Actueel
alle pijlers
Bof epidemie
vrijdag 25 april 2008 om 07:58
Met alle ouders hier op het forum had ik dit topic eigenlijk al wel verwacht.
Er blijkt dus een heuse bofepidemie te heersen, vooral op de zgn 'biblebelt', waar veel griffo's wonen die hun kids niet laten inenten. Opvallend is dat 25% van de gevallen wél is ingeënt en dus besmet worden door kids van wie de ouders vinden dat inenten tegen gods wil is. Of er één of andere sofische reden voor hebben om hun kind niet in te enten en denken dat een aftreksel van smeerwortel en dansen om een eik bij volle maan een afdoende geneesmiddel is.
De bof lijkt een onschuldige kinderziekte, maar de gevolgen kunnen best heftig zijn.
De bof kan leiden tot de volgende complicaties:
hersenvliesontsteking (meningitis)
hersenontsteking (encefalitis)
ontsteking van de eileider (oöphoritis)
ontsteking van de testikel (orchitis)
ontsteking van de alvleesklier (pancreatitis).
Bij kinderen wordt meningitis in 0,4-1,0% van de gevallen gezien. De andere complicaties treden zelden op. De prognose van de complicaties is gunstig.
Onvruchtbaarheid
Wanneer iemand na de kindertijd de bof krijgt, heeft hij of zij een hogere kans op complicaties. 25% van de mannen die na hun puberteit de bof krijgen, krijgen last van orchitis. Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam aangezien het doorgaans eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.
Moeten we kinderen verplicht gaan inenten? Ben jij als ouder veranwtoordelijk voor de gezondheid van andermans kids? Heb jij je kids laten inenten? Waarom wel / niet?
Er blijkt dus een heuse bofepidemie te heersen, vooral op de zgn 'biblebelt', waar veel griffo's wonen die hun kids niet laten inenten. Opvallend is dat 25% van de gevallen wél is ingeënt en dus besmet worden door kids van wie de ouders vinden dat inenten tegen gods wil is. Of er één of andere sofische reden voor hebben om hun kind niet in te enten en denken dat een aftreksel van smeerwortel en dansen om een eik bij volle maan een afdoende geneesmiddel is.
De bof lijkt een onschuldige kinderziekte, maar de gevolgen kunnen best heftig zijn.
De bof kan leiden tot de volgende complicaties:
hersenvliesontsteking (meningitis)
hersenontsteking (encefalitis)
ontsteking van de eileider (oöphoritis)
ontsteking van de testikel (orchitis)
ontsteking van de alvleesklier (pancreatitis).
Bij kinderen wordt meningitis in 0,4-1,0% van de gevallen gezien. De andere complicaties treden zelden op. De prognose van de complicaties is gunstig.
Onvruchtbaarheid
Wanneer iemand na de kindertijd de bof krijgt, heeft hij of zij een hogere kans op complicaties. 25% van de mannen die na hun puberteit de bof krijgen, krijgen last van orchitis. Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam aangezien het doorgaans eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.
Moeten we kinderen verplicht gaan inenten? Ben jij als ouder veranwtoordelijk voor de gezondheid van andermans kids? Heb jij je kids laten inenten? Waarom wel / niet?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
vrijdag 25 april 2008 om 09:13
Hee Jolietje, oh nee, ome Willempie bedoel ik..
Volgens de redenering van de gereformeerden moet je dus maar af wachten wat god allemaal met hun van plan is.
Ben dan ook een kerel en rem ook niet voor een kruispunt. Of doe nooit je veiligeheidsgordel om.
Maar volgens mij he Willem, als die wandelende lijken naar de Wallen gaan, gebruiken zel allemaal een rubbertje, hypocriete honden, bah.
Volgens de redenering van de gereformeerden moet je dus maar af wachten wat god allemaal met hun van plan is.
Ben dan ook een kerel en rem ook niet voor een kruispunt. Of doe nooit je veiligeheidsgordel om.
Maar volgens mij he Willem, als die wandelende lijken naar de Wallen gaan, gebruiken zel allemaal een rubbertje, hypocriete honden, bah.
vrijdag 25 april 2008 om 09:14
Het gaat trouwens niet eens alleen om de bof (alleen is daar nu toevallig een uitbraak van), er is ook nog mazelen en rode hond. En natuurlijk de DKTP (maar ik weet niet of deze christenen daar wél tegen inenten, zal wel niet, als ze consequent zijn).
En dat zijn dus allemaal echt niet zulke onschuldige kinderziektes.
Bovendien: inenten zal uiteindelijk leiden tot uitroeiing. Lijkt me erg fijn voor een volgende (of daaropvolgende) generatie.
En dat zijn dus allemaal echt niet zulke onschuldige kinderziektes.
Bovendien: inenten zal uiteindelijk leiden tot uitroeiing. Lijkt me erg fijn voor een volgende (of daaropvolgende) generatie.
vrijdag 25 april 2008 om 09:18
In Belgie is het verplicht je kind volledig te laten inenten tegen Polio vòòr ie 18 maanden is. Doe je dat niet (je moet een document inleveren bij de gemeente), dan staat in eerste instantie de wijkagent op je stoep met dreigende taal, doe je het alsnog niet, kun je een boete krijgen en mag je kind niet naar school.
(en als je kind dan niet naar school gaat omdat ie niet mag maar wel leerplichtig is, krijg je dà`år weer een boete voor.
Ik vind het helemaal okee. Laat die vaccinaties maar verplicht stellen.
(en als je kind dan niet naar school gaat omdat ie niet mag maar wel leerplichtig is, krijg je dà`år weer een boete voor.
Ik vind het helemaal okee. Laat die vaccinaties maar verplicht stellen.
vrijdag 25 april 2008 om 09:21
Dit isn het Rijksvaccinatieprogramma :
Bedreiging voor de volksgezondheid
De ziekten waartegen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) beschermt, vormden vroeger een groot probleem voor de volksgezondheid. Na het invoeren van het programma zijn veel van die ziekten helemaal of bijna helemaal verdwenen. Daardoor zouden we bijna vergeten hoe ernstig ze zijn en hoeveel leed vaccinatie voorkomt.
Bof
Is een ziekte van de speekselklieren die 4 tot 10 op de 1000 keer kan leiden tot hersenontsteking. De ziekte kan, al komt dit zelden voor, ook zorgen voor ontsteking van de alvleesklier, eenzijdige doofheid of reuma.
Lees verder
Difterie
Kan verstikkingsgevaar veroorzaken en het hart en het zenuwstelsel aantasten.
Lees verder
Hib-ziekten
Kunnen zeer ernstige ziekten als hersenvliesontsteking, bloedvergiftiging en strotklepontsteking zijn. Patiënten kunnen ook overlijden.
Lees verder
Hepatitis B
Is een acute of chronische leverontsteking die kan leiden tot leverfalen en leverkanker. Kinderen met een ouder uit een land waar de ziekte veel voorkomt en kinderen van wie de moeder het virus bij zich draagt, krijgen een vaccinatie tegen hepatitis B.
Lees verder
Kinkhoest
Is vooral voor baby's gevaarlijk omdat de kans bestaat op hersenbeschadiging.
Lees verder
Mazelen
Kunnen een kind behoorlijk ziek maken, met hoge koorts en huiduitslag. Complicaties als oorontsteking, longontsteking en hersenontsteking komen voor. Soms met sterfte als gevolg.
Lees verder
Meningokokken C
Kan bijvoorbeeld hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging veroorzaken. Soms zijn er ernstige blijvende gevolgen zoals amputaties, littekenvorming, doofheid, motorische problemen en leer- en gedragsproblemen. Een patiënt kan ook overlijden.
Lees verder
Pneumokokken
Kunnen leiden tot levensbedreigende ziekten als hersenvliesontsteking (meningitis), bloedvergiftiging (sepsis) en ernstige longontsteking (pneumonie). Ernstige blijvende verschijnselen zijn bijvoorbeeld doofheid, epilepsie, afsterven van lichaamsdelen (met vaak amputatie tot gevolg), groeistoornissen of zelfs overlijden.
Lees verder
Poliomyelitis
Is ook bekend als kinderverlamming. Het is een maag-darminfectie die kan leiden tot ernstige verlammingsverschijnselen of zelfs overlijden.
Lees verder
Rodehond
Kan vooral ernstige gevolgen hebben voor het nog ongeboren kind. Eén op de vier zwangere vrouwen met rodehond loopt de kans dat hun kind met een afwijking (doof, blind, geestelijke achterstand) wordt geboren. Zwangerschappen kunnen ook eindigen in een miskraam.
Lees verder
Tetanus
Kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Zonder behandeling is tetanus dodelijk.
Lees verder
Dus het is ook zeker niet alleen bof waar het om gaat, Willem. Maar Ook al die andere ziektes, want zoals hierboven al wordt aangegeven. Niet alleen de bof vaccinatie slaan ze over, maar alle vaccinatie's ...
( bron: rivm.nl )
Bedreiging voor de volksgezondheid
De ziekten waartegen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) beschermt, vormden vroeger een groot probleem voor de volksgezondheid. Na het invoeren van het programma zijn veel van die ziekten helemaal of bijna helemaal verdwenen. Daardoor zouden we bijna vergeten hoe ernstig ze zijn en hoeveel leed vaccinatie voorkomt.
Bof
Is een ziekte van de speekselklieren die 4 tot 10 op de 1000 keer kan leiden tot hersenontsteking. De ziekte kan, al komt dit zelden voor, ook zorgen voor ontsteking van de alvleesklier, eenzijdige doofheid of reuma.
Lees verder
Difterie
Kan verstikkingsgevaar veroorzaken en het hart en het zenuwstelsel aantasten.
Lees verder
Hib-ziekten
Kunnen zeer ernstige ziekten als hersenvliesontsteking, bloedvergiftiging en strotklepontsteking zijn. Patiënten kunnen ook overlijden.
Lees verder
Hepatitis B
Is een acute of chronische leverontsteking die kan leiden tot leverfalen en leverkanker. Kinderen met een ouder uit een land waar de ziekte veel voorkomt en kinderen van wie de moeder het virus bij zich draagt, krijgen een vaccinatie tegen hepatitis B.
Lees verder
Kinkhoest
Is vooral voor baby's gevaarlijk omdat de kans bestaat op hersenbeschadiging.
Lees verder
Mazelen
Kunnen een kind behoorlijk ziek maken, met hoge koorts en huiduitslag. Complicaties als oorontsteking, longontsteking en hersenontsteking komen voor. Soms met sterfte als gevolg.
Lees verder
Meningokokken C
Kan bijvoorbeeld hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging veroorzaken. Soms zijn er ernstige blijvende gevolgen zoals amputaties, littekenvorming, doofheid, motorische problemen en leer- en gedragsproblemen. Een patiënt kan ook overlijden.
Lees verder
Pneumokokken
Kunnen leiden tot levensbedreigende ziekten als hersenvliesontsteking (meningitis), bloedvergiftiging (sepsis) en ernstige longontsteking (pneumonie). Ernstige blijvende verschijnselen zijn bijvoorbeeld doofheid, epilepsie, afsterven van lichaamsdelen (met vaak amputatie tot gevolg), groeistoornissen of zelfs overlijden.
Lees verder
Poliomyelitis
Is ook bekend als kinderverlamming. Het is een maag-darminfectie die kan leiden tot ernstige verlammingsverschijnselen of zelfs overlijden.
Lees verder
Rodehond
Kan vooral ernstige gevolgen hebben voor het nog ongeboren kind. Eén op de vier zwangere vrouwen met rodehond loopt de kans dat hun kind met een afwijking (doof, blind, geestelijke achterstand) wordt geboren. Zwangerschappen kunnen ook eindigen in een miskraam.
Lees verder
Tetanus
Kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Zonder behandeling is tetanus dodelijk.
Lees verder
Dus het is ook zeker niet alleen bof waar het om gaat, Willem. Maar Ook al die andere ziektes, want zoals hierboven al wordt aangegeven. Niet alleen de bof vaccinatie slaan ze over, maar alle vaccinatie's ...
( bron: rivm.nl )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
vrijdag 25 april 2008 om 09:23
En vaccinatioes werken soms niet 100%, omdat niet ieder lichaam er even goed op reageert, soms 'pakt' een vaccin niet of niet helemaal. Ook worden de opgebouwde antistoffen/immuniteit met de jaren soms afgebroken door het lichaam. Dat zie je vaak bij Rode Hond. En bij Hepatitis vaccins. Ik vrijwillig bij het Rode Kruis, en de ambulanciers moeten hier elke 5 jaar getest worden op antistoffen, en meestal hebben ze na 5 jaar een extra shot nodig.
Dan zal het met de andere vaccins ook wel zo kunnen zijn, lijkt me.
Dan zal het met de andere vaccins ook wel zo kunnen zijn, lijkt me.
vrijdag 25 april 2008 om 09:44
Ondanks Willems ietsofwat verbale miskleunen, kan ik me wel enigszins vinden in zijn standpunt. Ik heb vroeger de bof, mazelen, rode hond etc. gewoon gehad. Was er ziek van, maar heb er niets aan over gehouden. Net zoals velen van mijn generatie de kinderziektes gewoon kregen en inderdaad bij elkaar werden gezet, want dan had je het maar gehad. Er is een tendens om je kind tegen alles te beschermen wat wel een een minimale kans op een complicatie zou kunnen geven. Er gaan ook kinderen dood aan de waterpokken en daat enten ze niemand voor in.
vrijdag 25 april 2008 om 09:50
Ja, ik heb vroeger ook de bof gehad en de rode hond. Ook niks aan overgehouden. Maar daar gaat het dus niet om: het gaat erom dat er wel degelijk zeer ernstige complicaties kunnen optreden bij dit soort ziektes, en dan is het dus niet meer zo onschuldig.
Dat heeft niks te maken met een tendens, maar met gezond verstand.
Tegen de waterpokken is wel degelijk een vaccin. Wordt in Amerika gebruikt en ik meen in Belgie ook (of komt nog). Kwestie van tijd voordat het hier ook wordt gegeven.
vrijdag 25 april 2008 om 09:51
In Duitsland enten ze wel in tegen de waterpokken (gaan er kinderen dood aan, trouwens? Heb je daar een bronvermelding voor?)
Als kind heb ik de bof ook gehad, en daarna heb ik twee weken in het ziekenhuis gelegen met complicaties, terwijl mijn ouders zich serieus zorgen maakten dat ik het niet zou redden. De kans op complicaties is misschien niet zo groot, maar als ze optreden zijn ze vaak wel erg vervelend. Dat is iets om mee te nemen in je inschatting.
Van mij mogen kinderdagverblijven vandaag nog meedoen aan het RVP verplicht stellen.
vrijdag 25 april 2008 om 09:53
Het is trouwens een minimale (nou ja, wat je maar minimaal wilt noemen) kans op zeer ernstige complicaties. Vlak dat laatste vooral niet uit.
Als je zwanger bent doe je toch ook al het mogelijke om je kindje gezond te houden? Ook al zijn sommige dingen twijfelachtig: je laat het toch, om maar geen enkel risico te lopen. Waarom zou dat anders worden ná de geboorte?
Als je zwanger bent doe je toch ook al het mogelijke om je kindje gezond te houden? Ook al zijn sommige dingen twijfelachtig: je laat het toch, om maar geen enkel risico te lopen. Waarom zou dat anders worden ná de geboorte?
vrijdag 25 april 2008 om 09:58
Lees dit maar es, over de "onschuldige" mazelen (bron: rivm)
"Mazelen komt wereldwijd voor
Wereldwijd is mazelen de belangrijkste oorzaak van kindersterfte. De WHO schat dat mazelen verantwoordelijk is voor 50 tot 60% van de totale kindersterfte aan ziekten die in principe vermijdbaar zijn door vaccinaties. Vooral in ontwikkelingslanden is ziekte en sterfte door mazelen nog een groot probleem, met name door gevolgen als longonsteking, ondervoeding en diarree. Ook is mazelen de belangrijkste oorzaak van vermijdbare blindheid."
"Mazelen komt wereldwijd voor
Wereldwijd is mazelen de belangrijkste oorzaak van kindersterfte. De WHO schat dat mazelen verantwoordelijk is voor 50 tot 60% van de totale kindersterfte aan ziekten die in principe vermijdbaar zijn door vaccinaties. Vooral in ontwikkelingslanden is ziekte en sterfte door mazelen nog een groot probleem, met name door gevolgen als longonsteking, ondervoeding en diarree. Ook is mazelen de belangrijkste oorzaak van vermijdbare blindheid."
vrijdag 25 april 2008 om 11:59
Vaccineren is toch niet direct bedoeld om te voorkomen dat je een ziekte krijgt, maar helpt het lichaam toch om sneller van de ziekteverwekker af te zijn, zodat je er minder ziek van wordt en er minder kans is op complicaties?
Zou je als je je kind niet laat vaccineren niet nalatig zijn in het bijdragen aan een goede gezondheid van je kind, en zo niet goed voor je kind zorgen?
Overigens hebben mijn man en ik onze kinderen laten inenten, zoon heeft ook de pneumokokken nog extra gekregen hoewel hij net voor 1 april 2006 geboren was en hem niet volgens het rvp kreeg. Dit hebben we juist laten doen omdat hij een longafwijking heeft, en we de kans op longproblemen als gevolg van de pneumokok wilden verkleinen. Zoon heeft al genoeg kleine kansen gepakt. Nu de loterij nog
Zou je als je je kind niet laat vaccineren niet nalatig zijn in het bijdragen aan een goede gezondheid van je kind, en zo niet goed voor je kind zorgen?
Overigens hebben mijn man en ik onze kinderen laten inenten, zoon heeft ook de pneumokokken nog extra gekregen hoewel hij net voor 1 april 2006 geboren was en hem niet volgens het rvp kreeg. Dit hebben we juist laten doen omdat hij een longafwijking heeft, en we de kans op longproblemen als gevolg van de pneumokok wilden verkleinen. Zoon heeft al genoeg kleine kansen gepakt. Nu de loterij nog
vrijdag 25 april 2008 om 12:06
Praat toch geen onzin. Exceem en astma heeft niets te maken met al dan niet enten. Die ziektes bestaan al even wat langer dan jij en ik leven.
En ja, sommige ziektes zijn ERG (aanhalingstekens zijn niet nodig hoor).
En enten is WEL zinvol, kijk maar naar de statistieken en de ziektes die tot nu toe uitgeroeid zijn. Of wil je weer terug naar de tijd van de Pest soms? Ook zo'n vervelende ziekte.....
anoniem_54567 wijzigde dit bericht op 25-04-2008 12:07
Reden: "lul niet zo dom" maar even vervangen, anders gaat het dáár weer over....
Reden: "lul niet zo dom" maar even vervangen, anders gaat het dáár weer over....
% gewijzigd
vrijdag 25 april 2008 om 15:04
Verplichten van overheidswege kan denk ik niet, dat gaat wel erg ver. Iedereen is nog altijd de baas over zijn eigen lichaam.
Maar wat wel kan denk ik is dat kdv en misschien scholen ongeente kinderen weigeren. En ik vind dat mensen die misleidende informatie over vaccineren naar buiten brengen (zoals de Neerlandse Vereniging Kritisch Prikken en sommige antroposofen) aangepakt mogen worden.
Mijn kinderen worden ingeent, gewoon volgens het programma. Want de risico's van de betreffende ziektes zijn misschien niet zo groot, maar die van vaccineren zijn nog veel kleiner. En ik geef ze graag optimale kansen op een gezond leven mee.
Maar wat wel kan denk ik is dat kdv en misschien scholen ongeente kinderen weigeren. En ik vind dat mensen die misleidende informatie over vaccineren naar buiten brengen (zoals de Neerlandse Vereniging Kritisch Prikken en sommige antroposofen) aangepakt mogen worden.
Mijn kinderen worden ingeent, gewoon volgens het programma. Want de risico's van de betreffende ziektes zijn misschien niet zo groot, maar die van vaccineren zijn nog veel kleiner. En ik geef ze graag optimale kansen op een gezond leven mee.
vrijdag 25 april 2008 om 20:09
Ik zeg: eenieder die vanuit een bepaalde bijgeloofsovertuiging handelt en daardoor de weldenkende mens schade berokkent, direct in een afgezonderde kerkgemeenschap met een groot hek er omheen plaatsen. Dus ook de idioten die hun kinderen willens en wetens allerlei ziektes laten oplopen waarmee de kinderen van normaal functionerende mensen besmet kunnen raken. Dus. Enzo.