Mode & Beauty alle pijlers

Welke zonnebrand en welke factor?

03-05-2008 22:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zie zooooveel verschillende soorten zonnebrandmerken, dat ik niet meer weet wat nou echt een goede is of dat ze allemaal goed zijn. Zijn de AH en Etos merken net zo goed als die van Garnier, Nivea en andere echte B merken?

En wat is nou een goede factor? Ik ga 16 juli naar Luxemburg, voor 2,5 week. Dit is een werkvakantie en k zal veel in een tent zijn en wat heen en weer lopen (dus niet echt in de zon bakken)

Van 5 tot 19 aug ga ik naar Alanya, het is daar erg heet (40-50 graden) Wat is dan een goede factor? 50? of is dat toch wat overdreven ;-] Ik ben als ik daar ben al aardig bruin (dat hoop ik tenminste :-] )

Ik ben iemand die aardig snel bruin word.

Bedankt!!

Groetjes MMR
Hahahaha! Werkvakantie, das nog eens leuk, hahaha!!! Sorry hoor, moest effe lachen om de paradox, maar begrijp dat het kan...

50 is een beetje overdreven denk ik, aangezien je iemand bent dit snel bruin wordt. Ik ben rossig en ik gebruik max. factor 30.

Het ligt er ook aan of je consequent insmeert. Dus niet in de zon gaan bakken, zwemmen en dan weer gaan bakken, maar dan dus eerst weer (lichtjes) insmeren. Ik weet niet zeker hoor, maar ik denk dat je volstaat met iets van factor 15/20. En anders even de drogist vragen, die weet het natuurlijk altijd.

Over de merken. Denk dat er weinig verschil zit in beschermingsfactor en de betrouwbaarheid daarvan, maar meer in de extra's (plakt niet, geen witte waas, lekker geurtje, waterproof, met aloë vera etc.)
In Afrika, 2,5 jaar geleden, heb ik factor 25 of 30 gebruikt. In Egypte, dit jaar, factor 15, maar in Nederland gebruik ik altijd factor 4 -8.

Als je huid niet goed tegen de zon kan, zou ik je voor alanya een hog factor adviseren, maar geen 50. Meer iets zoals factor 30.

De factor geeft aan hoe lang je in de zon kan blijven zonder te verbranden, maar ik ben van mening dat als je net uit het koude Nederland komt je beter een hoge factor kan gebruiken. Maar als je al weken lang gebruind bent in NL dan kan je in Turkije waarschijnlijk af met factor 15-20.
Bedankt voor de reacties.

Ik ga een kinderkamp begeleiden zeg maar. Met ook af en toe een vrije dag/middag/avond. Dus vandaar het woord werkvakantie ;-] Maar het klinkt idd wat tegenstrijdig, maar weet ook niet hoe ik het anders moet noemen ;-] hahaha

Ik moet zeker regelmatig insmeren.

Dat is idd het allerbelangrijkste!!! Ik zit nu te denken aan 15 voor in Luxemburg en 30 in alanya en dat ik de 15 wel meeneem....

maar ik kijk even nog wat andere meningen/ideeen/ervaringen zijn enz en aan de hand van wat de drogist zegt.

Wat voor merk nemen jullie (altijd)

Groetjes MMR
Ik gebruik in de felle zon altijd eerst factor 50. Dit doe ik zelfs in Nederland als ik in de zon ga zitten. Ik heb een blanke huid, niet echt spierwit en word wel snel bruin, maar ik ben gewoon ontzettend bang voor verbranden. De factor bepaalt hoe vaak je moet smeren. Dus als je factor 10 neemt, dan moet je dus 5 keer vaker smeren dan als je factor 50 neemt. Ik smeer altijd mijn hele lichaam een uur voordat ik ga zonnen in met factor 50. Daarna smeer ik regelmatig (1 à 2 keer per uur) bij met factor 30. Ik ben dus een zeer fanatieke 'smeerder'. Na het zonnen gebruik ik altijd aftersun omdat de huid ook als je uit de zon bent nog "door brandt". Ik zit ook altijd onder een parasol. En ondanks mijn zonnen in de schaduw en smeren met hoge factor word ik toch bruin :) , al zal het misschien iets langer duren dan bij anderen.

Met het mooie terrasweer nu heb ik mijn zonnebrandcrème factor 30 standaard in de tas. Even mijn gezicht en hals insmeren en nergens last van. 's Avonds wel goed het gezicht reinigen!

Jullie vinden het misschien erg overdreven allemaal, maar mijn tante is overleden aan huidkanker, als ik hierdoor de kans op huidkanker kan verkleinen, doe ik het graag. Ik smeer liever wat vaker dan dat ik verbrand. Of dat ik over twintig jaar gerimpeld door het leven moet... En ik moet zeggen dat ik mij niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst ben verbrand. :)

Mijn favo is de notenmelk van de kruidvat. Lekker goedkoop en smeert lekker dik. Dan weet je zeker dat je een goede dikke laag bescherming opsmeert. :sun:
Wij gebruiken altijd garnier, ambre solaire. We nemen altijd 4, 12 en 30 mee. Het is namelijk afhankelijk van de UV straling welke geschikt is en niet van de tempratuur. Met die hoef je je maar 1 of 2x per dag in te smeren en je bent klaar voor heel de dag. Hij is wat duur, maar hij plakt niet en we zijn er nog nooit mee verbrand en je wordt er wel bruin door.
Hier was volgens mij vorig jaar of het jaar daarvoor een consumtentbond test oid over....ik dacht dat Garnier ambre solaire ook als beste eruit kwam. Deze heb ik nu ook gekocht, ik liep in ons winkelcentrum langs de Zeeman en zag dat ze daar allemaal zonnebrand hadden staan! 3,99 euro per fles! Komt denk ik doordat de tekst er alleen in het Frans op staat, maar ik ga ervan uit dat het niet "over datum" is ofzo (weet niet eens of dat kan, er staat ook geen datum op)

Ik ga meestal voor SPF 30 al word ik zelf ook snel bruin en verbrand ik niet snel, maar dit komt meer doordat ik vroeger ergens heb gewoond waar er een gat in de ozonlaag was. 30 is daar dus normaal. Nu heb ik een paar flessen SPF 20 staan en nog een fles SPF 30 van vakantie vorig jaar.
Ja die van garnier heb ik dus in factor 50, echt prima!
runner84 schreef op 04 mei 2008 @ 13:03:

maar ik ga ervan uit dat het niet "over datum" is ofzo (weet niet eens of dat kan, er staat ook geen datum op)
Producten zoals deze verouderen, probeer zo veel mogelijk met een nieuwe fles per nieuw zomerseizoen te werken als dat mogelijk is. Heb je daar niet de gelegenheid toe dan de fles van vorig jaar, maar beter is van niet.
zonne(n)(banken) doe je met oog en zorg voor je huid!
Ik gebruik meestal "Ultrasun" dit heb je in verschillende factors een je hebt er ook nog en aftersun van.

Het voordeel is dat je nadat je het een uurtje van tevoren hebt opgesmeerd, verder niet meer hoeft te smeren. Dus 1x is voldoende.

Het smeren is ook niet vet het is transparant en smeert goed uit.

(Wat ik mij herinner is dat het eigenlijk niet goed is om zonnecreme in de volle/schaduw zon op te smeren. (natuurlijk helemaal niets smeren is helemaal niet goed) maar zo iets stond me bij, ook omdat je de eerste keer op de dag ook vantevoren moet smeren.)

Zonne_Groet

:sun: Shoefund.
Denk ook aan je lippen!

Deze hebben geen pigment en kunnen lelijk verbranden cq. uitdrogen.
Ik ben in de zomer jarig en vorig jaar kreeg ik van een vriendin zonnebrand creme van Vision. Zij was er helemaal weg van en ik ondertussen ook. Je moet het opsmeren als je nog thuis bent, vordat je de zon ingaat en daarna is het 8 uur werkzaam. Ook na het zwemmen en afdrogen. Je hebt ze geloof ik in drie verschillende factorsterktes. Ik had factor 16 gehad en ik heb een lichte huid die gauw rood word. Met dit middel ben ik nog nooit verbrand en ga het nu aanschaffen voor mijn zoontje in factor 32. (de andere is factor 8)
Ik vind altijd de waterproof zonnebrandolie lekker handig maar als je savonds onder de douche staat dan blijft er zo een witte waas achter op je huid.........vreselijk
Tropischbruin schreef op 04 mei 2008 @ 13:55:

[...]

Producten zoals deze verouderen, probeer zo veel mogelijk met een nieuwe fles per nieuw zomerseizoen te werken als dat mogelijk is. Heb je daar niet de gelegenheid toe dan de fles van vorig jaar, maar beter is van niet.
Ja, dit dacht ik ook idd!! Maar ik vind het zonde om mijn bijna volle fles van vorig jaar weg te gooien. Ik neem aan dat als het niet kan ze dat wel op de verpakking zetten. Nu moet je hem geen 5 jaar bewaren ofzo...
runner84 schreef op 05 mei 2008 @ 10:30:

[...]

Ja, dit dacht ik ook idd!! Maar ik vind het zonde om mijn bijna volle fles van vorig jaar weg te gooien. Ik neem aan dat als het niet kan ze dat wel op de verpakking zetten. Nu moet je hem geen 5 jaar bewaren ofzo...

Geen idee, maar ik krijg van mijn leverancier te horen dat na 1 jaar de factor niet meer is wat het was. In sommige gevallen zelfs 0 (nul).

Daarnaast is de verzorgende/verzachtende werking ook minder geworden.

Misschien iets minder voordeel(fles) nemen en volgend jaar gewoon een nieuwe, anders blijkt het dan toch geen voordeel(fles) :rofl:
Heb een artikel voor je gevonden waar je op moet letten bij het kopen van een zonnebrand product http://www.choosebeauty.n...ze-zonnebrandproduct.html Misschien heb je er wat aan. Je kunt op die site ook producten vergelijken maar ze staan er nog niet allemaal op
beautystar schreef op 06 mei 2008 @ 17:50:

Heb een artikel voor je gevonden waar je op moet letten bij het kopen van een zonnebrand product http://www.choosebeauty.n...ze-zonnebrandproduct.html Misschien heb je er wat aan. Je kunt op die site ook producten vergelijken maar ze staan er nog niet allemaal op

Leuk artikel, maar als ik de rest van de artikelen zo lees valt me 1 ding op;

Bron : Biodermal Huidacademie :-]
ik wordt redelijk snel bruin maar smeer altijd factor 20 of 30 zodat mijn huid goed beschermt is.

Ik neem altijd een niet te vette creme ivm mallorca acne/allergie en gebruik de eerste dagen (op vakantie)/weken(dat de zon weer schijnt) ook een creme van de dokter, ivm zonneallergie op m'n benen.

Spuitflacons vind ik het handigst en deze zijn meestal niet zo vet.

Vergeet vooral je gezicht, nek, decolette en handen niet!!! Hier is huidveroudering van de zon het snelst zichtbaar en deze "delen" vangen veel zon!
Bedankt voor de nieuwe reacties en tips.

Ik heb vanmiddag op de markt een zonnebrand van Garnier ambre soleil gekocht. Het koste 3,95, ik omdat de gebruiksaanwijzing oid in het frans was, zoals iemand al eerder toelichten. Het is factor 30. Ik ga er nog 1 kopen. Omdat ik mij 5 weken in moet smeren. Ik kom dan wel tussendoor snel thuis. Maar toch wil ik het al vast hebben ;-]

Ik vind de Garnier wel een beetje 'stinken' (ik moet denk nog wennen aan de geur ;-] )

Groetjes MMR
Er was hier pasgelegen een topic over of de factor in de zonnebrand na meer als een jaar minder wordt, en toen zei iemand da ze dat onderzocht hadden, en dat de zonnebrandcreme op alle punten achteruit was gegaan, behalve de factor. Ik denk dat het er ook aan ligt of je je zonnebrandcreme gewoon thuislaat of dat je hem meeneemt als je naar het strand gaat.

Ik smeer me ook regelmatig in met vision en het is inderdaad een fijne zonnebrandcreme, hoewel ik die van nivea ook prima vind! Ik was me 's avonds onder de douche wel met zeep onder de douche want echt goed lijkt me die zonnebrandcreme niet voor je huid!

Heeft iemand ervaring met een "puur natuur" zonnebrandcreme, daarmee bedoel ik van Welede of dhr. Hauschka. Zou dat ook echt minder schadelijk zijn voor je huid?
Ik heb dit jaar een 2 voor 1 actie bij Yves Roucher gekocht en ben benieuwd hoe die zal bevallen. Wel vaker insmeren heb ik gelezen! Het is factor 30. Heb namelijk in het begin veel last van zonneallergie en neem daarvoor pilletjes in van urtizon.

Hiervoor heb ik 2 jaar een merk gehad bij de gezondheidswinkel en die hoefde je ook maar 1 keer in te smeren per dag. Het was een zwitsersmerk volgens mij. Er zat in ieder geveal een rood kruisje op (weet het merk niet meer) en het bevatte ook een bepaalde fijne gloed waardoor je huid heel mooi ging stralen/schitteren in de zon. Dit jaar niet gekocht omdat het vrij duur was.....
DE factor geeft enkel aan hoe lang je in de zon kan blijven zonder te verbranden. Met factor 50 kun je 16 uur in de zon zitten zonder te verbranden. Zie site Paula Begoun.
De factor geeft toch de verlenging aan?

Voorbeeld: met factor 8 kan je 8 keer langer in de zon zitten voordat je verbrand dan dat je zonder bescherming zou kunnen.

Dat betekend dus dat het per huid, zonnesterkte en persoonlijke gezondheid anders is...

Lijkt mij ook logisch,

een meid uit Suriname oid met een donkere huid en jarenlange 'zon-ervaring' kan met factor 8 de hele dag in de zon zitten terwijl ik met mijn sproeten en rossige haren na een uur toch echt de schaduw op moet zoeken!

Veel plezier met je beide vakanties!
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Ik gebruik P20 hoef je maar een keer per dag te smeren. En ik heb mij laten vertellen dat deze creme de beste creme is ter voorkoming van huidkanker. Voor wat het waard is....
Ik gebruik ook P20 en ik vind deze zonnebrandcreme echt super. Een van de fijnste eigenschappen vind ik dat de creme snel intrekt en niet vet blijft. Ik kan na 10 min dus gewoon mijn make up erover heen doen...

Overigens gebruik ik nog wel de P20 van vorig jaar..:$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven