kabinet wil kinderopvang versoberen.

22-04-2008 20:00 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kabinet wil kinderopvang versoberen

Uitgegeven: 22 april 2008 19:52

Laatst gewijzigd: 22 april 2008 19:53

DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.

Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro. De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.

Extra geld

Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.

Gastouderbureautjes

Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.

Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.

Dat zou ook mooi zijn zeg. Eerst vrouwen stimuleren om meer te gaan werken, en vervolgens weer het mes zetten in de kinderopvangsubsidie omdat je als gezin door dat meer werken tot een hogere inkomensgroep behoort!

Virginia_11 schreef op 24 april 2008 @ 21:48:

Even een blond vraagje hoor. Maar hoeveel is anderhalf keer modaal? dat is toch niet heel riant. Volgens mij verdienen de meeste 2 verdieners dat. Dat zou betekenen dat bijna iedereen er toch op achteruit gaat.
Ongeveer 45.000 euro. De meeste tweeverdieners zullen daar in ieder geval wel in de buurt komen, maar ik neem ook niet aan dat ze dan meteen vanaf anderhalf keer modaal de tegemoetkoming drastisch naar beneden brengen.
meave schreef op 24 april 2008 @ 21:46:

Morrie, ik vind eigenlijk dat het allemaal niet betaald moet worden. Als je opa en oma betaalt voor het oppassen, waarom zou ik dan later niet betaald hoeven worden voor het zorgen voor mijn ouders? (Los van de term mantelzorg).

Ik vind dat ik mijn ouders wel zou moeten betalen. Zij passen namelijk op mijn kind waardoor wij kunnen werken en dus meer geld verdienen. Het is niet zo dat ik later voor mijn ouders zorg, zodat zij meer geld kunnen verdienen.

Daarnaast kunnen mijn ouders, of in ieder geval 1 van de 2, niet werken op de dag dat ze voor mijn kind zorgen terwijl ze dat anders wel gedaan zouden hebben.
Morrie schreef op 24 april 2008 @ 21:56:

[...]

Ik vind dat ik mijn ouders wel zou moeten betalen. Zij passen namelijk op mijn kind waardoor wij kunnen werken en dus meer geld verdienen. Het is niet zo dat ik later voor mijn ouders zorg, zodat zij meer geld kunnen verdienen.

Daarnaast kunnen mijn ouders, of in ieder geval 1 van de 2, niet werken op de dag dat ze voor mijn kind zorgen terwijl ze dat anders wel gedaan zouden hebben.
Maar Morrie, er is toch ook niemand die jou verbied je ouders te betalen? Het is alleen wel zo dat de meesten hier vinden dat de overheid dat niet hoeft te subsidieren...
Lika schreef op 24 april 2008 @ 22:00:

[...]

Maar Morrie, er is toch ook niemand die jou verbied je ouders te betalen? Het is alleen wel zo dat de meesten hier vinden dat de overheid dat niet hoeft te subsidieren...

Dat snap ik, daarnaast is het niet eens zo dat ik mijn ouders betaal dus valt er weinig te verbieden ;-). Het was meer als voorbeeld bedoeld.

Maar ik vraag me wel af hoe de overheid dat wil gaan regelen dan, dat je je kinderopvang niet mag aftrekken als het je ouders/schoonouders zijn, en wel als het een andere gastouder is. Want waar ligt dan de grens? Als het mijn broer of zus is ipv mijn ouders, of mijn beste vriendin ofzo, dan mag het nog wel?

Dan zouden ze alle gastouderopvang niet meer moeten subsidieren en alleen de kinderopvang nog. Dat lijkt me ook geen goed plan ivm wachtlijsten e.d.

Ik twijfel dus nogal aan de haalbaarheid.
Lika schreef op 24 april 2008 @ 21:53:

[...]

Ongeveer 45.000 euro. De meeste tweeverdieners zullen daar in ieder geval wel in de buurt komen, maar ik neem ook niet aan dat ze dan meteen vanaf anderhalf keer modaal de tegemoetkoming drastisch naar beneden brengen.

Vast niet, maar vanaf dat bedrag (ongeveer) val je wel buiten alle toeslagen. En ga je dus kennelijk ook geminderd worden op de kinderopvangtoeslag.

Over het niet meer vergoeden van opvang door familie / gastouders... op die manier gaan de goeden weer onder de kwaden lijden. Maar goed, dat is met meer dingen die afgeschaft worden. Ben er verder nog niet over uit wat ik ervan moet denken.
Morrie schreef op 24 april 2008 @ 22:08:

[...]

Dan zouden ze alle gastouderopvang niet meer moeten subsidieren en alleen de kinderopvang nog. Dat lijkt me ook geen goed plan ivm wachtlijsten e.d.

Ik twijfel dus nogal aan de haalbaarheid.
In de link die Tieger plaatste stond dat ze alleen nog opvang van meer dan 5 kinderen wilde subsidieren. En dat lijkt me inderdaad nogal idioot(op zijn zachtst gezegd)... Maar goed, dat schreef ik al eerder dus ik begin in herhaling te vallen. Tijd om te gaan slapen.
Ik vind dat helemaal niet idioot. Zoals we bijna dagelijks op het forum kunnen lezen wordt gastouderopvang gezien als a) lekker betaald thuisblijven met je eigen kind of b) lekker geld opstrijken van de overheid terwijl je ouders je uit de brand helpen.

Beide situaties lijken me niet voldoen aan wat kinderopvang zou moeten zijn, en 1 van de manieren om de mensen met die motivaties uit de kinderopvangwereld te filteren is idd door kinderopvang van minder dan 5 kinderen niet meer te vergoeden.

Iemand die echt vanuit een professioneel oogpunt kinderopvang wil doen, zal geen moeite hebben om aan die minimaal 5 kinderen eis te voldoen. Laten we eerlijk zijn, pas bij 5 kinderen wordt het werk.

Ik ben ervan overtuigd dat deze maatregel de branche zal professionaliseren en dat is ook hard nodig. Door die wet kinderopvang en de maas die daar op dit moment inzit is een soort grijs schemergebied ontstaan waarbij kinderopvang vooral gezien wordt als handige cashcow voor mensen die van alles willen behalve op een professionele manier bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen.

Júist om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen zou kinderopvang iets wezenlijks moeten toevoegen aan de ontwikkeling van kinderen. Zodat "je kind dumpen" niet langer zielig is, maar juist verstandig, omdat het een meerwaarde voor je kinds ontwikkeling heeft. Een meerwaarde die goede kinderdagverblijven bijvoorbeeld nu al bieden. Opa en oma opvang zal ongetwijfeld een meerwaarde voor de familieband hebben, maar van een pedagogische meerwaarde is mijns inziens geen sprake. Net zoals die er niet is bij die duizenden nieuwbakken moeders die op marktplaats te vinden zijn die sites in elkaar frobelen waarin ze vooral zwijmelen over hun eigen kinderen, en oh ja, het zou ook leuk zijn om wat te verdienen dus uw kind kan leuk met het mijne komen spelen voor grof geld.

Dat wil niet zeggen dat je als individu daar niet voor zou mogen kiezen, als je zelf vindt dat dat het beste is voor jouw kind, ga vooral je goddelijke gang. Maar laat de overheid vooral de kinderopvang die voldoet aan strenge eisen vwb pedagogische aanpak, veiligheid, hygiene, bedrijfsvoering etcetera subsidiëren, zodat die tak van sport nog meer zou kunnen verbeteren.

Hele goede zaak dus, wat mijj betreft.
Am Yisrael Chai!
Waar ik me over verbaas is het volgende:

- Dat moeders elkaar niet willen begrijpen en zelfs in deze topic elkaars hoofd afbijten. Laat de ander in haar waarde!

- Dijksma wil dat (hoog) opgeleide vrouwen gaan of blijven werken, vervolgens het liefst een boete zou willen opleggen aan de thuiszittende opgeleide moeders, vervolgens voorspoed beloofd betreffende kinderopvang, vervolgens meer moeders gaan werken omdat de kinderen nu opvang krijgen waar ze zich prettig bij voelen, vervolgens juist in de hogere inkomens gesneden moet worden..

- Niet alle kinderen even goed functioneren op een KDV en gastouderopvang aan huis een fantastisch alternatief is, maar we werkende ouders vooral dwingen toch een KDV op te zoeken.

- Niet alleen opa's en oma's aan huis oppassen, maar ook gedreven vrouwen die er hun werk van gemaakt hebben.

enz enz enz......

Ik ben na mijn verlof gaan werken. Het was heeeel erg moeilijk een baan te vinden als kersverse moeder. Vervolgens heb ik een paar maanden thuis gezeten zonder werk, waar de muren op mij af kwamen. Toen heb ik een baan gevonden die ik wel heel erg leuk vind. Mijn kindje ging naar een KDV en gratis oppassende oma's. Van 1x per week naar de KDV was mijn kindje continue ziek. KDV's in Nederland hebben het niet zo op hygiëne. De oma's bemoeiden zich steeds meer met opvoeding. Ik raakte gestresst van al die toestanden en de slapeloze nachten van een ziek kind. Gastouderopvang bij iemand anders thuis vond ik geen alternatief. , want ook daar heb je het niet voor het zeggen. Vervolgens heb ik een advertentie gezet en opvang aan huis gezocht. Dit werkt zo geweldig, dat ik uitbreiding heb aangevraagd op mijn werk. Ik voel me goed, mijn kindje kan ik met een gerust hart achterlaten, mijn huishouden is weer op orde. Een tweede kindje is nu meer dan welkom.

Sharon, bedankt!! Jammer dat jij in je opvoeding nooit heb geleerd consequent te zijn, en ontzettend veel hardwerkende ouders zal duperen.. Er maken teveel mensen misbruik van? Pak die mensen dan aan, maar ga niet snijden daar waar het goed gaat. Probeer eerst problemen op te lossen voordat je de proefbalonnen uit de lucht schiet. Bv. Laat gastouderbureaus werken met een door de overheid bepaald maximum tarief. Zorg ervoor dat die bureaus ook geschoold en gecontroleerd worden. Bedenk eventueel een manier waarop de ouders die bureaus niet nodig hebben. Dat is ook al gedeeltelijk een toeslag dat de overheid niet hoeft te subsidiëren. Voor veel ouders werkt de gastouderopvang (uit of aan huis) heel erg goed. Wat had je dan verwacht? Dat vrouwen eigenlijk niet willen werken? Dat werkgevers nog vrouwen aannemen, als zij een nog hogere bijdrage moeten leveren aan de kinderopvang?

Ik word echt moe van deze NS-achtige gedachten. We willen meer mensen in de trein. Weet je wat? Laten we de treinregelingen veranderen, de kaartjes duurder maken en de stationswinkeltjes sluiten... zucht..
@Ntasja, wat bedoel je met die hygiene??

Juist op (goede) kinderdagverblijven zijn die regels vreselijk strict. Zowel qua schoonmaak als qua voedsel bewaren ed
Als deze hele ongein doorgaat ben ik mijn bijbaan kwijt.

No way dat ik 5 kinderen ga opvangen, 3 was mijn maximum.

Ik vraag me af hoe snel ze al die extra KDV's uit de grond gaan stampen, want ze zullen ze hard nodig hebben!
Lika schreef op 24 april 2008 @ 20:50:

[...]

Ik reageer helemaal niet op NIET werken. Voor mij maakt WEINIG of NIET werken namelijk niet uit. Ik zou het logisch vinden als je kunt profiteren van het voordeel tot zover als je inkomsten hebt, en niet verder. Dus als je weinig werkt een beetje voordeel, en als je niet werkt niet.

.

Erg lullig voor de mensen die wél veel werken, maar weinig verdienen...............

Als je werkt heb je voordeel, simpel as that. (als je niet werkt ook, vind ik, maar daar worden we het duidelijk niet over eens)
Ntasje, dat ziek worden op het kdv heeft weinig met hygiëne te maken, maar des te meer met de aanwezigheid van ziektekiemen omdat er veel kleine kinderen zijn en die zijn nou eenmaal vatbaarder. En hoewel ik begrijp dat het vervelend is als je kindje regelmatig ziek is is dit nou eenmaal wel de manier waarop ze weerstand op bouwen. Doet je kindje dat nu niet, dan wordt die inhaalslag wel op de basisschool gemaakt en is het dan regelmatig ziek.

En ik snap dat het vervelend is dat de manier van opvang zoals jullie die nu geregeld hebben, en die jullie goed bevalt, niet meer onder deze regeling valt. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat de regeling bedoeld is om professionele opvang te financieren en niet de informele opvang. En naar mijn idee valt een oppas aan huis die daarvoor geen opleiding hoeft te volgen, niet aan pedagogische eisen of wat dan ook hoeft te voldoen niet echt onder de noemer professionele opvang.

En ja, ze willen moeders aan het werk houden. Maar daar zijn via kinderdagverblijven en gastouders aardig wat mogelijkheden voor.

Wel wil ik in dit geval pleiten voor meer flexibele opvangmogelijkheden voor ouders met onregelmatige werktijden. Wat die zullen vaker zijn aangewezen op een oppas aan huis omdat de proffesionele opvang op de tijden dat zij opvang nodig hebben onvoldoende beschikbaar is.
fashion: dagelijks lezen over lekker betaald thuis blijven door oppasmoeders valt wel mee hoor, dat is meer jouw argument telkens als het over dit onderwerp gaat. En over de pedagogische meerwaarde van een kdv heb ik zo mijn twijfels. Ik vind het goed voor kind dat ze naar de creche gaat, maar dat is meer voor haar sociale ontwikkeling, niet omdat daar de leidsters nou zoveel pedagogische meerwaarde op haar loslaten. En alles leuk en aardig, en het kabinet kan alles wel versoberen en verminderen, maar kom dan eerst maar eens over de brug met meer, en vooral flexiberele en langere kinderopvang. Want zonder opa en oma in de buurt, had ik niet eens kunnen werken, of alleen in het weekend. Of alleen door 5 dagen creche af te nemen en er maar 2 te gebruiken. Of door vriend een andere baan te laten zoeken, wat makkelijker gezegd dan gedaan is en parttime werken is voor hem al helemaal geen optie.
madootje, dat is dus precies wat ik bedoel, met onregelmatig werk, is een gewone creche bijna niet haalbaar. (tenzij je partner thuis werkt, of ook onregelmatig en je daardoor je roosters op elkaar af kan stemmen).
overigens maak ik geen gebruik van de regeling om oma en opa te betalen, maar ik word een beetje moe van het argument dat het puur en alleen gemakzuchtig is om schoonouders in te schakelen en dat het voor een kind zoveel meerwaarde heeft op een creche. Dat geloof ik namelijk niet. Meerwaarde op bepaalde punten, maar dat heeft opvang door gastouders of familie ook.
fashionvictim schreef op 24 april 2008 @ 22:57:

Ik vind dat helemaal niet idioot. Zoals we bijna dagelijks op het forum kunnen lezen wordt gastouderopvang gezien als a) lekker betaald thuisblijven met je eigen kind

Inderdaad, het was de ideale baan om thuis te kunnen blijven voor mijn puberende autist met zijn sterk wisselende schooluren, en toch iets te kunnen verdienen met enorm leuke werkzaamheden.

Zo jammer om te lezen dat men zo over ons gastouders gedacht wordt.

(overigens heb ik ook nog een avondbaan, óók om overdag thuis te kunnen zijn voor mijn kind)
fashionvictim schreef op 23 april 2008 @ 13:09:

Ik vind sowieso dat gastouderopvang wel uitgesloten mag worden van de kinderopvangtoeslag, of het nu wel of niet familie betreft. Wie zijn brood wil verdienen met kinderopvang begint maar een kleinschalig kinderdagverblijf dat aan allerlei (strengere dan die nu gelden) eisen voldoet.

Wil je dat niet, wil je je kind er niet naartoe sturen, allemaal prima, maar dan heb je dus ook geen kinderopvangtoeslag nodig.
Huh? Vind je dat echt? Hoe doe je dat dan als je wisselende diensten hebt en het qua werk nooit red om stipt om 18 uur voor het kdv te staan? De kdv's bij ons in de buurt (en in zo'n achterlijk gat woon ik nu ook weer niet...) sluiten stipt om 18 uur. Ben je te laat, riskeer je zelfs een boete. Flexibele kinderopvang is slechts tot 19 uur mogelijk. Een gastouder (in dit geval opa of oma bijvoorbeeld) biedt in dit geval veel meer flexibiliteit en is, voor ons ieder geval, de ideale oplossing. Ik wil mijn kind best naar een goed kdv brengen, maar dan moet het qua tijden wel kunnen!
Tja Arwen, dat is dus ook deel van de reden dat ik regelmatig werk hoewel ik bij uitstek een beroep heb waarin onregelmatig gewerkt wordt. Angezien ook mijn man onregelmatig werkt en de afstemming met zijn werk moeilijk te maken is zou ik niet weten hoe we het zouden moeten regelen als ik ook onregelmatig zou werken. Hierdoor leg ik me dus wel heel erg vast qua mogelijkheden om een andere baan te zoeken.

Nu hebben we de opvang op de dagen dat ik werk waarbij het dus voor kan komen dat mijn man (een deel) van de dag wel thuis is.
Lika schreef op 24 april 2008 @ 22:21:

[...]

In de link die Tieger plaatste stond dat ze alleen nog opvang van meer dan 5 kinderen wilde subsidieren. En dat lijkt me inderdaad nogal idioot(op zijn zachtst gezegd)... Maar goed, dat schreef ik al eerder dus ik begin in herhaling te vallen. Tijd om te gaan slapen.

Ik las het net in de krant idd. Ik vind het juist wel slim bedacht, alleen twijfel ik aan de grens van 5 kinderen.

Ze zouden meer moeten kijken naar opleiding en inrichting van de ruimte enzo, dat dat aan dezelfde eisen voldoet als op het kinderdagverblijf. Maar, en dat heb ik al eerder gezegd, kost natuurlijk ook weer teveel geld.
Mag een gastouder wel meer dan 5 kinderen opvangen? Zoveel kindjes zijn er op ons KDV in elk geval niet per leidster.

Volgens nu.nl is het plan: vergoeding omlaag vanaf anderhalf keer modaal, en helemaal niks meer vanaf een ton.
ook niet die 1/3 die je sowieso krijgt van de belasting? Ik vind het prima dat de vergoeding naar beneden gaat, vind dat namelijk nogal royaal, maar als je meer dan een ton verdient (ok, is behoorlijk veel) en je hebt 2 kinderen 4 dagen op de creche, kost dat je dus 2200 euro netto per maand, snel gerekend. Dat is dus dan ook best wel weer erg veel en duur, ook al verdien je zoveel.
arwen173 schreef op 25 april 2008 @ 09:34:

ook niet die 1/3 die je sowieso krijgt van de belasting? Ik vind het prima dat de vergoeding naar beneden gaat, vind dat namelijk nogal royaal, maar als je meer dan een ton verdient (ok, is behoorlijk veel) en je hebt 2 kinderen 4 dagen op de creche, kost dat je dus 2200 euro netto per maand, snel gerekend. Dat is dus dan ook best wel weer erg veel en duur, ook al verdien je zoveel.
Ik weet niet hoe goed nu.nl op de hoogte is, maar daar staat:

Huishoudens met een inkomen boven de 100.000 euro zouden niets meer krijgen, voor inkomens vanaf anderhalf keer modaal gaan de bijdragen omlaag.

Die 2200 die jij noemt komt bij een salaris van een ton aardig in de buurt van de helft van je netto inkomsten (beetje afhankelijk van in welke sector je werkt). Dat is wel heel erg veel.
Ik mag aannemen dat die 1/3 wel blijft bestaan: dat is het werkgeversdeel dat nu door de werkgevers betaald wordt aan de belastingdienst, die het weer aan de afnemers van kinderopvangtoeslag betaald. Dit staat los van de inkomensafhankelijke bijdrage van de overheid, ik neem aan dat het vooral daar om gaat.
Gastouders mogen maximaal 4 kinderen opvangen(inclusief eigen kinderen) of maximaal 6(innovatieve opvang)

Er komt een gat in de markt voor 24 uurs kindercentrums van 0-12 jaar als deze wet doorgaat.
fashionvictim schreef op 23 april 2008 @ 13:09:

Ik vind sowieso dat gastouderopvang wel uitgesloten mag worden van de kinderopvangtoeslag, of het nu wel of niet familie betreft. Wie zijn brood wil verdienen met kinderopvang begint maar een kleinschalig kinderdagverblijf dat aan allerlei (strengere dan die nu gelden) eisen voldoet.

Wil je dat niet, wil je je kind er niet naartoe sturen, allemaal prima, maar dan heb je dus ook geen kinderopvangtoeslag nodig.

Dat is nogal kort door de bocht. Mijn kinderen gingen vroeger naar een kdv, maar in mijn huidige woonomgeving bestaat dat niet. Gelukkig voor ons kwam er toevallig iemand wonen die een kleinschalige kinderopvang ging beginnen, en daar gaan mijn kinderen nu naar toe. Betreffende mevrouw vangt een paar kinderen tegelijk op en doet daar een heel dagprogramma mee (ze draaien dus niet mee in het houshouden). Ze is ook gediplomeerd voor dit werk. Maar doet dit als gastouder, en ik vind het toch zeer terecht dat dit als kinderopvang telt.

Niet heel Nederland bestaat uit de randstad met op elke hoek een kdv. Niet iedere baan is qua werktijden geschikt om te combineren met een kdv. En niet ieder kind doet het even goed op een kdv. En soms moet je wel naar een gastouder ivm de wachtlijsten.

Over die burootjes: daar erger ik me ook aan. Volgens mij betaal ik 100 euro per maand aan zo'n burootje, en dat zou ik veel liever extra betalen aan degene die voor mijn kinderen zorgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven