Verbale ontwikkelings dyspraxie
maandag 29 oktober 2012 om 01:08
Onze zoon van net 4 jaar praat niet, maakt wel klanken. We zijn bij audiologisch centrum geweest, kno arts, alles is goed. Heeft sinds begint dit jaar op een peuterspeelzaal gezeten voor kinderen met ernstige spraak-en taalmoeilijkheden. Alle jongens maakten een spurt maar hij niet. Hij is een maand geleden geobserveerd door een linguïsten van de NSDSK en daar kwam uit dat ze het vermoeden hebben dat hij verbale ontwikkelings dyspraxie heeft. Voor de rest is alles goed. Taalbegrip test, iq getest was ook goed. 7 nov starten we bij een nieuwe logopedist en zij gaat hier dan me aan de slag. Hij gaat gewoon naar het reguliere onderwijs met een rugzakje, deze hebben we al akkoord voor 4 jaar. Nu is mijn vraag of er mensen die ook een kind heeft met hetzelfde probleem? En naar wat ervaringen en misschien wat tips hebben

maandag 29 oktober 2012 om 07:05
Waarom gaat hij niet naar speciaal onderwijs voor kinderen met spraak- taalmoeilijkheden? Als hij niet praat kan hij zich toch niet redden op een reguliere school? Het verschil met andere kinderen is echt groot. Hij loopt een heel groot risico gepest te worden en dan kan hij niks terugzeggen (behalve slaan). Hebben jullie hier goed over nagedacht?

maandag 29 oktober 2012 om 07:47
maandag 29 oktober 2012 om 08:04
Shughie, mijn zoon van 3 heeft ook verbale ontwikkelingsdyspraxie. Vraag aan je logopedist (als hij/zij dat al niet doet) of ze de PROMPT-methode gebruikt. Deze methode, waarbij de kaak en mond beetgepakt worden, is bewezen zeer succesvol bij deze kinderen.
Mijn kind gaat ook liever niet naar regulier onderwijs straks, dus ik sluit me aan bij de meningen hierboven. Wij leren nu Nederlands met Gebaren, dit pikt hij goed op en zo is hij is staat te communiceren en raakt hij niet gefrustreerd. Uiteindelijk gaan deze kinderen wel praten en dan laten ze de gebaren vanzelf achterwege.
Mijn kind gaat ook liever niet naar regulier onderwijs straks, dus ik sluit me aan bij de meningen hierboven. Wij leren nu Nederlands met Gebaren, dit pikt hij goed op en zo is hij is staat te communiceren en raakt hij niet gefrustreerd. Uiteindelijk gaan deze kinderen wel praten en dan laten ze de gebaren vanzelf achterwege.
maandag 29 oktober 2012 om 08:52
Mijn zoon van 5 zit sinds vandaag op een Auris cluster2 school ook voor taal/praak.Op de gewone kleuterschool kwam hij echt niet mee,30 kinderen in de klas en dus te weinig tijd om hem goed te begleiden ook al kwam er extra hulp en 2 jaar logo.Nu zit hij in een klas van 7 kinderen die dit ook hebben + extra begleiding en aandacht voor de problemen.School is wel 30 km verder en hij gaat dus met een busje naar die school.Ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft.

maandag 29 oktober 2012 om 09:46
maandag 29 oktober 2012 om 12:52
We hebben hiervoor gekozen omdat hij de school kent & we willen het gaan proberen. Hij heeft in het verleden meer gezegd dan nu. Dus wij denken dat hij meer kan dan wat hij nu laat horen. En daarnaast zit z'n oudere broer, neefje & nichtjes ook op die school. En mijn man heeft op een school cluster 2 gekeken en zag hem daar niet gelukkig worden. Vind het ook heel erg belangrijk dat hij zich op z'n gemak voelt. We kunnen altijd nog naar een andere school. En als wij op een gegeven moment denken het gaat echt niet dan ondernemen we stappen. Op deze school werkt een ambulante begeleider van die cluster 2 school dus ze zijn ervan op de hoogte. Het is een vermoeden dat hij het heeft, ze weten het niet zeker. Ze gaan een handelingsplan maken met ons en hebben regelmatig contact. Wij vinden het ook belangrijk dat hij de juiste taal meekrijgt en dat krijgt hij op deze school.
maandag 29 oktober 2012 om 13:09
hoi mijn zoon is nu 13 en en heeft in groep 4 de indicatie dyspraxie dyslexie en dysfasie gekregen incl rugzakje en hij heeft altijd op een reguliere school gezeten hij zit nu op het vmbo basis nog steeds met rugzakje en hij doet het heel goed ik heb er altijd voor gezorgd dat het niet te zwaar werd en dat hij gewoon met de kinderen uit het dorp kon omgaan ik heb gemerkt als hij zich op z"n gemak voelt dat het wat makkelijker is voor hem en ik heb hem alles in zijn tempo laten doen zoals de logo dat was hij na een jaar of 5 zat heb ik het even stop gezet en later weer gestart hij zit nu weer in zo'n fase komt allemaal wel weer en anders niet doet hij toch een jaar over who cares het is geen theorie mens maar daar staat tegen over praktijk is hij een kei ik ben super trots op mijn ventje
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:10
dinsdag 30 oktober 2012 om 18:43
Hai TO,
Super dat jullie regulier onderwijs kiezen!
Zelf werk ik voor een instelling die erg hard haar best doet om 'bijzondere' kinderen te begeleiden om zoveel mogelijk met al het reguliere mee te doen. De verschillen die je ziet tussen de kinderen die vanaf het begin meedraaien in het regulier of bijzonder zijn immens.
Als je kind ouder is- en vooruit gaat met lezen, is het misschien leuk om eens te kijken naar 'leespraat'. Vooral als kinderen plezier hebben in het lezen, worden ze uitgedaagd zoveel mogelijk te praten- ook al is dat soms lastig en is het lastig woorden vinden of uitspreken.
Zelf werk ik op een reguliere school met een cliënt met down en dyspraxie. We werken met Sprint (een programma op de computer, eigenlijk gericht voor kinderen met dyslexie) wat hem heel erg vooruit helpt met het uitspreken van de woorden. Het leest eigenlijk het verhaal voor, of de woordjes. Daarnaast doen we veel oefeningen met het oproepen van woorden bij plaatjes ed. Daar zijn veel leuke (speelse) manieren voor.
Ik zeg, heel veel succes met alles!!!
Super dat jullie regulier onderwijs kiezen!
Zelf werk ik voor een instelling die erg hard haar best doet om 'bijzondere' kinderen te begeleiden om zoveel mogelijk met al het reguliere mee te doen. De verschillen die je ziet tussen de kinderen die vanaf het begin meedraaien in het regulier of bijzonder zijn immens.
Als je kind ouder is- en vooruit gaat met lezen, is het misschien leuk om eens te kijken naar 'leespraat'. Vooral als kinderen plezier hebben in het lezen, worden ze uitgedaagd zoveel mogelijk te praten- ook al is dat soms lastig en is het lastig woorden vinden of uitspreken.
Zelf werk ik op een reguliere school met een cliënt met down en dyspraxie. We werken met Sprint (een programma op de computer, eigenlijk gericht voor kinderen met dyslexie) wat hem heel erg vooruit helpt met het uitspreken van de woorden. Het leest eigenlijk het verhaal voor, of de woordjes. Daarnaast doen we veel oefeningen met het oproepen van woorden bij plaatjes ed. Daar zijn veel leuke (speelse) manieren voor.
Ik zeg, heel veel succes met alles!!!
dinsdag 30 oktober 2012 om 22:50
Hoi kwezel, leuk te lezen dat iemand een keer zegt dat we er goed aan doen. Onze school is heel toegankelijk voor "bijzondere" kinderen. Ze helpen en willen de kinderen zo lang mogelijk op school houden. Ze doen heel veel aan extra hulp. Onze zoon is gister voor het errst begonnen op de kleuterschool, dus we moeten alles nog gaan bespreken. Maar rugzakje is al akkoord voor 4 jaar en we beginnen met 1x in de week logopedie, ik hoop dat het meer wordt. We gaan ervoor! Is dat programma sprint alleen voor scholen of kunnen wij dat ook gewoon bestellen?
Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie
donderdag 6 december 2012 om 09:56
Bij onze dochter (3 jaar) is ook het vermoeden van dyspraxie uitgesproken. Maar ze is zo te lezen al wel een stuk verder dan jouw zoontje. Ze praat in redelijke zinnen, alleen is alles erg onverstaanbaar. Ze krijgt ook 1x per week logopedie en gaat 4 dagdelen naar een reguliere peuterspeelzaal. Als het goed is gaat ze er ook ergotherapie bij krijgen, om te kijken of dmv beweging de verstaanbaarheid wat op gang komt. Wij hopen ook dat ze straks gewoon kan beginnen op een reguliere basisschool.
Hoe gaat het nu met je zoon op de kleuterschool?
Hoe gaat het nu met je zoon op de kleuterschool?
vrijdag 7 december 2012 om 16:58
hoi shughie,
fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hun kind proberen in het reguliere onderwijs te houden met behulp van een rugzakje. Wij hebben voor onze zoon van 4 ook voor die optie gekozen, zeker ook omdat hij al bekend is met de school en de juffen en meesters, omdat zijn oudere zussen hier al een aantal jaren meedraaien. En wat je ook zegt, als het niet uiteindelijk niet blijkt te werken, dan kun je altijd nog naar het speciale onderwijs. Wij hadden namelijk ook heel erg het idee dat onze zoon daar niet gelukkig zou worden en ik denk dat je dat als ouders het beste weet.
Succes!
fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hun kind proberen in het reguliere onderwijs te houden met behulp van een rugzakje. Wij hebben voor onze zoon van 4 ook voor die optie gekozen, zeker ook omdat hij al bekend is met de school en de juffen en meesters, omdat zijn oudere zussen hier al een aantal jaren meedraaien. En wat je ook zegt, als het niet uiteindelijk niet blijkt te werken, dan kun je altijd nog naar het speciale onderwijs. Wij hadden namelijk ook heel erg het idee dat onze zoon daar niet gelukkig zou worden en ik denk dat je dat als ouders het beste weet.
Succes!