Maar op een gegeven moment stuurden ze je eigen CV gewoon mee (per fax of mail) en dan met je adresgegevens weggelakt/verwijderd.
Sinsdien eiste ik ook vooraf inzage. Maar op een gegeven moment stuurden ze je eigen CV gewoon mee (per fax of mail) en dan met je adresgegevens weggelakt/verwijderd.
dinsdag 22 april 2008 om 06:33
Zomaar je CV aanpassen of de inhoud veranderen dat kan niet. Maar bovenstaande vind ik als opdrachtgever wel relevante info. En dan niet tijdens het gesprek of darana, maar daarvoor. Een UZB die me dergelijke info niet zou geven, daar zou ik niet blij mee zijn.
En een sollicitant die dergelijke info pas op zijn tijd aan mij wil vertellen, tja daar zou ik ook niet blij mee zijn. Het komt over als bewust iets achter houden en stiekemigheid.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
dinsdag 22 april 2008 om 08:22
Ik zou wel vertellen dat je nog een X aantal uren werkt. Ik werk 3 dagen en heb mijn eigen bedrijfje waar ik het overigens niet superdruk mee heb. Ik sta dus bij diverse uzbs ingeschreven voor typische adhoc klusjes zoals een dagje notuleren ofzo of tolken, maar ze weten allemaal welke dagen ik vast werk en dat ik er nog wat naast doe.
dinsdag 22 april 2008 om 09:40
Maar Zuss, het zijn uren die flexibel zijn in te delen, dus heb jij er geen last van als werkgever toch? Wat maakt het uit als iemans in zijn vrije tijd ('savonds of in het weekend ofzo) nog extra werkt? Er staat toch in de cv voor hoeveel uren iemad beschikbaar is?
Verder heb ik een werkgever (detachering) gehad die het ook deed: cv's aanpassen. Dat deed hij naar de functie die gevraagd werd. Had ik inene ervaring als sociaal rechercheur Sorry hoor, als mijn werkgever gaat liegen, dan is dat zijn probleem. Zeker als ik dat niet eens van tevoren weet. Mijn geloofwaardigheid gaat er toch aan als ik een functie krijg die ik nog nooit uitgevoerd heb, maar waar wel verwacht wordt dat ik ervaring heb?
En ja: ik vind het dus ook onbehoorlijk om zonder overleg een cv aan te passen. Kan me wel voorstellen dat zij de cv aanpassen al naar gelang de functie, maar laat dit wel weten aan desbetreffend persoon.
Verder heb ik een werkgever (detachering) gehad die het ook deed: cv's aanpassen. Dat deed hij naar de functie die gevraagd werd. Had ik inene ervaring als sociaal rechercheur Sorry hoor, als mijn werkgever gaat liegen, dan is dat zijn probleem. Zeker als ik dat niet eens van tevoren weet. Mijn geloofwaardigheid gaat er toch aan als ik een functie krijg die ik nog nooit uitgevoerd heb, maar waar wel verwacht wordt dat ik ervaring heb?
En ja: ik vind het dus ook onbehoorlijk om zonder overleg een cv aan te passen. Kan me wel voorstellen dat zij de cv aanpassen al naar gelang de functie, maar laat dit wel weten aan desbetreffend persoon.
dinsdag 22 april 2008 om 10:58
Ik heb er maar 1 keer ervaring mee gehad en geen positieve! De medewerker van het bureau gebruikte altijd oude cv's en herschreef deze. Per ongeluk heeft ze er in laten staan dat ik perfect Frans en Duits spreek (info van een andere kandidaat).
Zat ik toch met een mond vol tanden toen ze aangaven zo blij te zijn met een kandidaat dit goed Frans sprak. Daar zal nog veel gebruik van gemaakt worden aangezien het nog al eens voor kwam dat er Franse telefoontjes binnen kwamen en het dan een heel gedoe is om deze af te handelen.
Ja wat doe je dan. Iemand van het bureau zat naast me. Val je haar af of niet? Ik heb maar heel neutraal en niet bevestigend beantwoordt en na het gesprek als de sodemieter de medewerker van het bureau er op aangesproken. Zij zal het wel oplossen!
Afijn, joepie, ik werd aangenomen. Toen ik op de eerste dag mijn leidinggevende er nog eens over aansprak (vond ik wel zo netjes) wist hij van niets!!!
Gelukkig was het achteraf geen probleem, maar blij was ik er niet mee!
Zat ik toch met een mond vol tanden toen ze aangaven zo blij te zijn met een kandidaat dit goed Frans sprak. Daar zal nog veel gebruik van gemaakt worden aangezien het nog al eens voor kwam dat er Franse telefoontjes binnen kwamen en het dan een heel gedoe is om deze af te handelen.
Ja wat doe je dan. Iemand van het bureau zat naast me. Val je haar af of niet? Ik heb maar heel neutraal en niet bevestigend beantwoordt en na het gesprek als de sodemieter de medewerker van het bureau er op aangesproken. Zij zal het wel oplossen!
Afijn, joepie, ik werd aangenomen. Toen ik op de eerste dag mijn leidinggevende er nog eens over aansprak (vond ik wel zo netjes) wist hij van niets!!!
Gelukkig was het achteraf geen probleem, maar blij was ik er niet mee!
dinsdag 22 april 2008 om 11:42
Ben dan niet Zuss, maar ook verantwoordelijk voor personeel e.d. Het maakt zeer zeker uit als iemand een andere baan heeft en erbij wil houden. Er zijn CAO's waarin dit totaal uitgesloten wordt of waarbij je alleen met toestemming van je vaste werkgever een tweede baan mag uitvoeren.
Daarnaast lijkt het me gewoon een geval van open kaart en communicatie. Als twee banen gewoon toegestaan wordt, is het toch alleen maar fijn, dat men van elkaar afweet? Stel, je komt ooit eens in het gedrang, kun je er iig over praten zonder rare sprongen te gaan maken. Een bijeenkomst, keertje overwerken, name it.
Overigens heb ik in mijn intercedententijd nooit een cv inhoudelijk veranderd. Het enige was, dat een cv gekopieerd werd in een lay-out die volgens het uzb gebruikt moest worden. Wijzigen ín een cv of een cv mooier maken dan ie is qua inhoud...ronduit brutaal. En een goede intercedent heeft het niet nodig, als die in je gelooft behoort ze de kundigheid te bezitten je te verkopen zoals je bent!
Onderaan het cv een stukje plaatsen met karaktereigenschappen e.d. gebeurt wel heel vaak. Op basis van eigen ervaring en ervaringen bij evt. vorige opdrachten, etc.
dinsdag 22 april 2008 om 12:17
Is mij ook een keer gebeurt dat ik er toevallig achter kwam dat mijn cv was bewerkt door een uzb... daar zo hard aangewerkt.. kan ik beter even de raw data aanleveren...
Snap dat ze het willen doen, maar
a. geef uitleg en vraag toestemming
b. laat't zien en vraag om iemand er mee accoord gaat -het is inderdaad jou visite-kaartje (is idd verdomd handig als uzk weet wat een werkgever is verteld..)
Vaak hebben intercedenten geen gevorderde inhoudelijke kennis over je vakgebied en dan kan ook nog eens snel de verkeerde indruk gewekt worden.
Snap dat ze het willen doen, maar
a. geef uitleg en vraag toestemming
b. laat't zien en vraag om iemand er mee accoord gaat -het is inderdaad jou visite-kaartje (is idd verdomd handig als uzk weet wat een werkgever is verteld..)
Vaak hebben intercedenten geen gevorderde inhoudelijke kennis over je vakgebied en dan kan ook nog eens snel de verkeerde indruk gewekt worden.
dinsdag 22 april 2008 om 12:22
dinsdag 22 april 2008 om 14:18
Is niet sneaky, is een kwestie van het feit dat een intercedent eerst kontakt heeft met de opdrachtgever en de voor die opdrachtgever vitale beslispunten moet kunnen melden. Op die manier ook kan de opdrachtgever bepalen of hij/zij een gesprek zinvol vindt met de kandidaat in kwestie, of dat het een verspilling van de tijd van kandidaat en opdrachtgever al bij voorbaat wordt.
Misschien gewoon even in een goed gesprek met je intercedent vragen hoe hun werkwijze qua bemiddeling is? Jij bent hun klant, maar hun opdrachtgevers ook, en jij verkiest het om je te laten bemiddelen.
Bemiddelen, dát is wat uzb's doen. Ook al blijven zij formeel soms werkgever: dat is een financiele constructie. En niks meer of minder. Je werkt op de locatie en onder de regels van de opdrachtgever. Om die reden ben ik het dus zeker niet eens met roque in dit geval.
Misschien gewoon even in een goed gesprek met je intercedent vragen hoe hun werkwijze qua bemiddeling is? Jij bent hun klant, maar hun opdrachtgevers ook, en jij verkiest het om je te laten bemiddelen.
Bemiddelen, dát is wat uzb's doen. Ook al blijven zij formeel soms werkgever: dat is een financiele constructie. En niks meer of minder. Je werkt op de locatie en onder de regels van de opdrachtgever. Om die reden ben ik het dus zeker niet eens met roque in dit geval.
dinsdag 22 april 2008 om 14:51
Klopt, ik ben het niet met je eens . persoon in kwestie werkt niet voor het bedrijf, ze wordt ingehuurd door het bedrijf. Ze krijgt niet dezelfde salariëring, niet dezelfde arbeidsvoorwaarden. Er is een overeenkomst voor een aantal uur afgesproken via het UZB. En uit de aanbieding blijkt dat iemand niet volledig inzetbaar is. Waarom is niet relevant. Relevant is wanneer iemand wél inzetbaar is.