Werk & Studie alle pijlers

Netwerk clubs / organisaties

09-11-2012 12:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een soort organisatie, vereniging of club waar jonge ondernemende professionals bij elkaar komen om te netwerken, ideeën op te doen, inspireren, business op te starten of de handen uit de mouwen steken voor de samenleving.



Ik ken dan de Lions en de Rotary van naam, maar volgens mij hangt daar een zweem omheen van een old-boys-club en kan je daar alleen toe worden toegelaten als je wordt voorgedragen, geld of status hebt en man bent. Verder ken ik dan wat vrouwennetwerken hier in de stad, maar daar ligt de leeftijd op 50+ en de activiteiten die ze organiseren spreekt me niet echt aan. Van de JCI Nederland hoorde ik onlangs en dat wil ik wel eens verder bekijken.



Maar vroeg me af of jullie wellicht ook nog wel zulke netwerkclubs kennen. Of dat je misschien deelneemt aan zn netwerkorganisatie en dat je hier met ons wilt delen waar jullie je mee bezig houden en wat je er voor jezelf uit haalt.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, zelf zoek ik dus zn soort club/organisatie in de noordelijke provincies, voor mensen in de leeftijdsgroep 25-40 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Je zou je vraag op Linkedin kunnen uitzetten, geheid dat er goede reacties komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Boarn,



Wat toevallig, ik ben hier ook al een tijdje naar op zoek. In het noorden van Nederland heb je JNO (jonge noordelijke ondernemers), gelieerd aan VNO-NCW. Is in principe het zelfde als de JNI, alleen dan in het noorden.

Wat zoek je precies? Ben je zelf ondernemer? Hoe oud ben je?

Ik ben zelf 25 en ondernemer in wording, maar gelijkgestemden zijn erg moeilijk te vinden!



Groet!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad de tip van Caviahaar opvolgen, benader de lokale ondernemings/handelverenigingen. Veel rotary's hebben een jongerenafdeling, dus daar kan je ook naar kijken. Ik ben niet zo bekend met de rotary, maar volgens mij moet je daar wel voorgedragen worden. Opzich, als ik kijk naar wat je doel is, krijg ik echt het idee dat de rotary wat voor je is. Heeft de lokale afdeling geen website?



Verder begrijp ik je vraag heel goed, zit er zelf ook vaak mee. Zijn er inspirerende jonge ondernemers in je omgeving? Ken je wellicht iemand viavia met een grote onderneming? Die hebben er ook vaak oren naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf lid van JCI. Al een hele tijd overigens. Is een club van jonge ondernemende mensen. Maximaal tot 40 jaar. Is een internationale club, met vestigingen in de hele wereld. Zetten zich in voor de samenleving, maar andere pijlers zijn persoonlijke ontwikkeling, internationaal en business.



Welke activiteiten en onderwerpen het meest aan bod komen verschilt per lokale kamer. Daarnaast kun je ook meedoen aan regionale, nationale en internationale activiteiten. Bekijk de website, neem contact op met de kamer in jouw buurt en ga kennismaken. Dit loopt meestal via een ledencommissie. Het is niet bedoeld als ballotagecommissie, maar als eerste kennismaken met elkaar.



Ik denk dat voor al dit soort verenigingen geldt: je haalt er alleen iets uit, als je er ook iets in stopt. Mijn ervaring is dat alles wat je erin stopt er dubbel voor terugkrijgt.

Ik steek er vooral tijd, energie en enthousiasme in. In heb er een leuk netwerk met vriendschappen voor terug gekregen (in een stad waar ik destijds relatief nieuws was), leuke activiteiten georganiseerd en mezelf verder ontwikkeld. Dat laatste door trainingen te volgen, feedback te krijgen van anderen, maar vooral ook door de mogelijkheid die je krijgt om dingen te doen waarbij je fouten mag maken. (de penningmeester bij ons heeft vaak geen financiële achtergrond of kennis, zo leert die persoon iets met hulp van anderen, wat buiten zijn/haar comfortzone ligt).



lang verhaal geworden in mijn enthousiasme. Maar zeker een aanrader om verder te kijken naar JCI en kennis te gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ladies2bussiness het nieuwe en grootste netwerk voor de jonge ondernemende vrouw.

Kijk op de site of op fb. Er worden veel netwerk bijeenkomsten georganiseerd en alle hulp word je van harte gegeven
Alle reacties Link kopieren
Nou, leuk topic Boarn, ik word er ook flink wijzer van. Super!
Alle reacties Link kopieren
Als ik kijk naar mijn huidige netwerk, dan zitten daar geen mensen in die zich op dat vlak bezig houden. Dus vanuit mijn eigen netwerk kom ik niet met mensen in aanraking.



Van de websites die ik tot nu toe bezocht hebt valt (JNO, Ladies2bussiness, vrouwennetwerken, etc) vaak toch wel op dat je een eigen onderneming moet hebben of een hoge bestuurlijke functie. Beide heb ik niet. Ik voel me wel een jonge professional, heb creatieve ideeën, ben analytisch, kan out-of-the-box denken, ben ondernemend en kan goed organiseren. Op dit moment heb ik nog niet de ambitie om voor mezelf te beginnen, maar ik zou het wel leuk vinden om met anderen mee te denken of geïnspireerd te raken. Is het echt noodzakelijk om een ondernemer met een eigen bedrijf te zijn als je bij zn netwerk wilt aansluiten?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie dat er inderdaad een JCI kamer in mijn woonplaats zit. Hun website vermeld nog niet zo veel maar misschien kan ik eens vrijblijvend met iemand spreken.
Alle reacties Link kopieren
http://www.bitesenbusiness.nl/



Ook een vrouwennetwerkclub. Veel jonge vrouwen Ik ben zelf even lid geweest maar ik heb er nooit iets uit kunnen halen. Het was meer een soort van teutenbijeenkomst. Het had maar bar weinig met zakelijk netwerken te maken vergeleken bij andere netwerkclubs. Een beetje suffig, tuttig en heel erg low profile. Meer voor vrouwen die een 'bedrijfje' hebben voor ' leuk d'r bij'
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier trouwens vrouwen lid van een Rotary of Lions? Het lijken me vrij elitaire clubs, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Boarn, noodzakelijk is het niet. Maar het is wel erg handig om in contact te komen met andere ondernemers. Ervaringen en tips uitdelen kan nooit kwaad. Ook kun je opdrachten doorgespeeld krijgen van iemand die jij ontmoet hebt tijdens deze netwerkborrels. Ze denken eerder aan je, omdat je je gezicht laat zien.



In mijn omgeving zijn er diverse netwerkclubjes van jonge vrouwen die allemaal voor zichzelf begonnen zijn. Eens in de maand is er een bijeenkomst, gewoon in een cafe, onder het genot van een hapje en een drankje. En iedereen heeft een ander bedrijf, maar dat is het juist het leuke eraan.



Om die clubjes te vinden kun je bijvoorbeeld op FB kijken, maar informeer ook eens bij je bank in de buurt.



Dus zoek het juist in het lokale gebeuren. Daar verdien je je eerste geld.
Alle reacties Link kopieren
veel netwerkclubs zijn specifiek voor ondernemers, als in mensen met een eigen onderneming. JCI is dat niet, zij zijn voor ondernemende mensen, dus dat zijn ook mensen in loondienst. Een mix van allerlei verschillende mensen met verschillende achtergronden.



Rotary, Lions lijken elitair, maar dat zijn ook gewoon mensen Vaak zijn ze wel ouder. Je hebt ook nog Kiwani's (ligt in de lijn van Rotary en Lions).
Alle reacties Link kopieren
Ja precies Mugske, ik ben geen ondernemer, maar ik ben wel ondernemend. En daar zou ik nu graag iets mee willen doen binnen een netwerk of vereniging die maatschappelijk betrokken is en waarbij je aan je eigen kwaliteiten en talenten kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
Boarn, bedoel je dat je een eigen bedrijf wilt opzetten binnen een bedrijf dat al bestaat? Die mogelijkheid bestaat namelijk ook. Je bouwt een eigen klantenkring op, je bent eigen baas, maar je krijgt wel alle support van dat bedrijf om je te ondersteunen.



Of is dat niet wat je zoekt?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb niet de intentie om voor mezelf te beginnen. Ik kom uit een ondernemersfamilie met een eigen bedrijf, ik weet hoe hard het werken is, wat je er voor moet laten, dat het financieel een behoorlijk risico is. Om me heen zie ik de een na de ander met een bedrijfJE starten, terwijl dat geen ondernemende mensen zijn. Die ambitie heb ik niet, ik heb een prima werkgever en in mijn functie kan ik ook prima "ondernemen".



Toch zou ik graag in contact willen komen met jonge mensen die inspirerende ideeën hebben, die ik kan ondersteunen met mijn talenten en waarbij ik bepaalde vaardigheden van mezelf verder kan ontwikkelen. Het lijkt me leuk om dat te doen voor een club die zich maatschappelijk inzet en de mouwen uit de handen steekt door bijvoorbeeld dingen te organiseren. Maar daarnaast ook avonden organiseert met lezingen en workshops over allerlei thema's, waarbij je ook kunt netwerken en ideeën op doen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, inderdaad, het woord bedrijfJe:-) Daar moet ik ook altijd om lachen.



Is het niet een idee, gezien je maatschappelijke betrokkenheid, om naar stichtingen te kijken die jouw hulp en inzet, kennis kunnen gebruiken? Of is het de bedoeling dat je er geld mee verdiend?



En dan hoeven het niet eens grote stichtingen te zijn. Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld een onderwijsproject in Afrika dat je zelf kunt opzetten met een aantal gedreven mensen. Ik weet niet waar je interesses liggen, maar hierin zijn wel wat mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Digitale donderdag in Den Haag,....zoiets? Info op Denhaagdirect.nl
Alle reacties Link kopieren
@lamystere, nee ik hoef er geen geld mee te verdienen, dat doe ik in mn gewone baan wel.

Een politieke partij of een stichting heb ik ook wel eens aan gedacht, maar weet niet zo goed bij wie ik me zou willen aansluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven