Gezondheid alle pijlers

Wanneer is afscheiding normaal?

24-04-2008 14:17 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik haat het, afscheiding en ik vind het ook niet normaal.

Mijn hele slipje onder, het zit dan ook op mijn schaamlippen, tussen mijn schaamlippen en soms loopt er 's morgens een melkachtige vloeistof langs mijn benen.

Ik heb het er weleens met mijn huisarts overgehad en als het niet heel vies ruikt en niet groen is dan schijnt het normaal te zijn.

Maar ik baal er goed van. Ik voel me dan ook zo vies en spontaan sex zit er ook niet in.



Ik was mezelf normaal en soms haal ik de afscheiding eruit en dan heb ik er veel minder last van. Doe ik dit even niet, dan zit ik weer helemaal onder.



Ik verlang gewoon naar mijn menstruatie, want dan heb ik nergens last van. Ook net na mijn menstruatie valt het mee, maar dan begint het en ik voel me vies smerig, ieieieieieie.



Wat kan ik doen?
Alle reacties Link kopieren
gebruik je inlegkruisjes? desnoods (kleine) tampons?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik herken aardig wat dingen uit je beschrijving. Tot en met het langs je benen lopen ;-) .



Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet aan irriteer (kijk zeker niet uit naar menstruatie) en dat het ook mijn sexleven niet beinvloedt (voel me niet vies, vriend vindt smaak heerlijk, nooit klachten :) ), dan zou het natuurlijk wel anders worden. Volgens mij heb ik gewoon wat meer vocht dan sommige andere vrouwen. Voordeel: heb nooit glijmiddel nodig. Trouwens, waarom voel je je vies als het niet smerig ruikt?



Volgens mij zijn inlegkruisjes geen goed idee, daar worden dit soort dingen alleen erger door, tenminste, dat is wat ik ervan weet. Ik neem verder aan dat je met normaal wassen bedoelt geen zeep en alleen met water de buitenkant...



Helaas geen tips om er vanaf te komen, wel herkenning. Maar ik denk dat het gewoon bij je hoort...



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Van inlegkruisjes wordt het alleen maar erger. Gebruik je de pil?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik zelden een inlegkruisje. maar daar voel ik me ook niet schoner door. Voordeel is alleen dat je slipje droog blijft.

Echt vies ruiken doet het niet, maar naar roosje ruikt het ook weer niet.



Ik heb weleens zitten denken om tampons dagelijks te gebruiken, maar ik vraag me af of dat goed is.



Ik was gewoon met zeep en vaak de buitenkant met lactayd.



Ja ik slik de pil.
Alle reacties Link kopieren
Was je de binnenkant dan met zeep? Vast niet..

Ik gebruik wel inlegkruisjes, maar verwissel die heel vaak.

Maar ja ik ben dan ook zwanger en heb er nu meer last van dan normaal.

Zonder inlegkruisje vind ik het zo vies aanvoelen, zo'n koude natte plek.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Begint het op het moment dat je weer aan je nieuwe strip begint? Je zeg dat het tijdens je menstruatie niet is (logisch) en de eerste dagen erna ook niet. Misschien helpt het om van pil te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Vaginale afscheiding

Versiedatum: juni 2006

Wat is het?

Een andere term voor vaginale afscheiding is 'witte vloed'. Vaginale afscheiding is een natuurlijk verschijnsel. De wand van de vagina en de baarmoederhals maken vocht en slijm en zo nu en dan komt daar wat van naar buiten. Normale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig en witachtig. Als het opdroogt, wordt het een beetje geel. Gewoonlijk ruikt het wat zuur; het kan ook zonder geur zijn.



Soms heeft een vrouw klachten over haar afscheiding. Er kan meer afscheiding zijn dan normaal. Of de afscheiding is brokkelig. De kleur kan afwijkend zijn: groengeel of sneeuwwit. Het kan ook een beetje bloederig zijn. De geur kan ongewoon of zelfs vies zijn. Afscheiding kan jeuk, irritatie of een branderig gevoel in en rond de vagina veroorzaken. Plassen en vrijen doen dan soms pijn.



Waardoor komt het?

De ene vrouw produceert weinig afscheiding, de andere wat meer. De maandelijkse cyclus heeft invloed op de afscheiding. Rond de eisprong, die meestal tussen twee menstruaties in valt, is er meer vocht. Ook kleur en geur van de afscheiding wisselen onder invloed van de cyclus. Bij de meeste vrouwen zorgt seksuele opwinding voor extra vocht. Tijdens zwangerschap is er ook vaak meer afscheiding. De anticonceptiepil kan de afscheiding beïnvloeden. Ook leeftijd kan een effect hebben: na de overgang wordt de vagina droger.



Andere afscheiding dan u gewend bent, wordt vaak veroorzaakt door bacteriën of schimmels die normaal ook al in de vagina voorkomen. Door gebruik van zeep kan het aantal schimmels en bacteriën toenemen. Zo ontstaat een ontsteking. Schimmels kunnen zich extra vermenigvuldigen door een verminderde weerstand of gebruik van antibiotica. Tijdens zwangerschap is er meer kans op een schimmelinfectie door de hormoonveranderingen in het lichaam.



Ten slotte kunnen schimmels of bacteriën die niet thuishoren in de vagina, een ontsteking geven. Soms is afscheiding het gevolg van een seksueel overdraagbare aandoening (soa).



Kan het kwaad?

Over vaginale afscheiding hoeft u zich in de regel geen zorgen te maken. Andere afscheiding dan u gewend bent, kan meestal ook geen kwaad. Het gaat bijna altijd in één tot drie weken vanzelf over. Jeuk, veroorzaakt door de afscheiding, is wel vervelend. Soms is het gebied rond de vagina gezwollen en geïrriteerd.



Als de oorzaak van de afscheiding een seksueel overdraagbare aandoening is, kan het wel kwaad. U leest hierover meer in de folder 'Seksueel overdraagbare aandoeningen'.



Wat kunt u er zelf aan doen?



Klachten ontstaan eerder door te veel dan door te weinig hygiëne. Het is niet goed als er zeep in de vagina komt; was u daar dus niet met zeep. Het is voldoende de schaamstreek onder de douche met lauw water af te spoelen en deppend af te drogen.

Sommige vrouwen spoelen de vagina met een ‘melkzuuroplossing’, te koop bij drogist en apotheek. Er is geen bewijs dat dit helpt. Vaginale spoelingen en –deoderant kunnen de vagina irriteren en worden daarom afgeraden.

Veeg uzelf na de ontlasting altijd van voren naar achteren af.

Het is niet bewezen dat inlegkruisjes en nylon slipjes de afscheiding erger maken. Toch wordt vaak geadviseerd katoenen slipjes te dragen en geen inlegkruisjes te gebruiken. Dat voorkomt een 'broeierig' klimaat, waarin schimmels en bacteriën zich thuisvoelen.

Krab bij jeuk zo min mogelijk. Het tere weefsel rond de vagina beschadigt gemakkelijk.

Vrijen terwijl de vagina nog droog is, kan het slijmvlies irriteren. Laat de vagina eerst vochtig worden of gebruik een glijmiddel bij het vrijen.

Gebruik van een zaaddodend middel kan de vagina irriteren (gebruik condooms en glijmiddelen waar geen zaaddoded middel aan is toegevoegd).

Gebruik een condoom als u niet altijd met dezelfde partner vrijt, om een seksueel overdraagbare aandoening te voorkomen.



Wanneer naar de huisarts?

Neem contact op met uw huisarts:





als u denkt dat u een seksueel overdraagbare aandoening zou kunnen hebben;

als uw klachten erg hinderlijk zijn, steeds terugkomen of lang duren;

als de afscheiding gepaard gaat met pijn in de onderbuik;

als de afscheiding bloederig is (geen menstruatie).



Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
door de maand heen verandert mijn afscheiding ook. of als ik net sex heb gehad is het de dagen erna ook even wat anders.

ik draag daarom echt alleen maar katoenen slipjes!!! want als ik synthetisch draag gaat het wel stinken.

ik zorg er ook voor dat ik net voor ik sex heb het even was, en het er van binnen even uithaal met mijn vinger.

ik ben trouwens niet aan de pil. toen ik met de pil stopte veranderde de afscheiding wel en werd het minder.
Alle reacties Link kopieren
He je verhaal is heel herkenbaar. Nu ik zwanger ben heb ik er eigenlijk geen last van. HEt is dus echt iets hormonaals.

Ik wist door dez "witte vloed" wel precies wanneer mijn eisprong er weer aan zat te komen en wanneer ie weer voorbij was (qua hoeveelheid en structuur).

Het is erg lastig ja, als je met een natte onderbroek rondloopt. Reservesetje meenemen als het hele erge dagen waren?

En groot voordeel is (maar misschien heb ik dat mis) dat het schoonmaaksysteem daar beneden wel erg goed werkt hierdoor, ik heb nooit last gehad van een schimmelinfectie met vreemde geuren, pijn of jeuk.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook geen last van extreme afscheiding. Wel is het bij mij ook veel minder geworden na het stoppen met de Nuvaring. Toen was het echt een heel stuk erger.

Ik vind het helemaal geen probleem die natuurlijke lubrificatie ;-) Zolang het in orde is qua kleur en geur, prima toch?

Heb je al eens teunisbloemolie geprobeerd? Dat zou eventueel kunnen helpen...

Bij mij helpt dat in ieder geval wel heel goed tegen een aantal hormonale klachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als het langs je benen loopt zo hevig, het dan wel de moeite loont eens een andere pil te gebruiken. Of toch eens langs de huisarts te gaan.



Zo werd ik juist heel erg droog van de Yasmin, zo erg dat mijn vagina erg geirriteerd raakte. Nu ben ik sinds een jaar op een andere pil en heb sinds die tijd geen klachten meer. Zo zie je dat de pil wel grote invloed heeft op je huishouding.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken ook wel veel in je verhaal. Mijn afscheiding is normaal niet heel erg veel (maar wel dat je het merkt zeg maar) maar soms, vooral als ik 's ochtends net een kwartiertje uit bed ben ofzo of na het vrijen komt er echt zo'n golf met van dat dunne melkachtige spul, dat ruikt niet echt maar is wel lastig want het doorweekt mn slipje altijd. Denk niet dat het kwaad kan verder. Ik ben trouwens ook niet aan de pil. Ach, als je een klein beetje weet wanneer het meer of minder is kan je er voor kiezen op die momenten een inlegkruisje te gebruiken, of als je bv thuis zit niet maar wel als je moet werken zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat halen jullie er dan met de vingers uit? Er zit dan toch niet een hele prop met dat spul, of wel? Ik zou niet weten wat ik eruit zou moeten kunnen vissen, want er zit bij mij van binnen niks wat er niet hoort en wat eruit kan.



Ik ben trouwens ook na de bevalling veel vochtiger gebleven, dus ook hier door toedoen van hormonale veranderingen. Soms echt te nat naar mijn zin. Dan is mijn slipje steeds nat en plakkerig (waardoor ook mijn gewone broek voor mijn gevoel vies wordt) of dat ik het tijdens vrijen echt te nat kan vinden.

Maar verder klinkt mijn vocht wel normaal, beetje doorzichtig tot witachtig en reukloos.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik haal er ook propjes slijm uit. Geen bergen vol hahaha, maar wel wat hoor. En dat scheelt een hoop.

Inderdaad met een natte onderbroek lopen vind ik zo smerig. Of als ik soms opsta voel ik het eruit lopen. Ieieieieie.



Misschien heeft het wel met mijn pil te maken ja. Hoewel ik me kan herrinneren dat ik het zo altijd heb gehad. Ik weet alleen niet hoe erg en of het erger is geworden.



Soms heb ik dus echt slijmpropjes die wat gelig van kleur zijn en soms dus ook een melkachtige vloeistof wat er zo uitloopt en wat ook een echte natte plek geeft. 2 verschillende dingen dus.

De melkachtige vloeistof vind ik minder vies, maar zorgt voor dat vervelende natte gevoel en die propje vind ik zo smerig.

Zeker nu straks met de zomer en ik wil rokjes dragen, dan heb ik zo het ideen dat mensen me kunnen ruiken of dat ik 'lek'.



Ik ga misschien toch nog eens naar de huisarts wat ik zou kunnen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, grappig, dat heb ik er nog nooit uitgehaald. Maar ik loop daar dan ook eigenlijk nooit te wroeten ;-) .

Echt? Ik heb het nog nooit gevoeld (ook niet tijdens sex ofzo).
als het er eenmaal uit gelopen is, valt er bij mij van binnen ook niks meer uit te halen hoor.. hihi.

.

maar smorgens wel, en dan soms savonds ook een beetje.
Alle reacties Link kopieren
extrahalo schreef op 25 april 2008 @ 11:31:

ehm... (onsmakelijkheidwaarschuwing, niet lezen bij je lunch oid), soms haal je er echt een hele slijmprop uit hoor, onder de douche ofzo.... Denk aan dikkig snot, niet al te vloeibaar...... (brr. vind dit behoorlijk smerig om op te schrijven...)
Nou om te lezen valt het gelukkig wel mee hoor X-D
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ik haal dit topic even naar boven.

Mariska79 al langs de huisarts geweest?

Ik heb er namelijk ook erg last van.

Het is niet groen maar ik vind het echt niet lekker ruiken.

Ik weet ook dat inlegkruisjes slecht zijn maar ik kan echt niet

zonder. Zo smerig voel ik me dan. Ik zou er graag iets aan wilen doen. Ik wil zonder inlegkruisjes door het leven
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts ermee dan.

Dit topic is al bijna 2 jaar oud.
anoniem_7112 wijzigde dit bericht op 15-03-2010 22:55
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Margheritaa schreef op 15 maart 2010 @ 21:53:

Ik dacht ik haal dit topic even naar boven.

Mariska79 al langs de huisarts geweest?

Ik heb er namelijk ook erg last van.

Het is niet groen maar ik vind het echt niet lekker ruiken.

Ik weet ook dat inlegkruisjes slecht zijn maar ik kan echt niet

zonder. Zo smerig voel ik me dan. Ik zou er graag iets aan wilen doen. Ik wil zonder inlegkruisjes door het leven Afscheiding+inlegkruisje = stank. Inlegkruisje is sowieso stand, plak er maar eens 1 op je voorhoofd en laat dat een paar uur zitten, dan gaat het stinken. Omdat het een broeinest is van bacterieen en je vagina wil ademen. Als je dit proces frustreert door bijv. wassen of inlegkruisjes dan gaat het lichaam alleen maar meer afscheiding maken om er zo voor te zorgen dat de boel inwendig schoon blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat inlegkruisjes slecht zijn maar je wil toch niet

met een natte onderbroek lopen. Dan voel ik me de hele dag zo smerig. Ik heb het wel eens geprobeerd maar dan

heb ik na een uur al zo een vies gevoel. Ik kan langs de huisarts gaan maar het is normale afscheiding alleen niet

minimaal. Hij kan er ook niets aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven