Goedkoper wonen?
dinsdag 13 november 2012 om 22:48
Hoi ik woon nu 3 jaar samen in een koop woning.
Helaas door omstandigheden loopt het financieel niet goed.
We hebben binnenkort al een afspraak staan met de hypotheekadviseur. Wij willen namelijk mits dat mogelijk is in een goedkopere koop woning gaan wonen. Maar ja het huis waar we nu dus in wonen hebben we pas 3 jaar. En we lopen nu helemaal vast met de kosten. Zijn er hier mensen die ervaring ook hier mee hebben of misschien nog advies kunnen geven?
Helaas door omstandigheden loopt het financieel niet goed.
We hebben binnenkort al een afspraak staan met de hypotheekadviseur. Wij willen namelijk mits dat mogelijk is in een goedkopere koop woning gaan wonen. Maar ja het huis waar we nu dus in wonen hebben we pas 3 jaar. En we lopen nu helemaal vast met de kosten. Zijn er hier mensen die ervaring ook hier mee hebben of misschien nog advies kunnen geven?

dinsdag 13 november 2012 om 23:56
quote:Captain_Obvious schreef op 13 november 2012 @ 22:54:
In deze tijd is het best wel heel erg lastig om een huis te verkopen zonder er een restschuld aan over te houden. Waarom loopt het financieel niet goed? Wat is er veranderd sinds jullie een huis hebben gekocht dat je het nu ineens niet meer zo goed kunt betalen?
Er hoeft helemaal niet zoveel te veranderen in je persoonlijke situatie om je ellende niet meer te kunnen betalen. Het leven wordt gewoon steeds duurder. Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij kunnen de eindjes inmiddels ook niet meer aan elkaar knopen door al die stijgende lasten en steeds duurder wordende boodschappen. Eigenlijk willen wij ook van ons koophuis af maar zie de tent maar te verkopen in deze tijd. En verkopen we het waar moeten we dan heen? Want voor een sociale huurwoning komen we ook niet in aanmerking en de vrije sector is veel te duur voor ons.
Ik voel me als een rat in de val en heb er dagelijks enorme stress van want de rekeningen blijven maar komen.
Ik kan dus alleen als lotgenoot van TO reageren maar weet ook niet hoe je aan deze ellende kan ontsnappen.
In deze tijd is het best wel heel erg lastig om een huis te verkopen zonder er een restschuld aan over te houden. Waarom loopt het financieel niet goed? Wat is er veranderd sinds jullie een huis hebben gekocht dat je het nu ineens niet meer zo goed kunt betalen?
Er hoeft helemaal niet zoveel te veranderen in je persoonlijke situatie om je ellende niet meer te kunnen betalen. Het leven wordt gewoon steeds duurder. Wij zitten met hetzelfde probleem. Wij kunnen de eindjes inmiddels ook niet meer aan elkaar knopen door al die stijgende lasten en steeds duurder wordende boodschappen. Eigenlijk willen wij ook van ons koophuis af maar zie de tent maar te verkopen in deze tijd. En verkopen we het waar moeten we dan heen? Want voor een sociale huurwoning komen we ook niet in aanmerking en de vrije sector is veel te duur voor ons.
Ik voel me als een rat in de val en heb er dagelijks enorme stress van want de rekeningen blijven maar komen.
Ik kan dus alleen als lotgenoot van TO reageren maar weet ook niet hoe je aan deze ellende kan ontsnappen.

woensdag 14 november 2012 om 07:16
@ bloemenmeisje, lijkt me een moeilijke situatie voor jullie.
Denk dat een hypotheekadviseur niet zoveel voor jullie kan betekenen.
Verkoop en een goedkopere woning in deze tijd wordt moeilijk, haast onmogelijk
Probeer meer inkomsten te krijgen door meer uren te werken bij je werkgever of neem in je vrije weekend een bijbaan in bijvoorbeeld de horeca, taxibranche of krantenwijk
Denk dat een hypotheekadviseur niet zoveel voor jullie kan betekenen.
Verkoop en een goedkopere woning in deze tijd wordt moeilijk, haast onmogelijk
Probeer meer inkomsten te krijgen door meer uren te werken bij je werkgever of neem in je vrije weekend een bijbaan in bijvoorbeeld de horeca, taxibranche of krantenwijk
woensdag 14 november 2012 om 07:33
quote:Biebeliee schreef op 13 november 2012 @ 22:55:
Hypotheek omzetten in gedeeltelijk aflossingsvrij? Dan wordt je maandbedrag lager.
Dit is geen optie met de nieuwe eisen ( max 50% aflvrij en volgend jaar bij nieuwe hypotheken alles veplicht aflossen). Het zal alleen nog maar zwaarder worden. Het enige wat ik kan bedenken is, zit er een polis aan je hypotheek gekoppeld, war veel waarde in zit welke je af zou kunnen kopen? Dit bedrag dan aflossen op je hypotheek en met het restant evt een annuiteiten lening er aan koppelen opnieuw voor 30 jaar.
Aflossingsvrij zie ik als uitstel van executie, de woningwaarde daalt, restschuld neemt toe, dus bij verkoop een nog hogere restschuld.
Hypotheek omzetten in gedeeltelijk aflossingsvrij? Dan wordt je maandbedrag lager.
Dit is geen optie met de nieuwe eisen ( max 50% aflvrij en volgend jaar bij nieuwe hypotheken alles veplicht aflossen). Het zal alleen nog maar zwaarder worden. Het enige wat ik kan bedenken is, zit er een polis aan je hypotheek gekoppeld, war veel waarde in zit welke je af zou kunnen kopen? Dit bedrag dan aflossen op je hypotheek en met het restant evt een annuiteiten lening er aan koppelen opnieuw voor 30 jaar.
Aflossingsvrij zie ik als uitstel van executie, de woningwaarde daalt, restschuld neemt toe, dus bij verkoop een nog hogere restschuld.

woensdag 14 november 2012 om 07:36
Mijn man werkt bij een van de grotere banken. Hij gaat nu speciaal in gesprek met mensen in jullie situatie maar ook met mensen met een op eet constructie enz.
Ga zeker wel op gesprek; 1 wie weet kunnen ze wel helpen. 2 het kweekt goodwil voor als het mis gaat.
Ze kunnen niet altijd wat doen, maar volgens mijn man levert de struisvogel techniek de grootste problemen op.
De tips die ze hier geven zijn: kijk naar je verzekeringen ( vaak overlappend)
Sluit abonementen goedkoper af of doe ze weg. ( mensen hebben vaak dure tv en internet abonementen.
Goedkope boodschappen doen. Weekmenu 's maken en veel invriezen. ( schijnt per week ook veel te schelen)
Het komt nu heel vaak voor dat mensen ooit verstandig hebben gekocht op een salaris en nu door stijgende lasten in de problemen komen.
Voel je dus niet schuldig en sterkte! Lijkt me een rot situatie.
Ga zeker wel op gesprek; 1 wie weet kunnen ze wel helpen. 2 het kweekt goodwil voor als het mis gaat.
Ze kunnen niet altijd wat doen, maar volgens mijn man levert de struisvogel techniek de grootste problemen op.
De tips die ze hier geven zijn: kijk naar je verzekeringen ( vaak overlappend)
Sluit abonementen goedkoper af of doe ze weg. ( mensen hebben vaak dure tv en internet abonementen.
Goedkope boodschappen doen. Weekmenu 's maken en veel invriezen. ( schijnt per week ook veel te schelen)
Het komt nu heel vaak voor dat mensen ooit verstandig hebben gekocht op een salaris en nu door stijgende lasten in de problemen komen.
Voel je dus niet schuldig en sterkte! Lijkt me een rot situatie.
woensdag 14 november 2012 om 08:25
Wij hebben recentelijk eens goed bekeken waar al het geld naartoe gaat/ging en hebben lekker zitten snijden:
-geen fastfood (McDonalds) meer, maar zelfgemaakt (scheelt 300 per jaar)
-andere auto (scheelt ons in het eerste jaar ruim 2000 euro, zal wel een uitzondering zijn want we hebben hard gespaard voor de auto, niet iedereen zal zich een nieuwe auto (LPG, wegenbelastingvrij) kunnen veroorloven)
-staatsloten de deur uit (90 euro per jaar, schatting)
-zinloze verzekering de deur uit (90 per jaar)
-zonnepanelen (scheelt 600 per jaar)
-langzamer internet, geen tv-abo, geen vaste telefoon (scheelt 540 per jaar)
-aflossen hypotheek (225 per jaar, maar we zijn net begonnen)
Maar we zijn altijd al zuinig geweest en leven welhaast Spartaans (nu nóg meer dan vroeger). Dat helpt, want met geld kun je geld creëren, waarvan de zonnepanelen nog wel het duidelijkste voorbeeld zijn...
Probeer het zelf eens en wees kritisch en creatief, er gaat een wereld voor je open.
-geen fastfood (McDonalds) meer, maar zelfgemaakt (scheelt 300 per jaar)
-andere auto (scheelt ons in het eerste jaar ruim 2000 euro, zal wel een uitzondering zijn want we hebben hard gespaard voor de auto, niet iedereen zal zich een nieuwe auto (LPG, wegenbelastingvrij) kunnen veroorloven)
-staatsloten de deur uit (90 euro per jaar, schatting)
-zinloze verzekering de deur uit (90 per jaar)
-zonnepanelen (scheelt 600 per jaar)
-langzamer internet, geen tv-abo, geen vaste telefoon (scheelt 540 per jaar)
-aflossen hypotheek (225 per jaar, maar we zijn net begonnen)
Maar we zijn altijd al zuinig geweest en leven welhaast Spartaans (nu nóg meer dan vroeger). Dat helpt, want met geld kun je geld creëren, waarvan de zonnepanelen nog wel het duidelijkste voorbeeld zijn...
Probeer het zelf eens en wees kritisch en creatief, er gaat een wereld voor je open.
woensdag 14 november 2012 om 08:56
Misschien is hypotheek oversluiten een optie? Of minder aflossen?
Verhuizen zal waarschijnlijk niet zo gunstig uitpakken, hou je vast een restschuld aan over.
Kan je je inkomen vergroten door meer te werken?
Kan je je vaste lasten verlagen? hebben jullie dure telefoonabonnementen, sportschoolabonnementen, leningen, dure hobby's?
Ik zou ook kijken naar je budget voor boodschappen, kleding etc, misschien kom je met goed budgetteren en goed nadenken over de keuzes die je maakt al een heel eind.
Verhuizen zal waarschijnlijk niet zo gunstig uitpakken, hou je vast een restschuld aan over.
Kan je je inkomen vergroten door meer te werken?
Kan je je vaste lasten verlagen? hebben jullie dure telefoonabonnementen, sportschoolabonnementen, leningen, dure hobby's?
Ik zou ook kijken naar je budget voor boodschappen, kleding etc, misschien kom je met goed budgetteren en goed nadenken over de keuzes die je maakt al een heel eind.
woensdag 14 november 2012 om 09:18
Het verhuizen zou nog wel eens moeilijk kunnen gaan worden inderdaad. Het huis zal waarschijnlijk moeilijk te verkopen zijn daarnaast is de kans groot dat je neit in aanmerking komt voor sociale huur en als dat wel is zijn de wachtlijsten erg lang.
Kijk naar mogelijkheden om je huidige situatie betaalbaarder te maken.
Houd de komende maand eens bij hoeveel je uitgeeft en waar het naartoe gaat.
Misschien kun je bovenstaande ideeën eens bekijken.
Stel budgetten op voor je uitgaven posten en houd je daar dan ook aan.
Kijk naar mogelijkheden om je huidige situatie betaalbaarder te maken.
Houd de komende maand eens bij hoeveel je uitgeeft en waar het naartoe gaat.
Misschien kun je bovenstaande ideeën eens bekijken.
Stel budgetten op voor je uitgaven posten en houd je daar dan ook aan.
woensdag 14 november 2012 om 10:26
Hallo Bloemmeisje, je zou kunnen proberen of je je koophuis kan ruilen? Van beide kanten geen stress over zonder huis of met twee huizen zitten. En je zit geen dag met dubbele lasten. Als je met een goedkoper huis ruilt, kan je je overwaarde gebruiken om je verhuizing en notaris te betalen. En daarna zit je iedere maand weer een flink stuk goedkoper minder duur! Er zijn vast wel mensen die je huis willen kopen, maar die durven dat niet aan omdat ze dan hun eigen huis moeten zien te verkopen.

woensdag 14 november 2012 om 11:09
Het is een tip die vaak voorbij komt, maar houd je een kasboek bij? Zodat alle inkomsten en uitgaves echt op een rijtje staan? Wees eerlijk naar jezelf en schrijf elke cent die er binnenkomt en uitgaat op. Houdt ook rekening met de lasten die je eens per 3 maanden of jaar betaald.
Op deze wijze krijg je echt overzicht en kun je zien waar je nog kan snijden. Vaak gaan er ongemerkt toch bedragen uit voor een broodje dat je ergens koopt, een gadget die je niet nodig hebt enz.
Zoals thistle als schrijft, misschien is huizenruil een optie? Ik denk dat je hierover eens kunt praten met een makelaar. Het is natuurlijk wel de vraag of de hypotheek verstrekker meegaat in dit verhaal.
Op deze wijze krijg je echt overzicht en kun je zien waar je nog kan snijden. Vaak gaan er ongemerkt toch bedragen uit voor een broodje dat je ergens koopt, een gadget die je niet nodig hebt enz.
Zoals thistle als schrijft, misschien is huizenruil een optie? Ik denk dat je hierover eens kunt praten met een makelaar. Het is natuurlijk wel de vraag of de hypotheek verstrekker meegaat in dit verhaal.