Werk & Studie alle pijlers

Op een originele manier solliciteren

25-11-2012 14:28 25 berichten
Ik heb een superleuke vacature gevonden op internet en ik wil ontzettend graag de baan krijgen maar.... in verhouding heb ik weinig werkervaring en ik verwacht dat ze op deze functie tientallen sollicitaties zullen ontvangen.



Met mijn achtergrond ga ik dus niet opvallen tussen al die andere brieven en dus moet ik het op een andere manier doen... maar hoe?



Het gaat om een functie bij een buisness centre als account manager events. Ik zit te denken om geen brief te maken maar een filmpje met wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil maar ik zou ook mijn brief op een creatieve manier kunnen versturen. Ergens in inpakken en als een pakketje versturen, hoe en wat weet ik nog niet precies.



De functie is afgelopen donderdag online gekomen en er staat geen einddatum genoemd. Een goed filmpje maken kost wel even tijd en ik weet niet of ik dan te lang wacht en daardoor mijn kans mis loop.



Wat vinden jullie? Is het juist suf om op deze manier proberen op te vallen? Heb je nog een ander idee waardoor ik niet één uit de massa blijf?
Alle reacties Link kopieren
link



Het is in ieder geval niet de enige baan in die sector.





Met een écht goeie brief val je ook op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is zeker niet de enige maar wel één van de weinige die op een goede reisafstand van mijn woonplaats is en waar je van begin tot eind verantwoordelijk bent voor een evenement.



Maar wat denk jij, echt goede brief of op een originele manier inpakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 25 november 2012 @ 14:44:





Maar wat denk jij, echt goede brief of op een originele manier inpakken?



Ik ben niet bekend in die branche. Misschien vinden die mensen het wél heel leuk als je zoiets doet.

Ik persoonlijk - maar ik ga er niet over - zou het verschrikkelijk overdreven vinden.

Ik zou onder de indruk zijn van een uitgebreide, foutloze brief.

Maar nogmaals; wat weet ik er van?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.iwanttobe.nl/2 ... en-creatief-solliciteren/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.leren.nl/cursus/solliciteren/recruiter/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou de brief beginnen met te zeggen dat je niet de vereiste werkervaring hebt maar daarna motiveren waarom ze jou WEL uit zouden moeten nodigen voor een gesprek.



Leergierig, hardwerkend etc.
Ik denk dat veel bedrijven niet zitten te wachten op originaliteit. Niet in deze tijd, waarin ze vaak > 200 reacties krijgen. Er is simpelweg geen tijd om een filmpje te gaan kijken of een sollicitatiebrief in puzzelvorm van 1000 stukjes in elkaar te leggen. Dit laatste heb ik ooit serieus ergens gehoord. Onderaan de zin: Als u de moeite heeft genomen om deze puzzel in elkaar te leggen, neemt u vast ook wel de moeite mij uit te nodigen op gesprek.
De sollicitatiebrief printen op de binnenkant van schuurpapier, onder de noemer "ruwe bolster, blanke pit".
Alle reacties Link kopieren
Gekleurd papier gebruiken.



Ik vraag me overigens wel af of een brief schrijven niet wat achterhaald is. Misschien wel slim om je social-media adressen onder je signature te benoemen, zodat ze zien dat je wel met je tijd meegaat.
Alle reacties Link kopieren
En het kort maar krachtig houden.
quote:Iwannalive schreef op 25 november 2012 @ 15:11:

Gekleurd papier gebruiken.



Ik vraag me overigens wel af of een brief schrijven niet wat achterhaald is. Misschien wel slim om je social-media adressen onder je signature te benoemen, zodat ze zien dat je wel met je tijd meegaat.



Ik vraag me ook af of een brief niet ouderwets is... Als ik voor een brief kies ben ik ook van plan deze te mailen.



Bedoel je dat je je LinkedIn, twitter account en dat soort zaken in je brief noemt?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook niet zo in de originele sollicitaties.



Een paar maanden geleden vond ik een vacature met een oproep om 'creatief' te solliciteren. Het was een vacature wel in de richting van mijn studie, echter geen werkervaring. Ik heb heel erg uitgepakt en het was een prachtig eindresultaat.



Een vriendin met wel de werkervaring stuurde gewoon een CV met brief.



Uiteindelijk gingen ze toch voor de werkervaring en werd vriendin uitgenodigd voor een gesprek. Het gebouw hadden ze versierd met de resultaten van de sollicitaties.
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren
Yes of duidelijk op je cv vermeldt onder je telefoonnummer of zo.



Gewoon zodat ze zien dat je wel bij bent. Lijkt me in een commerciële functie mbt Events wel belangrijk.
quote:ShamRock schreef op 25 november 2012 @ 15:22:

Ik geloof ook niet zo in de originele sollicitaties.



Een paar maanden geleden vond ik een vacature met een oproep om 'creatief' te solliciteren. Het was een vacature wel in de richting van mijn studie, echter geen werkervaring. Ik heb heel erg uitgepakt en het was een prachtig eindresultaat.



Een vriendin met wel de werkervaring stuurde gewoon een CV met brief.



Uiteindelijk gingen ze toch voor de werkervaring en werd vriendin uitgenodigd voor een gesprek. Het gebouw hadden ze versierd met de resultaten van de sollicitaties.Ik ben nu wel benieuwd wat je gedaan hebt om op een "creatieve" manier op te vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ShamRock schreef op 25 november 2012 @ 15:22:

Ik geloof ook niet zo in de originele sollicitaties.



Een paar maanden geleden vond ik een vacature met een oproep om 'creatief' te solliciteren. Het was een vacature wel in de richting van mijn studie, echter geen werkervaring. Ik heb heel erg uitgepakt en het was een prachtig eindresultaat.



Een vriendin met wel de werkervaring stuurde gewoon een CV met brief.



Uiteindelijk gingen ze toch voor de werkervaring en werd vriendin uitgenodigd voor een gesprek. Het gebouw hadden ze versierd met de resultaten van de sollicitaties.Heb je conceptbescherming geclaimd?
Alle reacties Link kopieren
Het was een sollicitatie voor het stripmuseum. Ik heb een humoristisch stripverhaal geschreven en getekend waarbij ik als cartoon kinderen een rondleiding geef door het museum.

Ook CV heb op die manier vorm gegeven. Het geheel was een persoonlijke stripboek dus. Ben ik zeker een week mee bezig geweest.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:ShamRock schreef op 25 november 2012 @ 15:22:

Ik geloof ook niet zo in de originele sollicitaties.

De meeste HR-mensen die ik ken ook niet. Liever een goede brief en een bijbehorend CV dan een zogenaamd lollige brief.
Alle reacties Link kopieren
Niet te lang wachten want tegenwoordig komen er 100den reacties. Soms worden vacatures daarom eerder van internet gehaald.



Eerste selectie vindt plaats op cv, ik geloof niet dat alle brieven gelezen worden. Zorg dus voor een goed en duidelijk cv dat ook nieuwgierig maakt naar de brief. Misschien dat je qua layout enige vrijheid kan nemen omdat creativiteit wel een vereiste is voor een event manager. Bijv een layout als een soort uitnodiging voor het gesprek met jou.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je wilt toch aangenomen worden om wie je bent en wat je kan ipv omdat je zo'n kekke originele sollicitatiebrief kunt schrijven?
quote:FullHouse schreef op 25 november 2012 @ 16:59:

Je wilt toch aangenomen worden om wie je bent en wat je kan ipv omdat je zo'n kekke originele sollicitatiebrief kunt schrijven?Uiteraard! Maar ik wil ook opvallen tussen de rest. Ik ben nu bezig met een goede brief die ik ga versturen en ik heb mijn cv ook nog even opgefrist. Hopelijk is dat voldoende om op te vallen tussen de meute.
Alle reacties Link kopieren
(ik ben normaal niet van de taalpolitie (understatement ) maar let je er even op dat je in sollicitatiebrief 'business' schrijft en niet 'buisness'?)
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden was ik op zoek naar een stageplaats.

In de sector waar ik werk een lastige opgave. Ik schreef me suf, kreeg 9 van de 10 keer geen antwoord, en als ik al antwoord kreeg was dat negatief. Mijn brief heb ik "tig" keren herschreven en door anderen laten lezen, allemaal zonder effect.



Op een gegeven moment gaf iemand me de tip om gebruik te maken van de tijd van het jaar. Het was eind november, deze tijd dus, en ik heb een sollicitatie op rijm gemaakt en die bij een paar adressen persoonlijk bezorgd met een chocoladeletter er bij.



Een werkgever belde me op, die vond het zo origineel en bedankte me voor de heerlijke chocolade, helaas kon hij me niet aan een stageplaats helpen maar gaf me wel een gouden tip, daar ben ik uiteindelijk ook beland.



Tegen het eind van mijn stage ging ik solliciteren naar een "echte baan". En ik las een vacature bij de werkgever die me gebeld had. Mijn brief begon met: "Wellicht herinnert u zich de chocoladeletter".........later vertelde hij dat dit het enige was wat hij gelezen had, hij was heel nieuwschierig naar wie er zo origineel was. Ik heb er uiteindelijk 7 jaar met heel veel plezier gewerkt.



Succes!

Groetjes,

NannieB
quote:thomaaas schreef op 25 november 2012 @ 17:52:

(ik ben normaal niet van de taalpolitie (understatement ) maar let je er even op dat je in sollicitatiebrief 'business' schrijft en niet 'buisness'?)Oeps... maar dat ga ik zeker doen! Mijn moeder is notuliste en een echte kei in de nederlandse taal, voordat ik iets verstuur laat ik het ook absoluut nog even door haar lezen om naar spel- en stijlfouten te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees voor mijn werk veel sollicitatiebrieven en ondanks dat ik in de 'softe sector' werk, gaan zogenaamde creatieve brieven meestal rechtstreeks richting het ronde archief. Onderscheiden doe je al met een brief zonder taalfouten (helaas is dit waar), een brief met motivatie waarom je solliciteert (ik heb geen behoefte om in de brief een samenvatting van je cv nogmaals te lezen) en een goed cv (ik hoef je geboorteplaats, burgelijke staat en religie niet te weten, maar wel graag een link naar je linkedin en twitteraccount). Creatieve verpakkingen zie ik sowieso niet (alles wat niet digitaal wordt aangeleverd lees ik niet), tenzij mijn secretaresse het zo bijzonder vindt dat ze het komt showen. Wat ik wel erg tof vind is in je cv een link vermelden van een korte pitch van jezelf op YouTube. Als je creatief wilt zijn, kies hier dan voor.



Verder ben ik het eens met anderen dat het regelmatig voorkomt dat vacatures eerder offline worden gehaald wanneer er bv 200 kandidaten zijn. Snel reageren is dus handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven