Niet meer morbide obees... en dan?

04-10-2012 16:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist even niet waar ik dit topic het beste kon neerzetten, dus dan maar bij overig.



Ik was dik, heel erg dik. Morbide obees. Inmiddels ben ik heel veel afgevallen. Ik ben niet meer morbide obees en ook niet meer obees. Ik val nu officieel in de ´overgewicht´categorie (BMI tussen de 25 en 30). En ik val nog steeds af.



Maar... wat nu? Ik merk dat ik heel erg zoek naar een kledingstijl die ik leuk vind en die me staat in plaats van kopen wat past. Ik merk dat ik anders benaderd wordt door mensen. Vooral aan mannelijke aandacht geen gebrek. Ik merk dat ik beter kan bewegen, sporten vind ik leuk om te doen en ik als ik nu even ergens heen wil, pak ik gewoon de fiets en ga. Ik ben veranderd, ben assertiever geworden. Vriendschappen zijn gesneuveld omdat sommigen het niet zo leuk vonden dat ik veranderde. Andere omdat ik inzag dat ik voor de ander alleen maar ´handig´ was en geen vriendin.



Ik heb het gevoel dat mijn leven jaren stil heeft gestaan en dat ik nu weer opnieuw ga of kan beginnen. Maar hoe dan? Hoe ga je om met de verandering in je leven na extreem gewichtsverlies? Wat doe je met je leven als je een nieuwe kans op leven krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Geniet ervan!!! Ik ben zelf obees, nog een kilo of 5 en dan hoop ik obees af te zijn, dan val ik binnen BMI 25-30. Zo'n topic als dit inspireert me.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Wat een prestatie! Goed joh!



Toevallig stond er vorige week een artikel in de Engelse Grazia over het fenomeen dat je je nog lang obees kunt voelen, ook al ben je dat niet meer. Helaas niet online te vinden. Maar meer mensen ervaren het dus!



Ik zou zeggen, ga gewoon eens kijken wat je mooi vindt. Je hoeft niet meteen vanalles te kopen, ga er gewoon van genieten dat je nu veel meer kleding past. En ga genieten van de nieuwe bewegingsvrijheid die je hebt. Wees blij met je lichaam, het heeft wel wat waardering verdiend.
Alle reacties Link kopieren
O ja, die druk om af te vallen heb ik vreselijk last van. Ik ´hoef´ niet meer zoveel voor een gezond BMI, maar ik wil nog wel heel wat kilo´s kwijt. Ik voel me nog mega.



Psych of iets dergelijks is ook wel een goed idee. Ik heb wel heel veel huid over en gelukkig kan ik een gedeelte bij de plastisch chirurg laten corrigeren. Dat is wel fijn, want nu zwabbert een en ander nogal al.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al wel een paar passende BH´s gekocht. Ik droeg tot twee weken geleden nog steeds mijn oude BH´s. Ik droeg maat 125 F/G in plaats van de 90 DD die ik nu aanheb... Oeps...
Alle reacties Link kopieren
Leuk om reacties te lezen van andere vrouwen die zo´n verandering hebben meegemaakt. Je zou denken dat je hoofd meegaat met je lijf, maar er zijn er meer die in hun hoofd nog dik zijn. Ik sta ook ineens te trutten voor de spiegel of iets staat of niet en of ik een dikke knot heb in dingen of niet. Gaat nergens over, want een jaar geleden was ik blij als een broek dichtging, hoe het stond interesseerde me niet. Ik lijk wel een vrouw!
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je dat gedaan zoveel kilo's kwijtraken? En hoelang heb je er over gedaan. En nog een vraag voor bijvoorbeeld Carliena die al langere tijd geleden heel veel is afgevallen, hoe gaat het daarna. Op een gegeven moment ben je genoeg afgevallen, en dan? Wat ga je dan eten of hoe onderhoud je het?
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Helemaal geweldig, dat je zoveel bent afgevallen, Wat een prestatie!



Wat je moet doen met je leven? Je leven weer aanpassen, oppakken zoals jij het altijd al deed, of nu wilt doen.

Dit is lastig te bepalen voor ons,

Wat wilde jij doen, maar kon je niet omdat je te dik was?

Wat wil je nog steeds doen, en deed je al ook toen je te dik was?

Zulke dingen moet je je afvragen, en doe waar je je goed bij voelt.

Geef het de tijd om jezelf opnieuw te leren kennen, je nieuwe levenstijl vooral, want je bent geen ander mens, je hebt alleen een hele goede prestatie geleverd.



Geef het de tijd, en het komt allemaal goed.

Succes nog met de rest van de kilootjes kwijtraken!

maar al super hoor, dat je zoveel kwijt bent



x Liefs wished
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anders gaan eten. Meer focus op eiwitten, minder zetmelen, zo min mogelijk bewerkte dingen. Zo puur mogelijk. Maar ook met meer regelmaat eten. niet ontbijt en lunch skippen en dan ´s avonds losgaan van de honger. En veel meer bewogen dan ik deed. Ik was wel actief, maar dat is toch anders dan sporten. Ik heb er ongeveer tien maanden over gedaan. Ik zat en zit in een soort flow van gezond eten, meer bewegen. Het is geen dieet, maar echt een levensstijlverandering. Bang om terug te vallen ben ik niet. Zolang ik blijf eten zoals ik doe, gaat het goed. Ik denk dat mijn lijf op een gegeven moment vanzelf een gewicht heeft bereikt waar ik op blijf staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik allemaal heb gelaten omdat ik dik was. (Ik wilde ´omdat ik dik ben´ schrijven, maar dat is niet meer zo). Ik merk nu pas hoeveel impact mijn lijf op mijn leven heeft gehad en nog heeft. Ik durfde niet in een tuinstoel te gaan zitten, niet tussen twee auto´s door te lopen (bang om de spiegels te breken), niet in achtbanen of kermisritjes etc. Op een terrasje zitten en iets eten deed ik nooit. Al die dingen doe ik nu nog niet. Ik vermijd heel veel dingen nog steeds waarvan loverT dan vraagt waarom ik dat doe. Ik ben niet meer zoals een jaar terug, alleen in mijn hoofd nog.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Miss Fiona,



Herken je jezelf als je foto's bekijkt?



Herken je zoektocht naar wie je nu bent. Ben ook van Morbide Obese naar nu overgewicht gegaan en moet nog ongeveer 15 kg om Normaal te zijn. Normaal!! Gezond BMI.



Niet meer altijd de dikste zijn, niet meer je hoeven afvragen of dat tuinstoeltje je wel houdt, of in in vliegtuig de riem omkrijgt of toch weer een extra stuk moet vragen (oh schande), one sits fits all alweer niet klopt, de veiligheidsriem in de auto in je nek snijdt...niet meer altijd de gezelligste hoeven zijn



En nooit meer die lange shirts tot over de kont, die tunieken met broek, die langere jasjes (nou ja...maat 54 is geen jasJE) met sjaal.



Ik denk zelf aan het maken van een moodboard. Wat vind ik allemaal mooi, welke stijl past er bij mijn nieuwe lijf, welke kleuren staan me goed.



En een bikini? Is dat een optie voor komende zomer?
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Wow... Heb geen ervaring en dus eigenlijk ook geen tips, maar wilde even mijn respect betuigen. Zó knap! Super!
Alle reacties Link kopieren
Er zou een LIKEbutton moeten zijn zodat ik alle reacties kan liken.



Ik weet dat sommigen me niet meer herkennen. Zeker mensen die ik lang niet heb gezien of gesproken. Lopen me straal voorbij. Ik zie zelf eigenlijk geen verschil. Ook niet op foto´s. Ik maak iedere zoveel kilo een foto voor het plakboek, maar dan nog zie ik niet wat er al vanaf is, maar wat er nog moet. Toch die psych maar eens bellen vandaag...



Zo en nu sporten!
Alle reacties Link kopieren
Hi Fiona,



Even een vraagje, heb je last gekregen van "loshangend"vel? Ik moet er ook een heleboel kilo's af, ben meer gaan sporten maar ben zo bang voor allerhande huidflapjes.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik lees over je nieuwe eetstijl:

Misschien is het leuk/fijn/handig iets aan te schaffen wat je helpt bij je nieuwe eetstijl.

Een sapcentrifuge, een slowcooker, een tajine, een mooi kookboek, ik noem maar wat.

Ik vind je een held!
Mooie verhalen hier wat leuk om te lezen en wat knap van jullie allemaal. Ikzelf ben nog bezig met afvallen Ik ben van BMI 48 naar 31 gegaan en ben er dus nog mee bezig om verder af te vallen.



Ik merk nu al dat ik andere reacties krijg van mensen. Zelf heb ik nog het gevoel nog echt enorm te zijn en mensen die me nou leren kennen kunnen zich niet voorstellen dat ik zo extreem dik geweest ben.



Toen ik begon had ik maat 54 en nu 44. Ik merk ook dat ik nog naar dezelfde winkels ga. Net zat ik even op de site van wehkamp te kijken voor nieuwe kleding en ging automatisch naar de grote maten. Bleek er veel kleding pas vanaf maat 46 te gaan. Nooit over nagedacht.



Ik doe veel vrijwilligerswerk en daarvoor moet ik soms een shirt aan van de instelling waar ik voor werk. Voorheen werd er moeilijk gekeken en gezegd: We hebben een XXL je kan kijken of je hem past of ik gaf direct zelf aan dat ik geen shirt wil. Nu kijken ze naar me en geven ze me een L. Heb zo vaak nog de neiging om te zeggen ja maar die pas ik niet.



Ik ben nog niet zo ver als sommige van jullie hier en ik ben benieuwd wat er verder nog meer gaat veranderen.
Wat een knappe prestaties allemaal!

Ik was morbide obees (bmi van bijna 42), en ben inmiddels alleen nog 'gewoon' obees (bmi van net onder de 35). Ik ben er nog lang niet dus, maar het verschil is nu al duidelijk zichtbaar! Ik begon op maat 52/54. Mijn bovenlichaam heeft nu nog 48/50, maar ik pas nu al broeken in maat 44! Het is echt lang geleden dat ik in een maat 44 paste, dus ik ben er heel blij mee.



Ik paste geen enkele broek meer, dus ik ben toevallig onlangs met een personal shopper gaan winkelen. Dit was het vervolg op een (deels door mijn werkgever gefinancierd) kleuradvies- en imagostylingtraject. Helaas kon ik, vanwege kwabbende buik, maag en borsten, nog niet alle bovenkleding aan die ze in gedachten had, maar ik ben thuisgekomen met broeken die ik nooit voor mezelf uitgekozen zou hebben. Veel kleur, veel motief (omdat ze de aandacht op mijn slanke heupen en benen wilde leggen), en ik vind het echt helemaal gaaf! Als ik m'n nieuwe kleding aanheb zie ik een ander mens in de spiegel: slank! hip! modern! Ook ik merk dat ik automatisch naar wijde, verhullende kleding toetrek, maar daar moet ik juist vanaf. Door die vormeloze 'tenten' lijk ik alleen maar dikker, dat heb ik toen we aan het shoppen waren wel gezien. Ik weet me ook nog geen raad met complimenten. Ik vind mezelf nog helemaal niet zo slank (dat ben ik ook nog niet natuurlijk), maar voor de mensen in mijn omgeving is het toch al een groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 05 oktober 2012 @ 14:08:

Hi Fiona,



Even een vraagje, heb je last gekregen van "loshangend"vel? Ik moet er ook een heleboel kilo's af, ben meer gaan sporten maar ben zo bang voor allerhande huidflapjes.Ja, ik heb veel vel over. Een gedeelte daarvan trekt als je eenmaal een tijdje op gewicht bent bij en voor de rest heb ik een plastisch chirurg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels wat andere kleding gekocht, vooral goed passende broeken. De complimenten zijn niet van de lucht. Omdat ik nog in oude kleding liep en dat best vormeloos was, valt het mensen nu pas echt op dat ik zo ben veranderd.
quote:missfiona schreef op 06 oktober 2012 @ 16:51:

Ik heb inmiddels wat andere kleding gekocht, vooral goed passende broeken. De complimenten zijn niet van de lucht. Omdat ik nog in oude kleding liep en dat best vormeloos was, valt het mensen nu pas echt op dat ik zo ben veranderd.



Wat goed!



Ik was zaterdag ook even erg blij. Nieuwe winterjas gekocht (om voor de hand liggende redenen) in maat 42. Hoera wat klinkt dat leuk.
Alle reacties Link kopieren
Yes!



Heb zo'n leuk bikerjasje gekocht in gewoon maat L bij een normale winkel, waar ik anders maat XXXL droeg en het geen jasje meer was maar tent zonder stokken.



Blij
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Nooit echt veel te zwaar geweest maar wel veel afgevallen. Het grappige is dat ik nu ik 57 kg weeg nog altijd 75 lees als ik op de weegschaal sta... Altijd.
Alle reacties Link kopieren
Zelf van bmi 42 (maat 54) naar bmi 26 gegaan (maat 42) in 2 1/2 jaar. Weet nu niet hoeveel ik weeg, want sta niet meer op de weegschaal. Maar kan nog steeds dezelfde kleren aan, dus meer dan een paar kilo verschil zal er niet zijn.



Borsten hangen een beetje, maar een goede BH helpt daar erg bij. Weinig vel over, waarschijnlijk omdat ik langzaam ben afgevallen.



Minder en vetbeperkt gaan eten, meer bewegen is wat ik gedaan heb. Inmiddels al een paar jaar stabiel in gewicht, al heb ik nog wel een eetprobleem. Maar door deel te nemen aan zelfhulpgroep wordt alles rond eten steeds minder beladen en de obsessie minder.



Kleding: zo herkenbaar. Wat mij geholpen heeft is om met een goede vriendin te gaan winkelen (wel eerst goed ondergoed kopen anders staat het niet mooi wat je past) en allerlei nieuwe stylen uit te proberen. Kortere rokken, nauwsluitende blouses, dingen met taille....



Vooral het binnenstappen in winkels waar ik vroeger echt niet in durfde omdat ik niets wat daar hing aankon vroeger, en het me te duur en te luxe leek was een eye-opener. Daar is nl. kleding die veel strakker en duidelijker van vorm en kleur is, zodat ik een beter beeld kon krijgen wat goed bij mijn lijf/silhouet/teint past.



Een jaar later heb ik van vrienden een kleurenanalyse gekregen. Toen bleek dat ik al automatisch veel nieuwe dingen in de ´goede´ tinten had gekocht.



Op een gegeven moment ben ik de Miss Etam ingegaan en heb álles wat er in mijn maat was aan kleding gepast. Klinkt raar, zag er ook raar uit en kostte me een uur of 2... maar samen met de winkeljuffrouw kijken naar wat wel past, maar niets toevoegt, of de wow factor heeft maakte dat het vertrouwder werd om naar mezelf te kijken, gewoon, in de spiegel.



Geef jezelf tijd, het heeft mij ook een paar jaar gekost om er aan te wennen. Liep na anderhalf jaar nog steeds automatisch naar de grote maten afdeling.



Het vergelijken blijft, tenminste bij mij. Inmiddels vind ik mezelf niet meer slank, maar gewoon, zelfs een beetje mollig. Dat komt omdat ik me nu vergelijk met maatje 38.



Maar wat het meest is gebleven, is de dankbaarheid dat ik nu een gezond gewicht heb, en de kans dat ik gezond oud ga worden stukken groter is geworden
Alle reacties Link kopieren
Wow, missfiona, wat ontzettend goed van je. Het veranderen van je eetpatroon is super moeilijk en dat heb jij gewoon gedaan!

Alle reden om langzaam aan je garderobe te vervangen lijkt me!

Ik denk ook (zoals eerder is gezegd) dat het goed is om te beginnen met goed passend ondergoed, en natuurlijk een basis garderobe die je langzaam aan uit kan breiden. Mochten er vrienden zijn die opeens niet meer met je om willen gaan omdat je bent afgevallen: their loss. Echt waar, men is toch niet bevriend met je om je uiterlijk, maar gewoon omdat je een leuk mens bent?!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven