Naar de vrije school...of toch niet?

10-10-2012 15:28 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een dochtertje van 2 en ben me (ja, nu al) aan het orienteren voor de kleuter en - basischool voor haar. Vlakbij waar ik woon zit een vrije school. Ben er geweest, sfeer geproefd en...tja, lijkt me voor kleuters en jonge kinderen een fijne school om op te zitten. Veel muziek, natuur en vooral, een zachte manier van omgaan met elkaar.

Mijn twijfelpunt: hoe ervaren kinderen de overgang naar een 'gewone school' daarna, voortgezet onderwijs dus. Heb hier veel ( niet al te beste) verhalen over gehoord maar die gaan dan ook wel weer 20 jaar terug. Er is veel veranderd. Of niet?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien hebben jullie zelf kinderen die net deze overstap gemaakt hebben. Hoe hebben zij ( en jullie) hun schooltijd op de vrije school ervaren?



Dank jullie wel voor het delen
Alle reacties Link kopieren
Prima, dan denk jij er anders over. Ik noem het alleen als punt ter overweging, want veel mensen weten dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier een (stief)kind die vorig jaar van de vrije school naar een gewone middelbare school ging.

Was geen succes, kon het tempo niet bijhouden, had een enorme achterstand met veel vakken maar vooral taalkennis en rekenen met als resultaat het eerste jaar middelbaar over moeten doen, en ondanks dat het al een keer alles gehad had, met extra bijles en aangepast programma.

Mijn man heeft spijt als haren op zijn hoofd dat zijn kind op de vrije school gezeten heeft.
De "Vrije school"is eigenlijk de "Antroposofische school".

Verdiep je eens in het gedachtengoed van de antroposofie en meneer Rudolph Steiner, want daarop is de onderwijsmethode gebaseerd.

Het klinkt leuk" aandacht voor natuur en sociale vaardigheden, maar er zit wel meer achter.

Vervolgens zou ik ook onderzoeken hoe streng jouw school is in die leer. Want als je kind pas mag leren lezen als het zijn eerste tand heeft gewisseld en niet eerder, en als scharen en linealen verboden zijn omdat "rechte lijnen kinderen teveel inkaderen", en als je kind alleen maar bepaalde kleuren kleding mag dragen omdat dat op dat moment volgens de theorie bij zijn ontwikkeling past, dan is dat mss niet wat je wilt.



Ik weet van vroeger dat er vaak een groot gat gaapte in niveau en behandelde lesstof tussen reguliere scholen maar volgens mij is dit tegenwoordig een stuk minder door verplichte Cito etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 10 oktober 2012 @ 16:11:

[...]





Onderwijsinspectie kijkt naar de resultaten van rekenen, technisch lezen en spelling, naar hoe wordt omgegaan met leerlingen met een achterstand en nog een aantal administratieve zaken. Wat een school doet aan geschiedenis, aardrijkskunde, taal, begrijpend lezen, natuur, techniek enz., daar kijken ze niet naar. En dit wordt ook niet meegenomen in het oordeel.Tijdens een inspctiebezoek kijkt de inspectie wel degelijk naar begrijpend lezen en naar taalonderwijs! In de jaarlijkse opbrengsten die je moet aanleveren weer niet. Maar iedere school krijgt periodioek inspectiebezoek en dan verwacht men zelfs in een aantal klassen taallessen te zien en wordt er ook over woordenschat en begrijpend lezen doorgevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Nou Forumfossiel, voor zover ik weet zijn scharen niet verboden op deze vrije school en mogen ze dragen wat ze willen

Heb net het rapport gelezen van de onderwijsinspectie en daarin staat dat deze school het laatste jaar zelfs boven het landelijk gemiddelde scoort.

Dat is in elk geval goed nieuws.



Wat betreft de computers, daar was ik van op de hoogte. Mijn dochter van (bijna twee) weet nu al de Ipad te bedienen (...)

Ik geloof niet dat ik het erg vind dat de school de kinderen niet met computers laat werken. Dat komt op de middelbare school wel en in de tussentijd werken papa en mama wel met de pc, Ipad, telefoon etc..genoeg electronica.



Ik ben in elk geval wijzer door jullie ervaringen. Dank!!!
Ik zou het niet doen. Meerdere mensen die ik ken hebben erop gezeten en hadden veel moeite met de overgang naar regulier onderwijs. Veel achterstanden.

Ik heb ook geen positief beeld van Rudolf Steiner. Heel mooi, die aandacht voor de natuur en dergelijke. Maar mijn ervaring is dat de mensen die van de Vrije School komen toch minder opgewassen zijn tegen de maatschappij.



Maar dat is de ervaring die ik heb. Ik geloof dat er een heleboel mensen zijn die het prima gedaan hebben na de Vrije School, ik ken ze alleen niet. En dat maakt t beeld wat ik heb niet positiever.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaat naar de vrije school en ik ben er zelf erg enthousiast over (logisch ).

Wat ik je wil aanraden is om op gesprek te gaan. Het stikt van de vooroordelen wbt vrije school en die is veelal gebaseerd op feiten van 20 jaar geleden.

Net als iedere Christelijke/openbare/dalton enz. school, is ook iedere vrije school verschillend. Ik zou veel meer naar de school zélf dan naar alle vrije scholen in het algemeen kijken en daar je keuze op baseren.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Oké, succes met je keuze Lizzious. En ben het eens met Banba: ga inderdaad het gesprek aan, want de ene Vrije School is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Dank Banba en Elynn ( en de anderen)

Ik ga over 4 weken op gesprek. Ook ga ik trouwens naar een openbare basisschool op gesprek. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Mijn klasgenootjes en ik vonden de overgang naar normaal voortgezet onderwijs zwaar. We liepen achter en moesten 2x zo hard hollen als de andere kinderen.



Is ook helaas niet bij ons allemaal goedgekomen. Ook hadden sommigen erg veel moeite met het sociale klimaat.



Zachtaardigheid is fijn...maar geen goede voorbereiding voor de grote harde buitenwereld.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen is kleuteren op de vrije school en de rest op een reguliere school.



Of je dát dan weer wilt....ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 10 oktober 2012 @ 17:25:

Wat ik zou doen is kleuteren op de vrije school en de rest op een reguliere school.



Of je dát dan weer wilt....ik weet het niet.



Dit vind ik best een goede. Hele leuke kleuterklas.

Dit is een favoriet onderwerp van me, mijn vriendin heeft het gehele vrije school onderwijs gevolgd (komt uit echte vrije school familie) en werkt nu in vrije school-sector en heb ook veel vrienden die op de vrije school hebben gezeten.



Zitten wat mij betreft voordelen en nadelen aan. Ik denk dat daar wel veel kinderen met bewuste ouders op zitten, prachtige gebouwen en materialen, veel aandacht voor kunstzinnige vorming. Ik zet mijn eigen kinderen echter niet op de vrije school. Ik heb namelijk weinig met het antroposofische gedachtengoed. Zoals forumfossiel al waarschuwde bestaan er zeker nog leraren en scholen die nogal dogmatisch in de leer zijn: randjes papier afknippen, pas lezen als eerste tandje gewisseld is, niet voetballen (want vroeger schopte men tegen schedels), groot wantrouwen tegen tv, computers en de populaire cultuur etc. De meerderheid is niet meer zo, maar bestaat zeker nog. Ik vind ook dat de antroposofie zich niet ontwikkeld maar strikt blijft vasthouden aan de leer van Steiner. Zo'n leer met bijbehorende dogma's en ideologie past niet bij mij.



En ik ken veel mensen die achterstand hebben opgelopen en/of moeite hadden/hebben hun plek te vinden in de 'reguliere' maatschappij. Familie van me die hun kinderen naar de vrije sturen, zeggen ook dat het cognitieve voor hun ondergeschikt is aan het morele. Voor mij is de primaire taak van een school leren rekenen en schrijven en andere vakken, ik wil absoluut geen risico lopen dat ze achter gaan lopen en mede daarom stuur ik mijn kinderen niet naar de vrije school.
Alle reacties Link kopieren
Wdr ik als ervaringsdeskundige vind de vrije school fantastisch voor kleuters en vind het idee van de vrije school heel mooi. Alleen weegt het voor mij niet op tegen eerder genoemde nadelen. Dus zou ik kunnen overwegen toekomstige kinderen er alleen te lsten kleuteren.



Maar is het dan niet vervelend voor ze om daarna weer naar een nieuwe school te gaan? Of overschat ik dat?
Alle reacties Link kopieren
En idd die primaire taak. Moreel opvoeden kan ik thuis ook. Maar of ik mijn kind goed zou kunnen leren rekenen, lezen en schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me dan af... een kind graag wil leren lezen maar de tanden zijn nog niet gewisseld? Met alle geweld tegenhouden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 10 oktober 2012 @ 17:54:

Wdr ik als ervaringsdeskundige vind de vrije school fantastisch voor kleuters en vind het idee van de vrije school heel mooi. Alleen weegt het voor mij niet op tegen eerder genoemde nadelen. Dus zou ik kunnen overwegen toekomstige kinderen er alleen te lsten kleuteren.



Maar is het dan niet vervelend voor ze om daarna weer naar een nieuwe school te gaan? Of overschat ik dat?



Ik denk dat het niet optimaal is voor kinderen om van school te wisselen maar op die leeftijd zijn ze erg flexibel. En de vrije kleuterschool is erg leuk, ik zou het ook wel zo kunnen doen als jij overweegt.



Lagere vrije school spreekt me overigens meer aan dan middelbare vrije school. Als ik het goed heb zitten daar alle leerlingen nog altijd bij elkaar, van VMBO tot VWO niveau. Dit lijkt me niet zo goed voor leerlingen die voor- dan wel achterlopen. Ik liep tegen het einde van de lagere meer dan een jaar voor op mijn klasgenoten en dat gaf al wat eenzaamheid, moet er niet aan denken om nóg zes jaar met de meer langzame leerlingen van mijn klas in één klas te zitten. En ik heb toch wel wat vrije school vrienden die op de vrije middelbare totaal niet werden gestimuleerd om naar hun mogelijkheden te presteren, en dus (ver) onder hun niveau eindigden. Volgens vrije school mensen is er de laatste dertig jaar veel veranderd, dus het zal nu wel net anders zijn.



Ik ken ook wel vrije school mensen die heel goed terecht zijn gekomen hoor. Vrije school is zeker geschikt voor creatieve beroepen, daar eindigen bovenmatig veel vrije school leerlingen; maar wat minder voor de wat meer reguliere beroepen.

En er zijn natuurlijk altijd voorbeelden die hier tegen in gaan.
quote:digijuf schreef op 10 oktober 2012 @ 16:58:

[...]





Tijdens een inspctiebezoek kijkt de inspectie wel degelijk naar begrijpend lezen en naar taalonderwijs! In de jaarlijkse opbrengsten die je moet aanleveren weer niet. Maar iedere school krijgt periodioek inspectiebezoek en dan verwacht men zelfs in een aantal klassen taallessen te zien en wordt er ook over woordenschat en begrijpend lezen doorgevraagd.Nou, het is zeker geen speerpunt en bij ons laatste periodiek inspectiebezoek vorig jaar is daar geen vraag over gesteld. Er is alleen naar de cito resultaten gekeken van spelling, rekenen en technisch lezen. Er zijn geen taallessen bekeken, geen methode doorgekeken. In de klassen is verder alleen gekeken naar de leerkrachtmappen, zat daar wel 1 lijn in binnen school. Kan een invaller het zo overnemen. En starten de lessen wel op de juiste tijd en zijn er geen ouders die 5 min. blijven hangen in de kleutergroepen.
quote:Ruza schreef op 10 oktober 2012 @ 17:25:

Wat ik zou doen is kleuteren op de vrije school en de rest op een reguliere school.



Of je dát dan weer wilt....ik weet het niet.Ik denk dat je dan al een achterstand hebt. De eisen die aan kinderen gesteld worden als ze starten in groep 3 zijn behoorlijk tegenwoordig. Als ze daar niet naar toe werken in de kleutergroepen en ze naar een school gaat waar ze dat wel verwachten dan kan dat heel vervelend zijn voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 10 oktober 2012 @ 18:35:

[...]





Nou, het is zeker geen speerpunt en bij ons laatste periodiek inspectiebezoek vorig jaar is daar geen vraag over gesteld. Er is alleen naar de cito resultaten gekeken van spelling, rekenen en technisch lezen. Er zijn geen taallessen bekeken, geen methode doorgekeken. In de klassen is verder alleen gekeken naar de leerkrachtmappen, zat daar wel 1 lijn in binnen school. Kan een invaller het zo overnemen. En starten de lessen wel op de juiste tijd en zijn er geen ouders die 5 min. blijven hangen in de kleutergroepen.Dan hadden jullie 'n makkelijke inspecteur! De citoresultaten hebben ze al, via de jaarlijkse verantwoording. Bij ons kwamen ze echt lessen bekijken (inclusief de mappen, de handelings- en groepsplannen) en gaven ze vooraf aan welke vakgebieden ze wilden zien, het directe instructiemodel, de mate van zelfstandig werken, het overzicht van methodes, de schoolgids, beleidsmatige dingen, het zorgplan. En in gesprek werd er echt doorgevraagd over de methode voor taal en begrijpend lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vrije school ook niet willen afraden. Ik ken zeker mensen die goed passen bij de vrije school en die er dolgelukkig mee zijn net als hun kinderen. Het moet wel bij je passen want het wijkt toch echt af van meer reguliere scholen. Iemand die niet zo bekend is met de vrije school en geïnteresseerd is zou ik het volgende adviseren:



- ga een paar keer langs bij de vrije school van je keuze

- lees je in over antroposofie en bedenk of je je kan vinden in het gedachtengoed

- hou er wel rekening mee dat er een verhoogd risico is op leerachterstand en bedenk dat je kind een leraar en school kan tegenkomen die 'streng is in de antroposofische leer' en bedenk hoe je dat zou vinden
quote:isadoro schreef op 10 oktober 2012 @ 16:06:

Dan moet ik toch tegenwicht bieden: De meeste van mijn oud-klasgenoten zijn heel goed terecht gekomen. Een deel heeft een universitaire opleiding en de meeste hebben werk dat ze leuk vinden.



Tegenwoordig moet de Vrije Sgool ook voldoen aan de regels van inspectie en leggen mensen een CSE af aan het eind van de middelbare school.



Een van de minpunten, is dat de meeste mensen niet goed leren omgaan met feedback en kritiek op school. Maar dat leer je in de volwassen wereld snel genoeg.



Zie hier de reden om niet voor de vrije school te kiezen



Ik zou een aantal keren gaan kijken, en ook bij regulier onderwijs.

Daarna kiezen op gevoel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 10 oktober 2012 @ 17:22:

Mijn klasgenootjes en ik vonden de overgang naar normaal voortgezet onderwijs zwaar. We liepen achter en moesten 2x zo hard hollen als de andere kinderen.



Is ook helaas niet bij ons allemaal goedgekomen. Ook hadden sommigen erg veel moeite met het sociale klimaat.



Zachtaardigheid is fijn...maar geen goede voorbereiding voor de grote harde buitenwereld.



Kijk dit is nu precíes wat ik zie bij mijn vriendin en veel vrienden die van de vrije komen. Allemaal hele lieve zachtaardige mensen. Hebben ook de vrije middelbare gedaan, vaak daarna in een gat gevallen en bijna niemand heeft een goede maatschappelijke carriere, veel slepen van baantje naar baantje. Moeite met de harde maatschappij. Ik hoop dat jij daar minder last van had.



Ik ben zelf wat nuchterder, harder en meer doorsnee opgevoed dan de vrije school en ben daar toch wel blij mee, heeft me goed voorbereid op de 'harde' maatschappij.
quote:digijuf schreef op 10 oktober 2012 @ 19:00:

[...]





Dan hadden jullie 'n makkelijke inspecteur! De citoresultaten hebben ze al, via de jaarlijkse verantwoording. Bij ons kwamen ze echt lessen bekijken (inclusief de mappen, de handelings- en groepsplannen) en gaven ze vooraf aan welke vakgebieden ze wilden zien, het directe instructiemodel, de mate van zelfstandig werken, het overzicht van methodes, de schoolgids, beleidsmatige dingen, het zorgplan. En in gesprek werd er echt doorgevraagd over de methode voor taal en begrijpend lezen.Een makkelijke inspecteur was het niet, maar de focus lag totaal niet bij de methodes.
Alle reacties Link kopieren
Leuk filmpje met ervaringen van oud vrije school leerlingen:



http://vimeo.com/36337032
The time is now
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 10 oktober 2012 @ 20:25:

Leuk filmpje met ervaringen van oud vrije school leerlingen:



http://vimeo.com/36337032Leuk om te zien maar ook wel één grote reclamespot. Wat mij soms wat tegen staat is dat mensen van de vrije school reguliere scholen vaak wegzetten als 'prestatiefabriek', waar je slechts 'kennis tot je neemt die je wordt voorgeschoteld'. De vrije school heeft natuurlijk niet het alleenrecht op onafhankelijk denken, ontplooiing, vrije geest en creativiteit. Dat zie ik gewoon ook op reguliere scholen. Wel komen er relatief veel creatieve en originele (en onaangepaste) mensen van de vrije school, denk dat relatief veel toneelschool/conservatorium/kunstacademie mensen van de vrije school komen. Zoals Waldemar Torenstra uit het filmpje dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven