Geld & Recht alle pijlers

bijzondere bijstand en co ouders? Bijstandsconsulent hier?

18-12-2012 21:43 361 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een wat specifieke vraag over mijn huidige situatie en ik weet niet goed hoe ik daar naar waarheid op moet antwoorden.



Ik heb wegens grote psychische problemen al een aantal jaren hulp voor mijzelf en mijn dochter. Een van de dingen waar ik hulp voor krijg is een sociaal medische indicatie voor kinderopvang. Deze is na een toetsing bij een indicatie orgaan altijd probleemloos verstrekt. Echter, daar komt nu verandering in, omdat het systeem veranderd is en dit onder bijzondere bijstand valt.



Tot zover nog steeds geen probleem. Mijn situatie is hetzelfde gebleven (eigenlijk zelfs verslechterd), dus ik verwacht nog steeds wel op grond van mijn problemen aanspraak te kunnen maken hierop.



Maar nu vraagt men voor het eerst expliciet naar de vader in het geheel. En die is dus wel in haar/ons leven. Sterker nog, ik heb een langdurige relatie met hem. Maar wij wonen heel bewust niet samen, met name vanwege mijn psychische klachten. Onze dochter woont dus officieel bij mij en volgens de statistieken maakt dat van mij een alleenstaande moeder.

Nu wil de bijzondere bijstand weten of wij co ouderschap hebben en daarvan de bewijzen zien. Maar ik weet dus niet wat ik moet aanleveren. Er zijn geen 'bewijzen'. Onze dochter is meestal bij mij, op mijn adres. "Papa" en ik, met dochter, hebben gemiddeld 4 nachten samen op wisselende adressen. De overige 3 nachten slapen we elk thuis en verdelen de zorg/opvang voor dochter. Aangezien mijn vriend en haar vader gewoon full time werkt, spreekt het voor zich dat ik de opvang uit school en vrije dagen/vakanties verzorg. Daar waar ik dus ondersteuning in krijg door die sociaal medische indicatie.



Het feit dat haar vader en ik elkaar liefhebben, doet dus verder niks af aan de zorgplicht die ik voor dochter heb. Daarnaast leiden wij een financieel compleet los van elkaar staand leven. Hooguit leen ik zijn auto af en toe en betaal eens mee aan reparaties als dit nodig is. Papa draagt zijn eigen financiele lasten voor dochter. Zijn huis is compleet uitgerust met alles wat ze nodig heeft en ook hij maakt kosten voor haar.



Wat moet ik nu doen met die kwestie co ouderschap en welke vervolgproblemen/vragen haal ik mij op de hals door zo uitvoerig alles te vertellen? Dat wordt vast weer een driedubbel dik pak aan papieren aanleveren met bewijsvoering die niet eens bestaat (er staat niks op papier over rechten of regels naar elkaar toe. Als ik de pijp uitga, heeft hij nergens recht op en vice versa).



Ik hoop op tips.
Alle reacties Link kopieren
"Bent u gescheiden en verzorgt u met uw ex-partner uw kind als co-ouders, dan heeft u mogelijk recht op kinderopvangtoeslag. Uw kind moet dan wel gemiddeld 3 dagen per week bij u wonen en 3 dagen per week bij uw ex-partner. Elke ouder vraagt dan de toeslag aan voor zijn eigen deel van de kosten."



Van http://www.rijksoverheid. ... -kinderopvangtoeslag.html
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 18 december 2012 @ 23:45:

[...]





Ik ben echt heel erg van mening dat wij geen gezamenlijke huishouding voeren vanwege die dubbele lasten. Dus daar wil ik mezelf best hard voor maken. Hoe ik dat aan kan tonen, weet ik verder ook niet.



Maar ik mag toch aannemen dat dat samenwonen of gezamenlijke huishouden juist bedacht is, zodat mensen niet iets ontvangen waar ze feitelijk geen recht op hebben:

omdat ze geen kosten (hoeven) maken. Ik neem aan dat daarom die regel bedacht is.

En zowel op grond van dat hoeven, heb ik een duidelijke reden, nl. psychische problematiek. En voor die kosten, die kan ik makkelijk aantonen dat die in beide huishoudens minof meer vergelijkbaar gemaakt worden als kenden we elkaar niet. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat deze constructie duurder is



Dus al met al voel ik mezelf niet oneerlijk als ik het even simpel wil houden voor mezelf. Dan wil ik idd. maar die alimentatie dinges gaan proberen. Maar ja, om dat binnen 10 dagen op tafel te kunnen leggen?Het gaat niet om hoe duur die constructie is en of je dat in één, twee of zes huizen wilt doen, het gaan om de intensiteit van het samenzijn en het delen van het huishouden. Dat probeert iedereen hier je uit te leggen. In jullie constructie voeren jullie volgens de regels een gezamenlijk huishouden. Als jij aan wilt tonen dat je dat niet doet dan kun je dat wel aannemelijk maken, omdat er nu eenmaal twee huizen zijn, maar dan zal je de waarheid wel geweld aan moeten doen. En hopen dat er geen controle komt.
Alle reacties Link kopieren
Jeuj, ik heb de regels van mijn gemeente doorgespit en naar alle eerlijkheid kan ik zeggen dat wij GEEN gezamenlijk huishouden voeren



Pfew, dat scheelt weer een pak aan stress!
Alle reacties Link kopieren
Intiem, ik lees je al vaker hier en vind het mooi hoe je altijd rustig blijft reageren op iedereen.

Maar goed.



Over je vraag. Belangrijkste blijft; wees eerlijk.

Leg uit hoe de situatie nu is ipv allerlei co-ouderschap alimentatie toestanden erbij te halen. Want dat is volgens mij helemaal niet van toepassing bij jullie!

De Gemeente zal jullie situatie onder de loep nemen. En van wat ik heb gelezen lijkt me dat jij recht houdt op vergoeding uit de bijzondere bijstand. Of hoe ze het potje/vest ook wilt noemen.



Of denken mensen serieus dat haar dochter niet meer naar de Bso mag? Dat lijkt me toch in to situatie niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 18 december 2012 @ 23:52:

[...]





Als dat officieel moet, dan moet dat maar. Maar hij maakt op zijn beurt ook kosten voor haar. Moet hij dan ook alimentatierechten bij mij gaan claimen?Nee. Alimentatie gaat naar behoefte van het kind en draagkracht van de ouders. En daarbij wordt ook gekeken naar zorgverdeling. De betaling gaat uiteindelijk maar één kant op. In de huidige alimentatieberekening zitten echter zoveel variabelen, dat je dat niet één twee drie zelf kan berekenen. Als je een beroep wilt doen op bijstand maken zij die berekening ook en zullen ze uitgaan van het maximale bedrag wat hij bij kan en moet dragen.
Alle reacties Link kopieren
Fleur, haar dochter zal wel naar de bso mogen, de indicatie zal ze niet verliezen. De vraag is alleen hoeveel er aan wordt bijgedragen.



TO dat zou mooi zijn als jullie volgens jouw gemeente geen gezamenlijk huishouden voert. Wat zijn hun criteria dan?
Waar gaat het nou eigenlijk om? Om de indicatie zelf? Of om een draagkrachtmeting waarbij bepaald wordt of en zo ja in welke mate je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming?
Patchouli, ik lees dat TO bang is haar indicatie te verliezen...
Alle reacties Link kopieren
Van internet geplukt van de site van mijn gemeente



Wanneer is er sprake van samenwonen?

Hiervan is sprake als u aan drie voorwaarden voldoet:



1. U en iemand anders

U kunt samenwonen met bijvoorbeeld uw vriend of vriendin. Er hoeft geen sprake te zijn van een liefdesrelatie. Dit betekent dat u ook kunt samenwonen met gewoon een goede vriend of vriendin, uw broer of zus of een ander familielid. Hierna wordt degene met wie u samenwoont ook wel ‘uw partner’ genoemd. Woont u samen met uw ouder of uw meerderjarige kind? Dan wordt u niet als partners aangemerkt. U kunt dan beiden een bijstandsuitkering voor een alleenstaande (ouder) ontvangen. Dat geldt ook als u samenwoont met uw grootouder, kleinkind, broer of zus en een van u heeft zorg nodig die de ander biedt.



Het is mogelijk dat u met meerdere mensen in een huis woont. De gemeente zal dan bekijken wie van u (financieel) voor elkaar zorg draagt. Zie ook hierna bij “(Financiële) zorg tussen u en degene met wie u samenwoont”. In de bijstand kan alleen van samenwonen worden gesproken bij twee personen. Als u dus met drie personen samenwoont, dan zal de gemeente gaan beoordelen of en zo ja tussen welke twee personen sprake is van samenwonen.



2. Het hoofdverblijf in dezelfde woning

Er kan pas sprake zijn van samenwonen als u en uw partner het hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Onder een woning wordt ook verstaan een woonwagen of woonschip. Hieronder staan enkele voorbeelden waaruit kan blijken dat u in dezelfde woning het hoofdverblijf heeft:



U bent op hetzelfde adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) NEE

U heeft bij andere instanties (banken, de belastingdienst, uitkeringsinstanties, uw zorgverzekeraar enz.) of uw werkgever aangegeven dat u op hetzelfde adres woont als uw partner. NEE

U woont bij uw partner, waardoor uw eigen woning een zeer laag energie- en waterverbruik heeft. NEE

Uw eigen woning is maar gedeeltelijk ingericht en uit verklaringen van uw buurtbewoners blijkt dat u niet in de woning woont. NEE

U gaat alleen af en toe naar uw eigen woning om bijvoorbeeld post op te halen of voor huisdieren te zorgen. NEE



3. (Financiële) zorg tussen u en degene met wie u samenwoont

Het is niet alleen van belang dat u op hetzelfde adres het hoofdverblijf heeft. U moet ook financieel voor elkaar zorg dragen. Dit moet verder gaan dan alleen het delen van vaste woonlasten. Hieronder staan enkele voorbeelden waaruit kan blijken dat u financieel voor elkaar zorg draagt.



U betaalt gezamenlijk de vaste lasten, boodschappen, auto en vakantie. NEE

U heeft een gezamenlijke bank- of girorekening NEE

U gebruikt een gezamenlijke auto NEE (ik mag 'm wel af en toe lenen)

U heeft elkaar in een testament tot erfgenaam benoemd NEE

U doet huishoudelijk werk (koken, wassen, strijken) voor elkaar (op dagen dat we samen zijn, kook ik meestal, verder niks, zie punt koken) MWOAH

U doet de was samen NEE

U kookt en eet samen JA, regelmatig als we samen zijn.

U gaat samen op vakantie We gaan niet elk jaar op vakantie en afgelopen jaar ben ik alleen weggeweest en hij ook.

Zie voor meer informatie .



Situaties waarin het samenwonen vaststaat

Soms staat het vast dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Hiervan is sprake als u het hoofdverblijf in dezelfde woning heeft met iemand:



Met wie u gehuwd bent geweest in de afgelopen twee jaar

Met gehuwd zijn geweest wordt ook bedoeld dat de gemeente in de afgelopen twee jaar al eerder heeft vastgesteld dat u en uw partner samenwoonden.

Van wie u een kind heeft, of van wie u het kind heeft erkend (of andersom)

Met wie u een samenlevingscontract heeft, waarin is opgenomen dat u een bijdrage aan het huishouden levert

In deze situaties hoeft de gemeente niet te onderzoeken of er sprake is van (financiële) zorg tussen u en uw partner.



Er kan ook worden aangenomen dat er sprake is van samenwonen als uw samenwoning door andere wet- of regelgeving als gezamenlijke huishouding is geregistreerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 19 december 2012 @ 00:30:

Patchouli, ik lees dat TO bang is haar indicatie te verliezen...Je leest het goed Qwerttu. Ik ben bang mijn indicatie te verliezen, omdat men van mening is dat wij dit onderling maar moeten zien op te lossen. Het maakt me niks uit als ik/wij moeten meebetalen. Lijkt me ook wel logisch dat je bijdraagt naar vermogen.
Maar degene bij wie je nu de stapel papieren in moet leveren, is dat ook degene die de indicatie stelt? In mijn gemeente wordt de indicatie gesteld door een arts namelijk, niet door de uitvoerende instantie die alles met het geld en de plaatsing regelt, dat is losgekoppeld (en die zal het een biet zijn hoe nodig je die indicatie ècht hebt, bij wijze van spreken). Dus is je angst wel terecht?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou het op basis van deze gegevens nog even heel goed navragen. Voor zover ik weet wordt hier in sommige gemeentes wel vanaf geweken bij een aanvraag om bijstand, als je meer dan een bepaalde tijd met elkaar doorbrengt.



Ik hoop voor je dat je gewoon in aanmerking blijft komen op basis van eerlijke gegevens.
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 19 december 2012 @ 00:33:

[...]





Je leest het goed Qwerttu. Ik ben bang mijn indicatie te verliezen, omdat men van mening is dat wij dit onderling maar moeten zien op te lossen. Het maakt me niks uit als ik/wij moeten meebetalen. Lijkt me ook wel logisch dat je bijdraagt naar vermogen.Dan heb ik dat verkeerd begrepen :-)
Patchouli, gaat dat dan om bijstand of om bijzondere bijstand? Ik ben met beiden niet bekend hoor, maar heb altijd begrepen dat voor de tweede andere (soepeler) regels gelden dan voor de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Patchouli, ik heb de hele site van achter naar voren gelezen om te checken of ik toch niet ergens fraudeer. Maar ik kan niks vinden wat niet klopt bij mijn situatie. Dus dan ga ik zeker geen slapende honden wakker maken. Klinkt misschien lullig, want misschien vinden mensen hier dat ik dan toch maar moet gaan melden dat haar vader en ik buiten ons kind om toch een liefdesrelatie onderhouden. Maar dat hoef ik niet te doen, volgens de uitleg van de site. Immers, wij hebben volgens die regeltjes geen gezamenlijk huishouden. En ik zou niet weten waarom ik het mezelf dan vreselijk moeilijk zou moeten gaan maken met dikke pakken papieren en bewijslast, zodat ik over drie maanden met een beetje geluk misschien weet of dochter wel/niet naar de opvang mag blijven gaan. Tegen die tijd kun je me opvegen



Als het voor de gemeente (en het vaststellen van een aangepaste eigen bijdrage) heel belangrijk is om alimentatie aan te vragen, dan wil ik dat prima in gang gaan zetten.Dat zal dan waarschijnlijk wel resulteren in meer moeten bijdragen (oftewel, alimentatie inleveren). Voor mijn vriend betekend dat waarschijnlijk dat hij voor zijn studieschuld dan misschien wat minder hoeft terug te betalen maandelijks. Geen idee.



Ik probeer de eindjes hoe dan ook wel aan elkaar te knopen.
Alle reacties Link kopieren
Qwerttu, nee, ik denk niet dat deze persoon de indicatie af gaat geven. Dat is voorheen altijd gegaan door keuringsartsen bij wie ik op gesprek moest komen. En dan moest mijn hele medische dossier mee en alles uitgespit en dan een aantal weken later kreeg ik dan de uitslag. En dat elk jaar overnieuw.



Ik weet wel dat ze gestopt zijn met de GGD, want de gemeente vond het te duur worden. Nu wil de gemeente dit jaar allemaal verklaringen van behandelaren hebben. Misschien dat ze voor het eerst dit jaar zelf beslissen?
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 19 december 2012 @ 00:38:

TO, ik zou het op basis van deze gegevens nog even heel goed navragen. Voor zover ik weet wordt hier in sommige gemeentes wel vanaf geweken bij een aanvraag om bijstand, als je meer dan een bepaalde tijd met elkaar doorbrengt.

Haha, nou zoveel tijd brengen wij ook niet met elkaar door hoor. As we speak zie ik hem pas vrijdagmiddag weer en heb ik vanochtend vroeg doei gezegd. En verder is hij ook veel aan het werk en heeft hij cursussen waar hij heen moet.
Okay, dan snap ik je angst beter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn excuses als er verwarring was over het financiele stuk. Het gaat mij idd. om de angst de indicatie kwijt te raken. Of dat men denkt dat mijn vriend zoveel kan betalen dat het uberhaupt onbetaalbaar wordt.

Maar ik heb een proefberekening gemaakt voor onze gegevens en kinderalimentatie zou neerkomen op ca. 50 euro per maand. Dan zal een gemeente toch niet beslissen dat er geen bijdrage meer komt toch?
Alle reacties Link kopieren
Intiem, je liet een aantal keren vallen dat er weinig tot niets geregeld is voor je kind, wat betreft de rechten en de plichten van de vader. Ik krijg bijna het idee dat dat niet geregeld is omdat je tegen een berg papierwerk op ziet.

Ik zou je toch willen manen om daar toch een keer naar te gaan kijken en de dingen officieel vast te leggen! Waarom zou je dat niet willen doen? Kennelijk hou je van die man, is hij een goede vader, vervult hij de vaderrol, houdt hij van zijn kind en hebben ze een duurzame relatie. Stel dan dat er iets met jou gebeurd, dan is het toch wel zo fijn als er dingen geregeld zijn?

Of stel dat er iets met hem gebeurd, waardoor zijn aandeel ineens wegvalt.



Kortom, misschien een goed voornemen om toch maar eens de papierberg in te duiken, zodat voor jullie kind de dingen zo goed mogelijk geregeld zijn.
Zeg maar Spijker.
quote:intiem schreef op 19 december 2012 @ 00:51:

Patchouli, ik heb de hele site van achter naar voren gelezen om te checken of ik toch niet ergens fraudeer. Maar ik kan niks vinden wat niet klopt bij mijn situatie. Dus dan ga ik zeker geen slapende honden wakker maken. Doe nu niet zo eigenwijs en speel gewoon open kaart. Best kans dat er helemaal niets aan de hand is en dan kun je opgelucht ademhalen. Mocht de gemeente echter wel vinden dat er een probleem is, en meld je het niet zelf maar komen zij daar achter, dan kom je flink in de problemen. Misschien moet je even googelen op de nieuwe "Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving" en de nieuwe "Wet huisbezoeken" die beiden per 1 januari 2013 ingaan, dan kun je de consequenties vast lezen.
Alle reacties Link kopieren
De vader moet gewoon meebetalen aan de opvang, kan hij ook nog kinderopvangtoeslag voor krijgen.

Klaar. Slotje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 18 december 2012 @ 23:45:

[...]

Maar ik mag toch aannemen dat dat samenwonen of gezamenlijke huishouden juist bedacht is, zodat mensen niet iets ontvangen waar ze feitelijk geen recht op hebben:

omdat ze geen kosten (hoeven) maken. Ik neem aan dat daarom die regel bedacht is.Nee, die regel is niet bedacht 'omdat ze geen kosten (hoeven) te maken'. Hij is gemaakt omdat ze samenwonen en dus te veel inkomen hebben. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 18 december 2012 @ 23:27:

[...]





Nou, dat is dus ook mijn angst. Dat wil ik niet. Maar ik ben ook bang dat mensen bij de gemeente voorbarige conclusies trekken dat ik dan maar geen hulp meer nodig heb, want dat is dus ook niet zo



Ik snap dat je bang bent om zonder hulp te komen zitten.. Maar

a) je weetnog helemaal niet of je inderdaad minder hulp krijgt als je eerlijk bent.

b) als je minder hulp krijgt kan je daar uiteindelijk vast ook mee leven.



Als je hebt gefraudeerd, je moet alle hulp van het afgelopen jaar terugbetalen, en daarnaast ook nog een boete, je bijstand wordt stopgezet. Dáár kan je niet mee leven.

Mens, doe nu verstandig, speel open kaart...!
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 19 december 2012 @ 00:03:

[...]

Alles moet officieel op papier staan. Hele lange zucht (dat gaat een hoop werk worden).Nu kun je weel heel lang zuchten, maar juist dankzij het overleggen van veel papieren blijven deze voorzieningen beschikbaar voor mensen die het écht nodig hebben, en wordt het niet verkwanseld aan de eerste de beste die zegt dat hij het nodig heeft, waarna het potje leeg is voor anderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven