Fruit in de blender net zo gezond?

24-04-2008 23:56 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een blender en drink nu dagelijks 2 kiwi's en een banaan gemixt met verse sinaasappelsap. Lijkt me heel gezond, maar is gepureerd fruit nou eigenlijk wel net zo gezond als ongepureerd fruit?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Lijkt me niet dat de vezels en vitaminen ineens verdwijnen omdat het puree is. Hoewel vezels zou wel kunnen, maar dan ook alleen omdat de vezels gepureerd zijn. vitamines lijken me niet te verdwijnen hoor op deze wijze, maar ik ben geen deskundige.
Ik zou niet weten waarom gepureerd fruit minder gezond zou kunnen zijn....er veranderd immers niks aan de samenstelling..



M.i. dus geen verschil.. :)
Alle reacties Link kopieren
Van een dietiste (internet)



Vraag: Je maakt veelvuldig gebruik van de blender, ikzelf denk ook over de aanschaf van een dergelijk apparaat. Nu is het zo dat in de Volkskrant van afgelopen zaterdag (de Verleiding, het is geschreven door Broer Scholtens) beweerd wordt dat de blender drie kwart van de gezonde stoffen kapot maakt. “De blender slaat de groente stuk in een eindeloos aantal flinters, waardoor een immens groot reactieoppervlak ontstaat”, etc. Ben je hiervan op de hoogte? En hoe ga je om met deze informatie?



Annemarie: Groenten- en fruitsap zijn een bom van vitaliteit en een booster van vitamines, mineralen, plantaardige stoffen, etc. Door de blender wordt de opname van deze voedingsstoffen enorm vergemakkelijkt voor opname via onze darmen (alles is fijngemalen). Drink daarom je sap traag (je weet: drink je eten, kauw je drinken!) Een centrifuge, blender of staafmixer stelt fruit en groenten bloot aan zuurstof, licht en soms ook hitte. Dat is wat nadelig, dat klopt. Maar bij direct gebruik zijn de voordelen van sap vele malen groter dan het beetje verloren gaat. Daar is geen twijfel aan mogelijk.




---> Dus er gaat wel degelijk wat verloren (bij elke bewerking van een voedingsproduct) maar dit weegt niet op tegen het voordeel dat je lichaam het geblenderde spul veeeel beter opneemt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gehoord dat vezels iets van hun waarde verliezen als ze gepureerd worden... Maar de vitamine blijven sowieso hoor! Het is dus ook sowieso gezond:-D
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij qua vitamines nog steeds heel gezond. Nu zitten er in fruit niet zo veel caloriën maar als je aan de lijn bent is dit misschien toch niet zo geschikt.



Je krijgt namelijk wel de calorïën van 3 stuks fruit en sinaasappelsap binnen. Zo veel fruit neem je niet zo snel achter elkaar als je het eet en na zo'n fruitsmoothie heb je best snel weer honger omdat het niet erg vult.



Dus gezond qua vitamines ja.

Gezond qua caloriën twijvelachtig.
Alle reacties Link kopieren
Als je met kcal ergens op bezuinigd, kun je dat beter niet op het fruit doen. In brood zitten ook kcal, maar die eet je ook.

Bij de Weight Watchers mag je zelfs onbeperkt fruit.
Later is nu
Shanon schreef op 25 april 2008 @ 00:24:

Ik heb wel eens gehoord dat vezels iets van hun waarde verliezen als ze gepureerd worden... Maar de vitamine blijven sowieso hoor! Het is dus ook sowieso gezond:-D
Toch niet. Tomatenpuree is gezonder dan een gewone tomaat, juist omdát het gepureerd is (heeft iets te maken met stoffen die dan vrij komen, kan het niet zo precies uitleggen).
dreamer schreef op 25 april 2008 @ 08:53:

Als je met kcal ergens op bezuinigd, kun je dat beter niet op het fruit doen. In brood zitten ook kcal, maar die eet je ook.

Bij de Weight Watchers mag je zelfs onbeperkt fruit.
Bij vruchtensap moet je toch echt punten tellen hoor. 1 sinaasappel is geen punt, maar 1 glas sinaasappelsap (vers) toch al minstens 1 punt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik geloof dat uitgeperst sinaasappelsap helemaal niet zo gezond is als veel mensen denken, omdat er in het sap veel suiker zit.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 25 april 2008 @ 08:56:

[...]





Toch niet. Tomatenpuree is gezonder dan een gewone tomaat, juist omdát het gepureerd is (heeft iets te maken met stoffen die dan vrij komen, kan het niet zo precies uitleggen).




Klopt! Er komen dan veel meer anti-oxidanten vrij (zelfs in tomatenketchup zit meer dn in een tomaat zelf).

Bewerking (koken,pureren, uitpersen etc) van voedsel heeft altijd een effect op eten qua voedingsstoffen.



Zie hier trouwens ook ineens het uitpersen van sinaasappels voorbij komen. Je moet wel opletten dat er wel degelik een heel groot verschil zit tussen uitpersen en de blender. Bij uitpersen worden de vezels gescheiden van het sap, bij fruit in de blender worden deze vermalen...
Alle reacties Link kopieren
boebele schreef op 25 april 2008 @ 10:07:

Ja ik geloof dat uitgeperst sinaasappelsap helemaal niet zo gezond is als veel mensen denken, omdat er in het sap veel suiker zit.




Zijn wel de juiste suikers die je dan tegenkomt. 1 glas sinaasappelsap (verse!) is echt heel gezond. Maar voor alles geldt: Overdaad schaadt. Als je 10 glazen sinaasappelsap naar binnen werkt per dag, zit je zo aan je maximale aantal calorien.



In sinaasappelsap uit een pak zit trouwens ook veel vitamine C, maar daar zijn dan wel suikers aan toegevoegd, en laten DAT nou net de suikers zijn die niet goed voor het lichaam zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boebele, nadeel van de combinatie die je noemt is dat er in banaan een stofje schijnt te zitten dat de vitamine C in sinaasappel afbreekt. Jammer, want het smaakt nou net zo lekker bij elkaar ;-) Op zich geen ramp, want er blijven nog meer dan genoeg vitaminen over. Maar ik probeer die combinatie wel te vermijden. Ik heb een heuse sapcentrifuge, dus ik kan bijvoorbeeld zelf vers appel-, peren- of druivensap maken als 'basissap'.



- Overigens, als je het hebt over gezondheid: nadeel van een sapcentrifuge is dat je daarmee dus wél veel voedingsvezels uit groente en fruit kwijtraakt. Want wat eruit komt is dus puur sap, de rest blijft achter in het apparaat.
Alle reacties Link kopieren
Fruit voortaan in zijn geheel doorslikken dan maar denk ik he! Vooral niet kauwen, dan krijg je ook een blender-effect!



Whahahahahahahaha
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Fame :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Sorry :-$ Maar serieus denk ik niet dat het heel veel verschil maakt. En het banaan-sinaasappelverhaal schijnt een broodje aap te zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
@smurfin



In sinasappelsap zit geen toegevoegde suikers. De warenwet in Nederland is heel duidelijk, als er "sap" op het etiket staat, mag er niets aan toegevoegd zijn. Als het daarentegen "nectar" of "drank" heet, is het niet puur, maar bijvoorbeeld sap met water en suiker.

Waarom dan toch zoveel caloriën in een glas sap? Simpelweg omdat er wel 3 tot 4 sinasappels in een glas sap gaan. Je krijgt dus wel de natuurlijke suikers uit al die vruchten binnen en met wat pech is een glas sap dus bijna net zo calorierijk als een glas frisdrank. Het is natuurlijk wel veel gezonder en lekkerder.
dreamer schreef op 25 april 2008 @ 08:53:

Als je met kcal ergens op bezuinigd, kun je dat beter niet op het fruit doen. In brood zitten ook kcal, maar die eet je ook.

Bij de Weight Watchers mag je zelfs onbeperkt fruit.
Max 5 stuks op een dag (toen ik bij de WW zat in elk geval...)
fleurtje schreef op 25 april 2008 @ 08:56:

[...]





Toch niet. Tomatenpuree is gezonder dan een gewone tomaat, juist omdát het gepureerd is (heeft iets te maken met stoffen die dan vrij komen, kan het niet zo precies uitleggen).
Heeft dat niet te maken met het feit dat de tomaat niet meer rauw is?
Klopt: lycopeen komt pas vrij uit gekookte tomaten.



Ik dacht eerst dat er geen gezondheidsverschil was, vwb gepureerd eten, maar dat is er wel:



Op het moment dat je kauwt, komt er speeksel bij je eten, en in dat speeksel zitten enzymen die je eten voorverteren. Hoe langer je kauwt, hoe beter die enzymen hun werk kunnen doen en hoe meer goeds je uit je eten kunt halen. Als je eten pureert, drink je het zo weg en mis je de werking van de enzymen. Ik geloof dat enzymen het in de maag niet meer doen, door het maagzuur.
Alle reacties Link kopieren
Maar de enzymen in je mond, verteren zetmeel. En dat zit dan weer niet zoveel in fruit, toch? Alleen in banaan. In je maag zitten weer andere, zuurminnende, enzymen. Die verteren weer ander voedsel voor.



Hoe weet je dat de enzymen in je mond zetmeel verteren? Spuug maar eens een beetje in vla en laat het staan. Of in stevige pap. Je zult zien dat het dun wordt, omdat de binnende zetmeel oplost.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Als je gevoelig bent voor schommelende bloedsuikergehalten (diabetes, hypoglycemie) moet je er wel rekening mee houden dat een sap je bloedsuiker sneller laat stijgen, het eten van een stuk fruit is dan meestal beter omdat je bloedsuiker dan langzamer stijgt. In sap zitten wat minder vezels maar het verschil in vitaminengehalte is te verwaarlozen, mits je het niet te lang laat staan.



Wat die tomaten betreft, bij het verwarmen van tomaten komen stoffen vrij die inderdaad nog gezonder voor ons zijn dan wanneer we ze rauw eten. Maar volgens mij stond hier al zoiets.



Enzymen zitten op verschillende gebieden; in je speeksel zit amylase, dat verteert zetmeel, maar verder in je lichaam zitten ook enzymen, in je maag, je darmen, je lever, allemaal voor verschillende verteringsstofwisselingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven