SGP wil verbod popmuziek

24-04-2008 14:27 442 berichten
SGP wil verbod popmuziek

ARNHEM - De SGP in de Provinciale Staten van Gelderland wil een verbod op popmuziek. Het zou leiden tot drank- en drugsgebruik, meent statenlid Nelis Zondag.

Het statenlid zei dat tijdens een debat over subsidie voor poppodia Doornroosje in Nijmegen en Luxor Live in Arnhem.

Nu mag er al niet zo veel van de SGP (even voortbordurend op de discussie over de koopzondag), maar dit slaat toch werkelijk alles!
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef op 25 april 2008 @ 22:31:

[...]

Dat soort oproepen zijn altijd nogal oeverloos en van alle tijden.

Ik denk dat je je nu vergist tonkje.

Er is weldegelijk een verband tussen videoclips en hoe jongens tegen vrouwen kijken.
willem1959 schreef op 25 april 2008 @ 22:42:

[...]

Er is weldegelijk een verband tussen videoclips en hoe jongens tegen vrouwen kijken.
Dat wijt ik eerder aan een gebrek in de opvoeding dan aan videoclipjes.
misschicken schreef op 25 april 2008 @ 22:27:

Wat doe jij eigenlijk op het internet, Willem? En dan dit forum specifiek? Staat vol verwerpelijke topics over wereldse zaken als popmuziek en pillenslikkers, foto's van blote mensen en dildo's.....brrrrrrr
Hij geilt op ons. 8-P
Erotische videoclips beïnvloeden de kijker in zijn ideeën over zichzelf en de andere sekse. Dat concludeert dr. Saskia Schwinghammer (30), verbonden aan de afdeling Economische Psychologie van de Universiteit van Tilburg (UvT). ‘Het effect van seksueel geladen clips en dat van bepaalde, onrealistisch mooie afbeeldingen raakt niet alleen vrouwen, maar ook mannen’, aldus de wetenschapster.

‘Uit mijn onderzoek blijkt dat jongens die seksistische videoclips bekeken na afloop in hogere mate dan daarvoor instemden met stellingen als ‘een vrouw hoort thuis achter het aanrecht’, of ‘meisjes die lastig worden gevallen zijn vaak zelf schuldig’. Ook mannen stinken erin, stelt Schwing-hammer.

Het debat over seksualisering, wel of geen bemoeienis van de overheid en de eventuele invloed van beeldcultuur op de consument woedt sinds vorige week weer in alle hevigheid. Aanleiding was de Emancipatienota van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk. Met name de passage over de seksuele moraal schoot in het verkeerde keelgat. Vreemd, vindt Schwinghammer. ‘Het aantal fundamentele onderzoeken dat een correlatie aantoont tussen enerzijds mediagedrag en anderzijds zelfbeeld of beeld van de andere sekse, groeit. Mannen blijken na blootstelling gevoeliger voor vrouwonvriendelijke

denkbeelden en bij vrouwen lijdt het zelfbeeld onder de opgepoetste beelden.’

Twee groepen vrouwen, studentes van universiteiten en uit het hoger beroepsonderwijs, werkten onlangs mee aan een onderzoek van Schwinghammer. ‘Zij dachten dat het een consumententest betrof.’ Nadat de vrouwen beelden bekeken van mooie, sexy en schaarsgeklede modellen, las de ene helft van de groep een samenvatting van een beroemd feministisch boek en de andere helft een ingekorte versie van een chicklit.

‘De uitkomst van deze steekproef liet een verbazingwekkend verschil zien. De meiden die hadden gelezen over de maakbaarheid van schoonheid, de beeldbewerking en de mythe die bladen en tv voorspiegelen, hechtten weinig waarde aan hun uiterlijk en meer aan carrière en onafhankelijkheid. Zij bleken ook in grotere mate tevreden met hun eigen looks. De andere groep, de chicklits, veel minder. Ook emancipatiewaarden

scoorden bij hen lager.’

Media-educatie voor jongeren, waardoor zij leren over de soms manipulatieve, subjectieve media, lijkt Schwinghammer zinvol. ‘Mensen bewust maken van de onechtheid van de vrouwelijke lichamen die we op televisie zien, heeft een positief effect op hun eigen lichaamstevredenheid en zorgt ervoor dat zij zaken als ambitie en onafhankelijkheid belangrijker gaan vinden.’

Dat er veel onderzoekers zijn die het tegenovergestelde van Schwinghammer beweren deert de wetenschapster niet. ‘Bij rapporten die stellen dat er géén sprake is van beïnvloeding moet worden gekeken naar de boodschapper, die werkt niet zelden vanuit marketingbelangen. Niet de vraag wat bepaalde beelden met een ontvanger doen staat centraal, maar hoe je een consument tot consumeren kan aanzetten.’

‘MTV en TMF benaderden mij, naar aanleiding van mijn onderzoek naar het effect van seksuele videoclips. Ze stelden mij elke gewenste clip ter beschikking, maar wilden in ruil daarvoor betrokken worden bij het onderzoeksproces. Dat wil ik dus niet, een belanghebber die zich hierin mengt.’

Bron: De Pers.

[...]

Maar daarom kunnen de oproepen om ze te verbieden nog wel oeverloos zijn. En daar had ik het over.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Maar je steunt mijn standpunt in deze?
Dr. Saskia Schwinghammer, 30 jaar oud?

GEIL!!!!
stout1975 schreef op 25 april 2008 @ 22:54:

Dr. Saskia Schwinghammer, 30 jaar oud?

GEIL!!!!
Ze is inmiddels 32, oud stukkie hahaha
willem1959 schreef op 25 april 2008 @ 21:40:

Zo is het maar net. Er groeit momenteel een hele gestoorde generatie op met al die kut muziek.
Hahaha. Hij is écht gek... Geweldig.

Dat verband is er idd en de invloed die deze clips hebben op het zelfbeeld van meisjes is nog groter.

Maar om dan heul de popmuziek maar te gaan verbieden vind ik nogal talibanesk.
stout1975 schreef op 25 april 2008 @ 22:32:

Ik begrijp die SGP niet, ik heb even een nederlandstalige songtekst gezocht, vertel mij maar wat er mis mee is want ik zie het dus niet:

[i]

Willempie!!!

Refrein:

Willempie hoor je overal

Willempie is een raar geval

'k Geloof dat niemand weet, hoe of ik heet, maar 't kan me niet schele

"Willempie!" roepen ze me na

"Willempie!" waar ik ga of sta

Ik heet Wim, meer niet. Maar wie me ziet roept toch steeds weer Willempie.

enz enz

er had natuurlijk overal 'god' moeten staan of anders 'jezus' waar nu willempie staat. Dan had het gemogen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef op 26 april 2008 @ 09:50:

er had natuurlijk overal 'god' moeten staan of anders 'jezus' waar nu willempie staat. Dan had het gemogen.
Cool!! Als ik vanavond weer thuis ben zal ik de lyrics van Dom, Lomp en Famous eens aanpassen aan deze richtlijn.
Alle goden zitten aan mijn penis?

Dat zou helpen volgens jou?
Ik denk dat de SGP flashdance eens moet kijken. Of ze hebben het stiekem al gedaan natuurlijk, en gebruikt als inspiratie.
Ahhh, Flashdance..... daar zit het zwijmelobject van mijn betere helft in :heart: Ik kan die film me niet herinneren, maar word nu wel benieuwd.... een link tussen VVL en de SGP had ik niet vermoed!
Het enige dat ik me van flahsdance kan herinneren is dat die ene acteur er in speelt, die lange dunne. Met van dat goedkope piekhaar.
Tuurlijk, als er een paar rappers vrouw-onvriendelijke clips maken is het inderdaad heul erg logisch om dan alle popmuziek te verbieden...................... 8-P
stout1975 schreef op 26 april 2008 @ 10:14:

Het enige dat ik me van flahsdance kan herinneren is dat die ene acteur er in speelt, die lange dunne. Met van dat goedkope piekhaar.
Ik herinner me juist alleen die actrice met die krullen en dat ene liedje....
Liv schreef op 26 april 2008 @ 10:19:

[...]

Ik herinner me juist alleen die actrice met die krullen en dat ene liedje....
Irene Cara, What a feeling
Liv schreef op 26 april 2008 @ 10:18:

Tuurlijk, als er een paar rappers vrouw-onvriendelijke clips maken is het inderdaad heul erg logisch om dan alle popmuziek te verbieden...................... 8-P
Als ik zulke clipjes zie dan moet ik alleen maar lachen om hoe belachelijk ze zich maken. En dat breng ik ook over op mijn pubers.
Liv schreef op 26 april 2008 @ 10:19:

[...]

Ik herinner me juist alleen die actrice met die krullen...

Ja, dat is hur!

Waarom heeft men het trouwens wel altijd over die clipjes en niet over die achterlijke mededelingen op de diverse teleteksten, over geile gewillige sletjes (of hete oma's enzo) die de hele dag zitten te wachten op jouw enorme paal (lees SMSje).
Hahahah, ik bedoel die andere, footloose.

(Heb ze allemaal naast elkaar in de kast, wil het nog wel eens door elkaar halen)
In dat rottige dorp was popmuziek ook Verboden.
tangerine schreef op 26 april 2008 @ 10:42:

Hahahah, ik bedoel die andere, footloose.

(Heb ze allemaal naast elkaar in de kast, wil het nog wel eens door elkaar halen)
Same here, ik heb jarenlang gedacht dat VVL een crush op Lori Singer had @-(
Heb je de nieuwe, hele slechte, dansfilms ook Loomii?

Fout, slecht, maar ik vind ongelooflijjk beroerde films als save the last dance, take the lead, step up (er schijnt zelfs een deel 2 te zijn, alhoewel ik niet weet of dat nog uit te houden is, STLD 2 was ook wel hééééél slecht....) toch stiekem best leuk ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven