Entertainment alle pijlers

Musici: keyboard kopen? ja/nee en waar op letten?

16-11-2012 13:05 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik hoop dat er hier misschien wat musici zijn die mij kunnen helpen.



Afgelopen week had ik met mijn ouders een goed gesprek over dromen, leuke dingen doen etc. En daar heb ik laten vallen dat ik graag, later als ik een grote mensen huis heb, een piano zou willen en op les zou gaan. Ik heb in mijn pubertijd ook al 2 jaar keyboard gespeeld en daar ben ik toen mee gestopt omdat ik het niet leuk meer vond om elke week door een strenge leraar op mn kop te krijgen omdat ik niet genoeg geoefend zou hebben. (puber he..). Ik zou het graag weer oppakken en ik denk ook dat het lekker een beetje spelen en pingelen op een piano zou kunnen zorgen voor een goed tegenwicht met mijn werk waar ik vaak veel moet nadenken en vooral veel met mn hersens doe.



Onder het mom van "niet in de toekomst dromen, maar in het heden kijken wat je al kunt realiseren" vroegen mn ouders zich af waarom ik eigenlijk geen keyboard kocht. Dan kon ik in ieder geval al wat proberen en wat handigheid in mn vingers krijgen en dergelijke. Ik heb momenteel een appartement en zou wel ruimte kunnen maken, dus ik was van plan om de komende weken eens na te denken over of ik dat zou willen.



Nu word ik net gebeld door mijn vader: Hij staat in de Lidl en ze hebben deze week keyboards in de aanbieding. Een yamaha voor 99 euro.

http://www.lidl-pageflip.com/nl.html?kid=yTvPOq

( pagina 16 van de folder)



Dus nu de vraag: Waar zou ik op moeten letten om te voorkomen dat ik nu in een impuls een miskoop doe? Zijn er misschien hier mensen die ervaring hebben met dit keyboard?
Alle reacties Link kopieren
Ja koop er in ieder geval een koptelefoon bij zodat je buren niet verplicht naar het gepingel hoeven te luisteren .

Ik heb helaas ervaring met een zeer slecht keyboard spelende buurvrouw waar ik 3x per dag een half uur naar moet luisteren
Alle reacties Link kopieren
Als je later piano wilt gaan spelen zijn er eigenlijk maar twee dingen om op te letten:



1) Aantal toetsen (dit zijn er bij een piano 88, dus bij een keyboard is dat ook wel handig).



2) Aanslaggevoelige toetsen. Dit betekent dat toetsen van een keyboard werken als echte toetsen en ook wat tegenwicht bieden. Hier kun je dus ideaal op oefenen.



Bij voorkeur neem je dan een elektrische piano. Dat klinkt vaak erg prima en oefent veel fijner. Je hebt daar veel meer aan.



Tweedehands een goede elektrische piano aanschaffen lijkt me een betere investering dan een keyboard van 99 euro, met te weinig toetsen en allerlei onzingeluiden.
Alle reacties Link kopieren


die koptelefoon komt er hoe dan ook wel bij hoor!
quote:strike schreef op 16 november 2012 @ 13:11:

Als je later piano wilt gaan spelen zijn er eigenlijk maar twee dingen om op te letten:



1) Aantal toetsen (dit zijn er bij een piano 88, dus bij een keyboard is dat ook wel handig).



2) Aanslaggevoelige toetsen. Dit betekent dat toetsen van een keyboard werken als echte toetsen en ook wat tegenwicht bieden. Hier kun je dus ideaal op oefenen.



Bij voorkeur neem je dan een elektrische piano. Dat klinkt vaak erg prima en oefent veel fijner. Je hebt daar veel meer aan.



Tweedehands een goede elektrische piano aanschaffen lijkt me een betere investering dan een keyboard van 99 euro, met te weinig toetsen en allerlei onzingeluiden.

Mee eens.



Op Marktplaats zag ik in gauwigheid keyboards met 88 toetsen voor iets meer dan de Lidl-prijs. Heb je wel meteen een Yamaha, Roland o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op marktplaats voldoende goede electrische piano's van merken als roland met goede toetsen tussen de 150 en 250 euro.



Wat belangrijk is bij het spelen van een instrument: het is een zeer leuke hobby waar je veel voor terugkrijgt, maar ik ben van mening dat mensen dat wel serieus moeten oppakken. Hoe minder mensen dat doen, hoe sneller het weer versloft. Daar hoort bij dat je gelijk een goed instrument koopt waar je veel meer plezier van hebt en echt beter op kunt worden.

Een muziekinstrument koop je bij voorkeur bij een muziekwinkel, niet bij de Lidl. Bij elke muziekhandel staan wel wat goedkope (soms tweedehands) prima instrumenten waar je ook nog eens advies bijkrijgt.



Tot slot: als je begint met een instrument is er vaak weinig sprake van direct 'lekker pingelen' zonder je hoofd te gebruiken.

Integendeel. Het is oefenen, studeren etc.



Maar als je oefent, eraan werkt en les neemt is het iets wat zich hoog en breed terug betaalt en waar je nooit spijt van zult krijgen.
Alle reacties Link kopieren
toevallig is die van de lidl ook een yamaha. Maar een elektrische piano lijkt mij ook een betere keus als je in de toekomst piano wilt gaan spelen.
Ik ben het hier ook mee eens. Ga opzoek naar een 2e hands elektrische piano. Heb je zoveel meer plezier van. Ik vind mijn 2e hands elektrische piano zelfs mooier/beter klinken en lekkerder spelen dan de nieuw gekochte, dure akoestische piano van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat ik, om in de toekomst de overstap naar piano te maken, ik nu het beste kan kiezen voor iets dat zoveel mogelijk lijkt op een echte piano. Echter.. ik woon nu 3 hoog, in een klein studentenappartementje met aan alle kanten buren. Dus iets dat lijkt op een piano kan ik nu gewoon niet kwijt.

Als ik zoek op de term "digitale piano" krijgt ik pianos te zien die nu niet in mijn huis zouden passen. Een keyboard zou ik op mijn studietafel kunnen leggen als ik wil oefenen en er naast kunnen opbergen op het moment dat ik de tafel ergens anders voor nodig heb.



Ik ben inderdaad bang dat ik, als ik nu een keyboard zou kopen, later spijt krijg omdat het toch "net niet" is en dat ik er dan in mijn huis weer een object bij heb dat groot is, stof vangt en in de weg staat.



ik weet van mezelf wel dat ik wel vaker begin met een hobby en dan op den duur de lol erin verlies of er op uitgekeken raak. Nu is piano spelen wel iets waar ik al langer over praat, maar ik ben toch een beetje huiverig om grote aankopen te doen voordat ik uberhaupt kan proberen of ik het leuk vind om er tijd aan te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant, met die aanbieding van de Lidl kan ik voor 99 euro proberen of het wat voor me is en of ik het leuk vind om weer op die manier met muziek bezig te zijn.

Als dat zo is kan ik kijken of ik ruimte en budget vrij kan maken voor een electrische piano.

Als ik toch niet zoveel tijd er voor maak als ik nu denk, dan is er met 99 euro ook geen man overboord.



Vandaar nu mijn twijfel of ik het wel of niet moet doen..
Een keyboard is geen vervanging van een piano, maar het is wel een goede optie als je geen ruimte hebt, of je wilt kijken of je het nog leuk vindt. Je kan ook een piano leasen.



Ik heb een paar jaar in het conservatorium gestudeerd, van mijn 11de t/m mijn 14de. Ik had piano als instrument gekozen. Ik ben toen gestopt omadat ik het niet meer leuk vond. Ik had een keyboard ipv een piano om te oefenen, en dat ging niet echt toen de lessen moeilijk werden. Nu ben ik 45 en ik ben pas muziek opnieuw gaan oppakken. Ik heb een tweedehands keyboard gekocht voor 40 euro. Het klinkt verschrikkelijk, maar het is voor mij goed om weer met twee handen te leren spelen en weer muziek te leren lezen (ik was het verleerd). Het is ook een soort 'proef'. Ik weet niet of ik het nog leuk vind. Vooralsnog vind ik het leuk en ik zou eigenlijk ooit een piano willen hebben. Ik ga, denk ik, me oriënteren in het leasen van een piano.
Alle reacties Link kopieren
er was laatst een topic hier over elektrische piano's en die dingen zijn echt niet allemaal groot hoor.
Alle reacties Link kopieren
link topic digitale piano
Alle reacties Link kopieren
Een elektrische piano (daar moet je op zoeken) zijn er ook zonder die grote onderstellen.

Een elektrische piano is dan weinig groter dan een keyboard. Je zet hem zo weg of legt hem weg onder je bed.



Maar in een muziekwinkel kun je terecht voor advies en kun je ze allemaal in het echt zien en kijken of het past. Daarom: breng sowieso een bezoekje aan een muziekwinkel voor je een aankoop doet bij de Lidl. Dat kan geen kwaad. Toch?



Verder: ik snap dat van die aankoop, maar een goed instrument hoeft echt niet duur te zijn.



En zoals ik al eerder zei: een instrument goed leren spelen kost tijd. Veel tijd. Dat geldt voor bijna iedereen.

Mensen raken hier op uitgekeken omdat ze zich door al die oefeningen en studies moeten heenwerken. Als je eenmaal goed bent raak je er niet meer op uitgekeken.

En dat is een beetje het dubbele: ik heb veel vrienden die ook als mij willen leren spelen maar dan na een half jaar stoppen omdat het niet leuk is.

In die zin is er maar 1 manier om te leren spelen en beginnen: het goed en rigoureus aanpakken.

Want echt leuk, is het misschien wel de eerste paar jaar niet. Maar het is raar om af te haken in de oefenfase. Want daar moet iedereen doorheen.



Neem dan ook les. Want dan zie je jezelf echt beter worden en dat draagt alweer flink bij aan het speelgeluk.



Een instrument kan eigenlijk alleen maar ambitieus benaderd worden.

Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 16 november 2012 @ 13:42:

Een keyboard is geen vervanging van een piano, maar het is wel een goede optie als je geen ruimte hebt, of je wilt kijken of je het nog leuk vindt. Je kan ook een piano leasen.



Ik heb een paar jaar in het conservatorium gestudeerd, van mijn 11de t/m mijn 14de. Ik had piano als instrument gekozen. Ik ben toen gestopt omadat ik het niet meer leuk vond. Ik had een keyboard ipv een piano om te oefenen, en dat ging niet echt toen de lessen moeilijk werden. Nu ben ik 45 en ik ben pas muziek opnieuw gaan oppakken. Ik heb een tweedehands keyboard gekocht voor 40 euro. Het klinkt verschrikkelijk, maar het is voor mij goed om weer met twee handen te leren spelen en weer muziek te leren lezen (ik was het verleerd). Het is ook een soort 'proef'. Ik weet niet of ik het nog leuk vind. Vooralsnog vind ik het leuk en ik zou eigenlijk ooit een piano willen hebben. Ik ga, denk ik, me oriënteren in het leasen van een piano.Was dat echt het conservatorium? Want dan was je wel een extreem groot talent.
Het was een echte consevatorium, maar in Spanje, en dat is anders. Je kan dan losse vakken doen, na een toegangsexamen. Ik had dus alleen "solfeo" (hoe dat in het Nl heet, weet ik niet, maar het is muziek leren lezen) en piano. De opleiding is 8 jaar als je het fulltime doet, maar je kan ook, zoals ik, vanaf een leeftijd van 8 jaar beginnen, met muziek lezen. Als je 1 jaar hebt afgerond, mag je een instrument kiezen. En als je drie jaar hebt afgerond mag je wat moelijke vakken kiezen. Ik heb twee jaar "solfeo"en een jaar piano afgerond, maar daarvoor had ik natuurlijk een cursus gedaan om de toelatingsexamen te mogen doen.
Alle reacties Link kopieren
Een slecht instrument werkte bij mij heel demotiverend. Dus ik sluit me aan bij de mensen die je aanraden iets van goede kwaliteit op marktplaats te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 16 november 2012 @ 14:06:

Het was een echte consevatorium, maar in Spanje, en dat is anders. Je kan dan losse vakken doen, na een toegangsexamen. Ik had dus alleen "solfeo" (hoe dat in het Nl heet, weet ik niet, maar het is muziek leren lezen) en piano. De opleiding is 8 jaar als je het fulltime doet, maar je kan ook, zoals ik, vanaf een leeftijd van 8 jaar beginnen, met muziek lezen. Als je 1 jaar hebt afgerond, mag je een instrument kiezen. En als je drie jaar hebt afgerond mag je wat moelijke vakken kiezen. Ik heb twee jaar "solfeo"en een jaar piano afgerond, maar daarvoor had ik natuurlijk een cursus gedaan om de toelatingsexamen te mogen doen.



Oh, wat interessant zeg! Kun je daar na een toelatingsexamen sowieso losse vakken volgen? Want ik vind het zo jammer dat dat in Nederland niet kan. Geen tijd (en geld) meer voor volledig conservatorium, maar zou wel graag beter willen worden.



En leuk dat je het nu weer oppakt. Ik ben een aantal jaar geleden weer begonnen. Ook op eigenlijk veel te hoge leeftijd, maar na een paar jaar kwam het weer helemaal terug en nu, na veel oefenen, ben ik enorm blij dat ik het weer heb opgepakt toen. Je krijgt daar zeker geen spijt van dus. Denk ik.
Ja, ik vind het jammer dat het niet mogelijk in Nederland is. Ik Spanje is het ook mogelijk op de universiteit. Mijn vader heeft na zijn pensionering een paar vakken biologie gevolgd.



Ik ben ook blij dat ik het weer heb opgepakt. De eerste keer dat ik voor de keyboard zat, wist ik niet hoe ik het moest aanpakken. Ik heb toen hele eenvoudige oefeningen gezocht en ermee begonnen. En na een paar weken kon ik weer sol en fa lezen en dus ook nummers oefenen. Ik oefen nu Stille Nacht en Fur Elize, en ik heb een boek gedownload met wat moelijker bladmuzieken van the beatles. In het begin was het moeilijk om te beginnen, maar als ik begin, ben ik 1 of twee uur achter elkaar en ik word niet moe. Geweldig vind ik het! Het geeft me zo veel rust!
Alle reacties Link kopieren
MEFS: dat is ook precies hoe ik het wil aanpakken. Ik kan nog noten lezen, maar de handigheid in mn vingers ben ik natuurlijk kwijt. Ik heb een aantal nummers die ik heel graag zou willen leren spelen. Ik wil eigenlijk graag 1 of 2 lesboeken erbij kopen om wat handige beginnersoefeningen uit te halen, maar verder ook gewoon maar gaan zitten en proberen. Verder staan in dat soort boeken vaak ook wel wat eenvoudiger liedjes, waarmee je de handigheid kan oppakken. Daarna hoop ik door te gaan met de liedjes op mijn wensenlijstje.

Bladmuziek erbij en dan regel voor regel oefenen, net zolang tot ik het kan.

Ik heb juist geen zin om een uur per dag techniekoefeningen te moeten doen en dan door een leraar op mn kop te krijgen omdat ik nog niet genoeg geoefend heb. Ik wil spelen omdat ik het leuk vind, dus ik ben niet van plan om mezelf eerst jarenlang te martelen met saaie oefeningen. Ik heb geenszins de ambitie om fantastisch pianiste te worden, maar het lijkt me wel leuk om een paar eenvoudige liedjes zelf te kunnen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Update: Ik ben zojuist toch even bij de Lidl wezen kijken. Echter, het keyboard dat ze daar hadden, had geen aanslaggevoeligheid.

Ik ga dit weekend eens kijken bij de locale muziekwinkel of ze ook tweedehands hebben.
Je kan gratis bladmuziek downloaden. Volgens mij Jan Wolters heeft makkelijke partituren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven