Tapashapjes - van te voren klaarmaken!!

27-09-2012 14:43 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,



Ik krijg binnenkort eters en ik wil graag tapas maken. Omdat ik alleen ben wil ik het graag de middag van te voren klaar maken, zodat ik niet in de keuken hoef te staan terwijl mijn visite er is!

Ik ben op zoek naar (redelijk eenvoudige) tapasgerechtjes die ik van te voren klaar kan maken. Tips zijn welkom!! Bedankt alvast!



ps. het maakt me niet uit dat er al heel veel topics over zijn, wil er graag nog een aanmaken
Alle reacties Link kopieren
Het maakt jou niet uit, maar de personen die keer op keer op keer wéér hele tapasrecepten zitten uit te typen wel.



Hup, spit die 'etenpijler' eens uit! Soms staan er op Google ook wel recepten (of vandaag niet?).
Alle reacties Link kopieren
grote champignons uitgehold en gevuld met tapenade en gehakt. heerlijk! weet niet of het officieel een tapa is maar ik verkoop het wel als zodanig aan de visite;)
Alle reacties Link kopieren
Tapas recepten





Hoeveel tapashapjes per persoon?



Mexicaanse/ Spaanse hapjes



Tapas



Tapas recepten



tapas met rundvlees
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Portobello's vullen met brie/mozzarella/geitenkaas (wat je maar lekker vindt) dan filo deeg eromheen vouwen, in de oven en klaar. Is koud ook nog lekker.



En stukjes geitenkaas omwikkeld met katenspek/buikspek met daarop honing. Niet te veel honing en niet te ver van te voren klaarmaken, anders ligt het bij het opdienen in een badje honing..



Plakjes spaanse worst en gevulde peppadew doen het ook altijd goed!



Succes!
tuurlijk is dat een tapa (klopt dat? 1 tapa, 2 tapas?).

Tapas zijn hapjes, dus zelf een toastje met kruidenboter valt onder tapas.



- plakjes salamiworst

- gekruide gehaktballetjes met satésaus

- rolletjes ham of rookvlees met roomkaas

- wraps met ijsbergsla, gerookte zalm, roomkaas oprollen en in plakjes snijden

- wraps met sla, gegrilde kip, mosterdsausje



allemaal makkelijk van te voren te maken en te bewaren. Behalve de balletjes zijn het allemaal koude gerechten ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ipv gehaktballetjes in satesaus dan toch voor abondigas gaan, die zijn koud ook nog goed te doen.
Ik zou de salade al klaar zetten in de koelkast en de warme hapjes warmhouden in de oven.



Bij elke gang hoef je dan alleen de oven even open te doen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk ook blokjes kaas, gevulde eieren, augurkje in boterhamworst en dergelijke erbij serveren. Vind ik heel erg lekker, maar dat mag ik van enkele dames op de etenpijler niet zeggen. :S
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Ooh ik dacht eigenlijk dat er meer spaanse tapas bedoeld werden haha.
Alle reacties Link kopieren
Gamba's met knoflooksaus, wel pellen anders wordt het zo'n geknoei, kan zowel koud als warm.

Sepia á la plancha maar dat kun je niet vooraf klaarmaken, dan wordt het elastiek. Schoongemaakte pijlinktvis in de lengte doorsnijden, van de helften reepjes maken, snel roosteren in een droge grillpan, klein beetje grof zeezout erover en warm serveren met knoflookolie.

Mini carpacchio van gerookte zalm, half plakje per persoon, een vinaigrette met een scheutje balsamico of een mosterd-honing vinaigrette, een paar flinterdunne plakjes tomaat en komkommer, wat ragfijn gesneden lente-ui (ook in de herfst nog verkrijgbaar), een paar geroosterde pijnboompitjes en een paar flinters verse Parmezaan. Een zongedroogd tomaatje uit olie als je dat in huis hebt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Kleine glaasjes gazpacho (ziet er altijd zo leuk uit) of meloensoep. Calamaris, knoflookolijven, kleine spiesjes sate.
Alle reacties Link kopieren
Patatas bravas mag natuurlijk ook niet ontbreken! En wat dun gesneden spaanse ham en chorizo.



Hmmm....nu heb ik daar dus allemaal zin in
Alle reacties Link kopieren
Plokkie, jawel. Hollandse tapas is heel hip tegenwoordig



TO: Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

- Schaal olijven

- geitenkaasjes met bacon op een bedje van verse spinazie (voor de kleur)

- Peppadews

- Brood met diverse dips/ smeersels; aoili, tapanade, kruidenboter van gerookte knoflook, fleur de sel & parmazaanse kaas

- Dadels gevuld met mon chou

- Plakjes chorizo uit de oven

- Gepofte knoflook

- Kipkluifjes

- Mini gehakt balletjes

- Garnalen in knoflookolie

- Plakjes gedroogde ham (parma/ serano)
Alle reacties Link kopieren
Vergeet de sangria niet.

Nodig:

- Fles rode wijn

- Fles Fanta

- Suiker

- Brandewijn of Cointreau

- Vers fruit naar keuze (zo'n bak met verse fruitsalade van de AH is makkelijk)



2/3 wijn 1/3 Fanta, suiker, brandewijn/ Cointreau op gevoel toevoegen, fruit erbij en goed koud laten worden in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Omdat er doorgaans meerdere tapas worden geserveerd, kent het Nederlands het woord vooral als (Spaanse) meervoudsvorm en niet als enkelvoudsvorm. Je kunt het wel hebben over 'één tapa', maar erg gebruikelijk is dat niet.



Bron Onze Taal.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Stop nou maar, ik heb geen zin meer om nog snel naar AH te rennen, er komt iets teveel lekkers voorbij.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 27 september 2012 @ 15:01:

Tapas recepten





Hoeveel tapashapjes per persoon?



Mexicaanse/ Spaanse hapjes



Tapas



Tapas recepten



tapas met rundvleesEn google op de topics van de Foodmeet !!!! Bij de eerste was ik erbij en wat een lekkere tapas. Met fotos en recepten!!

Mylene_Valerie in "Top food(m)eet of beter gezegd, top tapa..."

maar er zijn meer topics ervan.



Zelf heb ik toevallig veel tapas gemaakt de laatste tijd en misschien dat ik eens kijk of ik die kan plaatsen in een topic van mij maar nu helaas geen tijd voor om alle recepten uit te schrijven en fotos te uploaden end.



Maar tapas die ik in het verleden heb gemaakt zijn allemaal te vinden op de tapas of hapjes topics. Ook met foto.



Ik ga zo tapas hapjes maken voor morgen en alvast proefkoken voor een tapasdag die ik volgende week heb.



Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 27 september 2012 @ 14:45:

Het maakt jou niet uit, maar de personen die keer op keer op keer wéér hele tapasrecepten zitten uit te typen wel.

.



Daar kiezen mensen toch zelf voor? Deze opmerkig snap ik niet hoor.



Gevulde champignons met chorizo.

Spaande schapenkaas met vijgencompote (spellingscontrole wil er componentenlijm van maken ) op toast.

Gebakken aardappelen met saus.

Aioli.

Spinazie met rozijnen.
Grappig, ik ben net klaar met onderstaand recept. Hoeft alleen nog even de oven in. Is vanavond voor 2 personen, heb dus maar 1 paprika gebruikt en er nog wat champignons bij gedaan. Echt zalig en zo makkelijk!





Peperoni gratinati con i capperi

Ingrediënten voor 4-6 personen

4 rode of gele paprika’s

paneermeel

olijfolie

3 eetlepels kappertjes op azijn

zout

zwarte peper



Was de paprika’s en snijd ze doormidden.

Verwijder de groene kapjes en de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in dunne reepjes.

Leg de paprikareepjes met de binnenkant omhoog in een grote ovenschaal bedekt met bakpapier.



Besprenkel ze rijkelijk met olijfolie en bestrooi ze daarna met paneermeel.

Breng op smaak met zout en peper en garneer met de kappertjes, goed afgespoeld onder koud water.



Leg de paprikareepjes in de voorverwarmde oven (200°C) voor 20 minuten of tot ze mooi krokant zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
Neem mini mozzarella balletjes en cherry tomaatjes en goede chorizo worst prik aan een prikker en klaar
Alle reacties Link kopieren
Laatst op een verjaardag gehad: mini mozzarella, blaadje basilicum en een klein tomaatje. Daar een dressing overheen, die ik helaas niet weet. Was erg lekker!



Als iemand een tip weet voor een dressing die hier lekker bij is?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
quote:Juultje schreef op 27 september 2012 @ 22:24:

Laatst op een verjaardag gehad: mini mozzarella, blaadje basilicum en een klein tomaatje. Daar een dressing overheen, die ik helaas niet weet. Was erg lekker!



Als iemand een tip weet voor een dressing die hier lekker bij is?



Ik maak ze wel op verschillende manieren. Iig maak ik mozzarellabolletjes en marineer die in de rode pesto. Cherrie tomaatjes halveren en inhoudt eruit scheppen.



Dan spiesje met paprika, halve ch.tom, bolletje mozz., halve cher.tom en dan iets wat je lekker vindt, kan fetablokje zijn, olijf, blaadje basilicum.





Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel leuk om tapas in een thema te doen. Laatste keer had ik simpele hapjes; mediterranee







Turks/Grieks;













Koninginnedag (oranje);





Nou ja, zo heb ik er veel meer.



Volgende week wil ik het thema Spanje. Nou als het lukt, misschien wordt het wel mediterraans weer.



Voor morgenavond ga ik alvast wat uitproberen van tapas voor volgende week.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Beetje late reactie, maar bedankt voor de tips!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven