Geld & Recht alle pijlers

2e nationaliteit laten opnemen in de GBA

06-12-2012 22:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!



Vergeef me als deze vraag al eens eerder gesteld is maar ik kon er niets over vinden via de zoekfunctie.



Weet iemand misschien hoe (en of...) ik mijn 2e nationaliteit kan laten opnemen in de GBA? Ik heb zeker weten "recht" op deze 2e nationaliteit, dat heb ik al nagekeken op de website van de ambassade van het betreffende land, maar volgens mij staat dit nog niet geregistreerd bij de gemeente.



Ik heb de gemeente zojuist al gemaild maar antwoord zou wel eens een paar dagen kunnen gaan duren.. En ik ben ongeduldig



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:one_live schreef op 07 december 2012 @ 10:17:

Sorry Beschuitje ik kom even je topic binnen vallen, vind het zinloos er een nieuw topic voor op te starten.



Ik heb van de week een brief gehad van mijn gemeente. Ik heb ook 2 nationaliteiten en de gemeente wil binnen 4 weken een kopie van mijn buitenlandse paspoort hebben, zodat zij dat in hun administratie kunnen aanpassen. Als ik dit niet doe, wordt mijn 2e nationaliteit op 'onbekend' gezet.



Ik zit dus erg te twijfelen. Want waarom moet de gemeente dit persee weten? Zoals dubiootje zegt, ben ik idd bang voor wanneer er zo een wet in de toekomst wordt gecreëerd dat ik moet kiezen, of ja je weet verder niet hoe extreem het in de toekomst kan lopen.



Heb het hier ook al over gehad met mn moeder en broer, want zij hebben ook deze oproep gehad. Zij vinden het beiden ook lastig om een keuze te maken...



Vraag van mij, wat zouden jullie doen?Dan laat je hem toch gewoon op onbekend zetten; zitten daar dan aan nadelen vast voor jou? Het enige wat voor jou telt, is dat je dat 2e paspoort in handen hebt, en daarmee kun je ook aan iedereen die 2e nationaliteit aantonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 07 december 2012 @ 10:06:

Maar hoe werkt dit dan precies? Want ze kunnen mij toch nooit mijn 2e nationaliteit helemaal afnemen? De wetgeving van het andere land speelt hier naar mijn idee dan toch ook een rol in? Misschien zie ik het verkeerd hoor.

Er zijn al jarenlang politieke discussies hierover gaande, omdat het hebben van 2 nationaliteiten door de overheid niet per definitie als iets positiefs wordt gezien, eten-van-twee-walletjes enzo. Daarnaast kunnen er onduidelijkheden over dienstplicht-situaties, stemrecht etc. bestaan.



NL overweegt al heel lang om mensen met een dubbele nationaliteit te gaan opleggen dat ze moeten kiezen voor 1 van beiden. Hoe ze dit juridisch willen gaan onderbouwen en op wat voor termijn, dat is nog lang niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 07 december 2012 @ 10:04:

In dit geval maakt het voor mijn studie denk ik wel uit. Bij deze studie is het namelijk zo dat minimaal 50% van de studenten die worden toegelaten van buitenlandse komaf moeten zijn. Ik denk dat ik mijn kans om te worden toegelaten dus wel kan vergroten door mijn 2e nationaliteit te laten vastleggen.



Dat denk je, maar heb je dat ook nagevraagd? Misschien hanteert de universiteit wel het beleid dat je als Nederlander wordt aangemerkt als je de Nederlandse nationaliteit bezit, ongeacht eventuele andere nationaliteiten. Van buitenlandse komaf ben je natuurlijk niet.



Verder heeft het bezitten van een andere nationaliteit vooral een administratieve waarde en lijkt het me geen voordeel om te worden toegelaten. Kennis van een andere taal en cultuur, internationale ervaring e.d. zul je toch op een andere manier moeten aantonen dan door het bezitten van een buitenlands paspoort.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 07 december 2012 @ 10:06:

[...]





Maar hoe werkt dit dan precies? Want ze kunnen mij toch nooit mijn 2e nationaliteit helemaal afnemen? De wetgeving van het andere land speelt hier naar mijn idee dan toch ook een rol in? Misschien zie ik het verkeerd hoor.



Ze kunnen je niet je Britse nationaliteit afnemen, maar wel de Nederlandse. Als bekend is dat jij een andere nationaliteit hebt en het wordt bij wet verboden om naast de Nederlandse nationaliteit een andere te bezitten, dan kan je worden gevraagd om bewijs dat je afstand hebt gedaan van die nationaliteit. Kun je dat niet overleggen, dan kan de Nederlandse nationaliteit je worden afgenomen.



Let wel, dit is vooralsnog puur hypothetisch.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 07 december 2012 @ 09:31:

Herfstblad, ze vragen alleen naar je andere paspoort als je andere nationaliteit en ook het paspoort in de GBA geregistreerd staan.Klopt, maar er staat altijd dat je al je andere reisdocumenten moet meenemen. Dat doe ik dan ook braaf. Er staat niet bij dat je die ook moet overhandigen, dus ik wacht tot iemand iets vraagt en dat doen ze nooit
Alle reacties Link kopieren
Ik ontvang zojuist een antwoord op mijn email aan de gemeente!



Om de Britse nationaliteit te kunnen registreren in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) heb ik een bewijsstuk nodig. Dit kan een Brits paspoort zijn of een verklaring, van de Britse ambassade in Den Haag, met daarop vermeld dat u de Britse nationaliteit bezit.



Zojuist een email naar de ambassade gestuurd met de vraag of zij een verklaring af kunnen geven. Nu afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven