Geld & Recht alle pijlers

moet een kind/18+ alles zelf betalen?

24-10-2012 14:47 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel geluk dat ik mijn school en rijlessen nooit zelf moet betalen, heel blij dat mijn ouders dit willen betalen.

Maar ik vind ook dat dit hoort.

Je kiest er zelf voor om kinderen te nemen en je weet welke kosten dit met zich mee brengt, vooral als ze 18+ worden.

Ik hoorde soms op school dat klasgenootjes (toen 16) zelf de boeken moesten betalen.. ook terwijl ze geen geld hadden betaalden de ouders dit eerst en moesten ze daarna alles terugbetalen als ze een baan hadden gevonden.

Dit vind ik belachelijk, je neemt een kind dus hou er dan ook rekening mee dat je voor de basis moet kunnen zorgen (school, rijlessen, want een rijbewijs is erg belangrijk!! Kleding, ziektekosten etc. )

Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.

Wie is het hier mee eens? En ik weet dat er inderdaad misschien veel commentaar gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zeker niet beter als je het zelf gedaan hebt of omgekeerd. Het is fijn als je op weg geolpen wordt en niet iedereen is verwend als ouders helpen. Er zit ook nog een stuk financiële opvoeding bij en als dat ontbreekt dan maakt het niets uit hoe je wel of niet geholpen wordt..



Wij vinden het fijn als we iig haar studie kunnen betalen, maakt dat ons betere ouders ? Nee hoor.. Het kan daarom betalen we (mee) en als het niet kan. Dan niet.. Dan komt er ook wel een oplossing en dan zijn we exact dezelfde ouders.. Geld maakt ons geen goede ouders..
Alle reacties Link kopieren
Gebrek aan geld ook niet overigens ,,
quote:poldervrouw schreef op 30 oktober 2012 @ 16:18:

Je bent zeker niet beter als je het zelf gedaan hebt of omgekeerd. Het is fijn als je op weg geolpen wordt en niet iedereen is verwend als ouders helpen. Er zit ook nog een stuk financiële opvoeding bij en als dat ontbreekt dan maakt het niets uit hoe je wel of niet geholpen wordt..



Wij vinden het fijn als we iig haar studie kunnen betalen, maakt dat ons betere ouders ? Nee hoor.. Het kan daarom betalen we (mee) en als het niet kan. Dan niet.. Dan komt er ook wel een oplossing en dan zijn we exact dezelfde ouders.. Geld maakt ons geen goede ouders..Helemaal mee eens-:) Je weet nooit hoe het leven gaat lopen, gedachten en principes kunnen nog zo leuk zijn, als het er niet in zit, zit het er niet in. Gelukkig hangt goede ouder zijn niet vast aan geld..
Alle reacties Link kopieren
Zo bedoelde ik het ook niet hoor, maar wat een onzin dat als je voor kinderen kiest dat je dan alles voor ze moet betalen, zoals TO zegt. Dat vind ik echt de grootste onzin en heel verwend klinken.

Ik geloof zeker dat het aan de manier van opvoeden ligt. Mijn ouders hebben het niet zo breed dus die konden het ook niet betalen, anders had ik misschien wel wat meer van ze gehad.

Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die alles krijgen van hun ouders en daardoor geen benul hebben hoe dat bij een ander gaat die niet alles krijgen van hun ouders.
quote:Valenta schreef op 30 oktober 2012 @ 16:46:

Zo bedoelde ik het ook niet hoor, maar wat een onzin dat als je voor kinderen kiest dat je dan alles voor ze moet betalen, zoals TO zegt. Dat vind ik echt de grootste onzin en heel verwend klinken.

Ik geloof zeker dat het aan de manier van opvoeden ligt. Mijn ouders hebben het niet zo breed dus die konden het ook niet betalen, anders had ik misschien wel wat meer van ze gehad.

Ik vind het alleen wel jammer dat er mensen zijn die alles krijgen van hun ouders en daardoor geen benul hebben hoe dat bij een ander gaat die niet alles krijgen van hun ouders.Mee eens hoor, ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat je ( in mijn ogen) zo wereldvreemd bent dat je echt denkt dat die rijkdom normaal is en dat je alles maar moet krijgen. Ik ben mijn ouders ongelooflijk dankbaar dat ze de start van mijn volwassen leven op deze manier toch makkelijker hebben gemaakt, maar dat maakt ze geen voorbeeld ouders...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je als ouders je kind best mag helpen met bijvoorbeeld voor de studie betalen, als je kind daarnaast ook nog zelf werkt voor de andere dingen. Het hoeft een kind niet allemaal aan te komen waaien, maar iets bijdragen mag best. Mijn ouders hebben het nooit breed gehad, maar ze hebben wel mijn rijlessen betaald en elk jaar mijn studieboeken. Daar ben ik echt niet verwend door geworden. Als het kan, waarom dan niet? Als je alles voor je kind betaalt en het niet hoeft te werken en alle studiefinanciering aan leuke dingen kan uitgeven, vind ik dat wel te ver gaan. Een kind moet wel leren dat niet alles vanzelf gaat.
Mijn ouders hebben mijn studies ook betaald en ook een groot deel van mijn levensonderhoud. En ik kan ook best aardig met geld omgaan. Veel krijgen betekent niet gelijk geen financieel inzicht hebben. Mijn oudste moest en zou kleedgeld want dat hebben haar vriendinnen ook. Tot ik haar eens voorgerekend had hoeveel ik voor haar aan kleding/schoenen uitgeef. En toen hoefde ze opeens geen kleedgeld meer. Slim kind.



Het gaat er mij vooral om dat ze weten dat ze het goed hebben. En ze zich niet in het bolletje halen als een stelletje verwende nesten te gaan lopen klagen.



Een zin/uitdrukking die ik hier overigens al jaren de kop probeer in te drukken is de volgende: "Maar daar hebben wij toch wel geld voor?" Ik reageer dan standaard met: "Jij hebt daar geen geld voor. Papa en ik wel." Want al hebben wij zelf voor ze gekozen en willen we met alle liefde van de wereld voor ze zorgen en betalen voor dingen die ze nodig hebben, het geld waar wij voor werken daar zit niets van onze kinderen bij totdat wij beslissen dat ze er iets van meekrijgen.
Oh ik zeg ook net dat geholpen worden gelijk staat aan niet met geld kunnen omgaan, gelukkig niet dan konden nog meer mensen het niet waarschijnlijk. Ik denk wel dat in de gevallen waar er schulden gemaakt worden omdat iedereen toch op vakantie moet kunnen en omdat iedereen toch een auto moet kunnen hebben of een huis enz enz dat daar heel veel mensen tussenzitten die van huis uit hebben meegekregen dat ze recht hebben op.. (vul maar in). E dat vind k dus complete onzin, precies wat leentje beschrijft eigenlijk hoe goed of slehct je ouders het ook hebben, zij bepalen wat je krijgt als kind en je hebt helemaal nergens recht op; in de zin van studies, rijbewijzen, inrichting eerste huisje enz, uiteraard wel op onderdak, eten, liefde enz maar dat lijkt me duidelijk.



Daarbij ligt het er voor mij aan hoe ver de financiele support van ouders gaat. Ik heb toch altijd wat moeite om dertigers die nog steeds gesponsord op vakanie gaan, regelmatig bij pa en ma gaan eten, want dat is zo lekker goedkoop of die vanalles toegestopt krijgen waar je als volwassene m.i gewoon zelf voor zorgt heel serieus te nemen. Ik vind volledige eigen financiele verantwoordelijkheid wel horen bij volwassenheid.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die wel goed met geld om kunnen gaan, ook als ze wel geholpen zijn door hun ouders. Echter, er zijn er ook zat die mede daardoor niets van financiën snappen.



En ik denk dat veel jonge mensen die hier vinden dat je op van alles en nog wat recht zou hebben, daar een risicogroep in vormen. Als je namelijk nog jong bent en dat soort dingen allemaal maar heel vanzelfsprekend vindt, dan heb je mi geen goed besef van de waarde van geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 30 oktober 2012 @ 14:50:

[...]





nee hoor.. dat hangt niet van het kind af, dat hangt van mijn portemonnaie af.. En daarbij.. het is volkomen idioot om een kind van 12 (of 16) een iPhone te geven.. Willen ze dat ?Prima.. zelf ervoor werken en zelf abonnement betalen..Ik vond het niet nodig om dat erbij te zetten gezien het mij logisch lijkt dat iemand zich niet in de schulden gaat werken om een dure telefoon kado te kunnen geven.
quote:NummerZoveel schreef op 30 oktober 2012 @ 18:34:

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die wel goed met geld om kunnen gaan, ook als ze wel geholpen zijn door hun ouders. Echter, er zijn er ook zat die mede daardoor niets van financiën snappen.



En ik denk dat veel jonge mensen die hier vinden dat je op van alles en nog wat recht zou hebben, daar een risicogroep in vormen. Als je namelijk nog jong bent en dat soort dingen allemaal maar heel vanzelfsprekend vindt, dan heb je mi geen goed besef van de waarde van geld.Ik heb juist ervaren dat kinderen van ouders die hen zo ongeveer na hun 18e het huis uitschoppen er 'n potje van maken en leningen afsluiten die ze niet terug kunnen betalen. Ze hebben nooit iets kado gekregen en met leningen denken ze eindelijk lekker te kunnen leven en dat werkt zo natuurlijk niet op de iets langere termijn.
quote:elninjoo schreef op 31 oktober 2012 @ 16:37:

[...]



Ik heb juist ervaren dat kinderen van ouders die hen zo ongeveer na hun 18e het huis uitschoppen er 'n potje van maken en leningen afsluiten die ze niet terug kunnen betalen. Ze hebben nooit iets kado gekregen en met leningen denken ze eindelijk lekker te kunnen leven en dat werkt zo natuurlijk niet op de iets langere termijn.Tsja, dat zou idd kunnen. Ik ken die mensen niet en zie in mijn omgeving het tegenovergestelde. Maar een goede financiele opvoeding is daarvoor natuurlijk wel noodzakelijk.
quote:elninjoo schreef op 31 oktober 2012 @ 16:37:

[...]



Ik heb juist ervaren dat kinderen van ouders die hen zo ongeveer na hun 18e het huis uitschoppen er 'n potje van maken en leningen afsluiten die ze niet terug kunnen betalen. Ze hebben nooit iets kado gekregen en met leningen denken ze eindelijk lekker te kunnen leven en dat werkt zo natuurlijk niet op de iets langere termijn.



Die zie ik inderdaad ook, net zoals ik ook mensen zie die wel van alles hebben gekregen en ondanks dat ook een lening afsluiten. Eenmaal een, in het geval van een vriendin van mij, een nul-lening bij de IB-groep afgesloten, daarna steeds meer krediet opgenomen,en de schulden blijven zich makkelijk opstapelen, want de rente om terug te betalen is 'lekker laag' en je moet toch kunnen genieten van je studententijd, ook al verdien je niet voldoende om daadwerkelijk op vakantie te gaan in een 5 sterren hotel.



Ik ben zo blij met mijn financiële opvoeding. Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt, een huis of studieschuld daargelaten, dus dat houdt in, sparen of de droom even vaarwel zeggen en over een paar jaar nogmaals kijken of het lukt.



Wat Leentje zegt komt mij ook heel bekend voor, de uitspraak was echt een leus van mijn vader. Het was ( en is) het geld van mijn ouders waar ze hard voor hebben gewerkt ( ze konden in het eerste jaar van hun trouwen niet eens normaal boodschappen doen, ze zijn echt met niets begonnen) en nu de vruchten van kunnen plukken, wij waren 'maar' de kinderen die overal in mee mogen delen, maar het is en blijft het geld van mijn ouders. En oh wee als we daar stennis over gaan schoppen want dan ging ( en gaat) de geldkraan gewoon dicht.
Mensen die niet met geld om kunnen gaan heb je in alle leeftijdscategoriën en bevolkingslagen. Dat heeft denk ik meer met karakter te maken (trots, alles moeten hebben wat een ander heeft, koste wat het kost enz...) dan alleen met financiële opvoeding.
quote:Ik ben zo blij met mijn financiële opvoeding. Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebtDie opvoeding heb ik ook gehad en die heb ik ter harte genomen (ondanks recalcitrant karakter, haha) Ook heb ik van jongs af aan klusjes moeten doen als onkruid plukken enzo, dus werd echt niet met 'n goude paplepel opgevoed. Ik wist dat je moest zien geld te maken voor de leuke dingen des levens en dat het niet zomaar aan komt waaien.
Alle reacties Link kopieren
Met een kind om de tafel zitten en in overleg besluiten de studiekosten te betalen is natuurlijk iets anders dan met regelmaat klakkeloos honderden euro's storten als je kind 'even krap' zit. Ik merk uit de reacties ook dat bijdragen in de studiekosten niet gekoppeld is aan iemand financieel op eigen benen leren staan. Dat kan namelijk allebei. Of allebei niet natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven