Vind ik hem niet leuk genoeg? Of kan ik me moeilijk binden?

02-11-2012 13:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva meiden!



Ik heb even een frisse kijk op mijn liefdesleven nodig!



Het zit zo: Ik heb een tijdje geleden een erg leuke man leren kennen. Het klikte gelijk, we kunnen samen lachen, goed praten, hebben dezelfde interesses, hij is lief voor me, overlaad me met complimenten en hebben het gewoon heel leuk samen!



Nu doen we de laatste weken veel leuke dingen met elkaar en hebben gezoend enzo.. ;) Spreken elkaar veel en merk dat hij me heel erg leuk vind en ik hem! Althans, dat dacht ik, want de twijfel slaat weer toe!



En dat heb ik vaker gehad! Ik heb een niet zo leuke relatie achter de rug en ik heb het vermoeden dat dat nogal z'n schade bij me heeft achter gelaten. Waar het op neer komt is dat hij lang niet zo weg van mij was als ik van hem. Heb me 3 jaar lang onzeker gevoeld, ben erg gekwetst door hem en heb uiteindelijk zelf de keuze (nadat hij 2 keer mijn hart gebroken heeft) om bij hem weg te gaan; goeie keus! En daar ben ik dan helemaal overheen.



Ik kom wel vaker mannen tegen die ik interessant vind, het begint leuk, maar na een tijdje word ik benauwd van de aandacht en kap ermee.



Herkend iemand dit? Wat kan het zijn? Gevalletje; ik vind hem niet leuk genoeg of ben ik bang om me te binden en iemand te vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
hoi shine86,



Jou verhaald had ik zo kunnen schrijven!



Ik spreek al een hele tijd met iemand af maar het word niks van mijn kant.. ik denk toch nog steeds als je iemand echt leuk vind, d at je er 100% voorgaat.. misschien ben je ook bang om je te ' binden' ? Dat denk ik nog wel eens en denk dan.. geef het een kans...



Maar heb je bij hem wel, zegmaar, helemaal de kriebels? Ik vind die van 'mij' heel leuk maar...ik mis de aantrekkingskracht ... herkenbaar of heb jij dat wel?
Alle reacties Link kopieren
ben je wel eens echt verliefd geweest? Dat het pijn doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 02 november 2012 @ 13:36:

ben je wel eens echt verliefd geweest? Dat het pijn doet?dat is een goeie om jezelf dat af te vragen!
Ik denk dat je hem niet leuk genoeg vind. De meeste mensen worden door schade en schande wijs, zeker in de liefde. Tel daarbij op dat je ook ouder wordt en dus jezelf en je behoeften steeds beter leert kennen. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat je gewoon kritisch wordt. Je kijkt er wel voor uit jezelf (nog een keer) aan een lamlul over te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weleens zo verliefd geweest dat het pijn deed ja, maar dat is echt jaren geleden! Toen was ik een jaar of 17 en met hem ben ik zo'n 2 jaar samen geweest. Daarna heb ik nog 2 relaties gehad. 1 van 2 jaar, met een super lieve jongen, maar hij was altijd gekker op mij dan ik op hem. Daarna dus 3 jaar met mn ex, wij zijn samen gekomen terwijl ik door een heftige periode ging. Hij stond eerst dag en nacht voor me klaar, dus ben me enorm aan hem gaan hechten. Wij zijn nooit echt verliefd op elkaar geweest, het was meer de situatie die ons bond. Mij meer dan hem en dat heeft me een hoop verdriet gedaan.



Wat betreft deze man... Ik had gister met hem afgesproken. 's Ochtends had ik er nog helemaal zin in en er begonnen ook echt wel kriebels te ontstaan. Maar toen we bij elkaar vloog het me opeens heel erg aan allemaal. Dan benauwd het me onwijs....
Alle reacties Link kopieren
quote:shine86 schreef op 02 november 2012 @ 13:55:

Wat betreft deze man... Ik had gister met hem afgesproken. 's Ochtends had ik er nog helemaal zin in en er begonnen ook echt wel kriebels te ontstaan. Maar toen we bij elkaar vloog het me opeens heel erg aan allemaal. Dan benauwd het me onwijs....de man waar ik mee trouwde (en nog mee samen ben) had ik eerst buikpijn van verliefdheid en had ik ook toen het 'lang' aan was (jaren) nog vlinders van.
Alle reacties Link kopieren
quote:shine86 schreef op 02 november 2012 @ 13:13:

Hoi Viva meiden!



Jammer ik mag hier niet meepraten.

Ok, mij hoor je niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb geen instant oplossing voor je maar herken je situatie, ik heb precies hetzelfde meegemaakt! Ook in een relatie gezeten waar achteraf bleek dat ik hem leuker vond dan hij mij. Maar onbewust heb ik wel 3 jaar moeten strijden voor zijn liefde. Dat laat wel sporen na ja. Ik herken je gevoelens, als iemand jou leuk vindt dan krijg je het spaans benauwd. (en als iemand onbereikbaar is dan word je verliefd?) En moet je nou verder met hem of niet?



Heel vervelend, want met dat soort gevoelens kom je er niet achter of iemand echt bij je past, laat je misschien een leuke kandidaat schieten en steek je energie in iemand met wie je uiteindelijk ongelukkig wordt.



Mij heeft het geholpen om naar een psycholoog te gaan. Klinkt misschien wat overdreven. Maar het kan echt helpen als iemand je hierin een spiegel voorhoudt! (en hoe lief en fijn ze ook zijn, vriendinnen, moeders, tantes, etc kunnen dat niet genoeg) Je hebt echt geen jarenlange therapie nodig, na 6 sessies snapte ik mijn gevoelens al stukken beter. Dat hielp. Een soort eenzijdige relatietherapie, haha!



succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 02 november 2012 @ 15:13:

[...]



Jammer ik mag hier niet meepraten.

Ok, mij hoor je niet. Haha, okee, okee! En heren! ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:pianopiano schreef op 02 november 2012 @ 15:19:

Ik herken je gevoelens, als iemand jou leuk vindt dan krijg je het spaans benauwd. (en als iemand onbereikbaar is dan word je verliefd?) En moet je nou verder met hem of niet?



Super herkenbaar dit! En vermoeiend!



Ik geloof nog steeds in de ware liefde; iets zit goed of niet. Maar tegelijkertijd loop ik telkens tegen het hier boven gequote aan... Is het dan gewoon geen liefde óf....



Welke inzichten heb jij gekregen van die therapie?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je eerst eens bij jezelf na moet gaan in hoeverre je verliefd bent.

En je afvragen hoe je jezelf zou voelen als je deze man niet meer zou zien.

zou dat jammer zijn, of zou dat vreselijk zijn?
Alle reacties Link kopieren
Soort van vallen op (deels) onbereikbare mannen denk ik. Als iemand helemaal voor je gaat is de spanning er snel af. Dat is niet goed, maar bij veel vrouwen vooral werkt het zo. Therapie kan helpen. Weet wat je "weggooit"....
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat ik leerde is dat ik verlatingsangst heb, waardoor ik paradoxaal genoeg me aangetrokken voel tot mannen die me juist verlaten en vluchtneigingen krijg bij mannen die gek op me zijn. Veel mensen hebben dat hoor, de oorsprong ligt in de kindertijd. De meesten hebben er weinig last van omdat ze bijvoorbeeld jaren in een stabiele relatie zitten. Maar doordat ik een paar keer flink ben gekwetst in rekaties is het gaan opspelen.



De psych heeft me, eigenlijk heel praktisch, geleerd hoe hiermee om te gaan, het is namelijk niet iets wat je kunt genezen als was het een aandoening. Ze noemde het een 'valkuil'. Dus ik leerde dat gevoel in het dagelijks leven te herkennen als zijnde misleidend en het opzij te kunnen zetten zodra ik in een (beginnende) relatie, zodat ik echt kon oordelen of ik met hem door wilde.



Ik probeer het nu in eigen woorden een beetje beknopt te vertellen, zo klinkt het misschien wat zweverig. Misschien is dit gewoon niet de man voor jou, dat kan. Maar als je structureel tegen dit probleem aanloopt, dan kan ik je aanraden om eens bij een therapeut aan te kloppen. Als je daarvoor openstaat uiteraard...
anoniem_166879 wijzigde dit bericht op 02-11-2012 16:56
Reden: taalfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat het bindingsangst is zonder dat het er dik bovenop ligt van : ik wil me niet binden". Je dénkt namelijk dat je je wel wilt binden, maar zodra de ideale man om de hoe komt kijken vind je dat toch eng en benauwt dat. Als het een onbereikbare man is of iemand die niet helemaal voor jou gaat, is dat veel veiliger want je weet dan diep van binnen dat het toch niet de man is met wie je oud wordt. Dus daar kun je je zonder "gevaar" helemaal in storten. Al probeer je er dan wat van te maken (denk je), en hoop je ergens dat ie voor jou gaat, onbewust weet je dat je tegen de bierkaai vecht.



Als precies diezelfde man helemaal voor je was gegaan vanaf het begin, had je hard weggerend. Omdat het dan niet meer "veilig" zou zijn geweest..volgens mij is dat geen verlatingsangt maar bindingsangst..? Ik zie de link met verlatingsangst niet zo goed piano..? Als je verlatingsangst hebt probeer je iemand natuurlijk ook aan je te binden, maar meestal doe je dat dan bij mannen die gewoon voor je gaan volgens mij. Dan ga je zo'n man helemaal verstikken omdat je bang bent om verlaten te worden. Dat ben je nu ook, maar die angst om door een dergelijke man verlaten te worden komt volgens mij juist voort uit bindingsangst. Waarom zou je anders gaan voor iemand die niet echt voor jou gaat? Als je echt verlatingsangst zou hebben zou je dat in beginsel toch al niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had het wel degelijk met verlatingsangst te maken. Het een kan ook voortkomen uit het ander...

Maar goed, het gaat mij niet om een diagnose stellen op afstand, want het pure bindingsangst verhaal klinkt ook wel plausibel. Wat ik wil zeggen is dat als je structureel tegen hetzelfde probleem aanloopt het best eens kan helpen je een spiegel te laten voorhouden door een psycholoog, zeker als er dingen zijn gebeurd die impact hebben gehad op je leven. Dan kun je samen uitvogelen wat de oorzaak is en hoe je daar dan mee om kunt gaan...

Misschien inderdaad, kom je erachter dat je diep in je hart eigenlijk geen relatie wil, en dat je het gelukkigst bent bij alleen zijn en dromen van onbereikbare mannen in plaats van de beslommeringen van het leven als stel...
Alle reacties Link kopieren
Het kan toch ook gewoon zijn dat je de juiste nog niet bent tegengekomen? Als je die wel tegenkomt blijf je namelijk wel verliefd en zin houden om hem weer te zien! Dan voelt het gewoon goed en denk je niet aan deze dingen.....

Dus 'zware' dingen als bindingsangst of gebrek aan vertrouwen hoeven het echt niet meteen te zijn denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven